spuncut skrev:Jo den er smart nok, men overvej at kortslutte dine katodekomponenter så forstærkeren betjenes af ren g1-bias.
MVH Henning
Jamen, det er jo lige det den gør!
spuncut skrev:Jo den er smart nok, men overvej at kortslutte dine katodekomponenter så forstærkeren betjenes af ren g1-bias.
MVH Henning
stiv skrev:Har forstået, at de handler om radiofoni, altså at de er mikrofoniske...det er her jeg leder efter forklaring-og forståelse![]()
tctla skrev:stiv skrev:Har forstået, at de handler om radiofoni, altså at de er mikrofoniske...det er her jeg leder efter forklaring-og forståelse![]()
Jeg HAR forstået, at du har det på skrift, jvf. vores PB kommunikation, men derfor kan det jo godt være noget sludder![]()
Den eneste sammenhæng, der er mellem "Radiofoni" og rør er, at man kan anvende rør til at opnå/skabe "Radiofoni".
Ordet "Radiofoni" har altså ikke noget med rørets "Mikrofoniske" egenskaber, at gøre.
Her kan du læse lidt om definitionen af "Radiofoni":
https://da.wikipedia.org/wiki/Radio
Vedr. din interesse i de listede rør og deres forskelle, jamen så må jeg sige, at forskellene er store, rigtig store, faktisk.
At et rør er opbygget som en dobbelt-triode (12AU7) er ikke ensbetydende med, at det har meget at gøre med en anden dobbelt triode, som eksempelvis 5687. De er nærmest som ild & vand; helt ind til sokkel-forbindelserne, er de forskellige.
De fleste rør i din liste er dog fine erstatninger for 12AU7 og kan umiddelbart monteres i samme forstærker konstruktion, uden ændringer. Det gælder selvfølgelig ikke det oldgamle 6F8G, der har Oktal-sokkel og jeg vil nok også ha' et problem med, at droppe et E80CC direkte ned i en 12AU7-konstruktion, som erstatning.
Jeg har et memorandum fra 1953, der forklarer nogle forskelle mellem datidens nye & gamle rørtyper.
Det ville jo være nemt, hvis man kunne få fingrene i en nyere version af dette, men jeg ved ikke, om der overhovedet eksisterer et.
I memorandum'et er der lagt vægt på rørene egenskaber i forhold til, at blive anvendt i computer-kredsløb, men man bliver jo i det mindste ikke dummere af, at læse det (...tror jeg)
MaxJ skrev: det bruger det dobbelte at 12AU7 i strøm
Fredmarantz skrev:Det er fordi der i tændingsøjeblikket er stor modstand i glødetråden - indtil den er lidt varmere.
Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster