Siemens 6 S Ela 2765 opstart af rørforstærker

Rør i alle afskygninger

Re: Siemens 6 S Ela 2765 opstart af rørforstærker

Indlægaf ralphandersen » tors 3. apr 2025 18:20

Ved 220V begyndte der at løbe strøm 100-200 mA og efter et par minutter kom der en lyd og ensretterrøret blinkede. Jeg afbrød straks strømmen. Den ene af strømforsyningskapacitorerne var mærkbart varmere end den anden (lun hhv. kold), men ingen røg, så hvad så?
Da jeg stadig var på 200V målte jeg også hvad jeg tror er B+ (ben 5 på billederne ovenfor) til 400V. Måske skulle jeg være stoppet der.
Vitavox CN 121 med S3 og Peerless C150Ws i OB, Vitavox Bitone 6201, Vitavox Bitone 3200, El Pipe-O subwoofer. Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen

Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Indlægaf Tonni » fre 4. apr 2025 09:15

Det havde nok været en god ide. Men nu er skaden der. Den varme kondensator lyder til at være læk. Og det havde den sikkert også været, uden de 20 - 30V overspænding. At ensretterrøret blinkede er desværre nok fordi, der blev trukket for meget strøm. Om det overlevede er tvivlsomt. Den lune/varme/læk kondensator var vel den første efter røret?

Husk. Køber du nyt GZ34, er de nyproducerede ikke nær så robuste, som de gamle typer. Derfor vil jeg anbefale en ensretterdiode, i serie med hver anode. Der er to ledige ben på rørsoklen, lige ved siden af anodeforbindelserne. Flyttes anodeledningerne der over, er der plads til de to dioder. UN4007, har jeg selv brugt med succes.
Hvorfor? For at aflaste røret. Og beskytte det mod for høj spænding i spærre retningen. Den såkaldte PiV (Peak inverse Voltage).
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf baek47 » fre 4. apr 2025 09:29

Hej Ralphandersen
Meget spændende......men øv med glimtet/varm kondensator.
Frag Jan zuerst har nogle nye klassiske kondensatorer med sokkel der sikkert passer i siemensforstærkeren - hvis den skal skiftes.
https://www.die-wuestens.de/eindex.htm
baek47

Lokalitet: København

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej