PQRs hifi-helvede - the end

Vis os dit grej

Re: PQRs hifi-helvede - nu med håndbog fra fortiden.

Indlægaf pqrannes » tirs 4. apr 2017 13:59

KlausM skrev:Og dejligt at det er "The New" handbook, så du ikke sidder "outdated" information :lol:



Den er "new" fra 1955 og for mig helt aktuel. Stereo er kun sporadisk med og da med denne fine tonearm med to tonehoveder:

17505220_10210151279235822_4798063679613247605_o.jpg


PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med håndbog fra fortiden.

Indlægaf pqrannes » ons 17. maj 2017 20:32

Dagens fangst i den lokale genbrugsbutik, hvor min vej lige gik forbi, var disse højttalere:

coral flat 10.jpg


Ser man bort fra mono-halløjet i midten, Bofa-enheden i sin egen OB og 12'' filmfremviser Goodman-enheden i en hj.lavet RJ-kasse, (og rodet på bordet) ser man et par Coral Flat 10 i nogle fine baglade-horn-ish kasser.

Jeg har målt, at enhederne ikke er kortsluttede (de måler 6 ohm hver) og nu skal de spille.

Men hvad skal mon trække dem?

Almindeligvis plejer jeg at tjekke sådanne nyfund ud med min "værksteds-forstærker" som for tiden er en silverfaced Pioneer SA-708 amp. Men min kvindelige intuition siger mig, at der skal mere varme til end Pioneer'en har i sig.

Mit første bud er den lille hj.lavede ecl??-et eller andet rørforstærker, jeg havde med hjem fra træf sidste år:

ecl-amp.jpg


Det prøver jeg.

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med håndbog fra fortiden.

Indlægaf mcs_5 » tors 18. maj 2017 23:49

pqrannes skrev:Mit første bud er den lille hj.lavede ecl??-et eller andet rørforstærker, jeg havde med hjem fra træf sidste år:

ecl-amp.jpg


Det prøver jeg.

PQR

Det lyder også som en glimragende plan! Selvom jeg nok ville foretrække lidt mere effekt (ecl?? i push-pull f.eks.). PCL86 PP-UL trækker mine minihorn (som jo egentlig IKKE er horn) glimrende!

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: PQRs hifi-helvede - nu med (flere) coaxiale enheder

Indlægaf pqrannes » søn 10. sep 2017 20:51

Kan man få for mange fuldtoneenheder?

Nej, vel.

Da jeg i sin tid sad og gloede i gamle Isophon-kataloger (http://www.lup-berlin.de/archiv/Katalog/index.html) for at læse om mine fine Isophon PH2132E coax-enheder, som i 1967 kostede 71 DM, skelede jeg altid til de Isophon Orchester, også coaxial-enheder, som stod lige ved siden af i kataloget og kostede 230 DM:

isophon04.jpg


Så meget dyrere, så meget tungere (dobbelt så tunge) og måske så meget bedre? Ak.

Men nu er der dumpet sådan et par ned i min turban.

isophon02.jpg


isophon03.jpg


De var på bud på dba.dk, og jeg fik dem til en god pris.

Det bliver spændende at få sådan et par 12'' vintage-coaxialhøjttaler i mine OBer.

Eneste aberdabei er, at de står i en papkasse:

isophon01.jpg


hos min datter på Amager uden konkret plan for at blive bragt til Jylland.

Nuvel, jeg klarer mig nok med det jeg har i stuen her sålænge. Det er jo også godt at have noget at se frem til.

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af pqrannes man 11. sep 2017 09:34, rettet i alt 1 gang.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med Coral Flat 10

Indlægaf Louis » søn 10. sep 2017 21:41

pqrannes skrev:Kan man få for mange fuldtoneenheder?

Nej, vel.

Da jeg i sin tid sad og gloede i gamle Isophon-kataloger (http://www.lup-berlin.de/archiv/Katalog/index.html) for at læse om mine fine Isophon PH2132E coax-enheder, som i 1967 kostede 71 DM, skelede jeg altid til de Isophon Orchester, også coaxial-enheder, som stod lige ved siden af i kataloget og kostede 230 DM:

isophon04.jpg


Så meget dyrere, så meget tungere (dobbelt så tunge) og måske så meget bedre? Ak.

Men nu er der dumpet sådan et par ned i min turban.

isophon02.jpg


isophon03.jpg


De var på bud på dba.dk, og jeg fik dem til en god pris.

Det bliver spændende at få sådan et par 12'' vintage-coaxialhøjttaler i mine OBer.

Eneste aberdabei er, at de står i en papkasse:

isophon01.jpg


hos min datter på Amager uden konkret plan for at blive bragt til Jylland.

Nuvel, jeg klarer mig nok med det jeg har i stuen her sålænge. Det er jo også godt at have noget at se frem til.

PQR


Uha - spændende! Det glæder jeg mig til at høre om.

Tag evt fat i Søren, han skal vist måske til Jylland i september engang. Han har også noget til mig, og jeg skal et smut til Viborg i nærmeste fremtid.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: PQRs hifi-helvede - nu med (flere) coaxiale enheder

Indlægaf KlausM » søn 10. sep 2017 22:39

Hvor er de smukke, godt spottet!!

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: PQRs hifi-helvede - nu med (flere) coaxiale enheder

Indlægaf pqrannes » man 11. sep 2017 09:33

Louis skrev:
Uha - spændende! Det glæder jeg mig til at høre om.

Tag evt fat i Søren, han skal vist måske til Jylland i september engang. Han har også noget til mig, og jeg skal et smut til Viborg i nærmeste fremtid.


Tak. Ja, de bliver sjove at lægge øre til.

Søren, den gode dreng (undskyld; du og Søren var sgu kun store drenge, da jeg først mødte jer på Hald), fik fat i mig og transport er aftalt.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med (flere) coaxiale enheder

Indlægaf Louis » man 11. sep 2017 16:32

pqrannes skrev:
Louis skrev:
Uha - spændende! Det glæder jeg mig til at høre om.

Tag evt fat i Søren, han skal vist måske til Jylland i september engang. Han har også noget til mig, og jeg skal et smut til Viborg i nærmeste fremtid.


Tak. Ja, de bliver sjove at lægge øre til.

Søren, den gode dreng (undskyld; du og Søren var sgu kun store drenge, da jeg først mødte jer på Hald), fik fat i mig og transport er aftalt.

PQR


Perfekt - så er alt jeg klart. Det er vist også snart 10 år siden vi første gang troppede op på Hald.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: PQRs hifi-helvede - nu med (flere) coaxiale enheder

Indlægaf Tonni » tors 5. okt 2017 11:16

Ikke for at virke provokerende Peter. Men er det ok at jeg stiller dig et spørgsmål?

Jo det er aktuelt ift din tråd. I morgen forventer jeg at få besøg af et par AD12100/M8.
Har du erfaringer med den slags?

Har hørt både godt og skidt om dem. Men denne omtale gav lidt mere blod på tanden, end min kone kommer til at lide... :Skor:

"About 10 days ago I picked up a pair of the titled speakers in excellent condition off Gumtree for $20.

They needed some gentle massaging. The "super tweeter" was a Philips AD 0160 T8. That was replaced with Plessey Fostex pair that I had on hand & as if by design the mounting bolt pattern matched. The "crossover" was a 2uF cap. WAY too low! That was replaced with a PIO 0.95uF & 0.047uF 2kv bypass with a small resistor network to slightly tame the bullet horn. The cabinet design & ports were fine just under stuffed. Tried em sealed but went back to ported. The drivers just seemed to breathe easier that way.

Rewired with thicker guage wire from the speaker terminals direct to the Valve amp terminals eliminating 5 solder points. Three neodymium backing magnets now sit behind each speaker. Better detail and the lower qts better suits the cabinets that by the way are in amazing shape. Raised the front by about 1 1/2cm. The result? Amazing imaging and a live qualiy that rivals my old Canterbury SE's. They were resolving enough to reveal that my valve amp needed new valves. Not too shabby at all for $20! And to the joker that keeps making sure that my files load upside down url evidence has been handed to the equal opportunities tribunal. My queens council will be in touch. Niceties aside if anyone has had any experience with these or similar I would be interested and perhaps others might find it interesting as well."

Og senere i tråden:

"I must say they have evolved into very musical beasts indeed. Even with only 14 watts triode the thwack of a snare hit in anger on a good recording can make you jump! I swear they image better than my Tannoy Canterbury SE's used to. Some say the bigger full rangers lack detail. I'm hearing quite the opposite.

I used to play sax & I can hear the siliva on the reed on even average recordings. I've gone through a few full rangers, Coral Beta 8's Tang Band 1611's Celestion CX1512 coax but none did what these now do. Make music come alive in a visceral emulation of reality."

Alt sammen snappet fra denne tråd, peger i en retning som er svær at overse...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: PQRs hifi-helvede - nu med (flere) coaxiale enheder

Indlægaf mcs_5 » tors 5. okt 2017 15:12

Tonni skrev:Jo det er aktuelt ift din tråd. I morgen forventer jeg at få besøg af et par AD12100/M8.
Har du erfaringer med den slags?

Er det ikke Jesper der plejer at leje med fuldtoner i den størrelse?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: PQRs hifi-helvede - nu med (flere) coaxiale enheder

Indlægaf pqrannes » tors 5. okt 2017 20:25

Tonni skrev:Ikke for at virke provokerende Peter. Men er det ok at jeg stiller dig et spørgsmål?

Jo det er aktuelt ift din tråd. I morgen forventer jeg at få besøg af et par AD12100/M8.
Har du erfaringer med den slags?

Har hørt både godt og skidt om dem. Men denne omtale gav lidt mere blod på tanden, end min kone kommer til at lide... :Skor:
...


Hej Tonni,

Det er da spændende med de der Philips 12'' fuldtoner og at du med dem måske er ved at bevæge dig ind på open baffle.

Jeg har erfaring med en af den model Philips fuldtonehøjttaler. Hvis du husker min "opcycling af gamle højttalerkabinetter-tråd, så endte jeg faktisk med at sætte en AD12100/M8 i et gammelt filmfremviser (ikke Siemens!)kabinet. Tråden er her: viewtopic.php?f=557&t=10045&p=89398

Her ses den i OB-kassen:

IMG_20170619_213848.jpg


Og et udsnit viser at den er god nok:

ad12100.jpg


Jeg har kun spillet på enheden i det setup, trukket af en T-amp i en mægtig metalkasse og med en CD-walkman som kilde; men der gør den det rigtig godt.

Når man læser om dem på nettet, er det meget forskelligt, hvad folk mener. Nogle kan bl.a. ikke komme sig og at der (måske) er tale om PA-højttalere.

Der er ikke andet for at få prøve dem af på en eller anden måde. Vi må lave et OB træf en dag, så kan vi prøve alle mulige fuldtoner af i fx et par JE Labs OBer og måske endda i et sæt Siemens kasser, som jeg planlægger at lave inspireret af nogle højttalere på Open Baffle Only-gruppen på facebook:

siemens.jpg


Jeg vil lave dem med udskiftelig tilpasningsplade, som jeg har det på mine JE labs, så de kan bruges med 8''-15'' enheder.

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med (flere) coaxiale enheder

Indlægaf Tonni » tors 5. okt 2017 21:20

Spændende! Nu får jeg se hvornår de lander, de 12100'ere. Det bliver desværre ikke i morgen aligevel...

Men ja! Nu når den mørke vintertid nærmer sig, skal der da eksperimenteres med OB osv! :)

Om jeg er ved at bevæge mig ind på OB, er vel næsten for meget at forlange i vores lille stue.
Men da pigerne er ved at have en alder, der peger i retning af mere plads, skader det vel ikke at samle lidt legetøj? ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: PQRs hifi-helvede - nu med (flere) coaxiale enheder

Indlægaf JGreen » tors 5. okt 2017 22:17

Tonni.
Hvis du mangler noget og site dem i, så har jeg et par baffle plader til ob du kan hente,
( De er med et oval huld men de vil værre fine til en 12" de er i bøgefiner)
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: PQRs hifi-helvede - nu med (flere) coaxiale enheder

Indlægaf Tonni » tors 5. okt 2017 22:19

JGreen skrev:Tonni.
Hvis du mangler noget og site dem i, så har jeg et par baffle plader til ob du kan hente,
( De er med et oval huld men de vil værre fine til en 12" de er i bøgefiner)

Meget gerne tak!
Så må jeg se om jeg kan smugle... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: PQRs hifi-helvede - nu med (flere) coaxiale enheder

Indlægaf pqrannes » ons 18. okt 2017 22:17

Så kom de nedenfor nævnte Isophon 12'' Orchester coaxial- højttalere i hus. Tak til først Sørenki og siden Louis for vintagekurerservicen!

Endnu mens Louis var her - og den kvikke Aqrannes kom på banen- blev det klart at højttalerne, som umiddelbart målte ujævnt ohm-mæssigt, under plasticdækslet ved et drej med en printplade kunne stilles om fra 4 ohm til 16 ohm. Nu, hvor coaxialer sidder i mine 12''-tilpasningsplader i mine JE Lab open baffle-plader og er sluttet til min Siemens SE EL84 mono-blok, som altså bedst kan li højttalere over 8 ohm, glæder set mig. For lyder det godt? Ja, gu lyder det godt.

IMG_20171018_213540.jpg


Bedre end 8'' Siemens/Klangfilm enhederne. Nej og ja. Når man skifter væk fra Siemens/Klangfilm enhederne er der altid noget, man savner; men de her 12'' coaxialer føjer nu også en masse til. Vi må holde en OB/fuldtone-dag her hos mig en dag så andre også kan høre dem. Ellers må I bare komme forbi.

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster