80 W kino-forstærkere

Rør i alle afskygninger

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf Boptilyoudrop » man 21. maj 2012 19:47

Maling, låg eller ej, det ser da fantastisk godt ud det anlæg!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf Fredmarantz » man 21. maj 2012 23:22

Nu ved jeg ikke, om jeg er i gang med at misforstå kommunikationen, men hvis der tænkes på at "nylakere" disse smukke ting, så synes jeg godtnok, at det vil være synd.
Hvis der bare tales om, at få fremstillet et perforeret låg og bagstykke, som så skal males i matchende hammerlak, så tænker jeg da, at det vil være flot - og beskyttende.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf dfms » man 21. maj 2012 23:45

xx
Senest rettet af dfms tirs 22. maj 2012 22:31, rettet i alt 1 gang.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf Fredmarantz » tirs 22. maj 2012 00:01

Grundlæggende synes jeg, at disse to vanvittigt flotte BOFA'er er enestående. De bærer - efter min mening en arv af dansk rørforstærkerhistorie - fremstillet under B&O (det ved du jo virkeligt meget om). I mine øjne vil selv malingen være "hellig" - det er jo den originale maling. Man kan sige, at "det var så dér, de var kommet til" - men jeg kunne aldrig synes, at det helt havde den samme ånd og mojo, hvis de blev nymalede - til trods for, at de ville fremstå flottere. Der findes så mange forstærkere og tingester, der er blevet malet op igen og fremstår da pæne osv- men uden den samme ånd.
I mange sammenhænge - ikke mindst i musikbranchen, er sådan noget ren helligbrøde.
Nu samler jeg jo og er liebhaver, hvilket alle her på forum i rigt mål er klar over- og derfor vil jeg altid have den tilgang til apparaterne, at de skal være så originale som muligt - og det er også det, som jeg helst vil betale for, hvis jeg lige må blande penge ind i det et øjeblik.
Hvis man lavede dette malings-projekt på en rør-Marantz eksempelvis, ryger halvdelen af værdien i ét sprøjt med dåsen. Grunden til, at værdien ryger er at man overmaler den "mojo", som er der nu. Lige nu er de sindsygt troværdige - så at sige. (jeg ved jo ikke helt, hvad der er foregået under hjelmen på dem), men set på bilelde er de da allerede enstående flotte.

Dette er skrevet udelukkende pga. min personlige tilgang til bevarelse af de gamle fine ting - incl. maling mv.
Hvis de fejler noget, skal det selvfølgelig laves, så de virker efter hensigten - men tro mod originalkonstruktion i videst mulige omfang. Nu er det jo Verners, og han kan selvfølgelig gøre med det, som han lyster - men følte, at jeg i det mindste var nødt til at komme med mit besyv.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf MDA » tirs 22. maj 2012 02:43

uha nej, de skal da ikke males om, det vil være synd synd og atter synd.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf Tonni » tirs 22. maj 2012 05:39

Må her være enig med størsteparten af de ærede medlemmer!
Efter min mening vil det være (en døds-)synd at male dem om! Man kan altid debattere det fornuftige i at lave et gitter der dækker de berøringsfarlige dele. Har man, eller får man, besøg af børn eller kæledyr, vil det helt sikkert gå ind under betegnelsen (til nød) acceptabelt! - Men at omlakere dem vil være at fratage dem deres identitet, og sjæl, og dermed at nedgradere dem til en brugsgenstand ala "det bedste fra bilka"!!!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf Tube mania » tirs 22. maj 2012 09:28

Jeg må erklære mig enig her...de ser ud som det de er og det bør man ikke lave om på...i det hele taget er jeg ikke meget for at lave for meget om i så gamle historiske apparater. Hvis målet er en forstærker med god lyd og indbygget driftsikkerhed i kraft af friske komponenter...så ... :?:

Beklager...jeg kunne ikke finde en passende formulering...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf eggers » tirs 22. maj 2012 16:45

Helt enig – tingene skal holdes så originale som overhovedet muligt. Man skal kun prøve at genskabe noget der ligner en original finish hvis det er på små overfladeområder der skal repareres, eller hvis finish er helt ødelagt, eller korroderet metal under lak osv. Det samme gælder indenfor andre lignende vintage-samler områder som fx. cykler og ure. Hellere original men ærlig stand end noget der er renoveret og ligner noget der forlod fabrikken i går.

Hvis der laves covers jamen så lav dem da bare i det materiale og den finish der vil se bedst ud. Hammerlak i samme farve som frontpladerne vil nok blive pænt.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf hificlassic » tirs 22. maj 2012 18:51

Jeg kunne aldrig finde på at få omlakeret fronterne på mine V80, men jeg kunne måske overveje siderne, da de faktisk er rustne. Det er dog slet ikke noget der bekymrer mig når jeg lytter til dem....
Jeg brugte enorm lang tid på at finde rackhåndtag som var næsten helt magen til de originale, og indeni er de også beholdt så originale som muligt. Som I så på billedet af bagsiden har jeg også forsøgt at genbruge de eksisterende huller til diverse stik, da jeg desværre ikke har de originale multistik, og faktisk gerne bruger nye kabler med gængse stik.
Jeg ved endnu ikke om jeg vil have lavet covers. De spiller som sagt i børnefri zone, og mine egne børn kunne aldrig drømme om at pille ved andet end CD, pladespiller og volumenknap på forforstærkeren, hvis de forvildede sig ud i mit aflåste lytterum uden mig (og det kunne de heller ikke finde på).
Jeg håber nogen vil levere/udlåne et sæt Bofa V15 så vi kan biampe mine JBL gigant 2-vejs biografhøjttalere til næste vintagetræf...
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf eggers » tirs 22. maj 2012 19:59

Du kunne også lave et træsvøb a la Audio Reseach, Marantz, McIntosh osv. gjorde i de gode gamle dage.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf Tonni » tirs 22. maj 2012 23:24

Det er ikke umuligt at finde et par V15'ere her. Men da jeg ikke har dem køreklare, og de er med forskellige udgangstrafoer (trods samme modelnummer) ved jeg ikke endnu om de lyder tilpas ens, til projektet...
- Hold mig evt. til ilden. Jeg lider af en slem ""altzheimers light" :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf hificlassic » tors 24. maj 2012 20:34

Tonni skrev:Det er ikke umuligt at finde et par V15'ere her. Men da jeg ikke har dem køreklare, og de er med forskellige udgangstrafoer (trods samme modelnummer) ved jeg ikke endnu om de lyder tilpas ens, til projektet...
- Hold mig evt. til ilden. Jeg lider af en slem ""altzheimers light" :Skor:

Det lyder godt Tonni. Tror vi kan låne en Crown IC-150 forforstærker af en kammerat, så vi holder os i den professionelle afdeling af vintage hifi. Jeg tager min Tascam CD med fra 1989, og så må vi se om nogen lægger en Thorens eller EMT til testen. Kunne virkelig godt tænke mig at prøve et anlæg helt uden hjemmeudstyr
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf The Canadian » tors 24. maj 2012 20:40

Hey ...

Hvis han ikke har sin IC 150 mere, så har jeg en der er i tip top stand teknisk ...

TC
O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 500
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Re: 80 W kino-forstærkere

Indlægaf Tonni » fre 25. maj 2012 11:01

hificlassic skrev:
Tonni skrev:Det er ikke umuligt at finde et par V15'ere her. Men da jeg ikke har dem køreklare, og de er med forskellige udgangstrafoer (trods samme modelnummer) ved jeg ikke endnu om de lyder tilpas ens, til projektet...
- Hold mig evt. til ilden. Jeg lider af en slem ""altzheimers light" :Skor:

Det lyder godt Tonni. Tror vi kan låne en Crown IC-150 forforstærker af en kammerat, så vi holder os i den professionelle afdeling af vintage hifi. Jeg tager min Tascam CD med fra 1989, og så må vi se om nogen lægger en Thorens eller EMT til testen. Kunne virkelig godt tænke mig at prøve et anlæg helt uden hjemmeudstyr

Td124? ;-)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 137 gæster