Nye skumkanter til beovox cx 100

Rosinen i pølseenden

Re: Nye skumkanter til beovox cx 100

Indlægaf sorenb » tors 23. feb 2017 19:51

Elway skrev:
shadow skrev:Men har det den store betydning for lyden på dem, om man bruger skum som de jo er født med.
Eller om man bruger gummi i stedet for?
Da jeg kan se man kan få dem i gummi i stedet for til ca samme pris.


Jeg tænker at gummi er lidt stivere end skum. Selv hvis man giver dem Rubber Conditioner, tror jeg ikke man får gummiet lige så blødt som skummet. Og originalt/"som det var meningen" er det jo ikke. Jeg er med på, at det er ret tillokkende at bruge gummi istedet for skum, men det er jo ikke noget man skal skifte hvert år.

Jeg har lige bestilt skumkanter+lim, fra det hollandske link ovenfor. Og jeg vil se opmærksomt på til workshoppen til træffet. Med lidt held har jeg det hele klar der. CX'erne kommer til træffet med KlausM fra Sjælland :-)

formodentlig ikke noget der signifikant vil ændre på enhedes lyd.
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Nye skumkanter til beovox cx 100

Indlægaf Elway » tors 23. feb 2017 20:05

Nej, næppe signifikant. Men de bliver nok mindre "responsive“. Måske går det lidt udover detaljerne i lyden. Men måske ikke hørbart.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Nye skumkanter til beovox cx 100

Indlægaf shadow » tirs 28. feb 2017 16:03

Nå nu har jeg i hvert fald bestilt skumkanter og lim hjem fra holland.
Så må vi se hvordan det kommer til at gå, med selv at skifte dem.
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Nye skumkanter til beovox cx 100

Indlægaf shadow » tirs 7. mar 2017 17:59

Så er de første 2 bas/mellemtoner ude, og den gamle kant er blevet fjernet.
Så mangler der bare de 2 sidste, og så lime de nye på igen :)
Men blev sgu da overrasket over hvor store og tunge magneterne egentlig var.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Nye skumkanter til beovox cx 100

Indlægaf shadow » ons 8. mar 2017 13:34

Yes så er limningen overstået og de får lov at hærde til i morgen, hvor de så kommer tilbage i kabinetterne.
Det ser ud til at være lykkedes indtil videre, selvom jeg måske har været lidt generøs med limen.

Kan man egentlig pensle skumkanterne med noget, så de holder bedre i længden?
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Nye skumkanter til beovox cx 100

Indlægaf Elway » ons 8. mar 2017 13:54

shadow skrev:Så er de første 2 bas/mellemtoner ude, og den gamle kant er blevet fjernet.
Så mangler der bare de 2 sidste, og så lime de nye på igen :)
Men blev sgu da overrasket over hvor store og tunge magneterne egentlig var.


Jeg skal selv snart igang med mine CX100'ere. Var det svært at få enhederne ud?
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Nye skumkanter til beovox cx 100

Indlægaf shadow » ons 8. mar 2017 14:13

Altså ledningerne er ikke specielt lange, så var nødt til at lade enhederne sidde halvvejs ude.
For at få dem af, og så vil magneten vil gerne hænge ved metalkabinettet.
Og pakningen imellem bas/mellemtone og kabinettet blev fint liggende, uden at gå i stykker eller sådan noget.
Dog var det gamle rådne ophæng meget klistret, det synes jeg egentlig var den værste del.

Så det kan jeg vist godt klare igen en anden gang :)
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Nye skumkanter til beovox cx 100

Indlægaf shadow » tors 9. mar 2017 10:45

Så er højtalere samlet og afprøvet, de spiller overraskende godt og med god bas i forhold til deres små 4"
Så jeg er absolut ikke utilfreds :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Nye skumkanter til beovox cx 100

Indlægaf shadow » fre 10. mar 2017 18:30

Jeg har lige luret på delefilteret, bare af ren nysgerrighed.
Går ud fra at den lilla ledning er plus til diskanten, da den er sat på plus benet fra stikket. hvor der også går en ledning videre til en lille spole og videre til en trafospole og så begge til ender af en caps eller hvad den nu hedder og videre til hver sin bas/mellemtone fra hver sin ende af den caps . Men det undre mig lidt. At den går direkte til diskanten. Og ikke først til delefilter.
Eller er det fordi at fasen skal være omvendt derpå? Da den anden ledning fra diskanten sidder på den ene ende af den caps, ligesom den ene bas. Og lyder til den øverste bas får den dybeste del af basområdet.
Eller er alt som det skal være? Synes bare den ledningsførelse virker lidt vild i forhold til hvad jeg ellers har set. Og giver ikke meget mening i mit simple sind :)
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Nye skumkanter til beovox cx 100

Indlægaf cdp » ons 9. jan 2019 17:30

Hej
Har netop et par ditto til renovering, så jeg tillader mig at videreføre i tråden her. Lige et par spørgsmål : Der tales om at bruge gummi i stedet - vil det være et grufuldt indgreb mod det originale ? ( De bliver jo hermed næsten uopslidelige )
20hz er en meget lav tone - hvad med noget der ligner 50 - 60 hz ?. Mine er med hvide kabinetter med enkelte små ridser - hvordan med at lakere disse ? ( self. samme farve ) ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Nye skumkanter til beovox cx 100

Indlægaf Tonni » ons 9. jan 2019 17:52

Gummi vil sansynligvis give en smule strammere/mindre bas, da den normalt ikke er helt så eftergivende som skum.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Nye skumkanter til beovox cx 100

Indlægaf Fredmarantz » ons 9. jan 2019 18:07

Jeg lavede tricket med skumkanterne på 3 stk CX100, som SorenB og andre tidligere har skitseret og jeg synes, at det var let - billigt og tro mod oprindelig konstruktion. Det ser fint ud og lyder, som det skal. Jeg er absolut ikke øvet i denne øvelse, men det gik overraskende let.

Jeg anbefaler skumkanterne - fint, billigt og supergodt kit til dette formål hos den Hollandske sælger. (Audiofriends.nl - som nu åbenbart også hedder "repairyourspeakers.com" -

https://www.repairyourspeakers.com/inde ... -S&lang=EN


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Nye skumkanter til beovox cx 100

Indlægaf cdp » ons 9. jan 2019 18:55

…Jeg anbefaler skumkanterne - fint, billigt og supergodt kit til dette formål hos den Hollandske sælger. (Audiofriends.nl - som nu åbenbart også hedder "repairyourspeakers.com" -


Takker jer for info, så bliver det sådan. Prøver i første omgang at polere alukasserne lidt og ellers tager jeg den derfra. Stoframmerne blev super efter vask/blegning. :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Nye skumkanter til beovox cx 100

Indlægaf his067 » ons 9. jan 2019 19:28

Jeg endte også med at følge Sorenbs opfordring og satte skumkanter på: Jeg vil alligevel være godt oppe i årene næste gang de skal fornys!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Nye skumkanter til beovox cx 100

Indlægaf cdp » ons 9. jan 2019 22:32

....Jeg vil alligevel være godt oppe i årene næste gang de skal fornys!


Det afhænger jo af miljøet - men så hut jeg visker bor du både røg og fugtfrit, så måske bør jeg gi' dig ret.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 41 gæster