Udmåling af 6CS7-rør

Rør i alle afskygninger

Udmåling af 6CS7-rør

Indlægaf kasperbergholt » man 20. mar 2023 19:28

Kloge mennesker,


Jeg har de sidste par uger været på jagt efter 6CS7-rør, der enten er symmetrisk udmålte til par eller fire (en quad).

Det går nogenlunde, men de er blevet ret dyre.

Jeg har i USA fundet er parti på ca. 40 rør, der fås til en rigtig god pris.

Og nu til mit spørgsmål: Hvor går man hen for at få udmålt sådan en portion i Danmark, selvfølgelig mod betaling?

Jeg ved godt, der er en sandsynlighed for, at rørerne ikke måler symmetrisk, når der er tale om en overskuds-sjat som denne. Men alt at vinde og meget lidt at tabe.

Glæder mig til at høre jeres tanker.

Hvis nogen ligger inde med nogen, de ikke bruger, så hører jeg også gerne fra jer.


På forhånd tak,

Kasper
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: 29 maj 2017
Geografisk sted: København
Lokalitet: København V

Re: Udmåling af 6CS7-rør

Indlægaf Klarskov » man 20. mar 2023 20:58

Hej Kasper.

Jeg kan muligvis hjælpe dig, men det afhænger lidt af, hvor omfattende målinger du har brug. Du siger, at de skal måle symmetrisk - men det er jo en asymmetrisk dobbeltriode...eller hur? Under alle omstændigheder, hvis du er interesseret send mig en pb, så kan vi tage det derfra.

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Udmåling af 6CS7-rør

Indlægaf kasperbergholt » tirs 21. mar 2023 17:59

Klarskov skrev:Hej Kasper.

Jeg kan muligvis hjælpe dig, men det afhænger lidt af, hvor omfattende målinger du har brug. Du siger, at de skal måle symmetrisk - men det er jo en asymmetrisk dobbeltriode...eller hur? Under alle omstændigheder, hvis du er interesseret send mig en pb, så kan vi tage det derfra.

Vh
Hans Jørgen


Mange tak for din besked, Hans Jørgen. Det lyder bare rigtig godt - jeg har sendt dig en pm.

Med symmetrisk udmålte jeg rør mod rør og ikke trioderne i hver 'mod hinanden'; kan godt se, det dårligt forklaret.

På nettet ser jeg beskrivelser a la:

Tube 1 - 2370, 4850
Tube 2 - 2375, 4875
Tube 3 - 2350, 4825
Tube 4 - 2400, 4775

"Typical New Ratings 2200/4500) - Mutual Conductance"

Hilsen Kasper,
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: 29 maj 2017
Geografisk sted: København
Lokalitet: København V

Re: Udmåling af 6CS7-rør

Indlægaf kj2005 » tirs 21. mar 2023 22:51

kasperbergholt skrev:
Med symmetrisk udmålte jeg rør mod rør og ikke trioderne i hver 'mod hinanden'; kan godt se, det dårligt forklaret.
På nettet ser jeg beskrivelser a la:
Tube 1 - 2370, 4850
Tube 2 - 2375, 4875
Tube 3 - 2350, 4825
Tube 4 - 2400, 4775
"Typical New Ratings 2200/4500) - Mutual Conductance"
Hilsen Kasper,


...et 6CS7 rør indholder to trioder med hver sin anode modstand og forskellig GM /S/ transkonduktans
Modstanden for triode 1 er 7,7 kOhm og for triode 2 er modstanden 3,45 kOhm

Ved test skal anodespændingen for begge trioder være 250VDC .... derefter kommer forskellen:

Triode 1 skal have en G1 spænding på - 8,5V og skal som nyt rør levere Ia: 10,5 mA og udvise en GM = 2,2mA/V
Triode 2 skal have en G1 spænding på - 10,5V og skal som nyt rør kunne levere Ia: 19,0 mA og udvise en GM = 4,5mA/V

Røret er ukendt for mig , og ser ud til at have været brugt i tv ...der står noget om oscillator til lodret afbøjning?
... forstærkningen på 17 og 15,5 for de to trioder ligger omtrent som for ECC82...

Transkonduktansen for et rør optræder som ændring i rørets anodestrøm forårsaget af en ændring i gitterspændingen.

Check Ia ....GM følger med under udmålingen

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Udmåling af 6CS7-rør

Indlægaf his067 » ons 22. mar 2023 00:34

6CS7 bruges også i Stax SRA-3S hovedtelefonforstærkeren.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Udmåling af 6CS7-rør

Indlægaf kasperbergholt » ons 29. mar 2023 19:19

kj2005 skrev:
kasperbergholt skrev:
Med symmetrisk udmålte jeg rør mod rør og ikke trioderne i hver 'mod hinanden'; kan godt se, det dårligt forklaret.
På nettet ser jeg beskrivelser a la:
Tube 1 - 2370, 4850
Tube 2 - 2375, 4875
Tube 3 - 2350, 4825
Tube 4 - 2400, 4775
"Typical New Ratings 2200/4500) - Mutual Conductance"
Hilsen Kasper,


...et 6CS7 rør indholder to trioder med hver sin anode modstand og forskellig GM /S/ transkonduktans
Modstanden for triode 1 er 7,7 kOhm og for triode 2 er modstanden 3,45 kOhm

Ved test skal anodespændingen for begge trioder være 250VDC .... derefter kommer forskellen:

Triode 1 skal have en G1 spænding på - 8,5V og skal som nyt rør levere Ia: 10,5 mA og udvise en GM = 2,2mA/V
Triode 2 skal have en G1 spænding på - 10,5V og skal som nyt rør kunne levere Ia: 19,0 mA og udvise en GM = 4,5mA/V

Check Ia ....GM følger med under udmålingen

Mvh Kim


Tak for din besked og de gode forklaringer. Jeg har lige fået et sæt General Electrics-rør hjem fra Italien, hvor værdierne er tæt op ad dem, du beskriver.

For rør 1: 18,2 / 6,5 mA
For rør 2: 18,5 / 6,8 mA

Så det må betragtes som ret tætte på hinanden og næsten tæt ved NOS?

Jeg er dog lidt forvirret over, at de fleste angiver værdier a la:

Tube 1 - 2370, 4850; Tube 2 - 2375, 4875; Tube 3 - 2350, 4825; Tube 4 - 2400, 4775.

Kan de to forskellige måder at angive sagerne på regnes om til hinanden sammenlignelige tal?

Og et tillægsspørgsmål: Når rørerne bruges og gradvist tabers deres saft og kraft, vil dette så ske formodentligt på samme vis for hvert rør og for hver triode / mere eller mindre lineært? Eller vil det svinge fra rør til rør? Og hvis det gør, hvor vigtig er så den indledende udmåling egentlig?

Meget af det her er helt nyt land, så jeg sætter stor pris på jeres erfarne indspark.
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: 29 maj 2017
Geografisk sted: København
Lokalitet: København V

Re: Udmåling af 6CS7-rør

Indlægaf Klarskov » ons 29. mar 2023 20:19

kasperbergholt skrev:
kj2005 skrev:
kasperbergholt skrev:
Med symmetrisk udmålte jeg rør mod rør og ikke trioderne i hver 'mod hinanden'; kan godt se, det dårligt forklaret.
På nettet ser jeg beskrivelser a la:
Tube 1 - 2370, 4850
Tube 2 - 2375, 4875
Tube 3 - 2350, 4825
Tube 4 - 2400, 4775
"Typical New Ratings 2200/4500) - Mutual Conductance"


De tal, du ser, er i enheden "micromhos", som et et udtryk for rørets transkonductans (gm). I mange amerikanske sammenhænge er det den enhed, man bruger. Den europæiske (og vist nok en SI enhed) er S (=stejhed). S angives i mA/V. Begge er et tal for ændringen i anodestrømmen for ændringen i gitterspænding. S= 6 mA/V betyder, at anodestrømmen ændrer sig 6 mA for hver volt gitterspændingen ændres. Sammenhængen mellem S og micromhos er simpel: Divider micromhos med 1000 så har du S.

De tal du har fundet indeholder ikke noget om anodestrømmen ved givne anode- og gitterspændinger. Normalt har man 3 parametre for (triode-)rør: S, Ia (ved en given Va og -Vg1) samt µ, forstærkningsfaktoren. (Dertil kommer så grænsedata: Makismal Anodestrøm, katodestrøm og maksiaml effekt.)

Vedr. spm om ældning: De "ældes"/slides i princippet ens, hvis de sidder på nøjagtig samme måde i kredsløbet og i øvrigt udsættes for samme belastning. Ellers slides de forskelligt. Men rør er lidt som levende dyr: De opfører sig ikke altid helt forudsigeligt af mange forskellige grunde. På den anden side: Det er jo også charmen ved dem.

Håber det klarer sagerne.

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Udmåling af 6CS7-rør

Indlægaf kasperbergholt » søn 2. apr 2023 14:29

Klarskov skrev:
Med symmetrisk udmålte jeg rør mod rør og ikke trioderne i hver 'mod hinanden'; kan godt se, det dårligt forklaret.
På nettet ser jeg beskrivelser a la:
Tube 1 - 2370, 4850
Tube 2 - 2375, 4875
Tube 3 - 2350, 4825
Tube 4 - 2400, 4775
"Typical New Ratings 2200/4500) - Mutual Conductance"

De tal, du ser, er i enheden "micromhos", som et et udtryk for rørets transkonductans (gm). I mange amerikanske sammenhænge er det den enhed, man bruger. Den europæiske (og vist nok en SI enhed) er S (=stejhed). S angives i mA/V. Begge er et tal for ændringen i anodestrømmen for ændringen i gitterspænding. S= 6 mA/V betyder, at anodestrømmen ændrer sig 6 mA for hver volt gitterspændingen ændres. Sammenhængen mellem S og micromhos er simpel: Divider micromhos med 1000 så har du S.

De tal du har fundet indeholder ikke noget om anodestrømmen ved givne anode- og gitterspændinger. Normalt har man 3 parametre for (triode-)rør: S, Ia (ved en given Va og -Vg1) samt µ, forstærkningsfaktoren. (Dertil kommer så grænsedata: Makismal Anodestrøm, katodestrøm og maksiaml effekt.)

Vedr. spm om ældning: De "ældes"/slides i princippet ens, hvis de sidder på nøjagtig samme måde i kredsløbet og i øvrigt udsættes for samme belastning. Ellers slides de forskelligt. Men rør er lidt som levende dyr: De opfører sig ikke altid helt forudsigeligt af mange forskellige grunde. På den anden side: Det er jo også charmen ved dem.

Håber det klarer sagerne.

Vh
Hans Jørgen


Mange tak igen! Du har helt ret i det med charmen, og det er også blevet mere og mere spændende, efterhånden som jeg har har forstået en anelse mere af emnet. Der er også nogle vine, der udvikler sig en smule forskelligt under lagring, selvom der er tale om helt samme vin, der er kommet på flaskerne på samme tidspunkt, og alt har været opbevaret på samme vis. Jeg ved ikke, om det som et nærmest levende materiale kan sammenlignes med små grader af variation.

Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår omregningsnøglen fra amerikansk måle til europæisk.

Jeg har lige fået et par smukke General Electric-rør hjem, hvor et af dem måler: 18,5 / 6,8 mA. Hvad svarer det til efter amerikansk standard?

Billede

Søndagshilsen herfra :)
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: 29 maj 2017
Geografisk sted: København
Lokalitet: København V

Re: Udmåling af 6CS7-rør

Indlægaf spuncut » søn 2. apr 2023 16:37

Hej Kasper

Når man vil måle forstærkningen (Gain) i et givent kredsløb måler man udgangsspændingen (Volt) og indgangsspændingen (Volt), hvorefter man dividerer udgangsspændingen med indgangsspændingen:
Forstærkning = Udgangsspænding / Indgangsspænding
Forstærkningen kommer ud som en enhedsløs faktor fordi Volt / Volt er lig med 1, eller i daglig tale et antal "gange".

Skal man måle forstærkning på et rør forholder det sig anderledes da indgangssignalet er en spænding (Volt), men udgangssignalet er en strøm (Ampere). Til at beskrive dette fænomen har man opfundet begrebet:
Transkonduntans.

"Trans" fordi det er overførsel af spænding på rørets gitter til anodens strøm (Ampere).

Konduktans eller ledningsevne er det "modsatte" eller reciprokke af modstand (Ohm):
1/konduktans = modstand
Da modstand er det modsatte eller omvendte af konduktans og modstand måles i ohm giver det således mening at konduktans måles i mho. I Europa måler vi dog typisk konduktans eller ledningsevne i Siemens, men det er altså samme værdi som mho.

Jeg tænker at man således har stået i den situation at man har ønsket en eller anden form for dataopgivelse af rørets forstærkning. Nogen har sikkert sagt: "Det virker jo ikke fordi der er æbler på indgangen og pærer på udgangen", men så har der alligevel været et klogt hoved, som har fundet ud af at bruge ohms lov:
Spænding / Strøm = Modstand

Vi har tidligere etableret at 1/modstand = konduktans, ovenstående brøk kan således vendes om hvorved der fås et udtryk for konduktans:

Strøm / Spænding = konduktans eller ledningsevne.

Hvis den sammenlignes med forstærknings formlen:

Udgangssignal / indgangssignal = Forstærkning
Så har vi netop samme situation som i et rør:

Anodestrøm / Gitterspænding = "Forstærkning af en slags" eller Konduktans

Anodestrøm i Ampere, Gitterspænding i Volt og Konduktans i MHO eller Siemens.

Og det var så min fortolkning på hvordan det gik til at vi i dag måler rør i ledningsevne.
Snip snap snude så er den historie ude.

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Udmåling af 6CS7-rør

Indlægaf kj2005 » man 3. apr 2023 18:40

kasperbergholt skrev:Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår omregningsnøglen fra amerikansk måle til europæisk.
Jeg har lige fået et par smukke General Electric-rør hjem, hvor et af dem måler: 18,5 / 6,8 mA. Hvad svarer det til efter amerikansk standard?
Søndagshilsen herfra :)


Jeg er dog lidt forvirret over, at de fleste angiver værdier a la:
Tube 1 - 2370, 4850; Tube 2 - 2375, 4875; Tube 3 - 2350, 4825; Tube 4 - 2400, 4775.


Ja, man kan godt blive forvirret af det her ..... et forsøg på forklaring:

1. dit 6CS7 rør har to trioder i samme rør. ..den opgivne testspænding som fabrikanten GE opgiver er 250VDC. Når triode nr.1 trækker 10,5mA er røret nyt! (under forudsætning af at gitterspændingen G1 er minus - 8,5VDC)... dit eksempel på et 6SC7 der trækker 6,8 mA betyder, at røret ikke er nyt , da det skulle trække 10,5mA !( men vi ved ikke om forudsætningen på de minus - 8,5VDC gitterspænding var opfyldt?)
Den anden triode nr. 2 trækker 18,5mA og er dermed tæt på at være nyt da et nyt rør trækker 19,0mA. En dobbelt triode kan godt udvise ringere måledata på den ene af trioderne i samme rør!
En ændring af den negative forspænding kan og vil betyde stor ændring af strømtrækket "Ia"....i øvrigt var der stor variation mellem de producerede rør dengang i 60'erne...men nok ikke i denne størrelsesorden fra 6,8mA til 10,5mA!

2. Ser vi på din "Tube 1 2370 , 4850;" fortæller tallene, at "triode 1" har en transkonduktans/ GM / S på 2,370 mA/pr volt's ændring , "mens triode 2" har en transkonduktans / GM / S på 4,850mA/ pr volt's ændring .
Det er fint at oplyse transkonduktansen i microampere per volt ("mymhos" el "microsiemens Si") . Derfor: Opgives mhos til 4850 kan du dividere med 1000 så får du 4,850mA/pr volt . ( et nyt 6SC7 har GM 4,5mA/V som nyt rør)

3. Men..om et rør holder nystand/ nyt rør afhænger ikke af "transkonduktansen GM / S" men af "Ia". Hvor mange milliampere trækker røret ud fra fabrikantens specificerede testspænding og fabrikantens angivne negative forspænding.
Man skal være opmærksom på, at en forkert negativ forspænding vil resultere i ubrugelige måle data, ligesom en variation i testspændingen +B vil medføre relative store måleforskelle for både strømtræk og stejlhed.

Der er altså tale om to forskellige opgivelser for rør. Én opgivelse der fortæller hvor mange mA ( "Ia" ) der "løber" igennem røret ved en forudsat måleopstilling, samtidig med at den aktive udmåling af røret fortæller noget om hvordan elektronstrømmen ændres i takt med en variation af anodespændingen: dette kaldes "transkonduktansen" eller "GM" eller "S"

.... det er ikke tilstrækkeligt at opgive mhos eller GM eller S...vi har brug for at kende "Ia" strømtrækket, for at kunne bestemme røret's tilstand.

Formlerne er her hvis det har interesse

mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Udmåling af 6CS7-rør

Indlægaf kasperbergholt » tirs 4. apr 2023 14:19

spuncut skrev:Hej Kasper

Når man vil måle forstærkningen (Gain) i et givent kredsløb måler man udgangsspændingen (Volt) og indgangsspændingen (Volt), hvorefter man dividerer udgangsspændingen med indgangsspændingen:
Forstærkning = Udgangsspænding / Indgangsspænding
Forstærkningen kommer ud som en enhedsløs faktor fordi Volt / Volt er lig med 1, eller i daglig tale et antal "gange".

Skal man måle forstærkning på et rør forholder det sig anderledes da indgangssignalet er en spænding (Volt), men udgangssignalet er en strøm (Ampere). Til at beskrive dette fænomen har man opfundet begrebet:
Transkonduntans.

"Trans" fordi det er overførsel af spænding på rørets gitter til anodens strøm (Ampere).

Konduktans eller ledningsevne er det "modsatte" eller reciprokke af modstand (Ohm):
1/konduktans = modstand
Da modstand er det modsatte eller omvendte af konduktans og modstand måles i ohm giver det således mening at konduktans måles i mho. I Europa måler vi dog typisk konduktans eller ledningsevne i Siemens, men det er altså samme værdi som mho.

Jeg tænker at man således har stået i den situation at man har ønsket en eller anden form for dataopgivelse af rørets forstærkning. Nogen har sikkert sagt: "Det virker jo ikke fordi der er æbler på indgangen og pærer på udgangen", men så har der alligevel været et klogt hoved, som har fundet ud af at bruge ohms lov:
Spænding / Strøm = Modstand

Vi har tidligere etableret at 1/modstand = konduktans, ovenstående brøk kan således vendes om hvorved der fås et udtryk for konduktans:

Strøm / Spænding = konduktans eller ledningsevne.

Hvis den sammenlignes med forstærknings formlen:

Udgangssignal / indgangssignal = Forstærkning
Så har vi netop samme situation som i et rør:

Anodestrøm / Gitterspænding = "Forstærkning af en slags" eller Konduktans

Anodestrøm i Ampere, Gitterspænding i Volt og Konduktans i MHO eller Siemens.

Og det var så min fortolkning på hvordan det gik til at vi i dag måler rør i ledningsevne.
Snip snap snude så er den historie ude.

MVH Henning


Tusind tak for forklaringerne. Jeg kan godt mærke, jeg ikke har beskæftigtet mig fysik (og matematik) på det område i mange, mange år.

Men jeg har læst det igennem to gange, og det giver mening; men tror, jeg også printer det og læser grundigt igen.

Hvis du/man skulle måle et 6cs7-rør optimalt, hvilke parametre ville du så kigge på?
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: 29 maj 2017
Geografisk sted: København
Lokalitet: København V

Re: Udmåling af 6CS7-rør

Indlægaf kasperbergholt » tirs 4. apr 2023 14:46

kj2005 skrev:
kasperbergholt skrev:
Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår omregningsnøglen fra amerikansk måle til europæisk.
Jeg har lige fået et par smukke General Electric-rør hjem, hvor et af dem måler: 18,5 / 6,8 mA. Hvad svarer det til efter amerikansk standard?
Søndagshilsen herfra :)


Jeg er dog lidt forvirret over, at de fleste angiver værdier a la:
Tube 1 - 2370, 4850; Tube 2 - 2375, 4875; Tube 3 - 2350, 4825; Tube 4 - 2400, 4775.


Ja, man kan godt blive forvirret af det her ..... et forsøg på forklaring:

1. dit 6CS7 rør har to trioder i samme rør. ..den opgivne testspænding som fabrikanten GE opgiver er 250VDC. Når triode nr.1 trækker 10,5mA er røret nyt! (under forudsætning af at gitterspændingen G1 er minus - 8,5VDC)... dit eksempel på et 6SC7 der trækker 6,8 mA betyder, at røret ikke er nyt , da det skulle trække 10,5mA !( men vi ved ikke om forudsætningen på de minus - 8,5VDC gitterspænding var opfyldt?)
Den anden triode nr. 2 trækker 18,5mA og er dermed tæt på at være nyt da et nyt rør trækker 19,0mA. En dobbelt triode kan godt udvise ringere måledata på den ene af trioderne i samme rør!
En ændring af den negative forspænding kan og vil betyde stor ændring af strømtrækket "Ia"....i øvrigt var der stor variation mellem de producerede rør dengang i 60'erne...men nok ikke i denne størrelsesorden fra 6,8mA til 10,5mA!

2. Ser vi på din "Tube 1 2370 , 4850;" fortæller tallene, at "triode 1" har en transkonduktans/ GM / S på 2,370 mA/pr volt's ændring , "mens triode 2" har en transkonduktans / GM / S på 4,850mA/ pr volt's ændring .
Det er fint at oplyse transkonduktansen i microampere per volt ("mymhos" el "microsiemens Si") . Derfor: Opgives mhos til 4850 kan du dividere med 1000 så får du 4,850mA/pr volt . ( et nyt 6SC7 har GM 4,5mA/V som nyt rør)

3. Men..om et rør holder nystand/ nyt rør afhænger ikke af "transkonduktansen GM / S" men af "Ia". Hvor mange milliampere trækker røret ud fra fabrikantens specificerede testspænding og fabrikantens angivne negative forspænding.
Man skal være opmærksom på, at en forkert negativ forspænding vil resultere i ubrugelige måle data, ligesom en variation i testspændingen +B vil medføre relative store måleforskelle for både strømtræk og stejlhed.

Der er altså tale om to forskellige opgivelser for rør. Én opgivelse der fortæller hvor mange mA ( "Ia" ) der "løber" igennem røret ved en forudsat måleopstilling, samtidig med at den aktive udmåling af røret fortæller noget om hvordan elektronstrømmen ændres i takt med en variation af anodespændingen: dette kaldes "transkonduktansen" eller "GM" eller "S"

.... det er ikke tilstrækkeligt at opgive mhos eller GM eller S...vi har brug for at kende "Ia" strømtrækket, for at kunne bestemme røret's tilstand.

Formlerne er her hvis det har interesse

mvh Kim


Tusind tak, Kim!

Det er lige før, jeg får lyst til at erherve mig en rørtester. Hvilken værdi skal jeg have målt for at kende ""Ia"-strømtrækket, for at kunne bestemme røret's tilstand", som du skriver?

Jeg har kig på denne: http://www.beck-elektroakustik.com/ på grund af dens enkelhed. I forhold til 6cs7-rør, skriver de: "Regarding the 6CS7 tubes: yes, the emission of a tube is determined by the plate current, given in mA! The data sheet specifications for this tube are: Section I: Ua=250v, -Ug=8.5v, > Ia=10.5 ma; Section II: Ua=250v, -Ug=10.5v, > Ia=19ma. They are measured in the RM 1 in the same way"

Tak igen :)
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: 29 maj 2017
Geografisk sted: København
Lokalitet: København V

Re: Udmåling af 6CS7-rør

Indlægaf kasperbergholt » tirs 4. apr 2023 16:00

Og i forlængelse af min sidste kommentar, så er der en beskrivelse af, hvordan den virker:

"Rörtestaren mäter anodströmmen som är specificerad för varje rörtyp. Ett exempel: EL 34 specificerar ett önskvärt värde på "plate current" på 100 mA. När man testar rör kommer man att få ett utslag på voltmetern och detta värde skall sedan multipliceras med en koefficient som är olika mellan olika rörtyper. 1 volt på mätaren är för detta rör ungefär lika med 10mA vilket innebär att mätvärdet skall multipliceras med 10. Så om värdet på voltmetern ger 10,5 volt så blir strömmen 105 mA vilket är maxvärdet enligt databladet för EL 34. Röret är alltså ok."

https://www.euphonia-audioforum.se/foru ... -r%C3%B6r/
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: 29 maj 2017
Geografisk sted: København
Lokalitet: København V

Re: Udmåling af 6CS7-rør

Indlægaf spuncut » tirs 4. apr 2023 21:34

kasperbergholt skrev:
spuncut skrev:Hej Kasper

Når man vil måle forstærkningen (Gain) ...


Tusind tak for forklaringerne. Jeg kan godt mærke, jeg ikke har beskæftigtet mig fysik (og matematik) på det område i mange, mange år.

Men jeg har læst det igennem to gange, og det giver mening; men tror, jeg også printer det og læser grundigt igen.

Hvis du/man skulle måle et 6cs7-rør optimalt, hvilke parametre ville du så kigge på?


Hej Kasper
Som Kim skriver giver transkonduktansen, i sig selv, ikke så pokkers meget mening, man skal også vide i hvilket statisk arbejdspunkt (strømtræk) den er målt. Transkonduktans er således en dynamisk størrelse der beskriver "en slags forstærkning" under et givent statisk forhold, nemlig anodens statiske strømtræk (Ia).
Vil man måle transkonduktans sættes røret således op til at trække en bestemt fast/statisk anodestrøm. Herefter påtrykkes gitteret en vekselspænding med et bestemt sving, målt i Vpp ("pp" = peak to peak). Nu måles det hvor meget anodestrømmen fluktuerer, ligeledes i App, divideres anodens App med gitterets Vpp får man transkonduktansen for det givne statiske arbejds punkt (Ia). Når man har gennemført denne procedure ved mange arbejdspunkter kan man tegne en kurve som viser rørets transkonduktans som funktion af rørets statiske anodestrøm. En sådan kurve er særdeles hjælpsom under udvikling af et rør-trin idet man grafisk kan kan udlede hvor meget røret forstærker og forvrænger. Kurvens stejlhed angiver forstærkningen (og så giver det begreb mening) og kurvens "skævhed" angiver forvrængningen.
Vil du således vide hvorvidt et rør er "slidt" ville det jo være fantastisk om sælger ville producere en stejlhedskurve, det vil næppe ske. En angivelse af transkonduktans i et typisk arbejdspunkt er dog et must for at kunne vurdere rørets tilstand.
Ovenstående er i princippet det samme som Kim beskriver, men med et par forklaringer smidt ind hist og her, som jeg håber at du finder nyttige.

Så vidt og indtil videre hvad grundteori angår. Jeg er da for resten lidt nysgerrig om hvad du skal bruge de der rør til.

MVH Henning

RED: Rettet et par slå-fejl.
Senest rettet af spuncut tirs 4. apr 2023 23:40, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Udmåling af 6CS7-rør

Indlægaf Klarskov » tirs 4. apr 2023 22:46

Hej Kasper.

Den der Beck-tester ser jo interessant ud, men jeg må indrømme at det begynder lidt at stritte på mig, når de blot skriver at "Rörtestaren mäter anodströmmen som är specificerad för varje rörtyp". Og hvis det virkelig er sådan kunne jeg godt tænke mig at se den omskifter, testeren bruger. Der må være/bør være rigtig mange dæk og stillinger.

Som flere andre har præciseret, så vil vi helt grundlæggende også vide, ved hvilken anodespænding, der måles. Det er muligt at jeg bare er mistænksom - og det kan meget vel være, at de har helt styr på det - men det ligner en helt basal emissions-tester, som siger om røret er ok eller ej. Til dit brug skal du kende både Va, Ia, -Vg1 og gerne S/gm evt. µ. (I tilfælde, hvor man skal bruge matchede rør kan det sagtens være sådan, at to rør med forholdsvis lav emission godt kan bruges - bare fordi de er ens. )

Nå, måske skal jeg bare undskylde et lidt (for) kritisk indlæg og måske er jeg bare en "spoil-sport", der ødelægger den gode stemning, men hensigten er god nok: Hvis folk søger ærlig information, så synes jeg altså også de skal have det. Det kan godt være Beck-testeren fuldt ud lever op til alle anprisningerne, men det fremgår altså (så vidt jeg kan se) ikke af hjemmesiden.

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster