Er pickuppen i orden?

Alt om GDS

Re: Er pickuppen i orden?

Indlægaf his067 » tirs 12. dec 2017 12:02

Den kommer fra min erindring og må være fra før 1985 hvor jeg forlod Danmark. Det må jo også være efter at vdH introducerede sin Type 1 slibning (han siger det var i 1973, men det mener jeg er lidt tidligt i forhold til hvornår den kom på markedet i Danmark: jeg havde min første vdH modificering, en MC200, i 1983-84). Hvis jeg skal gætte lidt mere om hvornår High Fidelity skrev om det gætter jeg på omkring 1982-1985.
Men eftersom jeg ikke har adgang til de årgange kan jeg ikke dokumentere min påstand.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Er pickuppen i orden?

Indlægaf Tonni » tirs 12. dec 2017 13:00

Det var en gang i 80'erne. Jeg kan huske artiklen, men har den ikke inden for rækkevidde.
Tror det må have været omkring 84. Og den er altså god nok. ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Er pickuppen i orden?

Indlægaf Helikon » tirs 12. dec 2017 18:17

Tonni skrev:Det var en gang i 80'erne. Jeg kan huske artiklen, men har den ikke inden for rækkevidde.
Tror det må have været omkring 84. Og den er altså god nok. ;)


ja jeg kan også huske den artikel, jeg forestillede mig hvordan vinylspånerne krøllede op om PU'en som når man borer i metal og det må være i 80'erne engang som andre resonerer sig frem til, for jeg kan ikke huske jeg har læst andet end Disney blade i 70'erne :p
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Er pickuppen i orden?

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 12. dec 2017 20:33

Det drejer sig om HighFidelity fra juni 1981, hvor 7 MM pick-up'er blev testet op mod hinanden.
Decca Mk IV SD m. van den Hul-nål var med i testen og skar en 22 kHz tone i testpladen.
Men ellers var de glade for den... :p
Decca Mk IV van den Hul.pdf
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Er pickuppen i orden?

Indlægaf sorenb » tirs 12. dec 2017 21:45

Godt så! der redegøres for, at en 22kHz tone angiveligt blev 'indspillet' fordi test-signalet i pladerillen anslog cantilever-resonansen på 22kHz (i.flg. artiklen).
Man DIY'er lidt på pick-up'en; placerer lidt dæmpe materiale under tråden der holder nål på plads, og som helt fjerner omtalte resonans ...

Så langt så godt, men hvorfor optræder omtalte fænomen kun i ydrerillen og ikke midt på pladen? ...hvorfor er det ikke nævnt med et eneste ord i deres test-konklusion, Decca'n bliver her temmelig rost?
I tillæg kan man spørge, hvorfor det ikke er nævnt i deres senere artikel 10/81 om A.J. van den Hul og pick-up'erne? tværtom bliver VHD-nålen her fremhævet for sit lange smalle kontaktflade, der i.flg. artiklen giver gode aftestningsegenskaber med lavt slidtage på såvel nål som plade ... Testen blev udført af Michael Madsen, Poul Ladegaard og Steen Michaelsen, og sidstnævte har også stået for 'redigeringen' af VDH-artiklen. Det er sikkert Poul Ladegaard der har udført målingerne, men det har åbenbart ikke givet anledning til yderligere efterfølgende ...

er 'problemet' overhovedet nævnt andet steds, end i magasinet High Fidelity?
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Er pickuppen i orden?

Indlægaf his067 » tirs 12. dec 2017 23:07

Jeg har ikke set det andre steder, men....
Dels var testen af én af Peter Qvortrups specialdæmpede vdH-modificerede Decca London pickupper og dels har jeg aldrig set nogen andre HiFi blade lave de mange grundige målinger som High Fidelity lavede. High Fidelity var jo helt i for-fronten med pickupper og pladespillere, dels fordi de havde gode ingenører og dels fordi de havde et utroligt godt forhold til Brüel og Kjær som gav dem adgang til hele B&Ks udstyrs-park.
Poul Ladegaard var (eller er...lever han stadig?) en af de helt store eksperter omkring pladespillere og var jo f.eks. også den første til at demonstrere at Linn havde en pointe omkring pladespiller-lyd. Men i modsætning til Ivor Tiefenbrunn udtalte Ladegaard sig på grundlag af solide verificerbare målinger.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Er pickuppen i orden?

Indlægaf sorenb » ons 13. dec 2017 00:36

Poul Ladegaard er forenet med sin skaber for tre-fire år siden.
Han var ansat ved B&K inden han blev associeret med HF, og Hr. Ladegaard har ganske givet gjort et væsentlig bidrag til måling af diverse fænomener ifbm. lyd og mekanik både hos B&K og i HF.

Trådens kontekst er sfæriske slibninger, foranlediget af OP's foto's af en række nåle.
Din oprindelige kommentar blev givet ifbm et citat fra nettet, hvor det blev gjort gældende, at raffinerede nåle-slibninger er forbundet med alskens problemer:
Ofte ser vi pickupen både afspille og skære en ny rille i samme omgang. Resonanser af enhver art skærer simpelthen en ny rille og det er allerværst på en Decca.


Det er tilsyneladende kun nævnt én gang i HF, der efterfølgende ikke selv fandt anledning til, at gøre mere ud af sagen, på trods af, at de umiddelbart efter testen har en omtale af forskellige nåleslibninger.
Det synes som en fjer, der er vokset til en and, uagtet fjeren blev publiceret i HF i sin tid.
En sjov anekdote, men næppe repræsentativt iøvrigt.

Sfæriske nåles væsentligste merit er vist, at resultatet ikke afhænger af korrekt montering; i tilgift får man så nedsat sporingsevne, større pladeslid, mindre høj frekvens m.v.

Desuden er VHD ikke den eneste, der har bidraget med raffinerede slibninger, fx. Pramanik (B&O), Fritz Gyger, Shibata(JVC), Namiki (AT) ... de fleste er, så vidt patenterne afslører, udviklet mhp. bedre højfrekvens og mindre pladeslid ... go figur
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Er pickuppen i orden?

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 13. dec 2017 08:53

"Trådens kontekst"?
Jeg oprettede tråden fordi jeg syntes at det er interessant hvor meget sjov man kan få ud af et billigt USB mikroskop. Og fordi man kan få syn for sagen ifht. sin pickups tilstand, især med fokus på snavs og rengøring. Billederne er faktisk ret svage ifht. bedømmelse af slibningerne, men det er vel bare en naturlig udvikling at komme omkring det også.

<slettet>
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Er pickuppen i orden?

Indlægaf cdp » ons 13. dec 2017 17:26

Trådens kontekst"?
Jeg oprettede tråden fordi jeg syntes at det er interessant hvor meget sjov man kan få ud af et billigt USB mikroskop. Og fordi man kan få syn for sagen ifht. sin pickups tilstand, især med fokus på snavs og rengøring. Billederne er faktisk ret svage ifht. bedømmelse af slibningerne, men det er vel bare en naturlig udvikling at komme omkring det også.
:Thumpsup: - og netop dine billeder og fremgangsmåden er jo genial, selvom der er begrænsninger.
Skulle nogen have lyst til at læse 'Pouls' fulde blog er den her: http://www.poulsaudiobutik.dk/2007/04/p ... -3del.html
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Er pickuppen i orden?

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 2. jan 2018 18:48

Eksperimenterede lidt med at finde vinklen på diamanten på den her DL110. Den er ca. 3 grader skæv. :shock:

Ved at korrigere pickuppen i armen efter dette, så kom der pludselig meget mere liv i lydbilledet. Rummet omkring stemmer og instrumenter er faldet bedre på plads og det hele er blevet mindre mat og rodet. Meget stor forskel på f.eks. Tannhäuser fra Bayreuther festspiele 1961.

SKAEV.jpg


Pickuppen er brugt, sad på en Lenco, overvejer at pensionere den nu.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Er pickuppen i orden?

Indlægaf his067 » tirs 2. jan 2018 23:37

Det er derfor man skal bruge en Adjust+ eller Fozgometer: selv en ½° Er nok til at lave en 10 dB forskel i kanalseperation i min erfaring. Jeg ved ikke om de er hele prisen (ca. 2500Kr) værd, men der ikke nogen tvivl om effekten.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Er pickuppen i orden?

Indlægaf bjerager » ons 3. jan 2018 02:04

Boptilyoudrop skrev:Eksperimenterede lidt med at finde vinklen på diamanten på den her DL110. Den er ca. 3 grader skæv. :shock:

Ved at korrigere pickuppen i armen efter dette, så kom der pludselig meget mere liv i lydbilledet. Rummet omkring stemmer og instrumenter er faldet bedre på plads og det hele er blevet mindre mat og rodet. Meget stor forskel på f.eks. Tannhäuser fra Bayreuther festspiele 1961.

SKAEV.jpg


Pickuppen er brugt, sad på en Lenco, overvejer at pensionere den nu.

Tvivler ikke på din erfaring - men når du nu sætter nålen i rillen, så giver ophænget i pickuppen sig, hvilket sikkert kan få vinklen til at ændre sig
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Er pickuppen i orden?

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 3. jan 2018 11:40

Ja, jeg kan jo ikke andet end at bruge ørerne. Og der er ingen tvivl om at den her vinkelkorrektion rettede op i lydbilledet. Men under alle omstændigheder tør jeg ikke bruge pickuppen mere, 3 grader virker af meget og jeg tænker det må da være en skade?

Hvis man benytter en mindre kritisk slibning, så er det måske ikke helt så stort et problem at der er en lille smule fejlvinkel? Men med den her nål og andre "skarpe" slibninger, så skal der logisk nok ikke meget til før det mudrer. Jeg har set bla. Dr. Feigert-tråden, meget spændende, gad godt prøve det selv.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Er pickuppen i orden?

Indlægaf his067 » ons 3. jan 2018 12:35

Mine SPUer er alle et par grader skæve, så jeg tror ikke at der er nogen grund til at bekymre sig om det.


SPU 85.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Er pickuppen i orden?

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 3. jan 2018 23:50

Hmm, det vil jeg da lige overveje lidt mere. Var det ikke også Van den Hul der sagde, at de fleste nåle var monteret skævt fra fabrik?

Jeg syntes at det er blevet ret så avanceret at spille vinyler - igen :lol:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: kj2005 og 36 gæster