Captain Phoenix Audio-tråd

Vis os dit grej

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf kbekke » ons 2. jan 2013 22:15

Den attaché-mappe kan vist kun stamme et sted fra; nemlig Hallandsen's pengeskab (Franz Jäger, Berlin).

SKIIIDE-GODT, Claus!

Men pas nu på, at du ikke ender i Nordhavnen med et par cementsokker på...

:lol: :lol: :lol:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf his067 » tors 3. jan 2013 16:55

Hej Phoenix,
Jeg tror der var mange af os der fulgte den auktion! Tillykke med købet.

Hvis du vil sælge en af ortofon Pick-up hovederne vil jeg godt lægge et bud ind! (Så vidt jeg husker var der to af dem i "rodekassen")
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf vinyl » tors 3. jan 2013 20:44

Det var Ortofon MC30+ og T30 der lå i denne kuffert sammen med en Direct Cut LP.
Hold kæft det var tider, jeg har solgt mange af dette kit.
Har da også en sådan mappe liggende!!

Hilsen
Vinyl
vinyl
Fritids Branchemedlem
 
Indlæg: 325
Tilmeldt: 08 mar 2011
Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Captain Phoenix » tors 3. jan 2013 20:54

vinyl skrev:Har da også en sådan mappe liggende!!
Fedt - lad os lave en bande! :RR:
Spøg til side: Hvor var T30-eren - der er ikke umiddelbart en plads til den i kufferten?
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Nikko 5055 - fra nød og gran til ibenholt

Indlægaf Captain Phoenix » søn 13. jan 2013 19:17

Min gode ven - Jonas - har et særligt forhold til lyd. Han lever faktisk af det – lyd altså.
Ud over en eksamen i lyddesign (med en uhyggelig masse 12-taller…) fra Århus Uni, så laver han lyd til Hitman-computerspillet, spiller guitar og har engang lavet en lyd-interaktiv sofa til Århus Festuge. Det var vist noget med at den afgav forskellige lyde afhængig af hvor roligt/livligt man sad i den…

For et par år siden fik han derfor et par Beovox S75 i værtsgave, da han havde inviteret til middag. Det syntes vi begge to var helt fint – og hans kæreste var også vild med de store højttalere, der var på de originale stativer. Min kæreste var heller ikke sur over at de forsvandt fra matriklen her – mærkeligt…

Men så fornylig forsvandt musikken ud af Jonas liv, da han blev alene med Beovox’erne. Kæresten og resten af stereoanlægget var der lige pludselig ikke mere… Ikke så godt – der måtte gøres noget, så der atter kunne komme noget god musik i hans nye ungkarle bolig og liv.

Billede

En tur på loftet frembragte en Nikko 5055 receiver, som var kommet ind i huset ved et tilfælde – og måske virkede…Den havde et par hakker i kabinettet, lys i nogle af lamperne – og minsandten om ikke også den spillede! Det sidste kom faktisk til at imponere mig en del – for da kabinettet kom af, viste det sig, at der både var en del sand, gran-nåle (!) og andre naturelementer indeni. Og på et tidspunkt har må den også have været ret fugtig, for der var en del rust-pletter rundt omkring.

Billede

Der skulle en grundig rensning af kontakter, potentiometre, printplader osv. til for at få lidt orden på sagerne. Hakkerne i kabinettet var ikke kønne, så jeg valgte at tage valnød-folien af og spartle bulerne ud.

Billede

Jonas mente at det var bedst hvis kabinettet var sort – så ville det passe til hans nye Pro-Ject pladespiller (og humør?). Derfor blev kabinettet beklædt med ibenholt-folie – og det endte med at blive ganske nydeligt (selv om jeg egentlig er imod at gå væk fra det originale look på vintage-apparater).

Billede

Jeg har ikke haft fingre i apparater fra Nikko før – men det virker til at de lavede ganske solidt og velspillende grej. I hvert fald er 5055’erne helt stabil (trods natur-invasionen) og dejlig vellydende. Tuner-delen har en høj følsomhed og fisker DR ind uden støj blot på en stump tråd som antenne. Flot.

Billede

Der er ikke meget info på nettet om den, men jeg gætter på at den er fra midt-70’erne og på ca. 2 x 30 rigtige watt, hvilket rækker fint. Eneste lille minus er, at loudness-funktionen er meget kraftig (bruger dog aldrig loudness på mit udstyr).
Hvis andre skulle komme forbi sådan en Nikko til en fornuftig pris kan det anbefales at tage den med (tror jeg gav 100,- for min). Man véd jo aldrig hvornår man lige får brug for den slags…
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Tonni » søn 13. jan 2013 19:36

Sikket drama! Håber din ven er glad for den nye "frue" i huset! Og at "hun" er mindre flyvsk! :shock:

Under alle omstændigheder er det et fremragende tegn på fornemt sindelag! - Og venskab!!! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Cinemad » søn 13. jan 2013 19:47

Jeg købte en 7075 for nogle måneder siden sammen med en Nikko ND-990 kasettebåndoptager, med eftermonterede rackhåndtag :cool1: - men uden drivrem :lol: samlet pris 100 kr.

Min oplevelse stemmer godt overens med kaptajnens. En no-nonsense receiver, der bare spiller, og som hiver fm-stationer ned med en stump ledning.

Og så er jeg vild med det blå lys :Thumpsup: og displayet der viser hvilken signalkilde der er valgt.
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Nikko 5055 - fra nød og gran til ibenholt

Indlægaf Captain Phoenix » ons 16. jan 2013 21:28

Blot for lige at binde sløjfe på den lille historie om Nikko 5055-receiveren:

I går landede den så hos kammeraten i lejligheden i NV (København).
Som det ses er omgivelserne - øhhh - rustikke.
Ifølge den faste beboer skal væggen se sådan ud (selv mærker jeg alderen trykke...).

Billede

Anyways: Beovox S75'erne klarer den som en sveske, phono- og aux-indgangene slipper signalet flot igennem og den henter støjfri FM ind med 1 m lysnetledning som antenne. Det er bare i orden!
Den nye ejer synes udseendet og det blå skala-lys er sejt. Det er det sgu' også.
Nikko rules OK :cool1:
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf MDA » ons 16. jan 2013 21:31

Har en barndoms ven som også engang boede i en lejlighed med vægge som så ud på samme måde.
Men det var hvis mere økonominen der bestemte, for han var lige flyttet til københavn som fattig studerende ;;;:

Kan godt forstå han godt kan li den, for den ser flot ud som den står der med flot blå lys og det hele.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf spuncut » lør 9. feb 2013 14:09

Hej Phoenix
Angående dit fine MC30 sæt :
På testpladen er der en fantastisk udgave af
Lumbyes Champagnegaloppen.
Husk at dukke dig når proppen fyres af :lol:
MVH
spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

B&O Confidential

Indlægaf Captain Phoenix » ons 13. mar 2013 22:45

I den fremragende film ”L.A. Confidential” spiller Russell Crowe politimanden Bud White, som har et kompleks med, at han skal redde kvinder, der ikke bliver behandlet ordentligt.

Jeg ved ikke, om jeg er ved at udvikle et lignende kompleks – bare med at redde små, gamle B&O-højttalere… Men efter Vintagehifi-træf 2013 er endnu et par Beovox’er altså landet her på adressen – og de skulle naturligvis også ”reddes” fra, hvad tiden havde gjort ved dem.

Billede

Der er tale om Beovox 1600 (type 6228), som blev produceret mellem 1969-1972, så det er en halvgammel sag. Den er temmelig flad – 10 cm – og beregnet til ophængning på væggen (B&O’s første ”panel speaker”).

Konstruktionen er to-vejs trykkammer med en 5” bas (”Made in England” = Celestion?) og en 1” dome-tweeter fra Philips (rigtigt: AD 0160 igen – her i den helt tidlige udgave med mælkefarvet membran og uden mærkat/cover over midten af domen). Egentlig ser den lidt uhyggelig ud, sådan som den ligner et blændet øje… Delefilteret følger B&O’s praksis fra 1970’erne: Rimelig gode komponenter monteret på en masonitplade og hard-wired.

Billede

Kabinettet – der havde urtepotte-mærker (på en væghængt højttaler ?!?), malerpletter og andet ”godt” – er fineret med teak. Og i et forsvarligt tykt lag, så man kan slibe sig ned gennem skavankerne uden at komme ned til spånpladen. Den slags laver man ikke mere (til menneskepenge). Så en god gang slibning/vådslibning/oliering fik den smukke, varme glød frem i teak-kabinettet igen.

Billede

En ting, de ikke havde gjort så meget ud af i Struer (eller Hadsten hvis man skal tro stemplet inde i kabinettet) er udskæringerne til enhederne. De er godt nok fræset ned i fronten, men der er nogle kraftige kanter omkring enhederne, som sikkert laver nogle pæne refleksioner. Og metalgitteret bag ved frontstoffet er nok heller ikke helt optimalt ud fra et akustisk synspunkt.

Billede

Diskanterne fik nye tætningslister bagpå – de gamle af skum var for længst forstøvet.

Billede

Bas-enhederne fik en behandling med ”mirakel-midlet” Rubber Conditioner og blev flot blanke igen. Og mærkbart blødere og mere elastiske end før – det sænker utvivlsomt egenresonansen (uden at jeg dog har målt det).

Billede

Bemærk i øvrigt tykkelsen på godset i chassiet og magnetens størrelse – den slags laver man heller ikke mere (til menneskepenge).

Billede

Delefilteret fik den ”sædvanlige overhaul”: Ud med de gamle kondensatorer og i med nogle nye, der dels holder specifikationerne og dels er mere lyd-venlige. Løse spoler mv. limes fast igen så der ikke er noget som rasler.

Billede

Og så var det ellers bare med at få samlet stumperne igen, sætte højttalerne til anlægget og få noget god musik på for at lytte. Og de lyder sgu’ godt, de små gamle Beovox’er! Rigtig godt!
Ja-ja – der er naturligvis ikke nogen rigtig dyb bas fra en 5” enhed i et 10 l kabinet. Og Philips-domen har også sine kendte begrænsninger.

Billede

Men når det er sagt, så er der faktisk kun ros til resten: Det er musikalsk, det der foregår. Stemmer lyder rigtig godt – sikkert fordi der først deles ved 4 kHz og derfor ikke er fase-bøvl i det vigtige mellemtone-område. Og stiller man dem op mod bagvæggen, kommer bassen rimelig godt med – de små 5”-enheder har faktisk en vandring på +/- 1 cm, så de kan godt arbejde!
Så det fik de lov til med alt muligt forskelligt musik - og pludselig var klokken 01:30 uden at jeg havde lagt mærke til andet end musikken og den dejlige lyd fra for 44 år siden... Det opvejede snildt søvnmanglen, da vækkeuret ringede kl. 6 næste morgen.

Billede

Alt-i-alt en meget dejlig, lille vintage-højttaler, som med sin lyd, sit teak-kabinet og 60’er frontstof sender gode signaler til både øjne og ører, når man har den i rummet.

Jagten på resten af serien er gået ind – der er flere små Beovox’er, der skal reddes!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf kbekke » ons 13. mar 2013 23:11

Kompleks eller ej.

Det er ihvertfald en værdig mission, du er på - og resultatet bliver som altid hos dig, smukt og med respekt for det originale produkt.

Nu mangler du så bare at få klistret et par ruller hessian-tapet op ude i køkkenet, så de har et sted at hænge...

:cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Helmer » ons 13. mar 2013 23:58

Dejligt at se det fine arbejde på de gamle Beovox Phoenix!
Det er rigtig nok fint håndværk fra Struer og sikke en fed 5" bas.
Du gør noget ud af lys samt beskæringen på samtlige fotos , det er en fryd for øjet !
noget jeg nyder at se som fotograf.
Flot arbejde:)
Helmer
Brugeravatar
Helmer
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 09 feb 2011

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf KlausM » tors 14. mar 2013 07:27

Hvor de blevet vildt flotte. Du skriver at bassen har fået rubber conditioner; er det hele membranen eller mener du ophænget? Hvor har du det produkt fra?

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

B&O Confidential

Indlægaf Captain Phoenix » tors 14. mar 2013 08:22

kbekke skrev:Nu mangler du så bare at få klistret et par ruller hessian-tapet op ude i køkkenet, så de har et sted at hænge...
:cool1:
Tak, Kim. Hessian i køkkenet... Hmmm - det vil nok være det, der fik fruen til at synes at nu blev det for meget og så kunne lavinen rulle ift. alt det vintagehifi-udstyret, jeg samler sammen. Det går sgu' ikke.
Helmer skrev:Du gør noget ud af lys samt beskæringen på samtlige fotos , det er en fryd for øjet !
noget jeg nyder at se som fotograf.
Flot arbejde:)
Tak for roserne fra foto-pro'en :p
Jo - jeg synes det gør trådene herinde meget mere interessante, når der også er gode fotos med.
KlausM skrev:Hvor de blevet vildt flotte.
Tak, det synes jeg jo også. Og så nænner jeg ikke at skille mig af med dem. Og så "hober" udstyret sig op...
KlausM skrev:Du skriver at bassen har fået rubber conditioner; er det hele membranen eller mener du ophænget? Hvor har du det produkt fra?
Kun ophænget - pas på med at det ikke kommer ind på membranen. Jeg bruger en vatpind dyppet i conditioneren, så kan man også komme ind i hulningen på bagsiden. Produktet kan købes i Spejdersport og andre outdoor-forretninger. 250 ml koster ca. 100,- og holder meget længe.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster