B&O Rør-radioer spørgsmål

Rør i alle afskygninger

B&O Rør-radioer spørgsmål

Indlægaf Chakaranda » ons 6. jun 2012 12:44

Hej

Jeg siddet og kigget lidt i diagrammer over gamle B&O rør-radioer
I flere af dem (f.eks. Beomaster Deluxe 513 K) ser man diagram over plugin-moduler til bl.a. lav-ohm mikrofon, beocord og andet.

Spørgsmålet går på om disse plugin moduler fulgte med radioerne ? evt. lå inden i kabinettet ?

Sagen er at jeg har anskaffet mig en Beomic BM3, som jo netop er en lavohms mikrofon og nu synes jeg det kunne være sjovt at få fat i sådan en impedans trafo som de brugte dengang ;)

Mvh
Gunnar
Chakaranda
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 05 mar 2011

Re: B&O Rør-radioer spørgsmål

Indlægaf D.Duck » ons 6. jun 2012 18:44

Hej

Der er ikke nogen af B&O's gamle "rør-radioer" der har indgang for mikrofon.
De transformatorer og tilpasningsled der er vist på diagrammet over f.eks. Master de Luxe 513 som du selv nævner, er for grammofon og båndoptager (grammofon indg. og båndopt udg.)
Hvis du skal have fat i en mikrofon-transformator fra gammelt B&O udstyr, skal du nok over i Bofa afdelingen (B&O's proff. afdeling). Her var der flere forstærkere med transformatorer for bal. mikrofon indgang.
På "B&O sprog" kan de hedde : 973 L 99 eller ST 2774/2 el. /3

Per H
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: B&O Rør-radioer spørgsmål

Indlægaf Chakaranda » ons 6. jun 2012 20:31

Hej Per
tak for svar :)

Ja ok, jeg har vist været lidt hurtig da jeg skimmede de diagrammer ;) .. men man kan vel osse bruge de der trafoer til "lav ohms PU" en lav ohms mikrofon... ? ? ?

Jeg har da i hvert fald tænkt at gøre forsøget.
Så spørgsmålet står sådan set stadig: fulgte disse plugin-moduler med i radioerne ? og kunne dermed tænkes at være at finde i dem

Mvh
Gunnar
Chakaranda
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 05 mar 2011

Re: B&O Rør-radioer spørgsmål

Indlægaf D.Duck » ons 6. jun 2012 21:50

Nej desværre var det for det meste ekstra udstyr der blev sat i senere. I grammofon indgangen sad normalt et tilpasningsled af passive komponenter. Leddet var beregnet til højohms krystal-pu. Kun ved tilslutning af Magnetiske pu'er blev der isat passende transformatorer. Ligeledes blev der kun isat trafo til båndopt. stikket når det var nødvendigt.
En transformator type 973L48 til B&O's egen Magnetiske Pu er rimelig let at finde, men om den impedansmæssig kan bruges til en BM 3 mikrofon ved jeg ikke. Den er ikke balanceret, så allerede her halter den lidt.

Per H
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: B&O Rør-radioer spørgsmål

Indlægaf Chakaranda » ons 6. jun 2012 22:25

Tak :) du ved da vist en hel del om B&O ;)

Ang. det med balancerede transformatorer: I de fleste af de diagrammer jeg har set til "moderne" mikrofon forforstærkere, bruger man ofte ikke-balancerede transformatorer (til de balancerede inputs), så det vil der for såvidt ikke være noget problem i.

At impedansomsætningen, i eksempelvis sådan en 973L48 transformer, måske er højere end det man normalt ville vælge til en mikrofon indgang er sådan set heller ikke noget problem: det handler bare om at designe det efterfølgende rørtrin så det passer.

Der hvor der kunne være noget er i frekvens"gangen" i en transformer der er beregnet til at omsætte et signal fra en pick-up og ikke en mikrofon......jeg tænker hvis man f.eks. specielt har designet transformeren til enten at dæmpe eller fremhæve f.eks. top eller bund i signalet.
Men selv det kan vise sig at være en fordel....der er ikke andre måder at finde ud af det på end ved at prøve det af.

Nu er lige netop B&O dele et nyt område for mig og du skriver at en sådan transformer er forholdsvis nem at finde; så hvis du har nogle forslag til hvor jeg skal søge, så sig endelig frem

Mvh
Gunnar
PS. har jeg i øvrigt ret i min formodning om at B&O fik deres transformere fra Jørgen Schou dengang ?
Chakaranda
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 05 mar 2011


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 15 gæster