Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf spuncut » man 5. mar 2018 01:39

hess skrev:...
Problemet er, at dette giver mig en helt forfærdelig lyd. Jeg troede først det var det russiske rør i Bellarien, der var dårligt eller defekt. Men efter at have købt og prøvet et andet rør fra Mullard er problemet der stadig. Jeg har også prøvet at tilslutte kablet til tuner-indgangen på min forstærker. Samme problem. Det er som om, at lyden er næsten uden bas og alt for skinger og diskant. Noget ”går tabt” med det lange kabel. Et af de der billige lakrids-snørrebånd-kabler med samme længde giver også dårlig lyd.

Når jeg flytter Bellarien hen til NADen og forbinder den med et kort kabel forsvinder problemet. Med andre ord mener jeg, at årsagen er det lange kabel. Men kan det passe, at det ikke kan lade sig gøre at sende lyden igennem 12 meter kabel, uden det lyder forfærdeligt? Er der mon noget galt med min Bellari? Eller er der noget jeg har overset?

Det er egentlig påfaldende at det er bassen der forsvinder, idet lange kabler i kombination med utilstrækkelig lav fødeimpedans plejer at spise diskanten. Blot en observation :Tanke:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf hess » fre 9. mar 2018 20:58

Har nu fået lånt en direct box (aktiv, mono) og forsøgt mig med den. Men det lyder stadig forfærdeligt ☹

Nu har jeg på fornemmelsen, at det er NAD'en der er problemet. At der simpelhen ikke er ”hul igennem”, når jeg tilslutter en ekstern riaa til NAD'ens tuner eller tape indgange. Jeg tænker på at tilsutte den til phono-indgangen. Men kan man det? Eller vil det ”riaa-forstærke” signalet to gange?
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf cdp » fre 9. mar 2018 21:22

En Riaa-korrektion må kun ske 1 gang, ellers havner du i modsat grøft ( kan man sige det ;) ) + et alt for stort signal i riaa 2..
Tror alle dine linieindgange har samme følsomhed på en Nad, minus (måske) de større/dyrere modeller.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf spuncut » fre 9. mar 2018 21:47

hess skrev:...
Nu har jeg på fornemmelsen, at det er NAD'en der er problemet. At der simpelhen ikke er ”hul igennem”, når jeg tilslutter en ekstern riaa til NAD'ens tuner eller tape indgange.
...

Eller at NAD'ens RIAA er bedre end den eksterne :Tanke:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf hess » fre 9. mar 2018 22:09

Ja. Du har helt ret, cdp. Jeg forsøgte det lige, og det giver et alt for kraftigt signal. Til gengæld er selve lyden meget mere "rigtig", når jeg tilslutter den i phono-indgangen frem for de andre indgange.

Jeg tror (og håber) ikke, det er fordi NADens RIAA er er så meget bedre end Bellarien. Eller omvendt at Bellarien er så meget dårligere end NADen. Det kan ikke passe, der er så stor forskel.

Lige nu er jeg sgu tæt på at give op.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf Fredmarantz » fre 9. mar 2018 22:25

Nu kommer jeg måske for langt ud - (eller/og med rette kan beskyldes for ikke at have læst tråden ordentligt), men Captajn Phønix skriver, at Bellarien er en RIAA-enhed - men er det ikke også en step-up? I givet fald vil valget af Pick-up (som jeg ikke synes at have læst hvad er for én) jo også være vigtigt.
Hvis Bellarien er en ren riaa - så skal hele gøjemøjet vel i en linieindgang - og vi er kørende?
Hvis Bellarien er en Step-up / RIAA, så kan det vel være, såfremt pick-up'en er af high output-type, at signalet er overboostet og RIAA-korrigeret til ukendelighed og lyder dårligt, hvis den sendes i en RIAA-indgang.?

først når de helt grundlæggende ting er på plads, synes jeg, at vi kan diskutere kapacitans og lange kabler osv.....
Jeg anerkender dog stadig, at lange kabler kan give alvorlige probs. Kan du ikke starte med korte kabler....?

Jeg synes ikke, at jeg har læst, hvilken pick-up, der bruges (princip)

Der skrives at den dårlige lyd primært skyldes et EQ, der er helt ude i hegnet - mod det lyse, basløse......dette tyder selvfølgelig på noget med kablet eller en defekt indgang. Måske "dobbelt - Riaa- korrigeret? (men i sidstnævnte tilæfælde skulle der vel være voldsomt meget mere bas en hvad man kunne ønske)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf spuncut » fre 9. mar 2018 22:37

Jeg går ud fra at det er denne her sag:
https://www.amazon.com/Bellari-VP130-Pr ... B002TD4GME
"For Moving Magnetic and high output cartridges.", så den har ikke step-up.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf hess » fre 9. mar 2018 23:08

Ja, Henning, det er den. Og den har ikke step up. Jeg har forsøgt mig med flere pladespillere og pickupper. Alle MM. Men jeg må lige prøve det med korte kabler igen. Jeg har også tænkt på om der mon kan være noget galt med output-delen i Bellarien...
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf mcs_5 » fre 9. mar 2018 23:15

hess skrev:Har nu fået lånt en direct box (aktiv, mono) og forsøgt mig med den. Men det lyder stadig forfærdeligt ☹

En "direct box" er normalt noget til musikinstrumenter. Sandsynligvis ikke det du mangler...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf Fredmarantz » fre 9. mar 2018 23:16

Hvis du stopper MM-pick-up'en direkte i forstærkerens egen RIAA - med korte kabler, som er ok, skal det selvfølgelig også lyde ok.
Gør det ikke det, så har du vel en grammofon el. forstærker-defekt.

ja- hvis du stopper Bellarien i en linieindgang på forstærkeren efterfølgende samt bruger ok MM - og korte kabler, som er ok, så skal det i princippet lyde, som det skal. gør det ikke det, så er det vel en Bellari-defekt?

Når de evt. apparat - el. Bellaridefekter er rettet, så er der kabel-spøgelset tilbage (kapacitans osv.)


Edit: Og endelig fik jeg nærlæst hele tråden (fy- skammme) :oops: - og kan se, at du, Hess, jo har været der og fejlfundet til, at det må være det lange kabeltræk, der giver problemer. Jeg tror, at Mikkels ide omkring impedans-mistilpasning eller kabel-dårligdomme er problemet.

Hvad sker der så, hvis du sætter det lange kabel direkte i forstærkerens RIAA-indgang? (uden om Bellarien)
vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf hess » fre 9. mar 2018 23:57

Hmm ok. Jeg er vist et eller andet sted i processen kommet til at antage, at "line driver" og "direct box" var samesame. Men det går op for mig, at det måske er to forskellige ting. Det må jeg lige undersøge nærmere. Og så må jeg også lige prøve det du foreslår, Freddy. At sætte det lange kabel direkte i forstærkerens RIAA, og se hvad der sker.

Tak for alle jeres input og forslag!
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf Fredmarantz » lør 10. mar 2018 00:02

hess skrev: Jeg er vist et eller andet sted i processen kommet til at antage, at "line driver" og "direct box" var samesame. Men det går op for mig, at det måske er to forskellige ting.


I den lyd-musik-musiker-liveverden, jeg kommer fra, er de to ting det samme.

Kært barn har flere navne: Linedriver - D.I. - Direct box - alle, som jeg har arbejdet med, er aktive - bruges til det samme og virker på samme måde..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf mcs_5 » lør 10. mar 2018 00:23

Fredmarantz skrev:I den lyd-musik-musiker-liveverden, jeg kommer fra, er de to ting det samme.

Kært barn har flere navne: Linedriver - D.I. - Direct box - alle, som jeg har arbejdet med, er aktive - bruges til det samme og virker på samme måde..

Ja, men noget der passer til en guitar, er ikke nødvendigvis hifi. Det jeg snakker om, er en buffer der kan drive et langt kabel. Om det kan købes som et færdigt produkt til små penge, aner jeg ikke. Men det kan bygges til små penge... Og hvis jeg havde boet tættere på Østerbro, var jeg da bare kommet forbi med noget til test :)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf cdp » lør 10. mar 2018 00:37

Jeg havde engang noget trådløst til mine tv, som sendte lyd og billede videre til nr. 2, fra en scart/linieudgang - ikke vintage og nok heller ikke super hifi, men dog stereo. Findes sådan noget i dag ( udover diverse bluetootch )
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf TANDBERGEREN » fre 20. apr 2018 18:24

VP130 har behagelige 8 Ohms utgangsimpedanse og burde være i stand til å drive en 50 meter lang phonokabel uten vanskeligheter.

Poenget: En ubalansert buffer vil ikke hjelpe.
Hva slags kabel er det ellers du benytter?
Kan jo være ditt anlegg som ikke liker høy kabelkapasitans.

Men invester i en god kabel, så skal du se at ting faller pent på plass.
TANDBERGEREN
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 apr 2018
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Fosser

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster