af spuncut » fre 13. sep 2024 11:16
Hej esbena
Fuldstændig enig i de øvrige indlæg.
Og i øvrigt udelukkende, til en hvis grad, kyndig i at opnå en lydgengivelse der nogenlunde stemmer overens med min egen filosofi.
Søren Kirkegård om hjælpekunst:
"Hvis det i sandhed skal lykkes at føre et menneske hen til et bestemt sted, må man først og fremmest passe på at finde ham der hvor han er, og begynde der. Dette er hemmeligheden i al hjælpekunst. Enhver der ikke kan det, han er selv i indbildning, når han mener at kunne hjælpe en anden." (eller en selv).
Med udgangspunkt i ovenstående er det således vigtigt først at finde ud af "hvor du er henne". For dernæst at finde ud af "hvor du vil hen". For øvrigt er succes ikke opnåelig uden et mål. Desuden har de fleste en tendens til at mure sig selv inde i egen lille platoniske hule, hvor sammenligningsgrundlaget udelukkende er bestemt af det som der reproduceres inden for hjemmets fire vægge på daglig basis. Så derfor er det vigtigt at komme ud og lytte til hvad andre har og derigennem skaffe sig et bredt sammenligningsgrundlag.
Så meget for det filosofiske.
I det følgende vil jeg skrive et par linjer om hvilke begreber der passer sammen og hvilke egenskaber der bliver prioriteret i min lille hule.
Dynamik frem for alt, en gang var det opløsning, men ørenes frekvensgang står ikke længere til at påskønne "state of the art" -opløsning.
Rørforstærker, lav dæmpningsfaktor og strømformåen, fuldtonehøjtaler, horn, åben baffel kan frembringe en fantastisk åben, "ud af højtaleren" -lydoplevelse i forbindelse med aflytning af akustisk musik, tidlig jazz, 50'er rock, mindre orkesterbesætninger, fx. guitar og sang.
Transistorforstærker mindst 100 Watt, høj dæmpningsfaktor og strømformåen, flervejs lukket højtaler er egenskaber der passer til gengivelse af: Elektronisk musik, jazz/fusion, rock, nyere pop, metal og store orkesterbesætninger.
I hovedtræk er det nogenlunde sådan min klassifikation ser ud. Det må ikke forstås som om der ikke findes rørforstærkere der kan trække en trevejs højtaler eller transistorforstærkere der gør sig sammen med horn fordi det gør der så absolut. Desuden eksisterer der en stor mellemgruppe af udstyr der kan levere på andre egenskaber end dynamik, men det må andre redegøre for.
Med håb om at nærværende, alt for lange, skriv kan være hjælpsomt og som altid IMHO og FWIW.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS