Leak TL/50 Plus renovering

Rør i alle afskygninger

Leak TL/50 Plus renovering

Indlægaf Andreas » søn 4. nov 2018 14:27

Hej,

Som tidligere fortalt i en anden tråd har jeg jo fået købt mig en Leak TL/50+ og er nu så småt gået i gang med at renovere den. Den så sådan her ud da den kom ind af døren

DSC_0212.JPG


DSC_0213.JPG


DSC_0215.JPG


Jeg kunne konstatere at der er skiftet et par modstande yderst til højre på komponentpladen, sat en ekstra modstand ind som bypasser potmetret på indgangen, og så den temmelig klodsede montering af nye kathode modstande. Det skyldes desværre at den oprindelige Standee 2 x 600Ohm modstand er brændt af i den ene side så det skal jeg have fundet en løsning på.

Er også gået i gang med at skifte komponenter, mange af kulmasse modstandene var drevet meget i værdi - den 1,5M modstand der sidder på EF86 rørets skærmgitter målte 15M. Flere af elektrolytterne bulede osv. Overføringskondensatorerne i disse forstærkere er jo notorisk læk så de bliver også skiftet. Indtil videre ser det sådan ud:

DSC_0227.JPG


Og nåja, den 50pF cap der skal sidde parallelt med feedback modstanden var simpelthen blevet klippet ud. Er der nogen der har et bud på hvorfor man kan have gjort det?

Sådan ser der ud inden i pt

DSC_0226.JPG


Jeg har fået fjernet de grimme ledninger til AC og højttaler der var ført ind, og har en moderne IEC inlet på vej fra Tube Amp Doctor der skulle passe i hullet fra et 3 pins Bulgin stik.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Andreas
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 02 jun 2011
Lokalitet: København

Re: Leak TL/50 Plus renovering

Indlægaf dfms » søn 4. nov 2018 20:40

Det ser godt ud :p

Andreas skrev:Og nåja, den 50pF cap der skal sidde parallelt med feedback modstanden var simpelthen blevet klippet ud. Er der nogen der har et bud på hvorfor man kan have gjort det?


Det hæver diskanten, men kan også resultere i selvsving. Så pas på !
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Leak TL/50 Plus renovering

Indlægaf Andreas » søn 4. nov 2018 23:35

Tak og tak :-)

Åh ja naturligvis, de høje frekvenser kan passere gennem den lille cap uden om modstanden = mere modkobling ved høje frekvenser. Jeg går ud fra at det er for at sætte en øvre grænse for forstærkerens respons, men det er vel ikke ved hørbare frekvenser at dette sker?

Og bare rolig, jeg har erstattet den manglende cap, tanken er at føre den, så vidt overhovedet muligt, tilbage til "stock" og evaluere resultatet, og først herefter overveje evt modifikationer. Jeg kan bla forstå at forstærkerens følsomhed på 125mV med fordel kan sænkes for at spille bedre sammen med moderne preamps, men at der er delte meninger om den bedste måde at opnå dette...
Andreas
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 02 jun 2011
Lokalitet: København

Re: Leak TL/50 Plus renovering

Indlægaf kj2005 » man 5. nov 2018 17:31

Andreas skrev:Tak og tak :-)

Åh ja naturligvis, de høje frekvenser kan passere gennem den lille cap uden om modstanden = mere modkobling ved høje frekvenser. Jeg går ud fra at det er for at sætte en øvre grænse for forstærkerens respons, men det er vel ikke ved hørbare frekvenser at dette sker?

Og bare rolig, jeg har erstattet den manglende cap, tanken er at føre den, så vidt overhovedet muligt, tilbage til "stock" og evaluere resultatet, og først herefter overveje evt modifikationer. Jeg kan bla forstå at forstærkerens følsomhed på 125mV med fordel kan sænkes for at spille bedre sammen med moderne preamps, men at der er delte meninger om den bedste måde at opnå dette...


Tillykke med din TL/50 Plus. Du er heldig mht. chassis overfladen og lakeringen som ser flot ud :thumbsup: ...forsøg så vidt muligt at holde det originale udseende. Der lyser noget "godt" ud af en original Leak rørforstærker...man bliver ikke træt af at kigge på den, selv efter mange år....og så har sådan en Leak god rørlyd, synes jeg :p

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster