JBL S99 kabinetter lavet i DK ?

Rosinen i pølseenden

Re: JBL kabinetter lavet i DK ?

Indlægaf LarsW » tirs 9. apr 2013 10:18

MDA skrev:Jeg holder stadig på at det var pga. Økonomi at kabinetterne blev lavet i DK.


Ja der er jo selvfølgelig den mulighed, at omkostningerne fragt, told og moms
har gjort, at man har sendt højtalerenhederne m.m. og så få bygget kabinetter
i Danmark eller i et andet sted i Europa.
Toldreglerne under de gamle EF- regler før det blev EU har jeg fået at vide var
anderledes og man kunne således også sende en radio eller andet afsted fra
et andet land som en reservedel hvis man f. eks. klippede netledningen over. Ja så blev det
ikke betragtet som en hel enhed men som en reservedel og dermed kunne man spare en del
på fortoldning af disse produkter.

[quote= ="MDA"]Der er lavet flere versioner af S99 [/quote]

Ja der er sikkert flere varianter af disse S99 lige som andre JBLér , men syntes ikke lige
jeg har kunnet finde noget specefik omkring lige netop S99, men det finder jeg nok på et tidspunkt.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: JBL kabinetter lavet i DK ?

Indlægaf SL1000 » tirs 9. apr 2013 10:30

Mads har fat i det rigtige.
Grundet uforståelige toldregler, blev det en overgang meget dyrt at importere højtalere. Importørernes svar var at tilbyde højtalerne som byggesæt - som af ligeså uransagelige årsager - var friholdt for disse toldregler.
AudioScan havde stor succes med f.eks. Coral, Fostex, Gamma m.fl. og JBL og JBL importøren var altså også med på vognen.
Det var helt officielt og kan også ses beskrevet på Lansing heritage.
Hvorvidt disse specifikke JBL S99 falder ind under denne kategori eller er samlet af forskellige tilfældige enheder er svært at vurdere, men den originale JBL SA600 forstærker tyder dog på det ikke er helt tilfældigt.
Horn, rør, vinyl og blå VU-metre..
Brugeravatar
SL1000
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 10 maj 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Dobbelt A

Re: JBL kabinetter lavet i DK ?

Indlægaf NikonSP » tirs 9. apr 2013 19:00

Historien om de danske kabinetter til JBL S99 Athena/ JBL Lancer 99 og Lancer 101 er som følger:

Den danske JBL-importør var på daværende tidspunkt Quali-Fi. Delvis med baggrund i told og afgifter, men mest i de meget store omkostninger til fragt af de meget tunge højttalere, blev det aftalt med JBL i US, at Quali-Fi kunne lade fremstille 'danske' kabinetter til de 2 modeller højttalere. JBL US skulle så levere alle enheder og delefiltre og monteringen skulle foretages af Quali-Fi. Begge typer højttalere blev fremstillet efter originale tegninger fra JBL US og blev godkendt af dem. Eneste umiddelbare forskel var, at den marmor-plade, som ligger på toppen af de originale Lancer 101, på de danske kabinetter blev erstattet af en tilsvarende tyk træ/spånplade, således at toppladen var dobbelt tykkelse.

Kabinetterne blev fremstillet i palisander, - som var den 'fine' træsort i 60'erne, - men også i bl.a. wenge og også lyse træsorter. Alt monteringsarbejde blev lavet af Quali-Fi og højttalerne leveret samlede til forretningerne.

Den oprindelige bestykning i Lancer 99 var: LE14A med det oprindelige Lanceloy ophæng, LE-20 i den oprindelige udgave, forsynet med et gitter, der dækkede hele enheden og LX8 delefilter, som er en senere udgave af det LX4 filter, der blev brugt i de oprindelige amerikanske Lancer 99, men med samme delefrekvens ved 2000Hz. Alle de første danske 99'er kabinetter, blev lavet til de dimensioner, der passede til ovennævnte. Det viste sig desværre senere, at gitteret foran LE-20 diskanten, havde en negativ indflydelse på lyden. De senere udgaver af 99'eren blev derfor monteret med LE-20-1, som ikke havde noget gitter, men kun en selvklæbende plastik/foliering, som dækkede både den blanke mont. plade rundt om membranen og også monteringsskruerne.

Ændringen fra LE-20 til LE-20-1 havde desværre den kedelige bagdel, at diskanthullet i de først fremstillede kabinetter havde den forkerte størrelse. det 'klarede' man så på behændig vis, ved at montere LE-20-1 diskanten i en ekstra næsten firkantet plade, som man så monterede hen over det allerede lavede for store hul. Denne 'ekstra' plade ses på både højttalerne på auktionen og dem som No1 har lagt ind.

Den afblændede rektangulære udskæring i bagpladen var, som flere har nævnt, tænkt til at montere en af JBL's energizere, som kort fortalt er et sluttrin. JBL's tanke var så, at man skulle bruge JBL SG-520 forforst. og så lange signal kabler til energizeren og højttalerkabler derfra.

Hvorfor højttalerne på auktionen måske ser lidt underligere ud med den farvede LE-20-1 plade skal jeg ikke gisne om, men jeg har forstørret auktions billedet, og der er ingen tvivl om, at det er et af de 'originale danske' kabinetter fra Quali-Fi, - med måske næsten 50 års brugsspor.

Og den JBL SA-600, den taler helt for sig selv. Amerikansk hi-fi når det er allerbedst.

VH
NikonSP/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 834
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: JBL kabinetter lavet i DK ?

Indlægaf LarsW » tirs 9. apr 2013 21:47

Kan kun sige, at det du fortæller NikonSP er guld værd, at vide netop omkring JBL højtaler
og specielt dem der bygget her i Danmark med licens fra JBL :thumbsup:
At det er Quali-fi som på det tidspunkt lå i Hørsholm og havde eneret til JBL i Danmark
er der nok ingen tvivl om her på forummet. Men hvordan og hvorledes omkring lige netop
JBL Lancer S99 er en rigtig lækker oplysning og meget nyttig idet der jo en er del som
kan under sig over indklusiv undertegnede hvorfor nogle JBL´er ser ud som de gør og
hvorfor. Samtidig kan jeg konstatere, at at både LX 4-1 samt LX 8 crossover blev anvendt til
de højtalere, idet de havde havde samme delefrekvens. Fint at Lancer 101 også kommer med
og dejligt at få nogle info omkring disse også :cool1:
Men godt, at vide at dem på auktionen er den ægte vare nemlig en JBL Lancer S99, men bygget
i Danmark selv om jeg må indrømme at det ser sku´noget underligt ud med den ændring,
de har lavet :o , men okay en ændring af diskanthullet pga. en lidt anden type diskant derfor
denne ekstra plade er der monteret.
Takker dig mange gange for disse meget fine oplysninger :cool1: omkring disse højtalere og
som jeg er helt sikker på at andre kan gøre brug af disse oplysninger her på forummet.

Tjaaa denne JBl SA-600 samt tilhørende serie af disse var vist ikke helt dårlige iflg. andre.
Kender den ikke selv, men disse ses ikke så tit til salg, Så der er måske nogle der glæder sig
til Københavns auktioner i morgen.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: JBL kabinetter lavet i DK ?

Indlægaf No1 » ons 10. apr 2013 08:05

Tak Nikon SP - man bøjer sig ærbødigst i støvet :coool:
Har du evt nogle supplerende oplysninger på mine kasser med D123 bassen som jeg har afbildet under No.1's grej i bruger galleriet ?

Tilføjelse 10-4-2013 : Her lidt copy/paste fra brugergalleriet jeg refererer til så man ikke behøver "krydse" frem og tilbage hvis man vil se nærmere :
Jeg har umiddelbart ikke kunnet finde noget på netop de kasser jeg har, men jeg kan tørt konstatere flg. om dem :
- De er fundet i den tilstand på genbrugspladsen.
- Bas : JBL D 123 (16 Ohm), diskant : JBL LE 20 (16 Ohm), delefilter : JBL LX 2.
- Kabinettet virker nærmest som om det er et JBL Lancer 99 kabinet.
- Bassen er monteret på spånpladeramme idet hullet er for stort og passer til en JBL LE-14 (?).
- Den spånpladeramme virker umiddelbart ikke som om den er hjemmelavet.
- Det virker ikke som om nogen har modificeret den i tidens løb.

Måske er de i sin tid samlet i Danmark. Kunne være ment som en "ned-droslet" udgave af Lancer 99 ?
Nogen der evt. ved noget mere om disse højttalere ?
JBL Lancer 01.jpg
JBL Lancer 02.jpg
JBL Lancer - 01.jpg
JBL Lancer - 02.jpg
JBL Lancer - 03.jpg
JBL Lancer - 04.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af No1 ons 10. apr 2013 17:11, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: JBL kabinetter lavet i DK ?

Indlægaf CARS10 » ons 10. apr 2013 15:49

Harvey.
Jeg tror du husker forkert mht. LE20 diskanten, da den uden gitter er ældre end den med gitter. I 1975 købte jeg hos KT.radio LE14a/LE20/LX8, og den diskant havde en sort nupret flange med gitter foran membranen. Palisander kabinettet blev leveret fra et møbelsnedker firma i Jylland via KT, og var en kopi af studio monitor designet, hvor top og bundplade gik ca.15 cm. ud iforhold til siderne.
En af mine venner havde de originale Lancer 99 fra 60'erne, og der var der intet gitter på.
mvh. carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: JBL kabinetter lavet i DK ?

Indlægaf CARS10 » ons 10. apr 2013 17:30

Prøv evt. at Google "billeder af JBL Lancer99," der ser man tydelig at de ikke var med gitter diskanten. ;)
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: JBL kabinetter lavet i DK ?

Indlægaf NikonSP » ons 10. apr 2013 18:52

CARS10 skrev:Harvey.
Jeg tror du husker forkert mht. LE20 diskanten, da den uden gitter er ældre end den med gitter. I 1975 købte jeg hos KT.radio LE14a/LE20/LX8, og den diskant havde en sort nupret flange med gitter foran membranen. Palisander kabinettet blev leveret fra et møbelsnedker firma i Jylland via KT, og var en kopi af studio monitor designet, hvor top og bundplade gik ca.15 cm. ud iforhold til siderne.
En af mine venner havde de originale Lancer 99 fra 60'erne, og der var der intet gitter på.
mvh. carsten


Hej Carsten

Ja, det er egentlig noget forfærdeligt rod, dette her! :shock:

Den oprindelige version af LE-20 er helt sikkert den med gitteret foran. Det er også beskrevet på flere fora rundet omkring. Bla. http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... E-20-LE-25

Men derfor kan du jo godt i '75 have købt et sæt, som du skriver: LE14A/LE-20/LX8, hvor diskanten var med gitter. Det kan måske være et overgemt sæt eller et nyere sæt, hvor der er lagt en ældre gitter-LE-20'er i, eller også var sættet bare sådan, - hvem ved?

Monitor-kabinetterne som du beskriver, kan jeg godt huske. Vi havde 2 sæt af dem stående i den forretning jeg var i i Herning fra '75 - '80, det ene monteret med et S8R system. Men på det tidspunkt var Ortofon JBL importør, så de kabinetter burde ikke kunne have noget med Quali-Fi tiden at gøre.

Det er også ganske rigtigt, at en google søgning på JBL Lancer 99 viser masser af højttalere med diskant uden gitter. Jeg har en original 'User manual' fra dec. 1968. Der er enhederne vist, og der er vist en LE-20-1, - altså uden gitter. Hvordan det så hænger sammen, kan jo være den næste opgave at få belyst. Men det er oplagt, at den originale amerikanske udgave af Lancer 99, ikke var bestykket med de samme enheder, som dem fra Quali-Fi, uvist af hvilken grund. Men det passer jo også med, at en af dine venner fik et sæt orig. amerk. med LE-20-1.

Sådan et sæt originale amerikanske Lancer 99 med træfronter, - ja sådan et sæt kunne jeg altså vældig godt tænke mig, at have stående i min kælder - og meget gerne sammen med et sæt originale Lancer 101 med marmorplader på toppen!!!! :shock: :shock:

Vh
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 834
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: JBL S99 kabinetter lavet i DK ?

Indlægaf Captain Phoenix » ons 10. apr 2013 21:10

LarsW skrev:Her er der måske noget interessant for JBL folket.

http://www.kbhauk.dk/images/stories/041996katalog.pdf

Lot. nr. 522 som indeholder en JBL SA-600 forstæker samt et
sæt JBl højtaler med ganske vist et LX8 crossover, men højtalerne
ligner noget fra JBL Lancer serien, men er i tvivl om hvilke idet
det ligne nogen der er bygget om.
Var lige forbi KBH auktioner her i eftermiddags for at tjekke JBL'erne.
De så faktisk flotte ud, med hele - men noget hårde - ophæng på basenhederne.
Billede
Og den SA-600 var meget velholdt og lækker - mums (men til 120 V så vidt jeg kunne se).
Billede
Hjemme igen bød jeg med op til 2.600,- for sættet, men det gik til en i salen - var det en herfra? - for 2800,- (+ 25% i salær).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: JBL kabinetter lavet i DK ?

Indlægaf NikonSP » ons 10. apr 2013 21:15

No1 skrev:Tak Nikon SP - man bøjer sig ærbødigst i støvet :coool:
Har du evt nogle supplerende oplysninger på mine kasser med D123 bassen som jeg har afbildet under No.1's grej i bruger galleriet ?

Tilføjelse 10-4-2013 : Her lidt copy/paste fra brugergalleriet jeg refererer til så man ikke behøver "krydse" frem og tilbage hvis man vil se nærmere :
Jeg har umiddelbart ikke kunnet finde noget på netop de kasser jeg har, men jeg kan tørt konstatere flg. om dem :
- De er fundet i den tilstand på genbrugspladsen.
- Bas : JBL D 123 (16 Ohm), diskant : JBL LE 20 (16 Ohm), delefilter : JBL LX 2.
- Kabinettet virker nærmest som om det er et JBL Lancer 99 kabinet.
- Bassen er monteret på spånpladeramme idet hullet er for stort og passer til en JBL LE-14 (?).
- Den spånpladeramme virker umiddelbart ikke som om den er hjemmelavet.
- Det virker ikke som om nogen har modificeret den i tidens løb.

Måske er de i sin tid samlet i Danmark. Kunne være ment som en "ned-droslet" udgave af Lancer 99 ?
Nogen der evt. ved noget mere om disse højttalere ?
JBL Lancer 01.jpg
JBL Lancer 02.jpg
JBL Lancer - 01.jpg
JBL Lancer - 02.jpg
JBL Lancer - 03.jpg
JBL Lancer - 04.jpg



Hej No1

De ser spændende ud, dine højttalere!! Men det er lidt svært at se på billederne, hvordan og hvorledes. Ville ønske, at du boede i nabolaget, så var det hele lidt lettere.

Kabinettet synes jeg ligner noget helt autoriseret JBL, med den malede bagplade, med delefilter og udskæring til energizer. Fronten med port og LE-20 er også helt fin, og ligner meget en 99'er. Men de D123 ser godt nok ikke rigtige ud på stedet. Er det ikke også en guitar-højttaler? Den bliver ihvertfald brugt til det. Men som du selv er inde på, kan det godt være 'resterne' af et par 99'ere.

Men det er nok desværre, hvad jeg kan byde ind med, uden at have haft dem i hænderne. :(

Vh
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 834
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: JBL S99 kabinetter lavet i DK ?

Indlægaf LarsW » tors 11. apr 2013 07:17

Captain Phoenix skrev:Var lige forbi KBH auktioner her i eftermiddags for at tjekke JBL'erne.
De så faktisk flotte ud, med hele - men noget hårde - ophæng på basenhederne.

Og den SA-600 var meget velholdt og lækker - mums (men til 120 V så vidt jeg kunne se).

Hjemme igen bød jeg med op til 2.600,- for sættet, men det gik til en i salen - var det en herfra? - for 2800,- (+ 25% i salær. Var lige forbi KBH auktioner her i eftermiddags for at tjekke JBL'erne.
De så faktisk flotte ud, med hele - men noget hårde - ophæng på basenhederne.
Billede
Og den SA-600 var meget velholdt og lækker - mums (men til 120 V så vidt jeg kunne se).
Billede
Hjemme igen bød jeg med op til 2.600,- for sættet, men det gik til en i salen - var det en herfra? - for 2800,- (+ 25% i salær).


Flotte billeder Captain Phonenix af dette JBL sæt og må nok indrømme, at når man kigger på det,
ja så ser sættet rigtig godt ud, host :oops: Jeg er sku´ikke så glad for at se disse to tilskårende
træplader ved diskanterne :lol: Men okay det er jo lyden der kommer ud som tæller.
En rigtig god pladespiller og så har man et et lækkert sætop.
Måske kan denne SA-600 ændres til 220-230 Volt indvendigt, men om det er muligt lige på denne
model skal jeg være svar skyldig, idet det kræver at åbner den for derefter at se om der skulle
være mere end to forbindelser på primær side af nettrafoen og evt. et diagram på denne model.
En skam at du ikke ikke fik sættet, men lad os håbe at det er en her fra forummet der har fået det.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: JBL S99 kabinetter lavet i DK ?

Indlægaf No1 » tors 11. apr 2013 09:17

Tak, Harvey !
Ja, det kunne have været sjovt lige at stikke hovederne sammen omkring de to kasser :p
Og, ja - det ser sgu noget mærkeligt ud med den montage af D123 enheden !
Måske har man/nogen prøvet at "skyde genvej" til det system der er benævnt "032" i tabellen nedenfor :
JBL - 01.jpg
http://www.lansingheritage.org/images/j ... page30.jpg
Hvis man dribler rundt blandt de fine, gamle kataloger på http://www.lansingheritage kan man læse, at der blev leveret adaptor kits for at tilpasse enhederne til visse kabinetter. Er det måske sådan et sæt der kan være blevet brugt for at tilpasse D 123 enheden til Lancer-kabinettet ?

Kan godt forstå hvis du må melde pas på den her - jeg har kun set det ene sæt kasser jeg har ....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: JBL S99 kabinetter lavet i DK ?

Indlægaf NikonSP » tors 11. apr 2013 22:53

No1 skrev:Tak, Harvey !
Ja, det kunne have været sjovt lige at stikke hovederne sammen omkring de to kasser :p
Og, ja - det ser sgu noget mærkeligt ud med den montage af D123 enheden !
Måske har man/nogen prøvet at "skyde genvej" til det system der er benævnt "032" i tabellen nedenfor :
JBL - 01.jpg
http://www.lansingheritage.org/images/j ... page30.jpg
Hvis man dribler rundt blandt de fine, gamle kataloger på http://www.lansingheritage kan man læse, at der blev leveret adaptor kits for at tilpasse enhederne til visse kabinetter. Er det måske sådan et sæt der kan være blevet brugt for at tilpasse D 123 enheden til Lancer-kabinettet ?

Kan godt forstå hvis du må melde pas på den her - jeg har kun set det ene sæt kasser jeg har ....


Hej No1

Jeg er total klar, til et kaffemøde om dine JBL 'kasser' . Vil rigtig gerne lige tage dem i øjesyn :Pilfinger: Jeg kommer til Kbhvn. med jævne mellemrum, så skulle jeg lige give dig en PM næste gang? :lol:

Vh
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 834
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: JBL S99 kabinetter lavet i DK ?

Indlægaf No1 » tors 11. apr 2013 23:16

Hej Harvey - du siger bare til :thumbsup:
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: JBL S99 kabinetter lavet i DK ?

Indlægaf Genvin » fre 12. apr 2013 03:48

Hejsa!

Jeg er ny her på forummet.
Efter at have læst de forskellige tråde gennem nogen tid, må jeg konstatere at brugerne her på forummet besidder en fantastisk viden både om teknikken og den historiske udvikling af HiFi-teknikken mm.

Jeg får derfor lyst at stille forummet et spørgsmål:
Jeg købte for 35 år siden et sæt brugte JBL Lancer 77, som sælgeren, der selv havde købt dem brugt, anslog at de var ca. 10 år gamle på det tidspunkt - altså fra 1968 sådan cirka.

Er der nogen her i forummet, som ved i hvilke år Lancer 77 blev produceret og blev de produceret i Danmark?
Det ser ud som om dem jeg har er produceret i USA da de har vedhæftede amerikanske garantibeviser.

mvh. PH
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Beogram 4002 : Denon dual mono POA-4400A : JBL Lancer 77
Brugeravatar
Genvin
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14 mar 2013
Geografisk sted: København
Lokalitet: Østerbro

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster