Audio Innovations Series 400

Rør i alle afskygninger

Audio Innovations Series 400

Indlægaf Mellemhjulet » man 23. jun 2025 20:28

Jeg har prøvet at rense kontakter på min AI 400 forstærker, og prøvet at finde ud af hvilke rør som sidder i. (EL84 som PP udgang, fasesplitter er 2 x ECC88. Indgangsrøret som sidder lidt oppe til venstre er et ECC82.) Er der nogen som ved hvilke 3 rør den bruger i RIAA, umiddelbart ligner det samme type? Jeg har siddet med en lup, og hælder mest til det er ECC88, men det er mest fordi den første Series 800 forforstærker, den lille uden strømforsyning, brugte 3 af den slags rør, og jeg har set en reklame hvor den var vist sammen med Series 800 udgangstrinet, så de har lappet lidt over.

Der var skrevet nogle tal på rørene, noget med 8.8 på den ene side og 8.9 på den anden, så de var tilsyneladende parret, men der var ikke rigtig spor af hvilken type rør eller fabrikat det er. Lidt spøjst.

Jeg har prøvet at finde et diagram over den, men det er åbenbart ikke en udbredt model.

AI400.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Mellemhjulet man 23. jun 2025 20:39, rettet i alt 1 gang.
Mellemhjulet

Re: Audio Innovations Series 400

Indlægaf Fredmarantz » man 23. jun 2025 20:37

Jeg forstår tvivlen. Men hvis det er gamle Philips-familie-rør, bør det være ret let at fastslå, hvis ætsekoderne er intakte og læsbare.
Hvilke rørmærker sidder der nu?
Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Mellemhjulet » man 23. jun 2025 20:42

Har lige opdateret med beskrivelse af de tre rør i Riaa, det er ikke læsbart, ser ud til at være fjernet, men der er skrevet tal med tusch på dem. EL84 rør er Polam, ECC88 kalder sig Precision, ECC82 røret ligner der har en rest fra Telefunken diamanten.
Mellemhjulet

Indlægaf Fredmarantz » man 23. jun 2025 22:16

Hmm--det er vist ikke helt let at finde frem til, hvilke rørtyper, der så sidder i din RIAA-del.
Men du har selvfølgelig og tydeligvis fastslået nogle af rørenes type, nemlig ECC88 + ECC82 + EL84, men disse rør sidder, så vidt jeg kan tyde ud fra hvad du skriver, andre steder i apparatet end i RIAA'en?

Rørene i RIAA'en - hvad er dét så? (vi kan måske ende der, hvor nærbilleder vil være handy for fastslåelse) - står der noget på dem - Er der ætsekoder?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » man 23. jun 2025 22:34

skulle alt svigte og ingen her i samarbejde med dig kan knække nødden, så har ham her angiveligt nogle diagrammer til Audio Innovations:

https://pinkfishmedia.net/forum/members ... ound.7898/

Så vidt jeg kan se, har han netop været online i går, så der er stadig liv i ham. jeg kan se, at han deltager og deler flinkt ud i denne tråd om Audio Innovations.

https://pinkfishmedia.net/forum/threads ... 29/page-10

Måske har du allerede selv fundet det og prøvet?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » man 23. jun 2025 23:35

og irriterende nok, så har Audio Circuit tilsyneladende en masse - men bare ikke til series 400 :roll:

https://audiocircuit.dk/audioinnovation/

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf MaxJ » tirs 24. jun 2025 09:28

Mål på ben 4 og 5. Er der 6 eller 12 volt. Er der 6 volt er det sandsynligvis et ECC88 der skal sidde. Er der 12 volt er det sikkert ECC8X og så er det bare at lytte til hvad der lyder bedst. Det er jo ikke transistorgrej så der sker ikke noget. Hvor svært kan det være.

PS hvis ben 4 og 5 er kortsluttet, er ben 9 i spil. Så er det et 12 volt ECCXX der er forbundet som 6 volt.
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Indlægaf Helikon » tirs 24. jun 2025 17:39

Lidt fotos og bestykning af 400 her https://www.hifido.co.jp/sold/23-40197- ... html?LNG=E
specifications: 8W+8W (actual measurement: 8Ω) 5-pole connection PHONO (MM) 47KΩ 42dB using vacuum tube EL84 × 4, ECC82 × 1, ECC88 × 2, EQ part ECC83 × 2, ECC82 × 1, ECC82 × 1
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf Fredmarantz » tirs 24. jun 2025 19:45

Helikon skrev:Lidt fotos og bestykning af 400 her https://www.hifido.co.jp/sold/23-40197- ... html?LNG=E
specifications: 8W+8W (actual measurement: 8Ω) 5-pole connection PHONO (MM) 47KΩ 42dB using vacuum tube EL84 × 4, ECC82 × 1, ECC88 × 2, EQ part ECC83 × 2, ECC82 × 1, ECC82 × 1

Godt fundet :thumbsup:
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Mellemhjulet » tirs 24. jun 2025 22:32

Helikon skrev:Lidt fotos og bestykning af 400 her https://www.hifido.co.jp/sold/23-40197- ... html?LNG=E

Yes! :OLO: Tak skal du have. Jeg ville ellers have troet at en eller anden havde haft den forbi på et tidspunkt, der må været solgt nogle fra H.C. Ørstedsvej dengang. Har set en reklame for den og Series 500 med EL34 rør, og prisen var 7495 og 9995 kr, så prismæssig har den måske været for tæt på den kraftige model. De havde også en Series 300 med ECL86 rør som vist var helt nede på cirka 4000 kr.

MaxJ skrev:Mål på ben 4 og 5. Er der 6 eller 12 volt. Er der 6 volt er det sandsynligvis et ECC88 der skal sidde. Er der 12 volt er det sikkert ECC8X og så er det bare at lytte til hvad der lyder bedst. Det er jo ikke transistorgrej så der sker ikke noget. Hvor svært kan det være.

PS hvis ben 4 og 5 er kortsluttet, er ben 9 i spil. Så er det et 12 volt ECCXX der er forbundet som 6 volt.

Det prøvede jeg lige at måle tidligere. Ben 9 var i spil der var 6 volt mellem 9 og 4/5, så det er ikke ECC88, den bruger ben 9 til noget andet end glød. Jeg målte lige for at tjekke et af de steder der sad en ECC88, og der var 6 volt på ben 4 og 5. Det var et godt tip, så var vi nede på ECC81 eller ECC83, så eksotiske var Audio Innovations ikke dengang til de kunne have fundet på andet i en billigere forstærker.

Fredmarantz skrev:skulle alt svigte og ingen her i samarbejde med dig kan knække nødden, så har ham her angiveligt nogle diagrammer til Audio Innovations:

https://pinkfishmedia.net/forum/members ... ound.7898/

Så vidt jeg kan se, har han netop været online i går, så der er stadig liv i ham. jeg kan se, at han deltager og deler flinkt ud i denne tråd om Audio Innovations.

https://pinkfishmedia.net/forum/threads ... 29/page-10

Måske har du allerede selv fundet det og prøvet?

Vh
Freddy

Jeg har været igennem tråden, der er et par stykker som har spurgt efter diagrammet, men der var ikke nogen "har sendt" beskeder på det, som der ellers er.
Mellemhjulet

Indlægaf Mellemhjulet » tirs 24. jun 2025 22:54

Jeg har lidt indtryk af at rørene i forforstærker delen er UOS (Used Old Stock) rør. Rensningen af omskiftere etc. har hjulpet en del synes jeg, måske skulle jeg også gå rørsoklerne igennem. Men et af ECC82 røren ser sådan ud:

AI400_82_2.jpg

Når man så vender det om, står det Arena, så er det et rør som er plukket fra en ældre Arena forstærker? Jeg ved ikke om de fik eget navn på deres rør.

AI400_82_3.jpg

Komponentkvaliteten er ikke noget at råbe hurra for, men rygterne siger deres transformatorer var gode, Den spiller fint, så ingen rørskift lige nu. Jeg kan godt lide udseendet, og det er rart at have en integreret forstærker til når andet ikke kan spille, og at have en reference lydmæssigt til når man bygger andet. Skulle jeg gøre noget, ville jeg måske sætte en omskifter mellem triode og pentode drift på bagsiden. Det skulle være lige ud af landevejen, da den ikke har noget modkobling.

Citat fra reklamen:
"Series 400 er en 100% rørbestykket integreret forstærker, som arbejder helt uden negativ feedback eller modkobling.
Dette er medvirkende til en helt extrem gennemsigtig og dynamisk gengivelse, som samtidig klarer at holde stereoperspektivet urokkeligt fast. Men andre ord, RØR, når du vil tættest på virkeligheden."

Mange tak for hjælp og indspark.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mellemhjulet

Indlægaf Fredmarantz » tirs 24. jun 2025 23:18

Lige med hensyn til ECC82-røret, som der står "Arena" på. Dette rør er, som du også selv har konkluderet, et Telefunken ECC82 - som oprindeligt har siddet i et Arena-produkt. Det var ret almindeligt, at de forskellige fabrikanter af radioer m.m. lige stemplede deres eget navn på rørene også - før montering. Dette gjorde Bang og Olufsen, Dynaco + mange flere også.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf MaxJ » ons 25. jun 2025 09:28

Fredmarantz skrev:Lige med hensyn til ECC82-røret, som der står "Arena" på. Dette rør er, som du også selv har konkluderet, et Telefunken ECC82 - som oprindeligt har siddet i et Arena-produkt. Det var ret almindeligt, at de forskellige fabrikanter af radioer m.m. lige stemplede deres eget navn på rørene også - før montering. Dette gjorde Bang og Olufsen, Dynaco + mange flere også.

Vh
Freddy

Det er glimrende rør, har selv nogle stykker der måler og lyder perfekt.
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Tilbage til Vintage rør-grej