Forstærkere jeg kan huske...

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf mcs_5 » tors 20. nov 2014 01:47

csso skrev:den kræver angiveligt en dedikeret 20A strøm tilførsel...?

Det er vel bare i USA? En del store amerikanske forstærkere har 20A IEC stik. De kan jo "kun" hive 1755W ud af et standard IEC-stik, hvor vi kan komme op på 2300W.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf Tonni » tors 20. nov 2014 06:23

Og endda mere Mikkel. I dag kan en 1,5 kvadrat forsikres med 13 A. Det giver 690 W mere, og dermed 2990 Watt ud af en standard stikkontakt..!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf mcs_5 » tors 20. nov 2014 12:56

Tonni skrev:Og endda mere Mikkel. I dag kan en 1,5 kvadrat forsikres med 13 A. Det giver 690 W mere, og dermed 2990 Watt ud af en standard stikkontakt..!

Ja, men standard IEC-stikket er stadig kun godkendt til 10A. I USA er de godkendt til 15A, så de 13A er nok ikke det store problem. Men du må ikke! ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf csso » tors 20. nov 2014 15:04

Ahhh! Forstået. Tak !
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf Tube mania » fre 21. nov 2014 11:00

En lille historie med relation til ovenstående. Engang fik jeg en KRELL KSA250 ind som var død. Det var nu let at fejlsøge den da låget kom af. Bus-bordet...det er det der ligger ovenpå elektrolytterne og hvor de store ensrettere sidder havde brændte print baner. Der havde godt nok gået noget strøm for selv om de er brede og tykke var de brændt over. Det var en af de store elektrolytter som var kortsluttet. Jeg fik nye lytter + et bus-board og så virkede den igen.

Men hvorfor dælen sidder der en 20A automat-sikring i den? Den udgør ingen beskyttese ved 220V drift. Jeg faxede til Krell...det gjorde man dengang...og foreslog at de skulle sende mig nogle 10A automatsikringer....så skulle jeg nok skifte dem ud i de Krell jeg mødte og der ville ikke mere brænde bus-boards i dem. SÅ svarede de at nu havde de i mange år solgt Krell forstærkere over hele verden med 20A sikringer og der havde aldrig været problemer med det...så det var ikke nødvendigt *HELP*
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf spuncut » fre 21. nov 2014 14:17

Nååå har du ikke lige et separat 35 amperes stikkabel ført ind til dit stereoanlæg ? :Skor:
Vildt at ensretterne overlevede :QQS:
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf csso » fre 21. nov 2014 16:43

Tube mania skrev:En lille historie med relation til ovenstående. Engang fik jeg en KRELL KSA250 ind som var død. Det var nu let at fejlsøge den da låget kom af. Bus-bordet...det er det der ligger ovenpå elektrolytterne og hvor de store ensrettere sidder havde brændte print baner. Der havde godt nok gået noget strøm for selv om de er brede og tykke var de brændt over. Det var en af de store elektrolytter som var kortsluttet. Jeg fik nye lytter + et bus-board og så virkede den igen.

Men hvorfor dælen sidder der en 20A automat-sikring i den? Den udgør ingen beskyttese ved 220V drift. Jeg faxede til Krell...det gjorde man dengang...og foreslog at de skulle sende mig nogle 10A automatsikringer....så skulle jeg nok skifte dem ud i de Krell jeg mødte og der ville ikke mere brænde bus-boards i dem. SÅ svarede de at nu havde de i mange år solgt Krell forstærkere over hele verden med 20A sikringer og der havde aldrig været problemer med det...så det var ikke nødvendigt *HELP*


Så du vil anbefale at jeg skifter til en 10A sikring?
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf Tube mania » fre 21. nov 2014 16:58

Ja...i DK vil det svare til samme effekt som 20A i USA. I Lande med 230V giver en 20A sikring ingen beskyttelse.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf Tube mania » tors 7. dec 2017 23:58

Så var der en Audio-Research VT-130...den er fuld balanceret og tåler ikke et ubalanceret signal...solgt fra en landskendt HIFI forretning i KBH sammen med en ....ubalanceret forforstærker...den holdt nogle år hvor den har ydet en 1/4 effekt+godt med forvrængning. Da jeg fik fat i den havde den brændt 8 udgangsrør samt div katode og skærmgitter modstande af.

Den indeholder ingen fasesplitter, intet differential trin og kan derfor ikke selv danne modfase signalet som kræves til udgangen...hvad skulle den også det for. Et balanceret signal består jo netop af 2 identiske signaler i modfase, men ulempen er at den mangler det ene signal hvis den bliver tilsluttet et ubalanceret og så brænder den sammen.

Det var sådan en fætter..

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf Tophøj » fre 8. dec 2017 18:19

citation-16.jpg
Harman Kardon citation 16. Jeg troede ikke det var muligt at brænde sådan en af. Den var blevet brugt til diskotek, og have 6(!) bundkasser spændt for. Den gik i to timer, så ville den ikke mere. Puha, den var syg. Skøn forstærker ellers.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf Fredmarantz » fre 8. dec 2017 18:58

En af de efter min mening flotteste og ganske anderledes udseende forstærkere, som jeg kan komme i tanker om. Jeg husker, at der stod sådan én og bankede løs på dansestedet "Locomotion" i Aarhus i starten af 80'erne.

En dejlig og flot amp. Den fandtes i to versioner ...en 16 og en 16A. Den første (16) havde vist IC-kreds i indgangen - den sidste (16A) var denne IC vist blevet erstattet af diskrete komponenter. Desuden jo 2 forskellige udseender nemlig hhv. den med det blanke panel, som den på billedet ovenfor og en der var sort på hele fronten, undtaget selvfølgelig diode-indikatorerne. Så fandtes den også uden indikatorer, men den har jeg kun set på billeder.

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Forstærkere jeg kan huske...

Indlægaf Helikon » fre 8. dec 2017 21:26

Fredmarantz skrev:En af de efter min mening flotteste og ganske anderledes udseende forstærkere, som jeg kan komme i tanker om. Jeg husker, at der stod sådan én og bankede løs på dansestedet "Locomotion" i Aarhus i starten af 80'erne.

En dejlig og flot amp. Den fandtes i to versioner ...en 16 og en 16A. Den første (16) havde vist IC-kreds i indgangen - den sidste (16A) var denne IC vist blevet erstattet af diskrete komponenter. Desuden jo 2 forskellige udseender nemlig hhv. den med det blanke panel, som den på billedet ovenfor og en der var sort på hele fronten, undtaget selvfølgelig diode-indikatorerne. Så fandtes den også uden indikatorer, men den har jeg kun set på billeder.

Vh
Freddy


Ja den er svært hardcore. Min kammerat Michael der har været med i Hald nogle gange har nogle stykker af dem, bla. den fra Locomotion på Bruunsgade i Århus og så en sort han har foræret mig. Den mangler i øvrigt de blanke rackhåndtag, hvis der lige skulle være nogen der tilfældigvis har et par stykker til overs :p

Vh Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Foregående

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster