Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Rør i alle afskygninger

Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf tctla » ons 18. apr 2018 15:06

Hej Alle,

Jeg er lige startet på et rimeligt omfattende projekt med, at renovere ialt 4 Jukebox forstærkere.
Alle forstærkere er originale og helt uberørte, som det også ses af billederne.
Ejeren hælder mere til funktionalitet end originalitet, så nye komponenter, til erstatning for defekte, vil ikke være originale/vintage.
Man kan selvfølgelig også argumentere, at når forstærkerne forsvinder ind bag uendeligt meget bling-bling, blær og lir, hvem tænker så på, om der er anvendt originale Mallory elektrolytter ved renovering af forstærkeren ?

Den første forstærker sidder i en Rock-Ola 1495, der også kendes som 1488, med færre plader, at vælge mellem.
Måske er forstærkeren lavet af tyske NOVA, der fabrikere mange Rock-Ola forstærkere. Jeg er ikke helt klar over, hvad egentlig er forstærkerens typenummer, men jeg mener dog, at det må være No.35260-A/Stereo, der i hvert tilfælde indeholder en AVC-funktion, som i den, jeg skal igang med. (AVC = Automatic Volume Control, også kendt som "Dynamik-Dræber")
Det nærmeste diagram, jeg har, er vedhæftet her. Har du et mere præcist og i bedre kvalitet, hører jeg gerne.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf tctla » ons 18. apr 2018 18:28

Det ser ud til, at blive en noget usædvanlig oplevelse.
Først tjekkede jeg alle kul-modstandene og var forberedt på, at der nok ska' skiftes en håndfuld +/-.
Det viser sig, at ikke een eneste er uden for tolerance :!:
Det var godt nok pokkers !
Nå, men så langt, så godt. Man kan heldigvis altid stole på, at elektrolyt-kondensatorer, der er SÅ gamle, trænger voldsomt til udskiftning.
Små-lytterne RYGER ud, men ikke fordi de trænger. De måler helt fint, men UD, det SKAL de @#¤%"!*?!! :Skor:
Så er der de mange, røde blokkondensatorer. "That"-Capacitor etc. Men nej, de er fine alle sammen.
Om det ændrer sig, når der kommer strøm på, vil vise sig. Overførings-kondensatorer har det med, at leve deres eget, uhæmmede liv :!:
Til sidst rørene. Der er 9 af dem: 2 x ECC82, 1 x ECC83, 2 x 6CY7, 4 x 6973.
ALLE er dårlige undtaget ECC83/Telefunken. Det må nok være skiftet på et tidspunkt, for jeg tror ikke, der sad TFK-rør i originalt.
Hvor finder man lige 4 x 6973/RCA uden, at køre helt af sporet mht. pris ?
De originale har 20-30% emission ift. nye, siger min B&K 667 rørtester.
Resten af rørene er ikke et problem, men 6973.....
Nu sidder jeg lidt i saksen :QQS:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf Fredmarantz » ons 18. apr 2018 18:57

https://www.amazon.com/Electro-Harmonix ... B000UMGNIG

Prøv evt. Disse, hvis det ikke skal være dyrt....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf tctla » ons 18. apr 2018 20:02

Jeg kender godt dette rør. Det har fået nogle slemme smæk på div. fora, så jeg er ikke ret varm på ideen.
Hvis man sammenligner de originale rørs struktur med EH-røret, er de originale jo nærmest dobbelt så store.
Jeg forstår ikke, at EH kan brænde 12W anode-effekt af i den forskrumpede konstruktion.

Tak, alligevel.

6CZ5 plus en ombygning af sokkelforbindelsen er mere efter min smag.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf Fredmarantz » tors 19. apr 2018 08:41

Det var bestemt heller ikke fordi jeg nødvendigvis syntes, at EH-røret var "den fede løsning". Du søgte jo billigere alternativer.

RCA-røret må være nummer 1. Det ville jeg selv gå efter, hvis jeg manglede. Det er jo i øvrigt det samme rør, som sidder som udgangsrør i KS-601 fra Ortofon.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf tctla » tors 19. apr 2018 11:23

Ovenstående er sat på pause indtil der kommer en afklaring på 6973-problemet.
Der venter iøvrigt en Wurlitzer-forstærker, OGSÅ med 4 x 6973 i udgangen.
Det ska' nok blive sjovt, at ta' fat i den :shock:

I dag går det så ud over en anden Rock-Ola amp., denne gang helt sikkert en tysk NOVA-model.
Beyschlag-modstande, Wima-kondensatorer, Siemens ensrettere. Hvem kan ønske sig mere ? :!:
Sidste billede viser, hvordan man afgjort IKKE monterer den varmeudviklende faldmodstand mellem 2 elektrolytter i strømforsyningen. Det MÅ de da ha' vidst dengang, meeeen .. GSG. (Går'en, Så Går'en).

Er der iøvrigt nogen her, som har oplevet sådan en Siemens Selen-ensretter gå op i røg, live ?
Det er en traumatiserende oplevelse, ikke mindst for næsen :thumbsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf dfms » tors 19. apr 2018 18:41

tctla skrev:Er der iøvrigt nogen her, som har oplevet sådan en Siemens Selen-ensretter gå op i røg, live ?
Det er en traumatiserende oplevelse, ikke mindst for næsen :thumbsup:


Jo, det er en oplevelse der forfølger en' resten af livet po::po

Spændende forstærker du har, men sikken en fuglerede.
De der Wima'er ser onde ud, og hvad med den røde lyt, er den dårlig ?
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf tctla » tors 19. apr 2018 21:10

Wima'erne ER onde, dem ALLE.
De er nu skiftede til nye Wima'er, MKP/FKP-typer.
Foruden alle blokkondensatorer er kun een elektrolyt skiftet.
Det er den fælles kathodelyt for alle 4 udgangs-rør. Jeps, kun een fælles for begge kanaler ligesom der kun er een kathodemodstand.
Det er en Siemens-lyt på 100uF/35V og den er egentlig OK.
Måler 112uF og ESR på 1,7 Ohm hvilket er rigtig fint.
Da den er klistret på samme monteringsøje som kathodemodstanden, har den levet et rigtig varmt og godt liv, så det burde ikke være muligt.
Nu er den skiftet til en overkill Elna-lyt for audio.
Det er egentlig nok lige så håbløs en beslutning som, at skifte den i det hele taget :Skor:
Den store, røde lyt er fin. Den måler 108uF/ESR=2,7 og anvendes i et spændingsdobler kredsløb for anodespændingen, tror jeg. Jer har ikke et diagram over denne forstærker, men de 2 flade Siemens Selen-ensrettere og de 2 store lytter ligner afgjort en spændings-dobler.
ALLE rør i forstærkeren måler som nye, inkl. det ECC82, der har sneget sig ind som fasevender i den ene kanal.
Det må naturligvis skiftes til et ECC83 før, man kan forvente begge kanaler er OK.
I morgen kommer der strøm på..... :QQS:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf Tonni » fre 20. apr 2018 08:01

Selen? Een gang stiftet bekendtskab med den hørm, og maner for altid dybt traumatiseret!
Men netop Siemens udgaverne er nu utrolig sejlivede, rasen taget i betragtning...
Nu får jeg på puklen, men. Den GSG ville jeg omdøbe til en ud af kassen oplevelse...

Duck, duck, og lad os vide... :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf tctla » fre 20. apr 2018 14:33

Et par billeder efter udskiftning af Wima'er m.m.
2nd. sidste billede viser den nye Elna kathode-lyt ude i højre side af billedet under den forpjuskede kathode-modstand.
Dette billede viser også, i venstre side, 4 x Philips Mustard-kondensatorer ("That"-capacitor), skiftet af en tidligere reparatør.
Jeg vil gætte på, at der også her har siddet brune Wima'er, med døden til følge for alle udgangs-rør.
Der er antagelig monteret nye EL84 udgangsrør ifb. med kondensator-udskiftningen, hvorfor de alle i dag måler som nye.
Stadig ingen strøm på, men dagen er jo heller ikke gået endnu ... ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf tctla » fre 20. apr 2018 20:23

Der er lidt grublerier med hvordan det forreste forstærker-trin fungerer.
Stereo pick-up'ens signal tilføres ECC83 gitrene direkte uden AC-kobling.
Eet ECC83 er pick-up forstærker for begge kanaler.
Herefter tracer jeg signalet til en slags extern volume-kontrol multistik, jeg endnu ikke rigtig har styr på hvordan er konfigureret.
Lige nu, så pyt med det; jeg kobler min NAD pre-amp. på lyd-retur benene og så spiller fyren !
Faktisk rigtig godt !
Ikke som min Hi-Fi rør-forstærker, men rimelig godt, med fin bund.
Bas, Diskant & Balance-kontrollerne fungerer. (Jeg har også skiftet dårlige Wima'er ud her)
Jeg synes, udgangs-trinene varmer en del, så jeg tjekkede lige forsynings-spændinger m.m.
Det er jo EL84, så de skal selvfølgelig blive varme, og især her, hvor de kører i klasse-A.
355V på anoden, 267V på G2. Kathode-spændingen, og dermed den negative gitter-forspænding er 9,35V
Ved 230VAC input fra min skille/vario-trafo ind i en Lubcke skilletrafo, originalt monteret i jukeboxen og videre ind i den originale, særskilte strømforsynings-trafo/strømforsynings-modul med bl.a udtag for 117VAC til forskelligt i Juke'n, forbruger hele baduljen lige i underkanten af 200 Watt.
Intet under, at udgangene lugter varme !!
Jukeboxe har ry for, at køre rørene til stregen. Her er vi måske en fingerbredde OVER stregen ?
Da der kun er den ene (700-Ohm) kathode-modstand, er der ikke de store muligheder for, at dæmpe rørenes input.
Med mindre, selvfølgelig man begynder, at ændre konstruktionen, og det er ligesom ikke min opgave.

Iøvrigt: Hold Kæft hvor Siemens ensretterne bliver varme !!
Jeg husker nu godt fra gl. S/H-TV, at man sku' holde fingrene fra dem, men jeg havde lige glemt HVOR varme, de bliver.
Ingen røg/lugt, endnu. :p
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf AnalogBo » fre 20. apr 2018 22:02

Apropos selenensrettere som engang også hed ensretterventiler, så var der i min læretid i slut-60serne et meget almindeligt udtryk der hed en ventilfis.
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 114
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf tctla » fre 20. apr 2018 23:04

AnalogBo skrev:ventilfis.
Mvh Bo


"Fis" lyder meget underdrevet.
Jeg husker det mere som om nogen har slået en Gigantisk PRUT !!! :thumbsup:

Og, en rettelse.
Den fælles kathodemodstand er ikke på 700-Ohm.
Det er nok min Parkinson, der fik mig til, at trykke et nul for meget :thumbsup:
Den er selvfølgelig kun på 70-Ohm, hvilket giver en afsat effekt i hvert rør på godt 10 Watt.
Det kan EL84 sagtens holde til, men det er jo immervæk stadig godt 40 Watt, der brændes af i varme PLUS varmen fra gløden = 20 Watt PLUS varmen fra kathodemodstanden, ca. 1.5 Watt. Så, ~65 Watt forsvinder ud i det blå i form af varme fra stereoudgangstrinet alene.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf tctla » man 23. apr 2018 14:26

Hvad dybet gemte!
Titel på en gyser af tysk produktion.
Nærmere: NOVA, Hamborg.

Se vedhæftede billeder af Remote Volume Box for Rock-Ola NOVA forstærkeren.
Tænk, at SÅ megen ondskab kan samles koncentreret, på så lidt plads. :QQS:
Man overvejer jo nærmest, at tilkalde "Ghost Busters"
4-dobbelt Wima-koncentration kræver da et ordentligt skud af plasma-kanonen for, at få ryddet op. :thumbsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf MaxJ » man 23. apr 2018 16:02

Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster