TD-124 minitræf

Ideer til aktiviteter, udflugter, hvad sker der, hvem kommer o.l.

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf pqrannes » fre 11. mar 2016 22:43

KlausM skrev:Så kom SME armen på Thorens'en, og så meldte spørgsmålet sig, hvilken pick-up der skal på sådan en 12" arm? ..


12 tommer = 30 cm, der vist også længden på den custum-made "Gene Pack" 50'er tonearm, jeg fik med hjem fra træffet:

Billede

Som det ses, har jeg tage hul på at prøve den af på min råt opsatte TD-124. Guderne må vide om det overhovedet dur med en fuldstændig vertikal stiv arm, hvor pickuppen fjedre op og ned. Nu har den i alt fald fået sin egen blok at stå i og en Shure M75 pu er monteret. I aften når jeg ikke mere, men mon ikke jeg får den prøvet af på søndag?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf KlausM » fre 11. mar 2016 22:50

Sammenlignet med SME armen, ser SME armen næsten klejn ud, det bliver spændende at høre hvordan den konstruktion spiller, når du når dertil.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf pqrannes » fre 11. mar 2016 23:13

KlausM skrev:Sammenlignet med SME armen, ser SME armen næsten klejn ud, det bliver spændende at høre hvordan den konstruktion spiller, når du når dertil.


Alle kendte tonearme ser klejne ud ift. denne tonearm. Ingen - ikke en gang mig selv - ved, hvad jeg har gang i her.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Captain Phoenix » fre 11. mar 2016 23:26

pqrannes skrev:
KlausM skrev:Guderne må vide om det overhovedet dur med en fuldstændig vertikal stiv arm, hvor pickuppen fjedre op og ned.

Det er da godtnok noget af en solid fætter, den tonearm.
Good luck!

Det med at den vertikale bevægelse kun foregår i den yderste, mindre del af tonearmen (og den horisontale i hele armen), var Dynavector jo inde på i 1970'erne. (Har aldrig haft/prøvet den selv).

Dynavector.jpg

Fidusen er at få en lavere bevægelig masse (og dermed højere resonansfrekvens) i det vertikale plan.
Jeg antager, at ujævnheder i pladen navnlig sætter pick-up/arm i vertikal svingning.
Samtidig blive den bevægelige masse (og dermed resonansfrekvenserne) forskellige vertikalt og horisontalt - og de "peaker" altså ikke ved samme frekvens, hvilket gør det lettere for pick-up'et at arbejde med at hente signalet uforvrænget op af rillerne.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf pqrannes » fre 11. mar 2016 23:51

Captain Phoenix skrev:Det med at den vertikale bevægelse kun foregår i den yderste, mindre del af tonearmen (og den horisontale i hele armen), var Dynavector jo inde på i 1970'erne. (Har aldrig haft/prøvet den selv).


Den Dynavector-arm ser fin ud, men den har umiddelbart ikke en chance for at være med. Såvidt jeg kan se, er den ikke - som Gene Pack custom-armen - udstyret med 2 stk USA-made Nice 1616 kuglelejer. Det går aldrig godt uden.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf KlausM » lør 12. mar 2016 07:51

Fredmarantz skrev:Elegant - enkel- smuk. Et klassisk mesterstykke. Den er godtnok flot.

jeg kører også til tider med MC på jerntallerken og letter lige trykket en bønne ift foreskrevet. Jeg holder øje med nålefanens vinkel, når den hviler på pladen. Det går glimrende. (MC30) + ja - netop Denon DL-160, som jeg så synes lyder fint.


Tak Freddy, Jeg må lige prøve med Denon'en igen, med et øje på nåletryk og fane.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf his067 » lør 12. mar 2016 12:43

Her er hvad Thorens selv cirkulerede til deres forhandlere 'back in the day' (først på tysk og så på engelsk)

Magnetische Anziehung von gewissen Pick-up Patronen

Die außergewöhnliche Laufgleichförmigkeit des TD 124 ist überall anerkannt. Sie wurde von einer großen Anzahl unabhängiger oder offizieller Laboratorien geprüft. In Durchschnitt ist diese Geschwindigkeit zweimal so konstant wie diejenige der besten Plattenspieler der Konkurrenz. Dieses Resultat ist den folgenden Tatsachen zu verdanken: allgemeine Konzeption des Plattenspielers, Präzision seiner Ausführung, strenge Kontrollen und mechanische Stabilität der wichtigsten Organe.
Deshalb ergibt sich die Wahl von stabilisiertem Gußeisen für das Schwungrad (4,5 kg) des TD 124 aus seiner Maßbeständigkeit, seinen guten Abschirmbedingungen und dem günstigen Preis diesen Materials.
Der Abstand von 8mm zwischen der Spieloberfläche einer 2 mm starken Schallplatte, die auf dem Plattenteller aufliegt, und dem Schwungrad, genügt um jeglichen magnetischen Einfluß auf die besten derzeitigen stereophonischen und monophonischen Patronen auszuschalten. Nur die folgenden Patronen bilden eine Ausnahme:

Ortofon SPU und SPU/T.

Die Schwungrad übt eine Kraft von ½ bis ¾ gr. auf diese Patronen aus. Man wird also den Tonarm statisch ausbalancieren, außerhalb des Umkreises des Schwungrads. Alsdann wird man den Auflagedruck auf der Platte reglieren unter Berücksichtigung dieser hinzukommenden Kräfte. Für den Thorens Tonarm BTD-12S muß man die Reglierung auf 1 ½ gr. stellen.
Eine leichte seitliche Anziehung macht sich ebenfalls bemerkbar auf den ersten 4 Millimetern um Rand einer 30 cm Platte. Es ist daher empfehlenswert den Pick-up sehr vorsichtig in der Nähe der ersten modulierten Rillen aufzusetzen.

Beim BTD12S betätige man den Bedienungsknopf ganz langsam, sodaß die Nadel in eine Rille hineingelangt bevor der Pick-up befreit ist von der seitlichen bremse.





The extraordinary rotational stability of the TD 124 is widely recognized. It has been confirmed by a large number of independent or official laboratories. On average, it performed twice as well as the best turntables from the competition. This result is due to the following factors: the general design criteria of the disc player, the precision of its execution, strict quality control and the mechanical stability of the major parts.
THEREFORE, stabilized cast iron was chosen for the flywheel (4.5 kg) of the TD 124 because of its dimensional stability, its good shielding properties and the favourable price this material.

The distance of 8mm between the playing surface of a 2 mm thick disc resting on the turntable and the flywheel, is sufficient to cancel any magnetic influence on the best of the current stereophonic and monophonic cartridges. Only the following cartridges are an exception.:

Ortofon SPU and SPU / T.

The flywheel exerts a force of ½ to ¾ gr. on these cartridges. Thus we recommend balancing the tonearm outside the perimeter of the flywheel. Then the downward force should be set ½ or ¾ gr less than the recommended downforce. A slight lateral attraction is noticeable in the first 4 millimeters from the edge of a 30 cm LP. THEREFORE we recommend to lower the pick-up very carefully near the first modulated grooves.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf KlausM » lør 12. mar 2016 13:32

Tak, hvis det står til troende stadigvæk (mht senere lancerede MC pick-up'er), så skulle der jo ikke være et problem med Denon'en

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf his067 » søn 26. jun 2016 20:59

Hej Folkens,
jeg har modtaget to forskellige olier fra Robbie Sheridan, en af medlemmerne af TD124 facebook gruppen (https://www.facebook.com/groups/324351847746115/?fref=ts). Jeg synes selv at de to olier (som er det tætteste Robbie kunne finde til de originale olier) har gjort en stor forskel. Robbie leder efter nogle flere folk til at prøve olien og vil sende olierne til frivillige forsøgspersoner gratis....

Send en PB til mig med detaljer, så formidler jeg kontakten (og, hvis jeg selv skal sige det er det rigeligt umagen værd: Robbies sæt er væsentligt bedre end Joels olier som man kan få på eBay).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Fredmarantz » søn 26. jun 2016 21:30

Er det motorolien eller spindelolien - vi har gang her ? I alle tilfælde vil jeg rigtig gerne være med :p .

his067 - hvad er det, der får dig til at synes, at den omtalte olie er bedre? - er det noget i lyden? - er der mindre motorstøj? - lavere friktion, med efterfølgende længere spindown-tid eller??

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf his067 » søn 26. jun 2016 23:22

Det er to forkellige olier. en til hovedleje og motor leje. den anden til mellemhjul og trappeskive.
Jeg syntes at de to olier sænkede støjen fra trappeskiven og derfor gav et roligere lydbillede. Rummel-mæssigt er min 124 nu fuldt på højde med en Sondek eller min STD305. Robbie var nødt il at købe noget i retning af fem liter af hver af olierne, så jeg tror han enten desperat prøver at komme af med den før konen opdager at han har den/dem, eller at han tænker på om det evt sælger på e-bay.Men jeg ved det ikke. Jeg ved kun at jeg fik en gratis forsyning, og at olierne er besværet værd!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Fredmarantz » søn 26. jun 2016 23:29

Så...Hvis jeg får olierne, så handler det vel om, at jeg renset/rengjort alle de nævnte lejer - og tilfører de nye olier, som så er dedikerede til de anførte lejer. (der følger vel brugsvejledning med :-))

Men altså - jeg er med på den.:-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf his067 » søn 26. jun 2016 23:53

Jep, sådan...(brugsanvisningen er at du får olien i to forskellige prøveglas med påskrift: resten er op til dig!)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Fredmarantz » søn 26. jun 2016 23:57

:thumbsup:

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Tonni » man 27. jun 2016 08:57

Det lyder godt nok spændende! - Ikke at det olie jeg lurede mig frem til gør et dårlig job. Men man vil vel gerne gøre det så godt som overhovedet muligt, for sin kæledægge!? :D
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Træf/Events



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster