tctla skrev:Min erfaring er, som Carl Peters; ud med dem.
Du har ikke skrevet værdier på kondensatorerne og diagrammet er nærmest ulæseligt.
Det ser dog ud til, at de 2 seriekoblede tantaler på udgangen af op-amp IC'et, hver er på 10uF.
I serie altså en totalkapacitet på det halve.
Hvad der er mere interessant er, hvorfor man har valgt den viste kobling, hvor kondensatorerne vender minus til minus.
Det gør man fordi, de her til sammen optræder som en bipolar kondensator, altså en ikke-polariseret kondensator.
Det er i min verden den sygeste ide at anvende tantalkondensatorer i den slags opstillinger, for hvis der er een ting tantaler ikke kan lide, så er det forkert polarisering. Alm. elektrolytter er mere tolerante, men alligevel, her er det nemt helt at undgå problemet. Fjern begge kondensatorer (i hver kanal) og isæt en 4,7uF/50V (eller mere) Wima MKS / MKP / MKS2 eller lign. mellem de to huller hvor tantalernes plus-ben sad. Indgangskondensatoren bør ligeledes udskiftes med en Wima, hvis det er praktisk mulig. Ikke til at se hvor stor den originale tantal er.
I stedet for Wima kan anvendes andre gode kondensatorfabrikater af samme type. På dit billede ses en EVOX kondensator, og de er glimrende.
Mvh,
/Torben
Hej tctla
Uden at trække tråden i skæv retning...i 1981 brændte jeg en KEFB139 af pga. et ILP 60Watt mosfet modul der "døde"...siden da har jeg brugt det viste forsinkelses kredsløb i mindst 25 forskellige forstærker konstruktioner. Bemærk C18 og C19 som er to 47uF tantaler med + vendt mod hinanden. Da der sidder to "følere" direkte på ensretterbroen via D17 og D18 dioderne, lægger der sig en fast spænding over C18 og C19 ....ved den mindste "vaklen" i AC spændingsforsyningen fra D18 og D19 ændres spændingen sig også over C18 0g C19 hvorved relæet afbryder signalet til højttalerne.
Samtidig sidder der to DC sensorer , R31 og R32....opstår der DC på udgangen ændres spændingen igen over C18 og C19.
I dette tilfælde ser det ud til at tantaler fungerer godt, da de er præcise og kan registrere selv små ændringer i spændingen. Mine første forsinkelses relæer med disse tantaler fungerer stadig efter 42 år i brug....jeg har aldrig siden 1982 brændt bas enheder af.
Reaktions tiden for opstillingen er < 1 sek. f.eks. ved at sætte et + 4,5 Volt batteri direkte på forstærker udgangen. ja, UHA jeg har testet denne opstilling flere gange....
Ved at bruge meget kraftige relæer med guldbelægning på kontaktpunkterne har det været umuligt for mig at høre en lydmæssig forskel ved at lytte til signalet gennem relæerne eller ved at ("bypasse") gå udenom samme relæer. Ofte blev der brugt dobbelt relæer...2 x 24 V relæer med fire kontaktpunkter pr kanal....da spændingsforsyningen ofte lå omkring +-45-60 VDC passede det fint med 48 volt's relæer.
... på diagrammet over forstærkeren PA 100 fra Mitronic er der angivet to styk elektrolytter C3 og C4 på hver 220uF hvor minus polerne var vendt mod hinanden...dvs at man i 1982 åbenbart havde problemer med at skaffe en tilstrækkelig lille 110uF bipolar elektrolyt så den kunne være på printet....til det kan jeg bare sige, at en grøn 100uF Nichicon Muse bipolar gjorde forskellen..en pæn lydforbedring. Tantaler gjorde ikke noget godt for lyden som C3 og C4 i denne opstilling...
Mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.