Hvordan restaurerer man en Papst motor?

Analog når det bedst

Hvordan restaurerer man en Papst motor?

Indlægaf his067 » ons 14. feb 2018 00:28

En af mine kammerater har (lige som jeg) en Mørch GS6 med en 24V papst motor. Den er nu mget gamme og har som mange andre papst motorer sat sig fast pga indtørret jeg ved ikke hvad.

Er der nogen af jer der har restaureret sådan en aussenläufer motor? Hvordan skiller man den ad uden at fjerne trappeskiven?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvordan restaurerer man en Papst motor?

Indlægaf cdp » tors 15. feb 2018 09:41

Hejsa
Kender ikke modellen, men forstår det sådan at motoren har masse/magnet/rotor i den bevægelige del - hvis ikke beklager jeg. ;)
På foto ser det ud, som den nederste del kan skrues af og derigennem, (måske) adskille og smøre..
https://get.google.com/albumarchive/112 ... 6t_nLs1RMt
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Hvordan restaurerer man en Papst motor?

Indlægaf Fredmarantz » tors 15. feb 2018 10:41

Måske denne side indeholder info + oplysninger om disse motorer - eller blot kan skabe inspiration....

Måske du kender siden..

Lidt langt nede på siden ses billeder af en adskilt motor samt "Servicehinweise"

http://www.theanalogdept.com/papst_aussenlaufer.htm

Måske kan denne tråd på Vinylengine bruges - der er gode billeder......

https://www.vinylengine.com/turntable_f ... 2c8c8450d0

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvordan restaurerer man en Papst motor?

Indlægaf his067 » tors 15. feb 2018 15:35

Jaeh, joeh, men Mørchs motor er lidt anderledes

IMG_0747.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvordan restaurerer man en Papst motor?

Indlægaf cdp » tors 15. feb 2018 15:43

Oki - sådan.. sidder den trappeskive på en glat aksel eller en konus - hvis det første er der vel en strammeskrue på..?
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Hvordan restaurerer man en Papst motor?

Indlægaf Elektronik » tors 15. feb 2018 18:11

Sådan en har jeg renoveret fornylig. sad på en mitchell gyrodec..
afmonter motoren fra pladen. smid motoren i en glas/kar med WD40 og lade ligge i et par dage.
Forsigtigt motionere/vride akslen fri, så vupti er den løs og snurre fint. ;)
Lagde motoren i et varmeskab i ca. 60 grader natten over. Så alt WD40 olie er fordampet.
Så giv en dråbe olie på motor glidelejerne. og den snurrer som nyt. :Thumpsup:
Elektronik
 

Re: Hvordan restaurerer man en Papst motor?

Indlægaf bjerager » tors 15. feb 2018 19:24

Elektronik skrev:Sådan en har jeg renoveret fornylig. sad på en mitchell gyrodec..
afmonter motoren fra pladen. smid motoren i en glas/kar med WD40 og lade ligge i et par dage.
Forsigtigt motionere/vride akslen fri, så vupti er den løs og snurre fint. ;)
Lagde motoren i et varmeskab i ca. 60 grader natten over. Så alt WD40 olie er fordampet.
Så giv en dråbe olie på motor glidelejerne. og den snurrer som nyt. :Thumpsup:


Problemet er blandt andet de små stykker tape, der sidder på den. De spiller faktsik en vigtig rolle i forhold til afbalanceringen af den. Og det samme gælder trappehjulets montering. Jeg har samlet sådan en motor, der var skilt ad - den kommer aldrig til at rotere helt præcist igen, hvis tapestykkerne og trappehjulet er afmonteret. Hvad med at skrive til Mørch selv og bede om et råd?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvordan restaurerer man en Papst motor?

Indlægaf PerHej » fre 16. feb 2018 09:04

bjerager skrev:
Elektronik skrev:Sådan en har jeg renoveret fornylig. sad på en mitchell gyrodec..
afmonter motoren fra pladen. smid motoren i en glas/kar med WD40 og lade ligge i et par dage.
Forsigtigt motionere/vride akslen fri, så vupti er den løs og snurre fint. ;)
Lagde motoren i et varmeskab i ca. 60 grader natten over. Så alt WD40 olie er fordampet.
Så giv en dråbe olie på motor glidelejerne. og den snurrer som nyt. :Thumpsup:


Problemet er blandt andet de små stykker tape, der sidder på den. De spiller faktsik en vigtig rolle i forhold til afbalanceringen af den. Og det samme gælder trappehjulets montering. Jeg har samlet sådan en motor, der var skilt ad - den kommer aldrig til at rotere helt præcist igen, hvis tapestykkerne og trappehjulet er afmonteret. Hvad med at skrive til Mørch selv og bede om et råd?


