Rep. af finer på højttalere

Alt om GDS

Rep. af finer på højttalere

Indlægaf skjold » tors 13. jul 2017 18:32

Hej med jer

Jeg har fået et par JBL L100 ind. Enheder er rigtig pæne - vel nærmest det man kalder "mint" - men desværre er det ene kabinet lidt hærget på toppen. Planen er, at slibe og oliere fineren, der jo er amerikansk valnød.

Er der nogen ideer til hvordan en rande fra en potteplante bedst fjernes? Er det bare at slibe og håbe den forsvinder?

DSC_9745.JPG


Og - hvordan repareres en lille finerskade bedst?

DSC_9746.JPG


Jeg har kigget i div tråde fx den med restaurering af netop L100 men desværre er billederne ikke længere tilgængelige. Der var ellers givetvis noget god inspiration :(
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Rep. af finer på højttalere

Indlægaf Nillerviborg » tors 13. jul 2017 19:53

"Varm Voks" og forsigtig slibning. ... :-)

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Rep. af finer på højttalere

Indlægaf Fredmarantz » tors 13. jul 2017 19:58

Jeg er ret overbevist om, at Santashooters billeder stadig kan blive tilgængelige, idet han så vidt vides stadig har billederne. Hans Photobucket-tjenste er ikke længere samarbejdsvillig så derfor røg billederne i hans "JBL L100 Reborn"-tråde. Men han pønser vist på at gøre dem tilgængelige igen fra egen server. - han kommer nok ind her....vil jeg tro. Men ja- slibning - voks og lidt pusle-lime- skærearbejde og de kan bringes relativt flotte igen.

Flot og lækker højttaler, sådan en L100 Century

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rep. af finer på højttalere

Indlægaf B&O Vintage » tors 13. jul 2017 20:28

Min svoger Jan Bakke Jacobsen, uddannet møbelsnedker, ikke dyr!!
Telefon 28 62 76 93. Ved Herlufmagle.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Rep. af finer på højttalere

Indlægaf skjold » tors 13. jul 2017 20:30

Mange tak, hvor få man "varm voks" henne og fås det i noget der ligner valnød?. Men vi venter på billeder kan I se lidt nærbilleder af mine her. Som skrevet, så synes jeg enhederne ser meget flotte ud - især i forhold til hvad der ellers ses på nettet rundt omkring:

DSC_9737.JPG

DSC_9738.JPG

DSC_9739.JPG

DSC_9741.JPG

DSC_9742.JPG

DSC_9743.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Rep. af finer på højttalere

Indlægaf cdp » tors 13. jul 2017 21:17

Hej Olav
Ta" en lille snak med denne dame.. http://www.intarsia-aps.dk/produktionen/salg-af-finer/ - alene de ting hun har kreeret, må sige lidt om seriøsiteten. Mht. til skjolder, kan der skældnes mellem med lak, ( damp/fugt) og uden lak, decideret misfarvning af træ/finer. Varm voks/slibning er et godt bud - tør næsten ikke foreslå afvask med salmiak/grundrens ol., år vi har med Jbl at gøre... ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Rep. af finer på højttalere

Indlægaf skjold » tors 13. jul 2017 21:33

Hej Carsten, tak for linket. Det er jo næsten lokalt :)
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Rep. af finer på højttalere

Indlægaf cdp » tors 13. jul 2017 21:42

skjold skrev:Hej Carsten, tak for linket. Det er jo næsten lokalt :)

:thumbsup:
Håber det gi"r pote - og tillykke med fundet..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Rep. af finer på højttalere

Indlægaf Sorenki » fre 14. jul 2017 14:12

De er fine!
mht skjolder, så sliber jeg selv ned - pas på fineren er tynd så det er altid noget med temperament, jeg tror godt du kan fjerne det helt, men jeg har på et af mine sæt valgt at gå lidt finere til det, så skjolden kan stadig anes svagt, dette accepterer jeg som at den har haft et liv.
Jeg har hård og blød voks i 4 forskellige valnødde-nyancer, som du kan overtage, hvis det er relevant. :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Rep. af finer på højttalere

Indlægaf skjold » fre 14. jul 2017 14:38

Mange tak, jeg tror jeg kan bruge en hård i en nuance der passer til den mørke valnød. Måske en blød men jeg har ikke erfaring med voks, så jeg er ikke sikker. Den bløde er mest til mindre ridser, er det korrekt? Vil du sælge/sende den? Du får selvfølgelig noget for det :)
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Rep. af finer på højttalere

Indlægaf Sorenki » fre 14. jul 2017 14:59

jeg har som sagt 8 i alt, 4 forsk. Valnødde nyancer og så både hård og blød - jeg sender det hele til dig - hvis du bare dækker forsendelsen, det kan vi lige tage over en pb :)

den bløde er til de små ridser, og den hårde hvis man skal opbygge igen, fx hjørner og kanter. :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Rep. af finer på højttalere

Indlægaf Fredmarantz » fre 14. jul 2017 15:05

Hej Søren!

Har du evt. links til disse produkter? - det kunne være interessant at vide, hvor man kan skaffe disse ting - og hvad tingene hedder?

Vh
Freddy.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rep. af finer på højttalere

Indlægaf skjold » fre 14. jul 2017 15:45

Hvis du googler fx "voksstænger", så er der masser af hits. Nogle er dog målrettet mere proff. brug, da de findes i større sæt med en masse farvenuancer og tilhørende værktøj. Udfordringen til alm hobbybrug er nok at nøjes med købe en enkelt stang, der så lige passer i nuancen til det træ man arbejder med.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Rep. af finer på højttalere

Indlægaf Fredmarantz » fre 14. jul 2017 15:50

cool -

grunden til, at spørger er, at mine JBL-højttalerre, som jeg har haft i en menneskealder + moms, har stået ca. samme sted i min stue altid og det vil kunne ses ved det, at den ene side af begge højttalere er blevet lidt lysere end den anden side. Dette kan jeg selvsagt ikke lide at se på, eller tænke på. Ikke, at det er graverende, meeeen det er der - og det kan ses.

Vil man med denne voksmetode - med en mørk voks (a la mørk JBL-nød), kunne rette lidt op på dette - vil du tro?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rep. af finer på højttalere

Indlægaf skjold » fre 14. jul 2017 16:13

Jeg er slet ikke kompetent eller har erfaring nok til at spille ret klog på det :) Voks er jo beregnet til udbedring af skader og hvis dine bare er tørre/solbleget og uden ridser, så er det vel bare at løbe meget let over dem med fint slibepapir og/eller ståluld og noget passende olie?

I Santas tråd "JBL reborn" er der en der linker til JBL's egen olie-opskrift og andre steder på nettet har jeg læst, at netop den olie har den egenskab at det med tiden bliver lidt mørkere. Det blev så der godtnok ikke fremhævet som en postiv egenskab men det er vel efter hvad man ønsker :)
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: isle og 20 gæster