Tandberg setup

Fra Huldra til Troll

Re: Tandberg setup

Indlægaf Hasse Kürstein » man 23. jan 2017 19:19

Hej
Tak for buddet. Jeg har været i gang med kontaktspray uden at det hjalp.
Hasse Kürstein
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20 sep 2016
Lokalitet: Ringsted

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » lør 28. jan 2017 11:45

Hasse Kürstein: Tillykke med dit nye Tandberg-produkt. Det er en lækker sag sådan en Tandberg TR1000.

TR1000.JPG


Jeg talte med X-ray i den forgangne uge, og det ser lidt stramt ud når det kommer til at reparere ældre klenodier. Det er tiden der mangler. For ellers er han den rette at gå til, da han har et blødt punkt for Tandberg.

I flere tråde har jeg hørt og læst at Analog-Bo også er en troldmand mht reparation af ældre apparater. Jeg kender ham ikke, men jeg har kun hørt positivt om ham, så jeg vil anbefalde dig at prøve ham : http://www.analogbo.dk/ Han holder til i Glostrup. Held og lykke med projektet.
Og så kan jeg i øvrigt godt forstå at du er glad for Tandberg TL1210. Jeg har selv et sæt, og de er meget velspillende. De vil passe fint på din Tandberg TR1000.

God Tandberg-lørdag derude :ER:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf Anders » lør 28. jan 2017 14:12

Det er dejligt at se, du stadig er derude, Tante Berg! :)
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » ons 1. feb 2017 15:02

Anders: Mange tak for tilkendegivelsen som jeg sætter stor pris på :cool1:

Jeg går og eksperimenterer lidt med LED-belysning i min Tandberg TR2045. Jeg har før prøvet disse lamper, men jeg synes at belysningen blev meget 'punktvis'. Lyset var ikke jævnt. Nu har lamperne ligget i en skuffe i mere end et år, og nu ville jeg prøve igen. Denne gang ville jeg male på toppen af lamperne.

malede led lamper.JPG


Lamperne er i klar plast. Her er de inden maling.

indkig.JPG


Det var heller ikke løsningen. Jeg endte med at skrabe malingen af, og så matterede jeg dem i stedet for med sandpapir. Og det hjalp.

TR2045 front.JPG


tr2045 led.JPG


Jeg har været nødt til at skære lidt i nogle af enderne på de hvide plastiksokler, da disse LED-lamper er længere end de originale glaslamper.
Nu er Tandberg TR2045 i sort/ hvid. Jeg kan se at der sidder en lille modstand på det ene ben på hver lampe. På posen som de ligger i står der 12 Volt. Men skalabelysningen er 6 Volt. Lyset er ikke helt kraftigt nok, synes jeg. Og jeg antager at mine LED-lamper er en 6 Volts lamper, der er blevet tweaket til at kunne tåle 12 Volt. Når de så kun får 6 Volt, så lyser de ikke så kraftigt som de ville gøre uden denne modstand. På et tidspunkt må jeg efterprøve min teori og fjerne denne modstand.

Jeg har længe haft Fasett'er i både stue og køkken. Det lyder rigtigt godt og 'fyldigt' i køkkenet. Men det kniber lidt i stuen synes jeg. Tandberg TR2045 (45 Watt i 8 Ohm) er i underkanten af hvad Fasett'erne skal bruge. Det må jeg erkende.

Fasett brochure engelsk.jpg


Jeg måtte derfor lige prøve om mine gode gamle Tandberg TL1210 ville være bedre. Og de fylder altså stuen noget bedre ud end Fasett'erne gjorde. Tandberg TR2045 har meget bedre styr på de to små TL1210. Så nu er Fasett'erne hængt ud i klædeskabet og TL1210 spiller i stuen:

tl1210.JPG


Det er jo skønt at få brugt det lidt grej som jeg har.

fra højre.JPG


Det er med vilje at jeg har 'lagt' højttaleren ned. Ellers kommer diskanten til at sidde for højt, synes jeg. De spiller altså ret godt, de små TL1210. Og noget bedre på TR2045 end Fasett'erne. Hvad der skal ske fremover har jeg ikke taget endelig stilling til. Jeg er ret godt tilfreds med setup'et. Men jeg følger stadig med på brugtmarkedet, selvfølgelig. Nu må vi se.

fra venstre.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf X-ray » ons 1. feb 2017 15:35

Tante Berg skrev:...Jeg kan se at der sidder en lille modstand på det ene ben på hver lampe. På posen som de ligger i står der 12 Volt. Men skalabelysningen er 6 Volt. Lyset er ikke helt kraftigt nok, synes jeg. Og jeg antager at mine LED-lamper er en 6 Volts lamper, der er blevet tweaket til at kunne tåle 12 Volt. Når de så kun får 6 Volt, så lyser de ikke så kraftigt som de ville gøre uden denne modstand. På et tidspunkt må jeg efterprøve min teori og fjerne denne modstand.

Det lyder som om, at vi skal ha' en kop formiddagskaf' imorgen... - inden du prøver dig for meget frem.... ;)

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Tandberg setup

Indlægaf Hasse Kürstein » søn 23. apr 2017 20:10

Glædelig søndag aften. En lokal elektromand, Erling, reppede min tr1000 til en meget billig penge. Siden er der kommet en 2055'er til og jeg har købt fasetter til min kone. 1210'erne spiller fantastisk på 1000'eren og jeg vil sige at både min tr200 og 1000 er 2055 overlegen med undtagelse af når jeg spænder mine snell foran.
Har ikke fået prøvet fasett med 2055 da jeg lige roder med noget andet og forbudt i øjeblikket (radionette tk18) jeg ved det er fy fy og min psyke kan heller ikke rigtig tolerere dem.
Skal hente et sæt hifi system 15 på tirsdag. Dem glæder jeg mig til at prøve, har 114/116 som vel er en slags fader til dem.
Noget der undrer mig er at jeg havde virkelig glædet mig til at få en 2055'er fordi jeg tænker at det ville blive bedre men nøj hvor blev jeg skuffet. Lyden er bare ikke Tandbergagtig synes jeg. Den er toppet og uden den varme og blødhed som tr200 og tr1000 har. Når jeg lader dem trække læsset nænner jeg ligesom ikke at stoppe hestevognen. Er det mig der kører med forkerte højtalere eller?? :Skor:
Hasse Kürstein
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20 sep 2016
Lokalitet: Ringsted

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » tors 27. apr 2017 08:13

Hasse Kürstein: Tillykke med din nu friske TR1000. Dine ører bedrager dig ikke. TL1210 spiller klart bedre med 1'ste generatoin af TR-modellerne.

1'ste generation af TR (slut ca 1974/75):
200 og Huldra 10
1000, 1010, 1020, 1040. Måske ikke 1055(eksportmodel som var samtidig med TR2075, og med den 'nye' lyd)

2'en generation af TR (slut ca 1981/82):
220 og Huldra 11 og 12
2025,2030,2040,2045,2055,2060,2075,2075 MkII og 2080

Så er recieverne på plads. Med hensyn til højttalere fra sidst i 1960'erne og frem til ca midten af 1970'erne, så er de først og fremmest designet som 'reol-højttalere'. Det gælder dem alle, inklusive Hifi System 15. De er alle forholdsvis lette at drive, og passer derfor perfekt til recievere fra samme generation, som har den varmere lyd, som nok stammer fra tiden med rør-radioer. Det er i hvert fald nærliggende at tro at man havde rør-lyden som ideal.
Højttalerne fra denne tid er heller ikke meget 'bastunge', da de er konstrueret til at ligge i et reolsystem. Der vil reolsystemet fungere som ekstra resonansrum, især for bassen. Man har simpelthen tænkt akustik ind i højttalerne. Og man har lagt sig i selen for at få højttalerne til at passe ind i reolsystemerne, for husfredens skyld.

Udklip.jpg


I 1975 ændrede lydidealet sig markant for Tandberg, og også for stort set alle andre store mærker. Nu gik der sport i at lave stort grej. Ikke kun på de ydre dimensioner, men også på ydelse og lydtryk. Der rykkede meget af grejet ud af reolsystemerne. I hvert fald for dem der var med på det sidste nye.

TR2055 er pænt oppe i 2'en generation (1977), og har helt andre forcer end TR1000. TR2055 spiller fesent på fx. TL1210, da TL1210 er meget letdreven. Der er ingen synergi. Her kommer Fasett'erne(Type II) ind, da de er meget tunge at drive. TR2055 og TR2075 kan godt lide at 'få noget modstand'. Det forholder sig lidt anderledes med de mindre TR20XX, da de ikke har det samme overskud. Tandberg lod dog ikke nogen i stikken, da de lavede højttalere der matchede alle deres recievere.

Det er vigtigt at der er synergi mellem reciever og højttalere. Ellers er der ikke meget sjov ved at høre musik. Uden at kunne lave en facitliste, så kan man som tommelfingerregel(indenfor Tandberg) sige at en reciever fra år 19XX spiller fornuftigt med et sæt TL'er eller Hifi Systemer fra samme år.

Nyd dit gamle grej, og hav in mente at det er to generationer Tandberg som du sidder med. Det er op til dig og dine ører at parre dem mest hensigtsmæssigt. Det må aldrig blive øretrættende. :thumbsup:

Tandberg Huldra 8 reol.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf Cockernes herre » ons 28. mar 2018 16:40

Hej Tandberg folk.
Sikke mange fine Tandbergs og gode råd / detaljer.
Er selv lige blevet ejer af
Tr200
Tr1000

Og problemerbørnene spolebåndoptagerne
Serie 1200x
Serie 12 EFTERSØGNING AFBLÆST... Løsning fundet!!
Tak
Senest rettet af Cockernes herre tors 19. apr 2018 15:03, rettet i alt 1 gang.
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Tandberg setup

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. mar 2018 18:50

Måske du burde oprette en købes-annonce på disse dele......?

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tandberg setup

Indlægaf Cockernes herre » ons 28. mar 2018 18:56

Hej Freddy
Overvejede jeg også... Men det virker som om der ikke kommer svar på købsannocer...og her er der nogen der ved noget om Tandberg. Samtidig er det nok dele man skal finde til dels hos en forhandler.. Så lidt hvilke forhandlere har Tandberg dele...
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Tandberg setup

Indlægaf TANDBERGEREN » søn 15. apr 2018 22:46

Cockernes herre skrev:Hej Tandberg folk.
Sikke mange fine Tandbergs og gode råd / detaljer.
Er selv lige blevet ejer af
Tr200
Tr1000

Og problemerbørnene spolebåndoptagerne
Serie 1200x
Serie 12
Begge mangler trykrulle, rem og snart tonehoved
Er det noget der kan skaffes og hvor?
Håber I kan hjælpe mig
Tak



jeg kan se litt i min rotekasse og se om jeg ikke kan finne noe du kan dra nytte av.
Om ikke annet, så kan jeg høre med mine Tandbergvenner her i Norge om det skulle finnes et par trykkruller.
Tonehoved skal også være mulig å finne.

Selv er jeg på utkikk etter en enkelt knapp til TCD3034 (Play/Rec/Wind/Rewind)
Ja og gjerne med den lille fjær der mellom knappefronten og panelfronten.

Tar gjerne opp tråden om hvor de to Østenproduserte apparatene til %Tandberg ble laget:
3034 ble produsert i Malaysia, 3030 ble produsert i Hong Kong.
3030 hadde forøvrig "arbeidstittel" Sølvsuper 13.
TANDBERGEREN
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 apr 2018
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Fosser

Re: Tandberg setup

Indlægaf Cockernes herre » man 16. apr 2018 14:37

Takker, det lyder spændende Tandbergeren. Har også kig på en donor selvom jeg er meget modstander af at gøre bestanden mindre...
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Tandberg setup

Indlægaf Sorenki » man 16. apr 2018 19:44

Cockernes herre skrev:Takker, det lyder spændende Tandbergeren. Har også kig på en donor selvom jeg er meget modstander af at gøre bestanden mindre...

Hvis begge maskiner (Donor og modtager) er ikke funktionsdygtige - og ikke hver for sig kan bringes "up-to-spec" ville jeg ikke have noget imod at få 1 fungerende maskine ud af 2 defekte.

men igen, det afhænger af Donoren - hvor syg er den rent faktisk.
Tror flere herinde har oplevet at indkøbet af donerer kommer til at betyde man pludseligt har flere projekter ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Tandberg setup

Indlægaf TANDBERGEREN » tirs 17. apr 2018 18:12

Sorenki skrev:
Cockernes herre skrev:Takker, det lyder spændende Tandbergeren. Har også kig på en donor selvom jeg er meget modstander af at gøre bestanden mindre...

Hvis begge maskiner (Donor og modtager) er ikke funktionsdygtige - og ikke hver for sig kan bringes "up-to-spec" ville jeg ikke have noget imod at få 1 fungerende maskine ud af 2 defekte.

men igen, det afhænger af Donoren - hvor syg er den rent faktisk.
Tror flere herinde har oplevet at indkøbet af donerer kommer til at betyde man pludseligt har flere projekter ;)




Her i huset er det en mengde "donorer" som i dag er de reneste smykker i samlingen.
Likeså en del "mint" maskiner som har vist seg å være det rene søppel.
Men ja, jeg gjør hva jeg kan for å holde flest mulig av våre TANDBERG-apparater i live og fungerende, så nær opp til originalene som mulig.

En test jeg har gjort er ellers dette:
Som erstatning for skalalys på TR2000-serie, så har jeg montert LED-strips langs hele skalabredden, der hvor lampene normalt sitter. Fungerer faktisk bra, om man bare demper lyset noe.
Neste test: RGB-led-stripe der jeg lar det blå lyset få litt ekstra power...
TANDBERGEREN
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 apr 2018
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Fosser

Re: Tandberg setup

Indlægaf Sorenki » tirs 17. apr 2018 19:22

Nu er LED strips, vel ellers meget langt fra det originale?
Er de originale lamper/ passende erstatninger helt umulige at skaffe?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

ForegåendeNæste

Tilbage til Tandberg



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst