Beogram 1700 * Tonearm sænker ikke

Analog når det bedst

Beogram 1700 * Tonearm sænker ikke

Indlægaf Berg P. » ons 9. mar 2016 16:25

Jeg har et problem med min BO Beogram 1700. Tonearmen drejer fint ind over pladen men sænker ikke (se video) https://youtu.be/RZWub3mG1NQ
Armens højde kan justeres med en lille skrue se foto, jeg har justeret skruen så pickuppen har ca 2mm. luft i hvilestilling. Tonearmen drejer fint ind over pladen med ca 5-7 mm. frihøjde men så sker der ikke mere og armen drejer tilbage til start. Jeg har ikke kunne finde nogen brugbare manualer så jeg håber på at en af dette forums bruger har et forslag til løsning. ;)
P1060088-1.jpg

P1060094-1.jpg

P1060103-1.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Berg P.
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 mar 2016
Lokalitet: Kjellerup

Re: Beogram 1700 * Tonearm sænker ikke

Indlægaf møffe » ons 9. mar 2016 19:08

Glidemekanisme til venstre i billede. Fastgroet olie i liftbøsning, kan bl.a. løsnes med kontaktrens, WD-40(tumpe-spray) og rensebenzin, med efterfølgende smøring. liftet styres fra det det kileprofil "hak" der er i enden af manøvrearmen, som bevæges af en styretap der kører i sporet på kurvehjulet til højre. kurvehjulet er at opfatte som et simpelt programværk.
EDIT: Hov-hov. Tjek ALLE bevægelige dele. det kunne også være stop der går i indgreb. dette er en mekanisme der er at finde på den anden side af kurvehjul. Et sindrigt system med et par pal der skal tvinge kurvehjul i indgreb ved pladeudløb. styres af cykel-egen ifm. arm.

Den fede, flydende bevægelse i lift, er bestemt af det valgte "dumping-fluid" (elefant-sæd)

møffe
Senest rettet af møffe ons 9. mar 2016 22:21, rettet i alt 1 gang.
møffe
 

Re: Beogram 1700 * Tonearm sænker ikke

Indlægaf Captain Phoenix » ons 9. mar 2016 20:01

Lidt supplerende:

Hvis armen (langsomt) glider tilbage til start-positionen - pga anti-skating'en - og pladetallerkenen fortsat drejer, er problemet stivnet smøremiddel i messing-lift-bøsningen. B&O leverede noget molykote-"fedt"/smøremiddel, da det oprindelige type blev trægt. Jeg kender ikke data for det, men prøv f.eks. sådan noget fedt til kuglelejer (f.eks. til cykler), hvis ikke du kan finde molykote.

Hvis armen føres tilbage af mekanikken og pladespilleren derefter stopper, ligger fejlen i kurvehjulet (som møffe skriver).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Beogram 1700 * Tonearm sænker ikke

Indlægaf Berg P. » tors 10. mar 2016 12:37

Tak for svar, men det har desværre ikke bragt mig nærmere en løsning, jeg kan ikke finde nogen forklaring på hvordan tonearmen skal kunne sænke, akslen går gennem en bøsning med kuglelejer på begge sidder fastholdt med en låsering. Over bøsningen sidder den plade som tonearmens højdeskrue bevæger sig på (se foto i første indlæg)- denne plade har en fordybning hvor armen er i hvilestilling, og når armen drejer ind mod pladen hæves den op til ca 5mm. over grammofonpladen. Denne plade er fastmonteret til rammen, selv om akslen kunne bevæges lodret vil denne plade altid bestemme højden på tonearmen(sammen med justerskruen).
Tonearmen returnerer kort efter den står rigtigt til at starte (men sænker ikke) skiven stopper ikke med at køre efter retur.
Har prøvet at sænke tonearmen så pickuppen passer på grammofonpladen (den skal så løftes til start ellers vil den gå på kanten af pladen) afspilning fungerer fint men ved retur trækker den så pickuppen over pladen tilbage.
P1060112-1.jpg

P1060116-1.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Berg P.
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 mar 2016
Lokalitet: Kjellerup

Re: Beogram 1700 * Tonearm sænker ikke

Indlægaf Captain Phoenix » tors 10. mar 2016 13:09

Hej Berg P.
Du har fat det forkerte sted på de to fotos i din sidste post - det er ikke i fæstningen af armen (ved kuglelejerne) lift-funktionen ligger.
Lift-funktionen foregår i den messing-bøsning, der sidder for enden af føre-armen (foto 3 i din første post). Det er den hvor føre-armen slutter i en lille hvid plast-"gaffel".
Messing-bøsningen består af et ydre rør og en indre cylinder (hvor igennem der går en grå "fjeder-pind" formet som et L - fortsætter ned langs føre-armen).
Det stivnede fedt sidder mellem det ydre rør og den indre cylinder.
Så: Af med den grå metal-fjeder; ud med den indre cylinder; rens denne og inden i røret, den løber i (brug vatpind); nyt fedt/smøremiddel på cylinderen; monter igen som det sad.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Beogram 1700 * Tonearm sænker ikke

Indlægaf Berg P. » tors 10. mar 2016 18:18

:p Tak for hjælpen det skulle skæres ud i pap før jeg kunne se hvordan systemet virkede. Den sad godt fast der skulle en del bremserens til inden den begyndte at kunne drejes og meget motion inden den kom op. nu er den smurt med en tynd syrefri olie og fungerer helt perfekt. :p
Tak til jer begge, jeg har lært en del af problemet/opgaven.
Berg P.
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 mar 2016
Lokalitet: Kjellerup

Re: Beogram 1700 * Tonearm sænker ikke

Indlægaf Captain Phoenix » tors 10. mar 2016 18:54

Selv tak - godt det kom til at virke :p
Hold lige øje med den - oprindelig var det noget mere trægt/tyktflydende end symaskine-olie, der var brugt. Jeg tror det var for at få en langsommere sænkning/hævning - men hvis det fortsat fungerer med det du har givet den, så er det bare godt.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Beogram 1700 * Tonearm sænker ikke

Indlægaf Berg P. » tors 10. mar 2016 19:50

Den indre cylinder er fastgjort til den plade hvorpå tonearmens højde styres, pladen har en tilbagetræksvirkning som holder den indre cylindre nede. Gaflen som er fastgjort til cylindren er kileformet så den hæver cylinderen når den bliver ført frem, hvilket bevirker at tonearmens styreplade sænkes og pickuppen kontakter gramofonpladen. Ved returnering af tonearmen trækkes styrearmen gaflen tilbage og pladen hæves under tonearmen hvorved den kan returnere over grammofonplade.
Så jeg har ikke haft cylinderen ude af bøsningen kun smurt den op med den tynde olie, det virker ok og går let tilbage.
Pladespilleren er fra ca. 1980 men kun brugt lidt, så nu skal pladesamlingen luftes igen.
Berg P.
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 mar 2016
Lokalitet: Kjellerup

Re: Beogram 1700 * Tonearm sænker ikke

Indlægaf cdp » søn 16. sep 2018 22:42

Hej herinde
Jeg genbruger lige denne tråd, da der er billeder af model 1700 nedefra. Problemet er at min 1700 ikke kan returnere armen, uden den kommer helt ud til udløbsrillen. Ellers kører den fint. Jeg ved bare ikke hvordan, jeg stopper afspilning på pladen, så armen går retur. Har en mistanke til trækmagneten, switch eller lign. ( jf. foto "set fra bagside" ). De 4 knapper, 33,45,pause og turn giver ikke rigtig mening, synes jeg.. ;)
Kan nogen hjælpe ?
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Beogram 1700 * Tonearm sænker ikke

Indlægaf Tonni » man 17. sep 2018 18:51

De fire knapper kan jeg nok hjælpe med Carl.

Turn er til når du vil rengøre pladen. Den starter pladetallerkenen uden at aktivere afspilning.
33 er til start af LP'ere, og 45 til 7" singler. Pause er ja...
- Plus den svjh også kan bruges til at ændre hastigheden. eksempelvis til 12" Maxi-singler.
Man vælger 33, lader armen køre ind, trykker pause og derefter 45, og voila. armen bliver, men hastigheden er sat op...
Svjh grundet jeg ikke har haft fat i en 1700 siden 1985, hvor min far havde een.

Jeg håber ikke det er det halve lyv! :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Beogram 1700 * Tonearm sænker ikke

Indlægaf cdp » man 17. sep 2018 21:54

Hej Tonni - det er lige præcis hvad jeg også erfarer - altså når armen et startet, kommer den ikke retur før udløbsrillen. ( medmindre man sætter den tilbage manuelt ). Grunden til min undren skyldes, at jeg mener model 1900/2400 kan stoppe og returnere midt på pladen, - men åbenbart ikke 1700. Så den fejler sikkert ikke noget. ;)
Ved du om det er samme værk der ligger i Beogram RX ?
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Beogram 1700 * Tonearm sænker ikke

Indlægaf Tonni » tors 20. sep 2018 19:25

Beogram RX må jeg indrømme er forsvundet i glemslens tåger... Men mon ikke der er andre der kan uddybe det Carl?
Men ja. Med de større modeller, var det vist nok 33 der skulle trykkes på for stop?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster