spuncut skrev:Jo den er smart nok, men overvej at kortslutte dine katodekomponenter så forstærkeren betjenes af ren g1-bias.
MVH Henning
Jamen, det er jo lige det den gør!
spuncut skrev:Jo den er smart nok, men overvej at kortslutte dine katodekomponenter så forstærkeren betjenes af ren g1-bias.
MVH Henning
stiv skrev:Har forstået, at de handler om radiofoni, altså at de er mikrofoniske...det er her jeg leder efter forklaring-og forståelse
tctla skrev:stiv skrev:Har forstået, at de handler om radiofoni, altså at de er mikrofoniske...det er her jeg leder efter forklaring-og forståelse
Jeg HAR forstået, at du har det på skrift, jvf. vores PB kommunikation, men derfor kan det jo godt være noget sludder
Den eneste sammenhæng, der er mellem "Radiofoni" og rør er, at man kan anvende rør til at opnå/skabe "Radiofoni".
Ordet "Radiofoni" har altså ikke noget med rørets "Mikrofoniske" egenskaber, at gøre.
Her kan du læse lidt om definitionen af "Radiofoni":
https://da.wikipedia.org/wiki/Radio
Vedr. din interesse i de listede rør og deres forskelle, jamen så må jeg sige, at forskellene er store, rigtig store, faktisk.
At et rør er opbygget som en dobbelt-triode (12AU7) er ikke ensbetydende med, at det har meget at gøre med en anden dobbelt triode, som eksempelvis 5687. De er nærmest som ild & vand; helt ind til sokkel-forbindelserne, er de forskellige.
De fleste rør i din liste er dog fine erstatninger for 12AU7 og kan umiddelbart monteres i samme forstærker konstruktion, uden ændringer. Det gælder selvfølgelig ikke det oldgamle 6F8G, der har Oktal-sokkel og jeg vil nok også ha' et problem med, at droppe et E80CC direkte ned i en 12AU7-konstruktion, som erstatning.
Jeg har et memorandum fra 1953, der forklarer nogle forskelle mellem datidens nye & gamle rørtyper.
Det ville jo være nemt, hvis man kunne få fingrene i en nyere version af dette, men jeg ved ikke, om der overhovedet eksisterer et.
I memorandum'et er der lagt vægt på rørene egenskaber i forhold til, at blive anvendt i computer-kredsløb, men man bliver jo i det mindste ikke dummere af, at læse det (...tror jeg)
MaxJ skrev: det bruger det dobbelte at 12AU7 i strøm
Fredmarantz skrev:Det er fordi der i tændingsøjeblikket er stor modstand i glødetråden - indtil den er lidt varmere.
Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster