Garrard Ortofon ukendt plint

Analog når det bedst

Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf mantelteo » søn 18. feb 2018 23:54

Hej alle

Jeg har købt denne dejlige maskine for et par måneder siden og er glad! Men plinthen er noget være rod; den er helt hul. Men pga det flotte logo på forsiden har jeg ligesom bildt mig selv ind at det måske er bygget af ortofon...

Har I set den før, kender noget til ortofon og evt. Garrard værker som ortofon har købt og integreret deres arme i?

Jeg vil gerne skifte plinthen ud til noget mere massiv...

5AAF4A0B-E9F9-4054-AE2C-77A5C470EECF.jpeg


F2378FAE-4321-46E9-9F7F-E3B05ED17397.jpeg


B1CBC358-7DD9-4337-A538-FC4EAB720E7E.jpeg


E7F9271D-24F5-43CF-8763-078AFA3EAD58.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf sorenb » man 19. feb 2018 00:24

"bogstaver til postkasse" vil uden tvivl give et tilsvarende "flot" logo ... tvivler på det er Ortofon der står bag det noget rustikke funktionelle design iøvrigt ...det ligner noget pedellen har fremstillet udfra hvad han kunne finde i Bauhaus's rodekasse, og han har nok været lidt for ignorant ift. skruemaskinens momentindstilling, skruerne er ihvertfald skruet så 'godt' i, at det næsten kan være det samme
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf mantelteo » man 19. feb 2018 00:34

Kunne ikke være mere enig. Tak for oplysende ord
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf Fredmarantz » man 19. feb 2018 00:37

Ja- jeg tænker umiddelbart heller ikke lige på, at det skulle være Ortofon, der stod bad dette noget hjemmesnedkererede stykke plinth. Man kan vel knap kalde det en plinth idet kassen ikke umiddelbart ser ud til at være specielt dedikeret denne Garrard, men dyberst set kunne være savet ud af en hjemmelavet DJ-pult i ungdomsklubben anno 1981. Bogstaverne tror jeg bestemt heller ikke er autentiske Ortofon-wise. De vil vel have brugt deres Logo som udgangspunkt. Fonten på bogstaverne ser heller ikke særligt 50/60'er-agtig ud. Nærmere...ja..postkassebogstavagtige.

Ved nogen, om Ortofon nogensinde skulle have haft en art "joint Venture" med Garrard? - jeg har aldrig hørt om det dog.


flot og dejlig pladespiller og lækker arm og pu.(og hi-jack) :-) Tillykke med den..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf hificlassic » man 19. feb 2018 09:39

men til gengæld kan jeg oplyse at min sidste Garrard 301 kom i et meget lignende kabinet med samme "køkkenbordplade"-top, så det er i hvert fald ikke kun én mand der har lavet den plint, selvom det er grimt lavet.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf nilsvalla » man 19. feb 2018 10:19

hej Mantelteo.
Først bør du prøve opfylde plinten med ovntørret strandsand. (hvis det kan lade sig gøre).
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf Ehapa » man 19. feb 2018 11:49

Her er noget indspiration!...hvis du ikke har håndværker skills, så kontakt en snedker..få lavet en i birke-kryds eller endnu bedre som på link...massiv træ. Den gamle der er ikke værd at arbejde videre med.

https://www.artisanfidelity.com/gallery-turntables/
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf Fredmarantz » man 19. feb 2018 12:53

Jeg vil da godt slå et slaw for Ehapas forsklag - men har dog en enkelt kommentar i den henseende:

Hvis man gerne vil have en "lyddød" plinth = resonansfattig, så er "massivt" træ en dårlig løsning, hvis "massivt træ" skal fortolkes som træ i ét stykke, ulimet. Træ i usavet stand er resonerende i høj grad. - Når man fx skal bygge fine akustiske instrmenter (Guitarer - violiner - trommer osv) er det vigtigt, at disse instrumenter er så resonant højtydende som muligt. Derfor duer dette jo ikke til plinthe (og ej heller højttalere, men dét ved vi jo godt).

Hvis der med "massivt træ" derimod menes finérer - møbelplade - kryds - spån - Mdf mv. så er det en anden sag. idet disse materialer netop er "brudte" - savede - limede - laminerede - fragmenterede i materialet. Disse materialer resonerer afgørende mindre - og derfor vil vi gerne gå den vej.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf Ehapa » man 19. feb 2018 14:04

Her er et exempel på “massiv træ” plint, J.N har mange års erfaring med Lenco/ plint, personligt tror jeg at krydsfiner sluger noget lyd/Dynamik, mdf er et ret dårligt valg hvilket står mange steder på nettet.., har ingen erfaring med de store plint i træ.

http://www.monoandstereo.com/2012/03/le ... -jean.html
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf Ehapa » man 19. feb 2018 14:08

Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf Ehapa » man 19. feb 2018 14:10

Wood is the perfect material (certain woods, that is) being not so “soft” it actively absorbs energy (i.e. sorbothane, lead shot, sand, oil baths etc., all of which have been tried in record player construction); and not so hard it reflects energy and causes brightness and various other sonic aberrations. It also allows “Direct Coupling”: using screws sunk into the wood for maximum transference and dissipation of noise/vibration, rather than simply sandwiching a chassis to a plinth using bolts or worse, having the chassis balancing loosely on “decouplers.” Finally, wood, depending on structure, carries a certain “energy” which can be tapped into to make music reproduction more potent, the secret to my Reference plinths. The same holds true of metals and plastics.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf mantelteo » man 19. feb 2018 21:40

Tak for jeres gode input! Jeg springer den med sand over... er lidt bang for sand og mekanik i samme omkreds.
Jeg har prøvet at skaffe et par gode stykker massiv træ i et stykke tid, 100x400x400mm, men det er ikke så nemt.

Jeg har i hvert fald besluttet mig for at bygge noget, så skriver når jeg kommer videre.

Og tak Fredmarantz, jeg føler mig privilegeret ;-)

For resten så hedder jeg Matthias og bor i KBH, jeg sørger for at ændre mit profil med det samme
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf Ehapa » man 19. feb 2018 22:14

Optimera i Glostrup har en hel hal fyldt med snedker tørt tømmer...mange forskellige træsorter..hvis det er!.

God arbejds lyst.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf Fredmarantz » tirs 20. feb 2018 01:29

Før man invester i "solid wood" - så bør man også være opmærksom på, at massivtræ/solid wood eller hvad vi nu vil kalde det, er et temmelig levende materiale - som udvider sig og især trækker sig - i takt med luftfugtighed.
Møbelfolk vil ikke arbejde sønderligt med det, hvis træets fugtighed ikke er 8% eller lavere. Når man så har store solide træstykker, vil svinderevner uvægeligt opstå. Så man skal nok lige passe lidt på med maling - osv. Målfast er det jo ikke. Derfor vil jeg stadig hælde til, at man bruger træ, som er opskåret - limet - kryds- møbelplade el. lign - altså hvor spændinger i træet er "udløst" og svinderevner er absolut minimale.. Det kan nu laves fantastisk flot, hvis udseendet også har noget at sige - og det vil jeg da synes, at det har.

De voldsomme "Natur"- plinthe på hjemmesiden, som du linker til, Ehapa, er noget specielle. Her tænker jeg altså at design/udseende går forud for teknisk begrundelse.
Ikke at jeg nogen sinde har hørt en grammofon sat i en eksotisk plinth som den - men jeg aner "snakeoil" - en disciplin, som den pågældende hjemmeside (monoandstereo that is) er Olympiske indendørsmestre i - (og det er jo så min egen mening - og har kun min egen "tagen stilling til, hvad jeg ser og læser" at støtte mig til). .
Skulle jeg selv lave (eller have nogen til at lave) en plinth til mig - så ville jeg da også kigge lidt på de ellers meget flotte plinthe, som du også har henvist til - der er, som du også selv nævner, megen god inspiration at hente.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf Ehapa » tirs 20. feb 2018 09:53

Ja..tror det kan gøres noget mere beskedent end de links.
Vil prøve at lave en plinth i gran/ahorn en kombi kendt fra mange instrumenter f.eks violin, måske suppleret med hardwood sorter enkelte steder..skal være “billig” at lave(lenco)
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster