FM-båndet er ikke dødt endnu

Tuner/Radio i alle afskygninger

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf B&O Vintage » tors 27. nov 2014 10:09

" Jeg kan godt lide efternavnet på ham som har skrevet debatindlægget :lol:", ja det har du ret i. :lol:
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf AnalogBo » fre 12. dec 2014 23:56

Måske har jeg sovet i timen, men jeg har ikke forstået om lukningen af FM-båndet gælder for både lokalradioer og DR eller kun for DR.
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 114
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup

FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Torben » lør 16. dec 2017 02:57

Om JBL 120 er det en røverpris - har selv et par, de er uforlignelige!
Har lige fået foræret en forsats til DAB radio, så det om tuneren, hvad i den vide verden sker ikke når de lukker for FM signalet, skal vi ud med de store antenner (måske er radiotårnene i Kalundborg ledige så vi ku få en fillial der) protesterede til Kulturministeren over at man tog radiokanalerne fra os på antennesignalet - det ville betyde bedre TV kvalitet, det gjorde det ikke, men jeg husker tidligere opdagen af nye programmer - nu skal alle ensrettes til det ragelse nogen bestemmer vi må lytte til!
Skal jeg sætte min gave til og lytte DAB -hvad mener Vintagerne?
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 16. dec 2017 12:33

Internetradio er the stuff. Kbekke byggede sig f.eks. en Rasperry med audiofilt lydkort og smartphonegrænseflade. Sådan en kører DAB-dimsen over både forfra og bagfra. Både hvad indhold angår og lydkvalitet! Selv er jeg doven og bruger phones out på min device. Det er såmænd ok til alm. baggrundstapet, nyheder og aktualitet. Har haft det gamle DAB format, ser ingen slet grund til at købe en ny! Nixen!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf HrAndersen » lør 16. dec 2017 12:58

Boptilyoudrop skrev:Internetradio er the stuff !


Præcist!

Jeg har kun et, meget u-vintage-agtigt ord hvis man vil høre kvalitets internet-radio ; Squeezebox

Udgået og nørdet system baseret på genialt open source, fås for tiden meget billigt på dba fordi folk ikke magter dem.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 860
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf vericon » lør 16. dec 2017 15:24

SQB lyder som et godt bud på plan B
Mvh.
Hans Jørn
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf spuncut » lør 16. dec 2017 16:41

Boptilyoudrop skrev:Internetradio er the stuff. Kbekke byggede sig f.eks. en Rasperry med audiofilt lydkort og smartphonegrænseflade. Sådan en kører DAB-dimsen over både forfra og bagfra. Både hvad indhold angår og lydkvalitet! Selv er jeg doven og bruger phones out på min device. Det er såmænd ok til alm. baggrundstapet, nyheder og aktualitet. Har haft det gamle DAB format, ser ingen slet grund til at købe en ny! Nixen!

Eksempel på en u-vintage, men fin RPI-ting fra Audiophonics:
https://www.audiophonics.fr/en/diy-dac/ ... 11136.html
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Elway » lør 16. dec 2017 18:33

HrAndersen skrev:
Boptilyoudrop skrev:Internetradio er the stuff !


Præcist!

Jeg har kun et, meget u-vintage-agtigt ord hvis man vil høre kvalitets internet-radio ; Squeezebox

Udgået og nørdet system baseret på genialt open source, fås for tiden meget billigt på dba fordi folk ikke magter dem.


Skal man købe Touch eller Duet?
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Sorenki » lør 16. dec 2017 19:53

jeg synes der er flere ting til diskussionen om FM og DAB - den ene diskussion er et spørgsmål om lydkvalitet, den anden er indhold.

ift lydkvalitet er jeg helt enig i, at jeg ville være fuld tilfreds med en højopløselig netradio, eller sågar en streaming-tjeneste ala Tidal eller Spotify (den dag de introducerer Spotify Hifi, den er i lukket Beta nu)

men hvad angår indhold, mener jeg jo netop at DR har et kæmpe ansvar, som public-service udbyder.
Jeg har flere abonnements-tjenester, men jeg hører stadigvæk Radio fordi jeg bliver præsenteret for ny musik jeg ønsker at høre, til stadighed bedre end en algoritme kan gøre baseret på mine tidligere afspilninger.
jeg kan blive udfordret og lytte med på en spændende fortælling.

desværre, så er den del af DR for længst igang med at blive udryddet, og jeg kan ikke lade være med at tænke, at det er en kulturpolitisk spil, at først udvande public-service begrebet fuldstændigt, for derefter så at lukke DR og den stats-støttede radio-drift helt.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf HrAndersen » lør 16. dec 2017 20:01

Elway skrev:Skal man købe Touch eller Duet?


Touch er den nyeste. Der ligger tonsvis af materiale på nettet.
Jeg hører enormt meget radio, jeg vil allerhelst høre det gennem FM-båndet i receiveren, når det ikke er muligt må man gøre det næstbedste, det skal bare stadig være gennem receiveren.

Og så vil jeg lukke min del af diskussionen inden der går for meget "Alt om data" i den ;)
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 860
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 17. dec 2017 00:26

Flow radio fra FM kører da stadig i køkkenet, Orientering på P1 til madlavning. Og i bilen. Men jeg bruger konstant DR's hjemmeside til at streame alle DR's fantastiske programmer, alle mulige steder, P6 beat elsker, Jazzmosfæren, Binge ... Deres app derimod, det er noget grums.

Jeg mener du har ganske ret Sorenki. Jeg frygter efterhånden mere for om DR får lov til at opretholde denne fantastiske indholdskvalitet - end om FM overlever :QQS:

Den nemme løsning til internetradio kan iøvrigt være en Chromecast, så afhænger det af at bruge en god app.
Senest rettet af Boptilyoudrop søn 17. dec 2017 11:48, rettet i alt 1 gang.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Torben » søn 17. dec 2017 02:29

Jo men enig i at DR er ved at blive pillet ud til fordel for "komercielle programmer" som DRs tekniske chef skrev!
Men for længe siden var der på DAB oplæsninger og radioteatre også, de gled ud!
Jeg hører selv sverige oven i DR men når der er over 50% DAB så lukker man for det hele FM net!
Og hvorfor aner jeg ikke - med mindre det er for at gi branchen en hånd med mere omsætning!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 17. dec 2017 11:53

https://www.dr.dk/radio/p2/international-julemusikdag-pa-p2/international-julemusikdag-pa-p2-22

European Broadcast Union samsender Julekoncerter fra 12 lande. Plejer at være meget hemmeligt. I år er det sørme kommet på DR's hjemmeside med omtale og playlist :shock:
P2 naturligvis - FM, DAB og strem.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Elway » søn 17. dec 2017 15:47

DAB teknologien er blevet overhalet at, at vi nu alle har masser af gigabyte data over mobilnettet. Med det giver Internetradio meget mere mening end DAB. Men det forudså man nok ikke da DAB var i sin vorden for mange år siden.

I min bil har jeg en android konsol med alt indbygget. Jeg har installeret diverse radioapps, inklusive DR og min mobil leverer forbindelsen. Hører dog mest FM stadigt.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Tonni » søn 17. dec 2017 23:20

Vedr. SQB kører jeg et system med to SQB Duet's, en Raspberry og en Synology NAS.
Det spiller ret så hæderligt. - Selv om det ikke er FM.
Og så er der hundredvis af radiostationer fra det store stykke internet, samt flere streaming løsninger så som Tidal (HiFi/Master), samt selvfølgelig ens egen musik på NAS'en.
Er man ikke tilfreds med den lyd der kommer ud af SQB, er der i Duet'en mulighed for at hive spdif ud enten via coax eller toslink.
I mit tilfælde er det dog Raspberry'en der, via en DigiBerry Pro, leverer datastrømmen til min MHDT Havana NOS DAC. - Og mit primære anlæg.
Betjening via web-interface, app til mobil/tablet eller Duet'ens fjernbetjening, gør systemet særdeles fleksibelt.
Kvalitet? Min løsning giver Marantz CD-63SE (LClock/bedre opamps) kamp til stregen, og nogle gange endda lidt over...
FM? Det kan jeg desværre kun give ordentlige kår i bilen, da jeg er bundet af yousee, og manglende mulighed for udvendig antenne... :(
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster