Russian Roulette!

Rør i alle afskygninger

Re: Russian Roulette!

Indlægaf kbekke » man 18. okt 2021 21:17

KenRas skrev:

"Om det er rørene eller dine ører der er “spillet til” er svært for mig at sige. Måske en kombination af begge dele? Jeg har det ofte sådan at når jeg skifter højttaler, så lyder det “forkert” indtil mine ører har vænnet sig det nye lydbillede.

Med teknikerens briller på kunne det være interessant om man rent faktisk kan måle de forskelle du oplever med de rør-kombinationer du indtil nu har prøvet.

Hvilken pladespiller og pickup har du spændt foran din RIAA?"

-Ja, hele spørgsmålet omkring psykoakustik, suggestion eller hvad vi nu skal kalde det, er meget spændende. Jeg har det på samme måde; at det, jeg er vant til at lytte til, bliver "normalen" og når der så bliver ændret noget, kan det pludselig lyde "for lyst" eller "mørkt" - men efter et stykke tid, går DET så hen og bliver normalen og så kan hele cirkusset starte forfra. Det er også derfor, jeg prøver at beskrive, hvad jeg oplever i forhold til konkrete indspilninger, som andre (måske) også kender til.

-Så kan man jo selv prøve at lytte og høre, om der er noget, man genkender. Eller ej.

Jeg har desværre hverken udstyr eller forstand til at måle, hverken på rørene selv eller f.eks. i forhold hvordan frekvensrespons eller andre parametre ændrer sig på udgangen af RIAA'en. Det er vel ikke utænkeligt, at en fremhævet mellemtone eller diskant f.eks. vil kunne ses på en trace?

I den RIAA, jeg bruger, er det beskrevet, at V3 og V4 medvirker til at kontrollere (sænke) udgangsimpedansen. Måske ændrer det sig, afhængigt af rørene og måske er det noget, der kan høres? Eller måske kan det ikke?

Et hi-fi anlæg er jo netop et system af komponenter, der hænger sammen og påvirker hinanden. Nogle steder elektrisk, andre steder mekanisk. Jeg har i hvert fald ikke indsigt nok til at kunne sige, om det alene er røret i sig selv, der gør en forskel eller om det istedet er en afledt funktion eller effekt et andet sted i kæden, der får de luft-molekyler, der ender med at ramme mine ører som lyd til at opleves forskelligt.

Pladespiller og pickup er desværre ikke vintage-værdige, så jeg vil ikke gå i detaljer her. Men der er dog tale om moderne udgaver af kendte klassikere. Et hint kan fåes her: viewtopic.php?f=585&p=132279#p132279

RIAA'en er de to anonyme bokse på hylde nr. to fra gulvet. Nålen er en beskeden OM10, som jeg dog synes gør det ganske godt, når den bliver rigtigt belastet. Hos mig får den +250 pF på indgangen af RIAA'en.

Jeg har masser af andre pickupper, der ligger og venter:

viewtopic.php?f=558&t=14427&hilit=de+mindste+ting&start=15

Men så længe jeg er i gang med at sammenligne rør, prøver jeg at lade være med at rode for meget rundt med variablerne.

MaxJ skrev:

"Hvis rørene er nye ( NOS ) så skal du give dem en chance, de skal spille nogle timer før de lyder rigtigt. Det du fortæller om diskanten lyder som nye rør der ikke er spillet til."

-Tak for info. De får bestemt en chance (til). Jeg har også læst, at nogle bruger at "jumpstarte" gamle rør, der har ligget længe ved at give dem en forhøjet glødespænding i ganske få sekunder eller ligefrem at "bage" dem i ovnen, vistnok "noget, der skal brændes af". Jeg savner dog flere detaljer, førend det er noget, jeg tør give mig i kast med.

Flere kommenterede også på “AEG”-rørenes mulige ophav:

-Og budene er mange: Hollandske tyskere, russiske tyskere, øst-tyske tyskere, jugoslaviske tyskere eller måske endda amerikanske tyskere. Det er jo i det hele taget NOGET ROD, med alt det her re-branding. Men selvfølgelig også lidt sjovt at nørde i. Blot ville jeg ønske, at Palle Lauring havde nået at skrive "Radiorørenes Historie" og havde gjort det med samme grundighed, som da han skrev om Valdemarerne og Unionstiden. Det havde både været lærerigt og underholdende.

Jeg prøver at vedlægge et lidt mere detaljeret billede af "indmaden" af det ene "AEG" ECC88-rør, hvis det kan være til hjælp:

67BA7653-9752-4925-BBC2-E51576940796.jpeg

Endelig vil jeg lige slutte med at nævne, at samlingen af rør, selvom den endnu er lille, fortsætter med at vokse og jeg er ret sikker på, at det ikke slutter her :Skor:

More to come. Tak til alle, der bidrager.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Russian Roulette!

Indlægaf Fredmarantz » tirs 19. okt 2021 00:19

Jeg kan ikke lade være med at fortsætte med at forsøge at identificere dine rør ;)

AEG er som tidligere nævnt...et ret vidt begreb.

Jeg kan finde dette rør, som ift. dine billeder matcher ret godt med indmad og kolbe/glasform. Det er et Tesla-rør fra det daværende Tjekkoslovakiet. Disse har garantrisse også lavet rør til AEG.

https://www.tubemongerlib.com/picture.p ... category/9

fundet blandt disse: https://www.tubemongerlib.com/index.php ... 9/start-45

Så vil jeg lige nævne, at det med at indbrænde/brænde rør af osv. ikke må slå's i hartkorn med det tidligere omtalte "flash" ved kold opstart af Philips-rør (som er helt udskadeligt). Ligeledes må det ikke slå's i hartkorn med at nogle mener, at rørene skal "spilles til".

Nogle nævner ofte det med at udsætte rør for overspænding i et stykke tid med henblik på at genoplive rør rent faktisk virker. Disse "nogen" har en måske velfunderet begrundelse for at kunne oplyse, at man kan revitalisere et rør efter det er fundet træt og slidt = manglende eller stærkt reduceret anodestrøm/emission. Et rør, der ligger på lager i mange år eller endda årtier tager ikke skade af at ligge "forsømte" hen - og dette i sig selv er ikke en begrundelse for at "jumpstarte" dem ....

flere rørfreaks er vist nået til enighed om, at man for nogle rørs vedkommende kan genoplive disse ved at udsætte dem for øget filamentspænding måske 7-8-9V eller mere på et 6,3V's-rør i en halv times tid mere eller mindre alt efter hvem du spørger. Dette skulle kunne brænde uhensigtsmæssige slaggerester af dels filament og dels katode - og angiveligt forny rørets tilsigtede egenskaber. Dog kan det vist gå til enten den gode side eller den dårlige.

Jeg har meldinger om (men aldrig selv oplevet det) at dette primært lader sig gøre for små-rørs vedkommende - altså de små ofte dobbelttrioder, som vi primært bruger som "smårør". Jeg har også meldinger om, at det ikke er muligt - eller også at de positive effekter af denne afbrænding ikke rigtigt virker på de større udgangsrør.'

Man kan søge lidt på dette fænomen med fx. "Rejuvenation of vacuum tubes"

Jeg skriver hele tiden "nogle" har - "nogle" udtrykker" osv - Det gør jeg fordi jeg ikke selv har evidens for at disse ting rent faktisk er rigtige og hermed tåler et faktatjek - men det er alt sammen noget, som jeg enten har læst hos ret velunderrettede kilder eller har fået fortalt af de, som jeg vil tro på er rørkyndige. Men også blandt disse har jeg mærket tvivl.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Russian Roulette!

Indlægaf MaxJ » tirs 19. okt 2021 09:34

Nye rør og rør der ikke har været brugt MEGET længe skal spilles til, det er ganske tydeligt at høre. Flash på Philips rør har du helt ret i. der er ganske uskadeligt.
Jeg har et helt nyt ( NOS ) Telefunken ECC801. Den ene triode er helt på toppen. Den anden var helt død. 0 - 0 . INTET. Der var ikke noget at tabe så jeg satte det i Hickock testeren og gav der 20V på gløden og fuld anode spænding i et minut. Derefter en time i normal. Det gjorde jeg 3 gange. Røret sidder i min forstærker og spiller fint. De to trioder måler ens på min Amplitrex tester.
Senest rettet af MaxJ ons 8. dec 2021 18:18, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Russian Roulette!

Indlægaf otto » søn 5. dec 2021 13:25

Man kunne købe sådan en i gamle dage.
Her er et udvalg på eBay
https://www.ebay.ca/sch/i.html?_nkw=tube+rejuvenator
otto
 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 12 jan 2015
Lokalitet: viborg

Re: Russian Roulette!

Indlægaf rørglad » ons 8. dec 2021 18:11

Jeg har været af den opfattelse (huske ikke hvor den stammer fra), at Philips, da rør-markedet gik ned af bakke, opkøbte andre mærker og herefter solgte rør under det navn, der passede dem, uanset hvor det var produceret.
Jeg har f.eks. et Mullard produceret i Holland.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Russian Roulette!

Indlægaf MaxJ » ons 8. dec 2021 18:17

Ikke helt ved siden af. :p
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Russian Roulette!

Indlægaf Fredmarantz » ons 8. dec 2021 19:06

rørglad skrev:Jeg har været af den opfattelse (huske ikke hvor den stammer fra), at Philips, da rør-markedet gik ned af bakke, opkøbte andre mærker og herefter solgte rør under det navn, der passede dem, uanset hvor det var produceret.
Jeg har f.eks. et Mullard produceret i Holland.


Ja- Nils/Rørglad..Philips' omgang med deres rør og brands har altid - og som du selv skriver, i de senere år, været lidt lemfældig. Her er det nærmest altid en stor fordel at være godt inde ætsekoderne samt rørenes interne opbygning for at kunne skille fårene fra bukkene..

De fleste brands var dog stort set altid fra Philips eget konglomerat..... selv om jeg faktisk har set Philips rør(Blackburn) med Telefunken logo ligeså....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Russian Roulette!

Indlægaf MaxJ » ons 8. dec 2021 21:47

Telefunken med diamant i bunden er dog stadig et Telefunken.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Russian Roulette!

Indlægaf Fredmarantz » ons 8. dec 2021 22:08

MaxJ skrev:Telefunken med diamant i bunden er dog stadig et Telefunken.


Som de fleste af os, der interesserer os lidt for rør, heldigvis godt ved. ;)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Russian Roulette!

Indlægaf MaxJ » ons 8. dec 2021 22:39

Fredmarantz skrev:
MaxJ skrev:Telefunken med diamant i bunden er dog stadig et Telefunken.


Som de fleste af os, der interesserer os lidt for rør, heldigvis godt ved. ;)

Vh
Freddy


Ja det håber jeg da.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 23 gæster