stik til gammel mikrofon

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

stik til gammel mikrofon

Indlægaf pqrannes » man 11. sep 2017 21:07

En af mine gode venner er kommet til at købe sådan en gammel mikrofon her:

IMG_20170911_204843.jpg


Stikket for enden af kablet ligner et XLR-stik, men han siger, at det ikke passer til de XLR-hunstik, han har liggende.

Hvad skal jeg råde ham til, hvis han gerne vil finde ud af om mikrofonen virker?

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: stik til gammel mikrofon

Indlægaf Fredmarantz » man 11. sep 2017 21:24

Det er jo en gl. Bang & Olufsen BM2 - Herunder er lidt om disse. bl.a. også stikket, som er noget specielt. Jeg kan desværre ikke bidrage med en løsning, som jeg kan gå ind for, men måske B&O-folket kan/ved noget?

Det er en båndmikrofon - så bed din bekendte undlade at føde den med Phantom/48V :QQS:

http://xaudiaelektrik.blogspot.dk/2013/ ... phone.html

vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: stik til gammel mikrofon

Indlægaf Fredmarantz » man 11. sep 2017 23:54

På denne side (hvis den altså dukker frem)

https://www.etsy.com/dk-en/listing/1941 ... t_detail=1

Står dette som en salgstekst:


"The BM2 ribbon microphone was Bang-Olufsen’s first ribbon mic. It was produced by B&O in Denmark, between 1951 and 1962. Like most B&O products it is beautifully designed, in fact it has become something of a design classic.

BM2 ribbon mics in a good condition are rare. This BM2 is in a good, vintage condition with some traces of use. The mic body is finished in a yellowish green paint, the grille is chromed. On the rear of the body are some traces of what appears to be the remains of sticky tape.The metal has some minor pitting as shown on the close up photos.

Like the majority of ribbon mics the BM2 has a figure of 8 pickup pattern. It has a variable high pass filter, “M” stands for “music” and “T” for speach. It’s complete with original cast iron table top stand and the rare and hard to find proprietory B&O connector. The cable ends in a standard XLR-connector, for interfacing with modern pro equipment.

This BM2 still has it’s original ribbon, and works flawlessly. It sounds very “vintage” : smooth and warm"
.


Det er dog også lidt oplysende al den stund, at der ikke findes så hulens meget om den "derude".....

Her et billede af pgl. nu solgte mikrofon, hvor den har fået erstattet det gamle originale stik med et pro-standard XLR: ganske fikst. Jeg kunne aldrig selv finde på det, ved man nok, men mon ikke man så kunne lade en god adapter fremstille? Kongespørgsmålet her er så, hvordan det så er forbundet i stikkene - og det ved jeg jo så ikke.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: stik til gammel mikrofon

Indlægaf Fredmarantz » tirs 12. sep 2017 00:04

Hvis det kunne have interesse, nu hvor denne båndmikrofon / "ribbon-mike" er oppe at vende - så er her en forklaring på, hvorfor man ikke bør give denne type mikrofoner Phantom / 48V forsyning.

http://www.recordproducer.com/why-are-r ... ntom-power

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: stik til gammel mikrofon

Indlægaf D.Duck » tirs 12. sep 2017 00:30

Hej
Her er måske lidt hjælp
Tilslutning : de to "yderste ben" er signal. Midterste ben er stel
Skal tilsluttes via indg. Med Trafo

IMG_0948.PNG


Mvh Per H
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: stik til gammel mikrofon

Indlægaf Torben » tirs 12. sep 2017 01:29

Jeg tror jeg har et ekstra B&O stik!
Kikker efter - ret sikker!
hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: stik til gammel mikrofon

Indlægaf pqrannes » tirs 12. sep 2017 10:44

Tusind tak for gode feedbacks på den gamle B&O mikrofon som - indrømmet - er min egen; det med vennen var for sjov - men viste sig ikke at være sjovt, vist lidt lige som når man skriver til en brevkasse at "en af mine venner har fået et grimt udslæt på sin ***** (pande), og jeg vil på hans vegne gerne spørge om, hvad det kan være".

Nuvel, mikrofonen er fin, og jeg forstår at der skal et særligt stik til, hvis man da ikke er brutal og skiftet stikket ud med et XLR (det gør jeg ikke). Der skal så også en trafo til. Sådan én har jeg vist ikke, så den må starte med at stå til pynt på min hylde med vintage sager - det gør den nu også godt.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: stik til gammel mikrofon

Indlægaf Tonni » tirs 12. sep 2017 11:35

Tager jeg ikke fejl, står der i "Per H"'s opslag at trafoen er indbygget i mikrofonen. Men også at det er en lavimpedant udgang den har. Nærmere bestemt 50 ohm. Og NEJ du må IKKE måle den med et multi/Ohm-meter! Gør du det vil du opmegnetisere mumetalkernen i trafoen. Dette er ikke godt for den fremtidige lyd...
Har du en mikrofonindgang på en mikser/båndoptager der kan tage lavimpedante (60 Ohm) dynamiske mikrofoner, har du muglighed for at teste. - uden at blive flået...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: stik til gammel mikrofon

Indlægaf LarsW » tirs 12. sep 2017 17:09

Stikket for enden af kablet ligner et XLR-stik, men han siger, at det ikke passer til de XLR-hunstik, han har liggende.


Et stik til BM2 mikrofonen skulle gerne se sådan ud.

BM3plug.jpg


og ligner meget dem man kalder for mini XLR

Mini XLR.jpg


og som også anvendes til nogle typer moderne mikrofoner i dag.

Just my 7 cent

Mvh.
LarsW
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: stik til gammel mikrofon

Indlægaf D.Duck » tirs 12. sep 2017 17:55

Tonni skrev:Tager jeg ikke fejl, står der i "Per H"'s opslag at trafoen er indbygget i mikrofonen. Men også at det er en lavimpedant udgang den har. Nærmere bestemt 50 ohm. Og NEJ du må IKKE måle den med et multi/Ohm-meter! Gør du det vil du opmegnetisere mumetalkernen i trafoen. Dette er ikke godt for den fremtidige lyd...
Har du en mikrofonindgang på en mikser/båndoptager der kan tage lavimpedante (60 Ohm) dynamiske mikrofoner, har du muglighed for at teste. - uden at blive flået...


Næsten alle B&o Spolebåndoptager har transformator i indgangen (ikke Beocord 1000-1100-1200-1600-belcanto)
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster