Da jeg blev den lykkelige (og temmeligt overraskede) ejer af et sæt LS3/5a, besluttede jeg at finde ud af det der med LS3/5a og de forskellige udgavers 'lyd'. Så jeg skrev et spørgsmål om dem på LS3/5a gruppen på Yahoo. Det var temmeligt interessant.
Mit spørgsmål var forårsaget af, at jeg havde betalt £350 for mine Rogers 15Ω enheder, men ugen efter var der nogen på eBay, som kom afsted med at sælge et sæt 'Gold Badge'LS3/5a' for £2000 (som en sidebemærkning, her er et tilsvarende sæt, som har nået den vanvittige pris af £2900 fire dage før auktionens afslutning
http://www.ebay.co.uk/itm/ROGERS-LS3-5A-GOLD-BADGE-15-ohm-S-N-0792a-b-1976-/301627696865?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item463a6966e1). Så jeg spurgte Yahoo-gruppen, om BBC ikke brugte LS3/5a som studiemonitors og derfor insisterede på at alle ls3/5a skulle lyde ens og om BBC ikke udøvede stikprøvekontrol på den daglige produktion og om alle BBC LS3/5a ikke blev tested årligt som en del af BBCs kavlitetskontrol.
Respons delte sig i to lejre: Audiofreaks og gamle BBC-teknikere. AFerne var helt overbeviste om, at der var forskelle--15Ω enhederne var 'slidte' og 'gamle', deres mekaniske parametre havde ændret sig så meget, at de derfor ikke længere var værd at lytte til, Rogers var bedre end Chartwell og Goodmans, 15Ω enhederne var ikke pengene værd, 11Ω var bedst, osv. BBC teknikerne, på den anden side, fortalte, at de altid tog tre ekstra enheder med i OB vognene og lyttetestede dem, før de udsendte live. Sommetider lød en enkelt enhed ikke rigtigt og blev derfor sendt tilbage til reperation og en anden LS3/5a (hvad enten den kom fra Goodmans, Kef, Rogers Chartwell, Audiomaster, eller hvad de nu licenshaverne hed) blev sat til istedet for den defekte enhed. Fejlene var altid komponentfejl i delefiltret, og alle LS3/5a forventedes at lyde ens, uanset hvem de var lavet af og hvilken impedans de havde. (Og det er jo i den forbindelse interessant at Stirling nu laver nye LS3/5a med Monacor enheder.)
Så, jo selv denne gennemtestede, gennem-målte og snævert specificerede højtaler, som igennem fyrre år har været standard i tusindvis af radio-timer, og som BBC har tusindvis af, som bliver testet imod en kendt standard ,hver gang de bliver brugt, har nået den kult-status, som betyder at små bitte forskelle (Badges, fabrikanter, men sært nok ikke overfladebehandling/finish....endnu), som ikke har den fjerneste betydning for dens primære funktion er blevet til en fetish.
LS3/5a lyder fantastisk, det er der ikke nogen tvivl mulig om. Salgstallene taler for sig selv: et sted mellem 60000 og 100000 enheder er blevet produceret og de bliver stadig lavet med BBC licens af Falcon (som har sat en produktion af nye KEF B110 enheder igang) og Stirling.
Men konklusionen på de vanvittige priser som nogen af disse enheder må være, at når det kommer til markedskræfter, så styres de af 'snake-oil salesmen' . De er blevet genstand for en 'Cargo Cult' (
http://wikipedia.org/wiki/Cargo_cultMåske skulle jeg købe et par Rogers 'gold badges' fra Kina på eBay og sætte mine Rogers til salg......
PS: har lige købt et par brugte KEF LS50 (som bestemt ikke er Vintage, men 'inspireret af LS3/5a'. De er lige en tand bedre end LS3/5a! De har tæmmet LS3/5as tendens til at gjalde omkring 1-2 kHz.).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.