Ortofon KS-601

Rør i alle afskygninger

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf ole n 84 » lør 7. jul 2012 02:53

Hej

Der er en Ortofon KS til salg på dba http://www.dba.dk/roerforstaerker-ortofon-ks-30/id-84266469/ :p
ole n 84
 
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 11 jul 2010
Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf vanja » man 9. jul 2012 12:53

Den ligner fuldstændig den jeg havde, men prisen passer ikke til denne model. !!!!!!!!!!!!!!!!
Jeg vil blive meget chokeret, hvis den bliver solgt for dette beløb. Godt nok er den god, hvis den er i topstand, men ikke så god. VH Vanja
Thorens TD 150/Ortofon sl 15e - Philips N 1702 -SVHS - HI8 - DV - HD - DAT - spillemusik grej m. m.
Brugeravatar
vanja
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21 jun 2012
Geografisk sted: Byen med Danmarks bedste indkøbscenter
Lokalitet: Rødovre

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Nullergøj » man 9. jul 2012 14:53

Den pris er ren fantasi, det er den ikke værd.
Nullergøj
 

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Gottschalck » ons 26. sep 2012 09:10

Så er der lidt nyt om renoveringen af forstærkeren eller rettere de to forstærkere, som det nu er blevet til. Købte yderligere en KS 601 på det seneste vintage marked oppe i Humlebæk hos Ruben og det var egentlig meningen af den bare skulle være donor for den igangværende KS 601, men nu bliver den også re-cappet. Jeg har lidt problemer med de sidste kondensatorer og ved ikke hvilke der skal skiftes? Mikkel har via Tony fortalt at det var en god ide at skifte et par udsatte og lydmæssigt hensigtsmæssige kondensatorer (de små gule på billedet) og 4 af dem skulle skiftes, men hvilke? Der sidder 9 af samme værdi i hver forstærker.
Noget andet er den blå kondensator på 0,68nf som sidder i starten af kredsløbet. Jeg har fået en lille bitte en af slagsen (den klare tingest på billedet sammen med den blå) men er det den der skal skiftes med den blå? og hvilke ende af den er plus og minus????
Som det ses på et af billederne har donorforstærkeren en rød Wima kondensator siddende på undersiden af printet og den er på 0,1uf. Det ligner grandgivligt noget der er monteret for at forhindre støj. Her formoder jeg at den store blå kondensator, som jeg omtaler, skal fungere på samme måde????
Jeg har ladde spændebånd fra de gamle kondensatorer sidde i printet og som stadig fungerer som stel - for fremtidig renovering, hvis en venlig sjæl overtager dødsboet og vil 100% renovere dem i original stand.
Som det måske kan anes er de to forstærkere ikke helt ens. Der har sneget sig en ekstra kondensator på 64uf (er blevet til 68uf) ind på printet af den senere version - denne er fra 1964. Den anden forstærker er forøvrigt fra 1961. Ortofon drengene må ha opdaget et eller andet kredsløbsmæssigt, siden de har proppet en ekstra kondensator ind. Trafoerne har heller ikke helt de samme numre, men det er nok forbeholdt de ekstra ivrige JS trafo-entusiaster.
Ikke mere snak - billeder af det elektriske so far.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Gamle sure caps. Flere af dem mistede deres ben blot ved berøring af loddekolben.

Billede
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Gottschalck » ons 26. sep 2012 09:47

Der kommer lige lidt flere billeder, da det vist er er nemmere at se forskellen på de to forstærkere samt trafoerne.

1961 modellen med dertil hørende trafoer:

Billede

Billede

Billede


1964 modellen med dertil hørende trafoer. Som den opmærksomme seer spotter sidder der en ekstra kondensator ved lampen/volumenkontrollen som ikke sidder på 1961 modellen.

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf mcs_5 » ons 26. sep 2012 15:24

Gottschalck skrev:Jeg har lidt problemer med de sidste kondensatorer og ved ikke hvilke der skal skiftes? Mikkel har via Tony fortalt at det var en god ide at skifte et par udsatte og lydmæssigt hensigtsmæssige kondensatorer (de små gule på billedet) og 4 af dem skulle skiftes, men hvilke? Der sidder 9 af samme værdi i hver forstærker.

Dem Tonni mente det var en god idé at skifte (pga. flere årtiers bagning), er koblingskondensatorerne på udgangsrørene. De hedder C50, 51, 57 og 62 så vidt jeg kan se på det diagram jeg har fundet. Jeg tror det er dem her:

KS601_print.jpg

Noget andet er den blå kondensator på 0,68nf som sidder i starten af kredsløbet. Jeg har fået en lille bitte en af slagsen (den klare tingest på billedet sammen med den blå) men er det den der skal skiftes med den blå? og hvilke ende af den er plus og minus????

Den på dit billede er på 0,068µF - ikke 0,68nF som du skrev til mig. Den jeg har fundet er på 680pF = 0,68nF. Hvad står der på printet? Hvis den skal være på 0,068µF = 68nF skal du nok have en anden. Der er ikke plus og minus på dem. Hvis der er en sort ring på den blå, er det "outer foil". Der er den side på den gennemsigtige der er farvet brun.

Som det ses på et af billederne har donorforstærkeren en rød Wima kondensator siddende på undersiden af printet og den er på 0,1uf.

Kan du se hvad den ekstra Wima er forbundet til?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Gottschalck » ons 26. sep 2012 15:44

Hej Mikkel.

Først og fremmest tak for hjælpen indtil videre. Godt med en kompetent leverandør.

Den blå kondensator står der 0,68uf på og den sidder i serie med en ledning fra netsikringen og den anden vej op til en diode. Den røde wima sidder samme sted på den anden forstærker.

jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Fredmarantz » ons 26. sep 2012 16:21

Hej Jesper!

Hvis du vælger at udskifte de beigefarvede kondensatorer - eller blot nogle af dem, vil jeg godt købe dem af dig :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf mcs_5 » ons 26. sep 2012 16:27

Fredmarantz skrev:Hvis du vælger at udskifte de beigefarvede kondensatorer - eller blot nogle af dem, vil jeg godt købe dem af dig :p

Jeg har sagt han skal kalde dem "guitar tone caps" og sælge dem til 10€ stykket på eBay :Skor:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Fredmarantz » ons 26. sep 2012 16:42

Ja- de er gode til guitaramps, hvis de er i orden - nemmerlig :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Gottschalck » tors 27. sep 2012 16:18

Hej. jeg skal nok sende dem til dig Freddy, hvis det kan varme lidt.

Jeg har for øvrigt spillet på donor forstærkeren her de sidste par dage samtidigt med at forskellige caps er blevet skiftet løbende og kan kun sige at lyden har ændret sig fra en lidt rå og raspende sound til en mere varm og letflydende lyd. Donorforstærkereren mangler dog stadig af få skiftet enkelte caps for at være helt færdig - må nok skrive til min leverandør igen. :cool1:

Med hensyn til gamle kondensatorer prøvede jeg for sjov at måle på dem og flere havde voldsomme afvigelser. En var mærket 4uf men målte 50uf!!!
Så et godt råd til andre. Skift inden apparaterne dør.

Ballance knappen fungerer i øvrigt ikke, så der har jeg demonteret ledningerne fra potmeteret. Pudsigt er det at der er forskel på om ledningerne fra potmeteret er loddet sammen alle tre eller om de bare sidder og stritter. Forstærkeren har ligesom mere gain når ledningerne er loddet sammen og der skal skrues mindre op for at opnå samme lydstyrke som hvis de ikke er loddet sammen. Om det betyder noget aner jeg ikke.


Har nogen i øvrigt en ide om hvor de mystiske 4 polet højtalerstik kan købes? Har muligvis spurgt før.

Venligst
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf dfms » tors 27. sep 2012 17:11

Fredmarantz skrev:Hej Jesper!

Hvis du vælger at udskifte de beigefarvede kondensatorer - eller blot nogle af dem, vil jeg godt købe dem af dig :p

Vh
Freddy


Dem har jeg også nogle af, så du må sige til hvis du mangler.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Gottschalck » tors 27. sep 2012 22:10

Vil lige høre dig Freddy.

Har du selv renoveret din og i givet fald hvordan er dine to trimmere på printet justeret?

Jeg har kigget på diagrammet, men kan ikke tyde hvordan de skal justeres og hvad de er til. Bias???

Hilsen jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Fredmarantz » tors 27. sep 2012 22:37

dfms skrev:
Fredmarantz skrev:Hej Jesper!

Hvis du vælger at udskifte de beigefarvede kondensatorer - eller blot nogle af dem, vil jeg godt købe dem af dig :p

Vh
Freddy


Dem har jeg også nogle af, så du må sige til hvis du mangler.


Tak for tilbuddet - det vil jeg huske. Det vil helt sikkert føtst og fremmest dreje sig om 400V-typer. Jeg vender tilbage, hvis det bliver aktuelt, når en gl. guitaramp skal under kniven.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Fredmarantz » tors 27. sep 2012 23:02

Gottschalck skrev:Vil lige høre dig Freddy.

Har du selv renoveret din og i givet fald hvordan er dine to trimmere på printet justeret?

Jeg har kigget på diagrammet, men kan ikke tyde hvordan de skal justeres og hvad de er til. Bias???

Hilsen jesper


Jesper - jeg har haft en rigtig dygtig mand til at udføre dette for mig. Jeg kan lave en del selv, men når det kommer til en sag som denne, og den skal HELT op på 1. parket, så må jeg ty til højere magter :D

Jeg kan fortælle dig, at en større røvfuld elektrolytkondensatorer er udskiftet og balancepot'en er bypassed reversibelt (den giver åbenbart ( og det vidste vi jo godt) anledning til støj/dårligere lyd). Desuden er der en VDR-modstand, som på min var erstattet af en konventionel modstand, hvilket ikke lige er sagen. (disse sidder, så vidt jeg kan se på dine apparater stadig, som de skal). Desuden var der spændingsproblemer med Siemens - Selenensretteren, som jeg har fået erstattet af af én fuldstændig mage til (kan købes hos en tysker, som har dem), men virkende efter hensigten. Et par rør blev også skiftet, når vi nu var i gang. .

Jeg kan prøve at se, om jeg har et billede af, hvordan det hele er lavet og vise det her (hvis jeg altså forstår at uploade billeder her - det har jeg vist aldrig prøvet her på Vintagehifi.dk.). Hvis jeg ikke har, så er det altså NOGET af et arbejde at skile den ad, så må det vente til tidligst på søndag, da jeg skal ud at spille de næste par dage.

I dag spiller den virkelig fint og dejligt, uden unoder af nogen art. Dog er der et kuriosum ved forstærkeren og det er dens meget kraftige bashævning, hvis "rumblefilteret" er drejet helt ud af funktion. Dette filter er man nødt til dreje op, så den "cutter" ved 50 Hz (ca.), hvor tonebalancen bliver fin og lyder rigtig. Dette skal du være opmærksom på. Måske har dette været særligt ved mit eksemplar - det ved jeg ikke, da jeg ikke har prøvet andre eksemplarer, som virkede. Du skal i hvert fald fare med lempe under prøvekørsel, når den tid kommer- ellers kan du sende dine basenheder ud i gymnastiske øvelser, som de nok ikke kan lide.

Jeg kigger lige i mit billedarkiv.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 139 gæster