Garrard Ortofon ukendt plint

Analog når det bedst

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf sorenb » tirs 20. feb 2018 11:24

Du bør nok læse hvad Freddy i seneste og forrige indlæg har skrevet, og overveje om en massiv plint er den 'rigtige' vej. Isolering fra omgivelserne og vibrationsabsorption kan opnåes mere effektivt end en massiv plint, der nok kan tilvejebring en vis absorption men giver meget ring isolation iøvrigt.
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf Helikon » tirs 20. feb 2018 11:42

mantelteo skrev:Tak for jeres gode input! Jeg springer den med sand over... er lidt bang for sand og mekanik i samme omkreds.
Jeg har prøvet at skaffe et par gode stykker massiv træ i et stykke tid, 100x400x400mm, men det er ikke så nemt.


Sandet skal ikke ligge løst i en åben kasse, men i en med låg på hvis du forstår. Ellers kommer din bekymring rigtig nok til at gå i opfyldelse.

Stykker af fraskær/udskæringer fra en køkkenbordsplade er ret anvendeligt. Det er ikke dyrt da det jo er "affald" og det kan fås i laminat der er spånplade og i limtræ. Limtræ har den fordel at det ikke slår sig i nær samme grad som en planke, der borset der fra er dyr hvis den skal være i 40 cm bredde. Ellers skal du på et savværk hvor du kan få blokskåret rå planke, eller i dba er der mange der sælger hele planker.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf Ehapa » tirs 20. feb 2018 11:53

sorenb skrev:Du bør nok læse hvad Freddy i seneste og forrige indlæg har skrevet, og overveje om en massiv plint er den 'rigtige' vej. Isolering fra omgivelserne og vibrationsabsorption kan opnåes mere effektivt end en massiv plint, der nok kan tilvejebring en vis absorption men giver meget ring isolation iøvrigt.


Jo, og det vil jeg mene er at begrænse sig!, der er mange derude der laver plint og højtalere i massivtræ, som ja spiller med.. akkurat som et instrument...men ved godt det er en meget vanskelig proces at slå hovedet på sømmet, men har lyst til at prøve det af ligesom trådstarter. For nogen år siden demonstrede jeg nogen Saba-reso på træf, et højtaler kabinet der i den grad “spiller med”, det med at gøre det hele lyd dødt med bitumen/sand/bly/mdf osv. Tror jeg ikke på.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf Sorenki » tirs 20. feb 2018 12:20

Det er jo samme overvejelse som er ift højtalere, tag fx Lockwood højtalerne, de spiller jo også med og bidrager med noget godt, hvorimod det strider mod mange almene teorier om et "godt" højtalerkabinet. ift at vejlede her på forum mener jeg dog at det at at gå efter noget resonans-fattigt er bedste råd, da det at lave noget godt er betydeligt nemmere og det er meget tilgivende ift fx rummel i motorer og lejer.

jeg kan godt forstå Ehapa's standpunkt og jeg er enig med ham i at det at en plinth spiller med kan give noget ekstra til oplevelsen, men det må også være utroligt svært at gøre godt selv og forsikrer sig om at der hvor den spiller med bidrager positivt istedet for negativt.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf nilsvalla » tirs 20. feb 2018 15:56

Hvis pladespiller skal stå på væghængt hylle (bærende væg), eller meget tungt møbel,
mener jeg ikke, du skal fokusere for meget, på udefrakommende "rystelser".
Den helt store andel af vibrationer/rystelser kommer inde fra, som produkt af nålens virke.
alle disse vibrationer skal væk fra nålen.
Min erfaring er også, sandwich dur. Hård-træ/krydsfiner/spåntræ. Evt krydsfiner/lim/hårdtræ skiftevis oven på en bund af spåntræ. Under pladespilleren, kunne du så have din nuværende plint/kasse stående, som bord/bund opfyldt med sand.
Fungerer også fint, hvis du opbygger efter devisen, hårdeste materiale øverst. (f.eks topplade af alu, lodrette sider og indre afstivning af krydsfiner, bundplade af spåntræ).
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf Almarx » tirs 20. feb 2018 18:05

jeg fandt lige denne side, om at bygge plint: http://qualia.webs.com/plinthbuilding.htm
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf mantelteo » tirs 20. feb 2018 21:14

Jeg vil gerne prøve mig frem og har muligvis noget lagret/tørt træ i rækkevidde... det er forholdsvis nemt at arbejde med spån/krydsfiner og hvis alt går galt, så vælger jeg den vej.
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf hificlassic » ons 21. feb 2018 00:37

Jeg har sådan et sæt her liggende helt nye og ubrugte, samt et par nye fjedre til en Garrard 301 http://www.classichifi-shop.co.uk/produ ... ing-bolts/
Skriv hvis det er noget du kan bruge
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf mantelteo » tors 22. feb 2018 21:00

hificlassic skrev:Jeg har sådan et sæt her liggende helt nye og ubrugte, samt et par nye fjedre til en Garrard 301 http://www.classichifi-shop.co.uk/produ ... ing-bolts/
Skriv hvis det er noget du kan bruge


Tak, jeg vender tilbage når jeg når dertil!
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf mantelteo » tirs 27. feb 2018 19:22

Jeg kunne godt tænke mig en skabelone til en plinth, er her en som gerne vil dele sådan en med mig?

Det jeg kan finde på nettet er af lavt kvalitet...
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf Helikon » tirs 27. feb 2018 22:03

mantelteo skrev:Jeg kunne godt tænke mig en skabelone til en plinth, er her en som gerne vil dele sådan en med mig?

Det jeg kan finde på nettet er af lavt kvalitet...


Hvad er det der er af lav kvalitet, er det skabelonerne du finder der er, eller er det soklen/rammen der er ?

jeg fandt den her byggebeskrivelse af en sokkel/ramme/plinth til en 301'er fra stereophile til inspiraton her https://www.stereophile.com/content/listening-99-0
og en fra 6moons her http://www.6moons.com/audioreviews/garr ... 301_3.html
den fra 6moons har tegninger som linkes til

Her er en debat om 301 plint i skiffer fra Vinylengine, også rigtig interessant https://www.vinylengine.com/turntable_f ... hp?t=50439
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf mantelteo » ons 28. feb 2018 08:33

Så dem godt og synes bedst om skabelonen fra analog depth. Men den er lige lidt tricky at få skaleret ordentlig
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf r-l-b » lør 17. mar 2018 01:13

Modsat Lenco som godt kan lide MDF plade i plinten - enten alene eller skiftehvis med x-finerplader - så har en Garrard 301 bedst af et være i en plint af mange lag x-finer plader - og ikke de billige rødlige "østen"- finer plader - men finsk birkefiner.

Jeg har brugt 8 stk 22 mm fins birkefiner til min - limet med PU lim - og den opfanger ingen støj fra rum/omgivelser, men takket være dens masse på + 30 kg så leder den en hver støj fra værket væk og der er ingen støj der forplanter sig til tonearmen.

Finsk birkefiner er meget stabil og giver sig ikke nævneværdigt - EN af mine venner har lavet en garrad 401 i en stor flot pling af noget fugleøje-elmerod-masivt træ - det ser hammer flot ud, men hvis du trommer med fingrene på plinten kan du høre det gennem pivkuppen.

Jeg vil ikke anbefale sand da det kun dæmper hvis det du skal have dæmpet er direkte koblet til det ..
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf Helikon » lør 17. mar 2018 10:30

:p godt at se dig her igen r-l-b
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Garrard Ortofon ukendt plint

Indlægaf Tonni » søn 18. mar 2018 12:50

Helikon skrev::p godt at se dig her igen r-l-b

Jøps! Velkommen tilbage!! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster