Rørsamling

Rør i alle afskygninger

Rørsamling

Indlægaf Audiofines » tirs 31. aug 2021 08:49

Hej alle.

1.
Jeg er kommet i besiddelse af en mindre rørsamling. Jeg er ny i rørverdenen, men ønsker at komme HELT ind i det.
Jeg ved det tager tid og der skal studeres, men hvor starter jeg?

Nogle som kender til gode internationale sider, som kan starte min verden med rør?

2.
Dernæst, så søger jeg en rørtester af høj kvalitet. Hvad skal man have, hvis man også skulle kunne matche rør?

3.
Er der nogle som kan hjælpe mig med at vurdere min lille rørsamling?

På forhånd tak...
Audiofines
 

Re: Rørsamling

Indlægaf Tonni » tirs 31. aug 2021 11:06

Svar på alle tre spørgsmål, finder du her inde. Og mange andre steder, som eks youtube, diyaudio m.fl.

Hvad er dit udgangspunkt? Har du kendskab til rør i forvejen? Og hvis. I hvilket omfang?
Vi har flere, rigtig dygtige, teknikere her inde.
"Tubemania" har skrevet tråden Rørteknik, hvor han har forklaret mange spørgsmål.
Denne er et godt sted at starte, hvis det er rørteknik du ønsker viden om.

Er det værdien på diverse rør? Så er Ebays solgte en mulighed. Husk dog danske priser, oftest, ikke når der op.

Rørtestere er dyre. Især de gode. En AVO 160, Mk.III eller Mk.IV, som er rigtig udmærkede testere, koster omkring de 4-6kKr. Der findes flere diy udgaver, som kan gøre det billigere. Men de kræver så kendskab til elektronik. Et eksempel på sådan projekt er µTracer, som er en rørtracer. Altså en tester, der kan måle rørkurver.

Men søg gerne i diverse tråde, her inde. Så er du godt på vej. Og ellers spørg...

Mvh. Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rørsamling

Indlægaf MaxJ » tirs 31. aug 2021 12:37

En lille tilføjelse vedrørende Ebay. Husk at kigge i completed listnings og ikke bare på div. annoncer, de fortæller kun hvad sælger håber at få for varen.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Rørsamling

Indlægaf Tonni » tirs 31. aug 2021 13:25

MaxJ skrev:En lille tilføjelse vedrørende Ebay. Husk at kigge i completed listnings og ikke bare på div. annoncer, de fortæller kun hvad sælger håber at få for varen.

Godt du lige fik den præciseret Max. Var det jeg mente med eBays solgte... :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rørsamling

Indlægaf MaxJ » tirs 31. aug 2021 19:01

Tonni skrev:
MaxJ skrev:En lille tilføjelse vedrørende Ebay. Husk at kigge i completed listnings og ikke bare på div. annoncer, de fortæller kun hvad sælger håber at få for varen.

Godt du lige fik den præciseret Max. Var det jeg mente med eBays solgte... :)


Det er jeg klar over, men der er mange der lige overser den detalje, som er ret vigtig.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Rørsamling

Indlægaf kbekke » tirs 31. aug 2021 19:51

Jeg er bestemt ikke ekspert i rør. Det er der andre, der er og Tonni har helt ret i, at nogle af dem (inklusive ham selv) huserer her - og de er værd at lytte til.

Men generelt vil jeg ikke at anbefale at forsøge at "blive klogere på rør" ved at besøge diverse, især internationale, fora.

Jeg synes simpelthen, det er alt for svært at afgøre, hvad der er skæg og hvad der er snot i en tråd, hvori fem forskellige "eksperter" præsenterer hver deres bud på, hvad den HELT rigtige løsning er. Hvorefter det hele som regel ret hurtigt ender op i en eksplosion af mishagsytringer og karaktermord (hvilket vi heldigvis er forskånet for her).

Hvis det var mig, der ville HELT ind i emnet, så ville jeg i stedet starte med at kaste mig over nogle af de autoritative lærebøger, der må være skrevet om emnet. De fleste skal nok søges antikvarisk i dag, da rørteknik vel ikke længere er fast pensum på de tekniske uddannelser.

Jeg vil også mene, at du for at kunne få gavn af en rørtester, har brug for "Vade-Mecum'er" dvs. håndbøger med som minimum oversigter over de pågældende rør's data og evt. deres ekvivalenter, samt forslag til anvendelse.

ECC83_1.JPG


ECC83_2.JPG


Endelig er der læsning til mange, lange vinteraftener i "Wireless World", der fra 1913 til 1984 dækkede vel stort set alt omkring elektronik.

WW_1927.JPG


Jeg kan ikke gennemskue om du udelukkende er interesseret i at kunne måle rørene i din samling igennem med henblik på salg? Eller om du har planer om selv at anvende rørene i eksisterende apparater eller måske endda konstruere selv?

Men da du betegner dig selv, som "Branchemedlem", så jeg regner med, at du har en baggrund, der gør, at du godt er klar over de særlige forhold og sikkerheds-aspekter, der er ved at arbejde med rør-konstruktioner og de dertil hørende spændinger.

Hvis det ikke er tilfældet, så har du lidt mere at sætte dig ind i. :Thumpsup:

Under alle omstændigheder, god fornøjelse med studierne.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Rørsamling

Indlægaf Tonni » tirs 31. aug 2021 22:47

Bibelen over dem alle, er på ca 1400 sider. Den hedder Radiotron Radio Designers Handbook. Og ja. Den kan findes som pdf...
Den omhandler alt fra rørenes virkemåde, til design af komplette apparater, også sendere mm.
Vil du virkelig gå i dybden, er den absolut værd at finde.

Franks.pocnet giver databladene.
Og Wireless World, er jeg glad for at se igen...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rørsamling

Indlægaf spuncut » ons 1. sep 2021 04:00

Hej Audiofines
Godt med noget entusiasme. :Thumpsup: Dog savner jeg lidt kontekst for at kunne pege dig i en fornuftig retning, der er imidlertid ingen tvivl om at du er kommet til det rette sted.
Så hvad tænker at du vil med de der rør?
Forslag:
1. Tuberulning.
2. Renovering.
3. Reparation.
4. Konstruktion.
5. Andet.

Angående rørtester var det da ikke lige det første jeg vil anbefale at man farer ud og investerer i, men det kommer jo helt an på hvilke planer du har.
Er du allerede inde i solidstate-elektronik og har kendskab til hvordan bipolare transistorer og MOSFets virker, så er springet til rør ikke særligt langt. De høje spændinger kan måske være lidt skræmmende, til gengæld er rør temmelig tilgivende overfor fejl og og brænder ikke af for et godt ord som transistorer.

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Rørsamling

Indlægaf Helikon » ons 1. sep 2021 09:22

Nu fotæller du ikke hvad typer eller antal du har fået (vi er herre nysgerrige. Det er jo lidt spændende for os om du har fået 1200 fjernsynsrør og før krigs audio typer eller 162 af tidens mest hypede NOS audio typer). Anyway, det er rør og de virker efter samme princip så det er bare at starte med basis intro.
Der var et tidsskrift der hed Vacuum Tube Valley, skrevet af nogle kapaciteter på området det er også værd at læse. Der er rigtig gode artikler om forskellige rør og typer og anvendelse, både de almindeligt kendte og nogle mere specielle. De konstruerede vist også en tester man kan bygge. Link til alle udgaver her
https://worldradiohistory.com/Archive-A ... Valley.htm
Og så er der klassikeren "Valve Amplifiers" af Morgan Jones der fås endnu. Og US Navy har gamle lærebøger online i deres bibliotek. Men ellers må du på jagt efter gamle antikvariske lærebøger om emnet.
Mht. testere er der flere typer der kan noget forskelligt og det er næsten et særskilt emne at begive sig ud i, vent lidt til du ved lidt mere. Jeg har en amerikansk Hickok 539 C andre har britiske AVO mk xx men der findes også andre nationaliteter de er bare ikke så hypede.
Rigtig god fornøjelse, det er et stort og interessant emne at begive sig ind i.
Senest rettet af Helikon ons 1. sep 2021 10:16, rettet i alt 1 gang.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Rørsamling

Indlægaf hmt » ons 1. sep 2021 10:00

Prøv eventuelt at starte med at lytte dig frem. De forskellige typer af effektrør lyder forskelligt, selvfølgelig også afhængig af konstruktionen - push pull, single ended, single ended pentode, OTL etc. For mig har det været en god måde at grovsortere, hvilke typer rør og konstruktioner, jeg synes er interessante.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Rørsamling

Indlægaf Helikon » ons 1. sep 2021 10:20

Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Rørsamling

Indlægaf Audiofines » ons 1. sep 2021 10:37

Hej alle. Tusind tak for jeres feedback's. Det er virkelige givende!

Jeg har nørdet lyd i mange år og har prøvet og set det meste. Dog har jeg aldrig rørt ved rør-verdenen. Af hvilke årsager ved jeg ikke. Men nu har jeg købt en rørkasse og ligepludselig kunne jeg mærke at det har fanget mig. Nok mest det historiske element sådan i første omgang. Der sker bare noget når man sidder med et rør i hånden tilbage fra 40'erne. Så bliver jeg nysgerrig på hvordan det er opbygget og har starten mid skolegang så. Så mange tak for at sende mig materiale.
Dernæst har det min interesse at vide hvordan jeg udmåler et rør og vurderer det ud fra international scala. Skal man samle på rør mener jeg også at man må vide i hvilken stand de er i. Det er så mit næste projekt. Jeg kan se at nogle matcher dem og kalder dem for platinium match. Så stikker det helt af.
Jeg bliver her i tvivl om hvorvidt man selv kan matche rør med det rigtige grej og er der nogle fordele i det, hvis man vil ligge en samling hen som sin pension : )
Jeg antager at NOS rør i org. æsker er det bedste man kan skaffe sig. Men kan man måle at et rør er helt NYT i sine værdier? Jeg forstår det ikke. Men det kommer nok : )

Er der nogle som har erfaring med Utracer og er det ikke meget smart at tilgå det mere digitalt. Jeg forstår at man kan udmåle på computeren en mere præcis graf, hvilket de ældre test apparater vel ikke kan på samme måde?

På forhånd tak...

Jimmy
Audiofines
 

Re: Rørsamling

Indlægaf Audiofines » ons 1. sep 2021 22:20

Har fundet et par stykker af disse, men synes der er mangelfuld info på lige netop dette. Noget der kan fortælle mig noget?
Mullard ECC83 Mc1 B5H + B5E, 1955.
Audiofines
 

Re: Rørsamling

Indlægaf Fredmarantz » ons 1. sep 2021 22:30

du kan få megen hjælp til dette på denne side: http://www.tube-classics.de/TC/Tubes/Va ... /ECC83.htm

Der kan du også finde god info på andre gængse rørtyper.

Det, som du sidder med er mC1 - rør med 17mm anoder - et meget tidligt Philips-rør af typen ECC83 - koden sidder ofte mellem benene (no fun intended)

et fint rør, hvis det er i orden....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rørsamling

Indlægaf Tonni » ons 1. sep 2021 23:20

Nye rør, som NOS? Det er ikke lige til. Plus jeg ofte ser betegnelsen NOS misbrugt, hvor der skulle have været skrevet OS. (New Old Stok vs. Old Stok)
- Med mindre man har dem i ubrudt original emballage altså.
Men, har man en rørtester, vil nye rør oftest teste bedre end de er opgivet til i databladene.
Ofte omkring 15-25% over. I hvert fald ift mine AVO's.
Med hensyn til µTraceren, har den fordele, og ulemper.
Den er god til at trace (lave rørkurver) og kan også måle ud fra datablades værdier.
Plus den, da den arbejder direkte fra PC, kan bruges i mange workflows.
Den har dog et par ulemper, hvor den største er at den ikke er god til glødespændinger under 5-6.3V.
Og at man derfor skal overveje at supplere med en ekstern glødeforsyning, hvis man eks.v. vil teste 2, 2.5 og 4V rør.
Og ja jeg har en i projekt. som færdigsamlet print, men endnu ikke indbygget i færdig kabinet. Mangler et par dele...
Med hensyn til etch codes, har du masser af info her:
https://tubedata.tubes.se/other/Philips/PhilipsCodeListAB-v9.pdf
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster