Hjemmelavet rensevædske

Analog når det bedst

Re: Hjemmelavet rensevædske

Indlægaf Hackenberg » man 14. okt 2013 13:24

Afspændingsmiddel som i opvaskemaskinen?
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hjemmelavet rensevædske

Indlægaf Klausen » man 14. okt 2013 13:35

Max.H
Måske et dumt spørgsmål men, hvad er det i mener alkohol er bedre til at fjerne, end lunkent sæbevand.

Gamle produktions og gammelt skidt for der er garanteret en del kalk i det lunkne sæbevand og du skyller vel efter med ren postevand son garanteret er fuld af kalk.
Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 921
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: Hjemmelavet rensevædske

Indlægaf eggers » man 14. okt 2013 13:36

Hackenberg skrev:Afspændingsmiddel som i opvaskemaskinen?


Jeps, virker fint.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Hjemmelavet rensevædske

Indlægaf Fredmarantz » man 14. okt 2013 13:43

eller "det blå" = "glasklar" / "rigtig ren" fra brugsen el. fakta??? (indeholder Ammonium og afspænding - anoiniske tensider = vaskeaktive stoffer)

Her burde ikke være behov for at skylle efter.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjemmelavet rensevædske

Indlægaf eggers » man 14. okt 2013 14:14

Jeg bruger selv RLB’s opskrifter til vinylvaske blandinger:
viewtopic.php?f=558&t=1026#p8698

Især den stærke er god til beskidte plader med fedtede fingeraftryk og nikotinbelægninger mm. Jeg har ikke haft problemer med salmiakspiritussen og mit afspændingsmiddel er det samme som der ryger i opvaskemaskinen. Som "sprit" bruger jeg ethanol 85% fra supermarkedet. Jeg kan forstå det er en dårlig ide?

Jeg skyller ikke af med noget. Efter blandingen er suget af er pladen klar til at blive afspillet.

Bonus info: Den stærke blanding er super god til rustfri ståloverflader i køkkenet! Den kommer helt i dybden!
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Hjemmelavet rensevædske

Indlægaf Max.H » man 14. okt 2013 17:27

Klausen skrev:Max.H
Måske et dumt spørgsmål men, hvad er det i mener alkohol er bedre til at fjerne, end lunkent sæbevand.

Gamle produktions og gammelt skidt for der er garanteret en del kalk i det lunkne sæbevand og du skyller vel efter med ren postevand son garanteret er fuld af kalk.

Jeg vasker i lunket sæbevand og skyller i demineraliseret vand og suger dem tør.
Jeg brugte også alkohol engang,men er gået bort fra det igen, for jeg synes ikke der er brug for det.
Max.H
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 26 aug 2011
Lokalitet: 7400 Herning

Re: Hjemmelavet rensevædske

Indlægaf luc » man 14. okt 2013 19:57

Ja jeg skyller med demineraliseret vand og suger resten op.
Jeg synes det virker rigtig fint.
Har lige købt en Dark side of the Moon, desværre med en del småridser, som jo ikke kan vaskes væk. Læser lidt på nettet hvad man kan gøre....
Er nu ikke blevet meget klogere.

Er der nogen der har prøvet noget med held?
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc
 
Indlæg: 523
Tilmeldt: 03 okt 2012
Lokalitet: 1720 Vesterbro

Re: Hjemmelavet rensevædske

Indlægaf Klausen » man 14. okt 2013 20:13

Har set på en ultralydskar til at vaske pladerne i men de priser der er på en brugt er squ' helt tosse, så havde selv tænk på at lave en generator og har fået hjælp herinde fra med en man kunne købe men det render op i nogle priser jeg ikke vil betale.
Så skulle pladerne blive rene efter hvad man læser rundt omkring

Så er der en der har en billig generator til at fylde må de gerne sige til.
Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 921
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: Hjemmelavet rensevædske

Indlægaf eggers » man 14. okt 2013 21:04

Klausen skrev:Har set på en ultralydskar til at vaske pladerne i men de priser der er på en brugt er squ' helt tosse, så havde selv tænk på at lave en generator og har fået hjælp herinde fra med en man kunne købe men det render op i nogle priser jeg ikke vil betale.
Så skulle pladerne blive rene efter hvad man læser rundt omkring

Så er der en der har en billig generator til at fylde må de gerne sige til.


På et Norsk forum lavede de gruppekøb af ultralydskar fra en fabrik i Kina. Det var straks en mere spiselig pris end den tyske maskine.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Hjemmelavet rensevædske

Indlægaf Klausen » man 14. okt 2013 21:42

Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 921
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: Hjemmelavet rensevædske

Indlægaf kbekke » man 14. okt 2013 22:52

Fredmarantz skrev:eller "det blå" = "glasklar" / "rigtig ren" fra brugsen el. fakta???


Bruger aldrig andet til almindelig rengøring.

Hvis det virkelig er slemt (fedtfingre, indtørrede rødvinssjatter og chillumudskrab), så kør en tur i Jem & Fix efter den billige trælim og find et sæt spillekort i skuffen:

http://www.youtube.com/watch?v=_gyvipBs6Vs

En lille papirslap i indløbsrillen inden "peelingen" lægges, gør det nemmere at få den til at slippe bagefter.

Ridserne kan dog desværre ikke "limes" væk.

;)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hjemmelavet rensevædske

Indlægaf csso » man 14. okt 2013 23:01

kbekke skrev:
Fredmarantz skrev:eller "det blå" = "glasklar" / "rigtig ren" fra brugsen el. fakta???


Bruger aldrig andet til almindelig rengøring.

Hvis det virkelig er slemt (fedtfingre, indtørrede rødvinssjatter og chillumudskrab), så kør en tur i Jem & Fix efter den billige trælim og find et sæt spillekort i skuffen:

http://www.youtube.com/watch?v=_gyvipBs6Vs

En lille papirslap i indløbsrillen inden "peelingen" lægges, gør det nemmere at få den til at slippe bagefter.

Ridserne kan dog desværre ikke "limes" væk.

;)


Måske er dit indlæg ment i sjov, men jeg har tit overvejet om jeg ville prøve dette - jeg har ikke turdet endnu.
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Hjemmelavet rensevædske

Indlægaf kbekke » tirs 15. okt 2013 00:27

csso skrev:
kbekke skrev:
Fredmarantz skrev:eller "det blå" = "glasklar" / "rigtig ren" fra brugsen el. fakta???


Bruger aldrig andet til almindelig rengøring.

Hvis det virkelig er slemt (fedtfingre, indtørrede rødvinssjatter og chillumudskrab), så kør en tur i Jem & Fix efter den billige trælim og find et sæt spillekort i skuffen:

http://www.youtube.com/watch?v=_gyvipBs6Vs

En lille papirslap i indløbsrillen inden "peelingen" lægges, gør det nemmere at få den til at slippe bagefter.

Ridserne kan dog desværre ikke "limes" væk.

;)


Måske er dit indlæg ment i sjov, men jeg har tit overvejet om jeg ville prøve dette - jeg har ikke turdet endnu.


Det er skam 100% seriøst ment og efter min bedste overbevisning fuldstændigt risikofrit.

Men selvfølgelig lidt grænseoverskridende den første gang. Fidusen er, at limen ikke når at hærde op og blive hård, men derimod forbliver gummiagtig og fleksibel og derfor hiver alle urenhederne med op.

Ligesom når pigerne vokser ben og hvad de ellers vokser...

Hvis du er i tvivl, så køb et par af de mest beskidte plader, du kan finde til en femmer stykket nede i genbrugsen og øv dig lidt på dem.

Den procedure, jeg anvender, er som følger:

1. Synligt støv, hår og andre fremmedlegemer fjernes mekanisk med kulhårsbørsten.

2. En smule Rigtigt Ren aka "Det Blå" påføres med forstøver og får lov at sidde 30-60 sekunder, hvorefter det forsigtigt tørres op med en mikrofiber-klub af den type, der ikke fnulrer - der tørres i en roterende bevægelse "med (eller mod) uret" og altså "på langs" af rillerne.

Bemærk at evt. overskydende væske fordamper af sig selv. Og man skal selvfølgelig ikke sprøjte eller gnide på label'en.

Man kan med fordel placere pladen på en kop med bunden i vejret og en klud som "mellemlæg" i stedet for at stå og balancere med det i fri hånd.

3. Pladen "peeles" som vist på videoen med almindelig vandopløselig trælim. Dog med den tilføjelse, at jeg lader en papirslap stikke et par mm ud over kanten, når limen påføres. På den måde har man en "snip" at hive i, når limen skal af igen. Afhængig af tykkelsen er "tørretiden" normalt 12-16 timer.

Hvis tørretiden er for kort i forhold til tykkelsen af det påførte lag, kan det ske, at limen ikke er hærdet op alle steder. Hvis der sidder lidt lim tilbage, kan det normalt nuldres forsigtigt af. Hvis man er nervøs for om der sidder noget tilbage alligevel, kan man afslutte med at gentage pkt. 2.

Jeg har ingen erfaring med hvor lang tid, der skal gå førend man evt. ikke kan få limen af igen.

Fremgangsmåden er både omstændelig og tidskrævende og derfor anvender jeg den udelukkende på meget beskidte genbrugs-plader og kun inden de bliver afspillet første gang. Dem fra biblioteket får step 1 & 2 og de helt nye + dem der tidligere er blevet gjort rene, gør jeg ingenting ved andet end en tur med kulhårsbørsten inden nålen bliver sat.

-En anden og mere officiel måde at gøre plader rene på er beskrevet her:

http://www.loc.gov/preservation/care/record.html

Happy cleaning!
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hjemmelavet rensevædske

Indlægaf Hackenberg » tirs 15. okt 2013 14:56

Så er der mixet!

Fandt også en gamle Maxell AE-320 record cleaner. En sjov lille motoriseret, roterende pladebørste. Den kører selv rundt på pladen OG den har roterende børster. Den skal også prøves.
http://www.youtube.com/watch?v=uP9yi858aEk
Senest rettet af Hackenberg tirs 15. okt 2013 15:12, rettet i alt 2 gange.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hjemmelavet rensevædske

Indlægaf Klausen » tirs 15. okt 2013 15:09

Er da en sjov fætter at se på, så er det bare hvordan gør den jobbet?
Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 921
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 41 gæster