Det med tapetykkerne er omtalt i en artikel High Fidelity, lige hvilket blad kan jeg ikke huske
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Hvordan restaurerer man en Papst motor?

Indlægaf ASML » ons 13. jun 2018 01:05

Hej His067 og øvrige i tråden.

Har I eventuelt prøvet at smøre motoren med symaskineolie?
I en tråd på en anden side, er beskrevet, hvorledes en sådan Papst motor som havde MEGET svært ved at køre rundt, efter en smøring med symaskineolie, atter fik nyt liv.

Det skal gøres ved anvendelse af en injektionssprøjte monteret en hvis størrelse nål. Nålen føres ind mellem trappehjul og den møtrik der spænder motoren fast, hvorefter trappehjulet drejes rundt.

Hvis ikke trappehjulet kan drejes rundt, kan det selvfølgeligt være svært at opnå den ønskede virkning. Men måske vil olien efter et par ganges smøring, medføre at trappehjulet løsner sig.

Den beskrevne metode har vedkommende som havde den pågældende Mørch pladespiller, fået ved H.H.Mørch

Mvh
ASML
ASML
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 18 dec 2011
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Hvordan restaurerer man en Papst motor?

Indlægaf janfroerup » ons 13. jun 2018 06:44

PerHej skrev:Det med tapetykkerne er omtalt i en artikel High Fidelity, lige hvilket blad kan jeg ikke huske


Det var nok det nummer , hvor de besøgte Hr. Mørch nede i kælderen under villaen i Gentofte - der er et billede hvor han sidder med en 'gar i munden og et GS6 værk på stylter ... på samme side er der hans opstililng til at slibe mellemhjul med gamle slidte tandbørster

Hader sgu den fotografiske hukommelse efterhånden

Jeg har ikke mine blade mere - men vi kan da prøve
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Hvordan restaurerer man en Papst motor?

Indlægaf his067 » ons 13. jun 2018 08:00

ASML skrev:Hej His067 og øvrige i tråden.

Har I eventuelt prøvet at smøre motoren med symaskineolie?

Den beskrevne metode har vedkommende som havde den pågældende Mørch pladespiller, fået ved H.H.Mørch

Mvh
ASML


Ja, det har vi prøvet (jeg tror ovenikøbet at det er mig selvsamme som skrev det indlæg).
Problemet er bare at motoren virker i et stykke tide (et par måneder) og så sætter sig fast igen....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvordan restaurerer man en Papst motor?

Indlægaf ASML » ons 13. jun 2018 16:44

his067 skrev:
ASML skrev:Hej His067 og øvrige i tråden.

Har I eventuelt prøvet at smøre motoren med symaskineolie?

Den beskrevne metode har vedkommende som havde den pågældende Mørch pladespiller, fået ved H.H.Mørch

Mvh
ASML


Ja, det har vi prøvet (jeg tror ovenikøbet at det er mig selvsamme som skrev det indlæg).
Problemet er bare at motoren virker i et stykke tide (et par måneder) og så sætter sig fast igen....


Okay. Nej, det var nu Mikkel Præst som kom med det råd, efter at have henvendt sig til H.H.Mørch for at få et godt råd til hans motor-problemer.

Måske skulle I prøve at være lidt mere "generøse" med mængden af symaskine-olie, når I smører. Jeg har selv haft det pågældende problem og blev ved med at smøre, indtil jeg kunne mærke en væsentlig reduktion i "modstand", når jeg efter at have smurt, drejede trappehjulet rundt med hånden.

Jeg tror også dette problem kan opstå som følge af at den pågældende pladespiller/motor bliver anvendt for lidt...
ASML
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 18 dec 2011
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Hvordan restaurerer man en Papst motor?

Indlægaf his067 » ons 13. jun 2018 17:44

Har været hele turen igennem: megen symaskineolie, op og ned, fjerne overskydende olie (som var helt brun, men tyndtflydende) med et stykke papir, mere olie, mere op-og-ned, mere papir. Den fungerede helt fint i et par dage (og jeg instruerede ejer om at bruge den regelmæssigt--mindst en gang om ugen--, og jeg tror han fulgte instruktionen). men den sidder nu igen fast...
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvordan restaurerer man en Papst motor?

Indlægaf ASML » ons 13. jun 2018 20:37

Hmmmm... :(

Ja, så har jeg ikke flere gode råd til denne tråd...
ASML
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 18 dec 2011
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Hvordan restaurerer man en Papst motor?

Indlægaf his067 » ons 13. jun 2018 21:12

Ja, den må tilbage til hh Mørch...
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 37 gæster