Russian Roulette!

Rør i alle afskygninger

Re: Russian Roulette!

Indlægaf Fredmarantz » tors 7. okt 2021 00:02

kbekke skrev:
Forklaringen (forenklet) skulle være, at når røret er koldt, er der også mindre modstand i det, hvorfor det kortvarigt “flasher” indtil temperaturen bliver tilstrækkeligt høj. Iøvrigt hævdes det at være uskadeligt og ikke et udtryk for rørets kvalitet eller sundhedstilstand.

Jeg håber, at i hvert fald det sidste er korrekt.



ovenstående er helt korrekt :p - det gælder alle mindre rør (i hvert tilfælde dobbelttrioderne, så vidt jeg er orienteret) produceret i "Philips-familien" i de fede år i midt/slut50'erne og tresserne. :p - Skyldes vist den legering, som filamentet/glødetråden er lavet af hos Philips. Udgangspentoder - ensrettere m.fl. gør det dog ikke.

De omtalte små-rør gør det dog kun, hvis de tændes op fra helt kold - et festligt syn :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Russian Roulette!

Indlægaf Elektronik » tors 7. okt 2021 06:15

Hvis du er bekymret for den hårde glød opstart på de sjældne rør. ;)
Så kan det løses med et Urdox tube. Eller med et moderne (fy) komponent (NTC) :thumbsup:
220px-Osram_EU_XX_35-70V.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Elektronik
 

Re: Russian Roulette!

Indlægaf kbekke » tors 7. okt 2021 07:03

Elektronik skrev:Hvis du er bekymret for den hårde glød opstart på de sjældne rør. ;)
Så kan det løses med et Urdox tube. Eller med et moderne (fy) komponent (NTC) :thumbsup:


Tak for tippet. Men jeg har ikke planer om at modificere. Rørene i udgangstrinnet er "opstartsbeskyttede" og jeg er sikker på, at konstruktøren har overvejet designet ret nøje. Det er under alle omstændigheder lidt over mit niveau ;)

Min bekymring skyldtes blot, at jeg på det tidspunkt ikke vidste, hvad det var, der skete :p
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1337
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Russian Roulette!

Indlægaf Elektronik » tors 7. okt 2021 08:46

kbekke skrev:
Elektronik skrev:Hvis du er bekymret for den hårde glød opstart på de sjældne rør. ;)
Så kan det løses med et Urdox tube. Eller med et moderne (fy) komponent (NTC) :thumbsup:


Tak for tippet. Men jeg har ikke planer om at modificere. Rørene i udgangstrinnet er "opstartsbeskyttede" og jeg er sikker på, at konstruktøren har overvejet designet ret nøje. Det er under alle omstændigheder lidt over mit niveau ;)

Min bekymring skyldtes blot, at jeg på det tidspunkt ikke vidste, hvad det var, der skete :p


Lige et tip til, hvordan man ellers kan undgå tube flashing. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=V9OnZ-I9o68
Elektronik
 

Re: Russian Roulette!

Indlægaf MaxJ » tors 7. okt 2021 09:23

Jeg har aldrig oplevet et ( moderne ) rør der er død på grund af det. Nogle rør lyser op, andre gør ikke. Det er uden betydning.
Gamle rør fra 1920 - 30 og batterirør er mere sensible hvad det angår.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Russian Roulette!

Indlægaf kbekke » tors 7. okt 2021 21:22

Kan man høre forskel på rør?

Et eller andet sted må det vel være hele ideen med øvelsen. Så lad os prøve at finde ud af det.

Nogle dage er gået i relativ fred og ro, siden jeg “rullede” de russiske 6N2P’ere ud til fordel for et par Phillips ECC83’ere forklædt som Valvo. Der har ikke været tid til så meget seriøs lytning. Jeg har nøjedes med blot at konstatere, at operationen tilsyneladende er forløbet uden komplikationer og så ladet det hele stå og “falde på plads”.

En indskydelse fra, jeg ved ikke hvor, fik mig til at gribe ned i bunken af “Gitte’s Plader”, betegnelsen for en flyttekasse-fuld plader, jeg købte af en ung mand i Jelling for nogle år siden. De havde været hans mors og hun hed Gitte. Det er ganske vist, for hendes navn er skrevet med kuglepen på coveret af dem allesammen.

Det er nævnt før, men gør alt sammen ikke noget, for Gitte var glad for rock. Især det, Teenagedatteren hånligt-overbærende ville betegne som “Farmand-“ eller endnu værre, “Boomer-rock”:

43D2A319-7B9F-4463-89DE-542D4F0226B7.jpeg

Hun ville have mere ret end hun aner. Jeg har selv rynket på næsen af det i sin tid. For selvom bands som Boston, Kansas, Uriah Heep og Blue Oyster Cult mfl. selvfølgelig var mere acceptable end Duran Duran og Rick Astley, så var de aldrig helt salonfæhige hos os, der voksede op med “Heavy Agger” og “Metalfabrikken” featuring Claus W. og Laila med… ja, dem.

“Rigtig heavy” det var det i hvert fald ikke.

Og det er det da heller ikke i dag.

Heldigvis. For gennem Phillips-Valvo’erne får de gamle optagelser i den grad nyt liv. Jeg skal ikke kunne sige, hvad det er, der er sket. Jeg synes ikke, at jeg egentlig har manglet noget med 6N2P’erne og jeg kunne sikkert godt gå tilbage og også synes, at DET lød godt. Helt sikkert. Måske.

Der er vel ikke ultimativ basgengivelse med de “nye” rør. Men det, der er, er absolut tilstrækkeligt og veldefineret og der er meget andet at glæde sig over.

Først og fremmest et bredt og åbent lydbillede. Som et panoramavindue ind til musikken på en “mørk” og helt støjfri baggrund. Der er masser af detaljer, men ikke på den der anmassende, sterile “this-is-very-hifi-måde”. Bækkener, der ellers kan være svære at skille ad i grums og fnidder på mange af de ældre og mere hårdtslående optagelser, står klart optegnet. Der er den diskant, der skal være. Ikke for meget. Ikke for lidt.

Vokaler, trommer og også keyboards, som der er masser af på de her plader, kommer naturligt ud og lyder frem for alt bare “helt rigtigt”.

Jeg skruer lidt op. Skruer lidt mere op og så liige en lille smule mere op. Uden at det egentlig lyder “højt”. Indtil jeg har været ude af stuen, kommer tilbage og først nu lægger mærke til, at jeg faktisk spiller temmelig meget nabo-uvenligt-højere end normalt.

Der er et fuldstændigt fravær af trættende elementer. Jeg kunne lytte til det her indtil Verdens Ende og tilbage igen og så er der mellemtonen.

Oh. My. God. Let me tell you about mellemtonen.

Det gamle studietrick med at mike en lille Fender Champ op og så ellers skrue op for det hele, indtil det på båndet lyder som en mur af kabinetter, der er på nippet til at rive sig selv i stykker, bliver brugt til fulde her. Men uanset, hvor højt det bliver, så cruiser guitarerne stadig igennem overdrivet. Creamy og smooth.

Det er det, de her rør er skabt til.

“Good Vibes At The Pawnshop Jazz Club” er optaget aftenen EFTER optagelsen af den “rigtige” “Jazz At The Pawnshop”.

75BBA370-CECE-47FF-8760-1EDB99B7A28F.jpeg

Musikken er også her velkendte standarder i en intim atmosfære. Men der er en hel del mere atmosfære med Phillips-Valvo-rørene. Også her bliver jeg praktisk taget suget ind i en cinemascope-udgave af optagelsen og forført med mellemtone.

Lars Erstrand’s vibrafon har på samme tid det rigtige metalliske, frosty “pling” og den glødende, “undervandsagtige” tone, som er så karakteristisk for det oversete instrument.

Arne Domnerus’ lader legende let og efter behag ikke bare toner, men også volumen bølge op og ned fra sin alt-saxofon. Det sidste har jeg ikke lagt mærke til tidligere.

Bengt Hallberg har fået kattepoter på, inden han satte sig til klaveret og Egil Johansen’s trommesolo i “Take The A-Train” bliver pludselig crispy og til noget, man faktisk godt gider at høre istedet for endnu en gang larm, der bare skal overståes. Selv Georg Ridell’s bas har fylde og krop i de lave registre og lægger sig som en flydende, styrende strøm under resten af orkesteret.

Jeg har tidligere mest nydt pladen for musikken og har egentlig ikke syntes, at den var sådan specielt vellydende, i hvert fald ikke i forhold til hypen. Men det gør jeg nu.

The Moody Blues’ “In Search Of The Lost Chord” er en lettere langhippie-håret affære med både Mantraer og Yantraer på indersiden af coveret:

2982D9CE-5546-42D1-A41C-66A446B08358.jpeg

Vokaler bliver i tråd med tiden sovset lidt rigeligt ind i rumklang og musikken kan vel bedst beskrives som “sær”, ind i mellem naivistisk. Men også varieret og i hvert fald yderst velspillet og med et hav af forskellige instrumenter inklusive tværfløjter, der pannes fra venstre til højre og tilbage igen, guitarkroppe, der gnides på for at lyde som døre, der lukker og andre finurlige påfund.

Tekstmæssigt er der vist tale om en slags rejse eller ekspedition, der både involverer Dr. Livingstone og Timothy Leary. Så kan man selv tænke sig til resten.

Men det, jeg bemærker mest i forhold til den “Lost Chord”, jeg troede, jeg kendte, er en ny klarhed i lydbilledet. Med ECC83’erne i RIAA’en er det som at kigge på en skærm, hvor der pludselig bliver skruet op for opløsningen. Pixels bliver mindre og det hele fremstår skarpere. Mindre grynet. Mere i fokus. Men samtidigt også som et rum man kan træde ind og gå rundt i. Standse op et øjeblik og betragte: En akustisk guitar her, en sitar der, lidt orgel og så en tamburin. Trommerne “langt borte” og “oppe” i højre hjørne. Der er plads herinde, masser af plads. Mere end jeg måske før har hørt på plade.

Mit eksemplar, der sammen med en del andre Moody Blues-plader sjovt nok også stammer fra flyttekassen med “Gitte’s Plader”, har bestemt været spillet godt og grundigt. Coveret ligner og føles som noget, der burde høre hjemme på Rigsarkivet og blive håndteret med hvide stofhandsker af specialuddannede konservatorer:

BF0EEE36-025D-49A6-BE79-7D71F56C755A.jpeg

Selve lp’en er pæn og uden ridser, men med masser af små-klik fordelt begge sider. Men af en eller anden grund virker de ikke generende nu. De er også “blevet mindre” og det er næsten som om de er blevet til en del af musikken, snarere end en fejl eller distraktion.

“Analogue at it’s finest” er store ord at bruge. Men når så lidt som at skifte to indgangsrør, kan få mig til at spille luftguitar til selveste “More Than A Feeling”, voldrotere plader, der ellers ikke har sagt mig noget før og tage på trip med Livingstone og Leary. Så er det måske alligevel ikke at tage munden for fuld.

Og det her var kun starten. Next stop hedder ECC88.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1337
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Russian Roulette!

Indlægaf Fredmarantz » tors 7. okt 2021 23:53

Interessant og velskrevet indlæg, du har lavet! :thumbsup:

Jeg kan ikke svinge mig op til den skrivekvalitet, men jeg synes, at du har fat i noget aldeles interssant - og så kan jeg ikke lade være med at fare helt op af min stol ved at se dit "gitte"-eksemplar af "Sweet Freedom" med Uriah Heep. Den er hovedaktør i soundtracket fra min gymnasietid......yikes!!!!!

Hvad angår lydbeskrivelserne med dine ECC83 fra Valvo/Philips, så kan jeg nemt nikke genkendende til det, når du skriver det - selv ville jeg næppe have kunnet forfatte lignende beskrivelser. Jeg kan næsten høre, hvad du skriver, så at sige.

Mine egne lydmæssige observationer går mere i retning af at sammenligne rør-lyden mellem Philips og Telefunken-rør idet jeg næsten udelukkendende beskæftiger mig med rør fra "dengang". Jeg bruger dem dels i Hifiudstyr og dels guitarforstærkere og effektenheder (Echoes).

Jeg kan høre forskellen på rør fra Philips-divisionerne og Telefunken. Philipsrørene, som stadig har dine flot beskrevne karakteristika lyder dog mere "potente/fyldige" end de mere neutrale og "silkeagtige" Telefunken -rør. Nogle vil måske kalde dem kedelige?
Dette hører jeg egentlig kun, hvis jeg er i en situation, hvor jeg kan skifte relativt nemt og hurtigt. Desuden har jeg den tydeligste oplevelse af dette, hvis det er det absolut forreste rør - altså det rør, som signalet først møder i signalvejen. Det samme gælder, men næsten endnu tydeligere, på guitarforstærkere - der er forskellen i mine ører noget tydeligere. (stadig med fokus på V1)- Slutrør(powerrør) har jeg enormt svært ved at høre evt forskelle på. Alt i alt er tingene dog svære at være sikker på, synes jeg - da jeg oplever(og ved), at øret og hjernen kan have svært ved at skelne subtile forskelle, hvis der går meget mere end 30 sekunder mellem skift, hvor de øvrige forhold skal være fuldstændig ens med tidligere lyt.

Jeg tillader mig at tro, at jeg kan høre disse for-rørs-forskelle under de nævnte omstændigheder, hvor imod jeg stort set ikke kan høre forskel på forstærkere/slutforstærkere og til dels forforstærkere, hvis disse forstærkere er placeret i samme segment/er direkte sammenlignelige. Det er der åbenbart nogle, der kan - men jeg kan ikke. Desuden kan jeg heller ikke høre nævneværdig forskel på sammenlignelige FM-tunere, medmindre vi taler om en Marantz 10B, som i mine ører har sit helt eget lydunivers.

så...skal guitaren have "nosser" i lyden, så kalder det i min verden på Philips-forrør og skal det være fin hifi med et tyndt lag silketryllestøv, så er det nok Telefunken, der skal i V1. Andre kan dog have det helt anderledes - og fred være med det.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Russian Roulette!

Indlægaf kbekke » fre 8. okt 2021 01:00

Tak for de pæne ord.

Jeg er i hvert fald selv ret overrasket over, hvor tydelige de ting, jeg har forsøgt at beskrive, er.

Jeg har bestemt ikke "gyldne ører". Alderen sætter sine spor og turen op i et højtalertårn under Metallica-koncerten på Roskilde Festival i 1986 (i embeds medfør) og scenearbejde for navne som f.eks. Sonic Youth, Einstuerzende Neubauten, The Jesus and Mary Chain og Sort Sol "back in the day" har bestemt heller ikke gjort noget godt for hørelsen :roll:

Jeg tror heller ikke, man skal opfatte det her som en facitliste i stil med, at det ene rør lyder "sådan" og det andet "sådan". Det er der givetvis mange, der har bedre forudsætninger for end jeg.

Det er mere, at jeg bemærker detaljer, jeg aldrig har lagt mærke til før (det har vi sikkert alle sammen oplevet med en ny pick-up, forstærker eller højtalere).

Men jeg er især imponeret over, hvordan plader, der tidligere har forekommet kedelige og uengagerende, lige pludselig ændrer karakter og afslører, hvad de i virkeligheden rummer.

Det er som at komme lidt tættere på optagelsens "sjæl" - vel nærmest en gave og jeg må bare sige, at det har jeg altså aldrig oplevet så stærkt med solid-state udstyr.

Sådan er det bare.

ps: Den Uriah Heep er selvfølgelig din, Freddy - free of charge og ved given lejlighed :cool1:
Senest rettet af kbekke fre 8. okt 2021 14:45, rettet i alt 1 gang.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1337
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Russian Roulette!

Indlægaf Elektronik » fre 8. okt 2021 06:14

Elektronik
 

Re: Russian Roulette!

Indlægaf Fredmarantz » fre 8. okt 2021 18:27

og et link på dansk, som ganske vist især retter sig mod guitarister: http://www.larsreinau.dk/about3.html
men der er også lidt historisk gennemgang af rørene og fabrikkerne.

billeder må vi åbenbart tænke os til.....

Menneskers perceptive egenskaber er sjældent ens - og hvor ved vi egentlig det fra? Man kan vel aldrig vide, hvordan et andet menneske opfatter noget som helst, når det kommer til stykket. Dette gælder både audio - video - dufte - smag- og følesans.

Derfor tager jeg altid med dette som baggrund meget store forbehold, når jeg læser, hvordan andre mennesker vil karakterisere lyd som for eksempel forskelle på rørs klanglige egenskaber (det kan i virkeligheden gælde de fleste af de komponenter, som vore apparater består af.) . Dette bør man i min optik også være voldsomt på vagt over for, især hvis den som beskriver rørenes klanglige egenskaber kunne have økonomiske eller personlige interesser lurende i baggrunden......

Så dét, som jeg foretrækker er netop fortællinger som Kbekkes, hvor der fortælles om en subjektiv oplevelse og at det ikke fortælles som et fysisk faktum. Der kan jo hurtigt gå "snake oil" i den - og det kan blive en dyr omgang i sikringer og pudsemidler.... ;) .


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Russian Roulette!

Indlægaf kbekke » lør 16. okt 2021 00:38

Det startede som lidt af en katastrofe.

Ivrig efter at se (høre), hvad der kunne komme ud af at skifte RIAA’ens V3 og V4 (Voshkod 6N1P-EV) ud med ECC88’ere fik jeg erhvervet mig et par, averteret som værende “AEG/Telefunken” i en fart.

E072CE90-59FA-4AE8-930C-6A7F52298C1F.jpeg

AEG skulle jo, efter hvad jeg har forstået, være Telefunken efter at AEG i slut-tresserne overtog Telefunken og rigtige Telefunken skal have en diamant stemplet i bunden. Det har de her vist ikke:

6A82DA5F-EA44-42DD-A034-AEF2CC59ED8C.jpeg


3D9B4F48-721D-4F69-A244-AA9CB8C16528.jpeg

Der er heller ikke antydning af koder på rørene. Det er fint nok. De er hverken solgt eller købt som noget særligt.

Anyway. Nu endnu mere ivrig, skyndte jeg mig straks efter modtagelsen at sætte dem i og sætte en plade på.

Det skulle jeg aldrig have gjort.

Første forsøg var Avishai Cohen’s trip-hop inspirerede jazz moderne-album “Big Vicious”. Albummet er udgivet på ECM og jeg har endnu til gode at høre et dårligt optaget ECM album.

Først det gode: AEG’erne leverer med det samme en mere fremhævet bas end med russerne og f.eks. rumklangen på trommerne i nummeret “Teardrop” træder også mere tydeligt frem, end jeg har hørt det før.

Men… der er desværre kommet et sært “krystallinsk” skær over lydbilledet. Det er slet ikke ikke så organisk og analogt finkornet, som jeg er blevet forvænt med. Endnu værre er det, at Cohen’s i forvejen dæmpede trumpet nu er begyndt at gjalde i transienterne.

Det her er slet ikke den plade, jeg kender - og det er ikke en forandring til det bedre.

Med den næste plade er jeg sikker på, at nu kan det ikke gå galt. Jeg har nemlig været fuldstændigt håbløst og fortabt-forgabt i sangerinden Margo Timmins, siden Cowboy Junkies blev et semi-audiofilt hit med den første “Trinity Sessions”-udgivelse tilbage i slutningen af firserne.

Timmins’ vokal med lige dele smerte, ømhed og desperation kombineret med lavmælt, næsten hviskende støj-rock, forklædt som country og folk, har altid draget mig omtrent som Odysseus’ sirener.

Men ak! Med efterfølgeren “The Caution Horses” og AEG’erne brydes fortryllelsen.

Lyden på den normalt udmærkede optagelse af “Cheap Is How I Feel” præsenterer et lydbillede, der ikke bare forekommer fladt og helt uden dybde og liv, men direkte “skarpt”.

Sibilance på Margo Timmins’s vokal er fremhævet næsten til det ulidelige og jeg griber uvilkårligt mod diskant-reguleringen og skruer ned. Mere ned og til sidst HELT ned (-10db!). Det hjælper, men gør jo på den anden side ikke noget godt for fornemmelsen af detaljer og “rum”.

Og som om det ikke var slemt nok, så er der meget tydeligt forskel på gain mellem de to rør. Balanceknappen er min ven her. Men at jeg alligevel skal dæmpe det “stærke rør” med 50% for at opnå ens kanalbalance, synes jeg godt nok er en del.

Jeg tænder istedet for tuneren og DR P2 og går i tænkeboks.

Er det mon rør, der har nået end-of-life, jeg har fået købt? Lyder AEG rør eller kombinationen med Phillips ECC83 bare sådan? Eller skal de “nye” rør mon “brændes ind”? “Vækkes til live” ligesom til tider gamle højtalere?

Jeg ved det ikke. Men jeg beslutter at give det hele nogle dage med glød på og så først der lytte seriøst igen.

-En uge senere:

“I’ll take Manhatten in a garbage bag with Latin written on it, that says: It’s hard to give a shit these days” - lyder det i det indledende nummer “Romeo Had Juliette” på Lou Reed’s dystopiske, men ind i mellem også satiriske udspil “New York” fra 1989.

EE25821D-1594-4A00-B27A-D10AA09FFE4E.jpeg

Reed’s solo-karriere havde i de foregående år mildt sagt ikke været særligt succesfulde. Men “New York’s” stramme noir back-to-basics format og de bidende tekster, der kommenterer på fænomener som bandekriminalitet, AIDS-epidemi, politisk korruption, børneopdragelse, social ulighed og racisme - med BYEN som udgangspunkt - blev et formidabelt come-back. “New York” er en på alle måder fed plade. Men det er også en svær plade at få til at lyde godt. Her er ikke kælet unødvendigt for detaljerne og på et middelmådigt anlæg kan det hele godt opleves både skarpt og rodet.

Men med AEG ECC88’erne godt opvarmede kvitteres der på “Endless Cycle” med en sprød, næsten gnistrende 12-stringet guitar. I det hele taget er “New York” værd at besøge, hvis man (som jeg) er en sucker for enkle, ukomplicerede, men veludførte guitarlicks. “New York” er en guitar-plade og de er godt optaget, guitarerne.

Lou Reed’s vokal svæver over det hele som en profetisk reporter, der gennem radioen langer beske kommenterer ud efter new yorkerne, amerikanerne generelt og mere specifikt bla. Paven, “The Ayatollah”, Oliver North, National Rifle Association, Jesse Jackson, “The President”, massemedierne og FN Generalsekretæren med den uheldige fortid, Kurt Waldheim:

6DDFA67A-4175-4013-B700-E2F96F18780E.jpeg

I modsætning til f.eks. The Moody Blues’ “In Search Of The Lost Chord”, hvor der var oceaner af plads i rummet, er der her bare en fuldstændigt nedbarberet og intim studieoptagelse. Selv trommerne lyder som om de er optaget i et kosteskab og på “Beginning Of A Great Adventure” er det grangiveligt meget tæt på, at jeg har instrument-forstærkerne stående foran mig på stuegulvet.

Af en eller anden grund lyder det hele klart bedre end for en uge siden. Skrigeriet i de øvre oktaver er blevet tæmmet, i hvert fald på denne optagelse. Bassen er næsten tilbage på det tidligere niveau. Der er ikke længere brug for at fifle med eq og jeg kan igen spille relativt højt uden at få ondt i hovedet. Lydbilledet er på en måde “faldet på plads”, hvor det i starten strittede i alle mulige retninger.

Helhedsindtrykket er dog stadig langt fra så romantisk som i den foregående konfiguration med Philips ECC83 og russer 6N2P’erne. Mellemtonen er stadig i fokus, men lyden er mere “hi-fi”. Men også mindre magisk. Mindre indlevelse, mere analyse og forskellen i gain er uforandret.

Tilbage står dog, at det, der for en uge siden i bedste fald lød som en dårlig transistor-forstærker, nu er transformeret til noget andet. Ikke perfekt, efter min smag. Men dog noget bedre.

Så spørgsmålet er:

Om det er rørene, der er blevet “brændt ind”.

Eller er det mon istedet… lytteren?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1337
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Russian Roulette!

Indlægaf KenRas » lør 16. okt 2021 06:20

Meget spændende og interessant tråd du har gang i her. Og tilmed meget velskrevet :thumbsup:

Det får i hvertfald mig til at få endnu mere lyst til at prøve noget rør RIAA, da dine beskrivelser tyder på at du, med visse kombinationer af rør, kan trylle detaljer frem du ikke har lagt mærke til. Men også opnå mindre heldige effekter.

Om det er rørene eller dine ører der er “spillet til” er svært for mig at sige. Måske en kombination af begge dele? Jeg har det ofte sådan at når jeg skifter højttaler, så lyder det “forkert” indtil mine ører har vænnet sig det nye lydbillede.

Med teknikerens briller på kunne det være interessant om man rent faktisk kan måle de forskelle du oplever med de rør-kombinationer du indtil nu har prøvet.

Hvilken pladespiller og pickup har du spændt foran din RIAA?
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Russian Roulette!

Indlægaf MaxJ » lør 16. okt 2021 08:58

Hvis rørene er nye ( NOS ) så skal du give dem en chance, de skal spille nogle timer før de lyder rigtigt. Det du fortæller om diskanten lyder som nye rør der ikke er spillet til.

Det er sandsynligvis Philips rør.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Russian Roulette!

Indlægaf Fredmarantz » lør 16. okt 2021 14:22

Det er ret sandsynligt ikke Philips-rør- idet de både mangler ætsekoder samt har en lidt anden form end Philips'.

Derimod er det ret sikkert et Russisk/østblokproduceret rør. Telefunken gik, efter deres stop af egen rørproduktion, i kompagniskab med deres samarbejdspartner AEG, i gang med at samarbejde med østbloklande om AEG-labeling af østeuropæiske/Russiske rør. Dette foregik i slutningen af 70'erne og i 80'erne. Således kan man finde AEG-brandede rør fra RFT - Tesla m.fl. Også de russiske producenter leverede rør til dette AEG-navn. kbekke...dine rør er ret sikkert af Østeuropæisk/Russisk afstamning og kan være ganske fine - hvis man kan lide deres klang i det anlæg, som man nu engang får skruet sammen til opgaven.

Mange rørkendere vil kende til, at RFT (Østtysklands rørfabrik i Erfurt) - fremstillede nogle ganske robuste og vellydende EL34-rør. Disse blev brandet til til alle de store fabrikanter overhovedet - samtlige Philips-brands samt Telefunken themselves. En del af disse rør er brandede "AEG". Dette foregik efter de store gamle europæere havde indstillet produktionen og solgt/bortskaffet deres ellers fine produktionsudstyr og know-how.. For at kunne fastslå, hvad man står med, er man nødt til at kunne kende indmadens udseende ret nørde-nøjagtigt samt selvfølgelig at parre dette med diverse påskriftninger uden på glasset og rørets øvrige udseende.

Tilføjelse:

I øvrigt var Siemens nærmest specialister i at lave fine ECC88 + deres varianter (CCa). Siemens lavede, ud over med eget navn på, nogle gange disse rør til Europæiske fabrikanter - herunder også nogle, der blev AEG-brandede. Dine ligner ikke helt Siemens - glassets form synes jeg er klart Østeuropæisk/Russisk.....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Russian Roulette!

Indlægaf Tonni » lør 16. okt 2021 23:49

Siemens har også ætsekoder, så det er de helt sikkert ikke. Russere er det heller ikke, da glimmerskiverne er formet anderledes.
EI, Tesla, RFT, vil også være mine bedste bud. - Hvis ikke US import?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4804
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster