80 W kino-forstærkere

Rør i alle afskygninger

80 W kino-forstærkere

Indlægaf rørglad » fre 30. sep 2011 15:17

Jeg har budt på to stk. drosler, net- og udgangsforstærkere, men fik to kabinetter men en beklagelse fra ejermanden, at han ikke havde klaret at pillet nævnte komponenter ud!
Havde tænkt på noget "stort" omkring de to JS udganstrafoer, men tænker nu om de måske hellere skulle blive, hvor de er?
Derfor spørgsmålene: Kan nogen hjælpe med 1. at identificere varerne 2. Et diagram 3. Erfaringer med med denne forstærker ???
På forhånd tak Nils
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf D.Duck » fre 30. sep 2011 15:42

Hej Nils

Det er en BOFA V 80 panelforstærker fra ca. 1959 (fremstillet af B&O)
Den er opbygget af ganske udmærkede komponenter og var i sin tid kendt for at være meget stabil.
Hvis du vil bruge den til Hi-Fi skal den nok modificeres lidt for at få en bedre frekvensgang. Men du er heldig at den fine JS udgangstrafo kan kobles til 5 ohm, det er der ikke ret mange af BOFA's andre forstærkere der kan.
Jeg kan godt hjælpe dig med et diagram som pdf-fil. bare send mig din E-mail adresse
Der findes en "lillebror" på 40 W og kun 2 stk EL 34 den hedder selvfølgelig V 40.
I mine øjne ville det være "synd" at slagte den, bare for transformatorernes skyld.

Mvh
Per H
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC 209, TC-K770ES , TC-755 , TC-645 , Movic A2
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 271
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf eggers » fre 30. sep 2011 16:17

Okay. Hvor heldig kan man være!
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf MDA » fre 30. sep 2011 16:51

Tillykke med dem, de er godt nok fede :cool1:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3379
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf rørglad » fre 30. sep 2011 18:37

Hej til Duck!
Jeg ville være glad for det diagram til nils.moller@jubii.dk

Og nu hvor jeg måske har godt fat kommer der lige et tillægsspørgsmål:
På fronten er der en fjederpåvirket switch (4 trin) "Anodestrøm", som gerne springer tilbage, når man drejer op.
Kan du forklare den?

mvh Nils

PS. Har forsøgt via Vintage' s mailer, men det overstiger tilsyneladende mine evner.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf D.Duck » fre 30. sep 2011 18:50

Hej Nils

Omskifteren bruges til at kontrollere de 4 EL34 udgangsrør ( kun til kontrol af slidtage da der ikke kan justeres bias)
Instrumentet for målingen sidder i et kontrolpanel andet steds i racket.

Jeg sender dig et diagram snarest.

Mvh
Per H
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC 209, TC-K770ES , TC-755 , TC-645 , Movic A2
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 271
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf rørglad » lør 11. feb 2012 12:10

Jeg har besluttet ikke selv at arbejde videre med forstærkerne i deres oprindelige form. Har ikke plads til de to kolosser! Derfor bliver de kannibaliseret (det er især de to 80W Jørgen Schou udgangstrafoer som er interessante), hvis jeg selv skal udnytte dem.
Alternativet er en entusiast som gerne vil arbejde med dem. Har fået bud på kr. 3000 uden rør. Men desværre er køberen ikke i stand til at afhente p.g.a. transport problemer. Forstærkerne befinder sig i Viborg. Han har dog venligst tilladt mig at sælge til anden side!

Så derfor modtages velmente bud med eller uden eller delvist med rør.
mvh Nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf Tube mania » lør 11. feb 2012 19:02

Det ville også være synd at strippe dem for stumper...det er den aller bedste BOFA i hifi sammenhæng når de har fået en gang *fransk vask og strygning* + nogle lytter og koblings kondensatorer. Fin forstærker som kan konkurere med det med det bedste vintage grej...det bedste er de kan kobles til 5ohm...det passer virklig godt.

Hvis jeg manglede, men det gør jeg ikke.... :Pegefinger:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: BOFA 80 W kino-forstærkere

Indlægaf hificlassic » lør 25. feb 2012 10:57

Ja så har jeg købt byggeprojektet med to stk BOFA V80 af Nils, og glæder mig til at få dem op at spille. Jeg er mest i tvivl om hvor original jeg skal beholde dem, og hvor meget jeg skal ændre for "den gode lyds skyld"? I første omgang handler det jo mest om nye stik til 220V, phono stik ind, og højttalerbøsninger ud (minus og 5, 8 , 16 ohm plus)? Men der er måske andet indeni der kan ændres bypasses, men så kan man jo reelt ende med at det ikke er et sæt Bofa V80 længere, og så kunne man lige så godt have noget DIY stående...
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2893
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf jcr1972 » lør 25. feb 2012 18:58

Det med at holde dem "originale" bliver man nok nødt til at tage med et gran salt. Som nævnt længere oppe var det oprindeligt biografforstærkere med et begrænset frekvensområde. SÅ originale er der jo ingen grund til at holde dem :lol: Jeg har selv haft et sæt V40'ere engang (lillebroren med kun 2 stk. EL34 pr. forstærker), og jeg lyttede på dem helt uden ændringer, og det kan IKKE anbefales po::po Ikke til hifi i hvert fald...

Rent kosmetisk kan man jo godt holde dem originale, da det industrielle design er super flot. Hvis det ikke var fordi jeg købte et sæt Dynaco mk4 fornylig, havde jeg helt klart valgt disse, både fordi de har 5 Ohms udtag, og fordi man uden at spolere dem sagtens kan modificere lidt på dem, med evt. en bedre driver og en noget bedre strømforsyning (UDEN selenensrettere!). Og da det "kun" er pentodeforstærkere er det jo oplagt at koble rørene som trioder. Med en mere solid strømforsyning, evt. fixed bias og en bedre driver, er jeg ret sikker på at man nemt hiver 40 - 45 Watt ud triodekoblet. Som tubemania skriver, kan de garanteret komme til at lyde fremragende.

Det jeg selv ville prøve at undgå var, at bore alt for meget i dem i forbindelse med stik/bøsninger osv. Jeg synes det ville være lidt synd. Så hellere lave en lille plade eller vinkel bagpå hvor alt dette er er placeret. Jeg ville også undgå at pille de originale dele ud, og så nøjes med at montere de nye dele under chassis'et, så alt det gamle stadig sidder der for originalitetens skyld. Men det er jo altsammen op til den enkelte :p

Tillykke med dem i hvert fald :Thumpsup:

Hilsen Jan
jcr1972
 

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf dfms » lør 25. feb 2012 21:40

xx
Senest rettet af dfms tirs 22. maj 2012 22:27, rettet i alt 1 gang.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1077
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: BOFA 80 W kino-forstærkere

Indlægaf dfms » lør 25. feb 2012 21:45

xx
Senest rettet af dfms tirs 22. maj 2012 22:27, rettet i alt 1 gang.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1077
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf jcr1972 » søn 26. feb 2012 00:09

Æh... nu har jeg vist ikke nævnt noget om at de har dårlige strømforsynger, udover få uF og selenensrettere, hvilket vel i og for sig nok ikke er noget at skrive hjem om. Trafoerne er rigeligt dimensionerede. Så vidt jeg husker fra V40'erne har de ikke fixed bias men autobias, MEN det er længe siden jeg havde dem, og har ikke noget diagram foran mig, så er her ikke sikker. Dog er jeg ret sikker på at hvis de har fixed bias, så er det fast på alle rør, og en forbedring vil være regulering for hvert rør.
Jeg ser heller ingen "pervers" tanke i, med en omskifter og 4 stk. 100 Ohms modstande at kunne koble dem som trioder med et snuptag. Hvor ofte har man iøvrigt brug for 80 Watt?? Og jeg har af egen erfaring hørt mærkbar forbedring ved at triodekoble udgangsrørene, især hvis de kører som pentoder, hvilket jeg personligt ikke er særlig stor tilhænger af. Og her er rigelig effekt at "lege" med, så hvorfor ikke eksperimentere når det kan gøres meget simpelt?

Jeg husker godt at de har stor følsomhed, og det var ikke et problem som sådan. Det var ikke min plan at bruge dem, så jeg havde blot konstateret den noget begrænsede frekvensgang de har originalt som bioforstærkere.
Mht. driver/fasesplitter så kan man ofte forbedre der også. Jeg husker ikke om de har en long tailed splitter, ellers var det i hvert fald oplagt at bruge sådan én, evt. med en strømgenerator for at få et helt symmetrisk signal.

Desuden var mit indlæg blot for at synliggøre hvad der er muligt at lave med ganske simple midler/metoder, IKKE at nedgøre dem som enten dårlige eller svage. Men noget skal der gøres for at få dem til at lyde som hifi, hvis det er dét, man ønsker!
jcr1972
 

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf mcs_5 » søn 26. feb 2012 00:20

Hvor begrænset er frekvensgangen? Jeg har kun selv "oplevet" V60, og den havde da ikke begrænset frekvensområde - ikke hørbart i hvert fald.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf dfms » søn 26. feb 2012 10:15

xx
Senest rettet af dfms tirs 22. maj 2012 22:27, rettet i alt 1 gang.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1077
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster