Ortofon KS-601

Rør i alle afskygninger

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Gottschalck » fre 28. sep 2012 00:06

Hej Freddy og tak for svar.
Med hensyn til rumblefilteret gælder det ikke kun phonodelen? Jeg kan ikke høre væsentligt forskel på liniedelen, når denne knap drejes. Ballance problemet er løst her ved blot at lodde de tre ledninger sammen som fører op til ballanceknappen. Det fungerer fint her og om det påvirker lyden eller andet ved jeg ikke.
MHT afprøvning har jeg satset 100% og bare koblet donorforstærkeren på lysnettet, da den jo før har spillet fint. Jeg har løbende lyttet, mens lytterne er blevet skiftet og også her har jeg den varme rørlyd, der før elektrolytskift var noget hård og kantet. Jeg har ofret et par gamle højtalere til at starte med i det tilfælde at noget skulle gå galt.
Jeg er ikke så bekymret for Siemens selen dimsen, men mere for de to trimmere på printet, som jeg formoder, skal bruges til bias eller noget i den stil. De er ikke rørt i forbindelse med renoveringen.
Jeg er for øvrigt faldet over din gamle tråd på hifi4all, hvor du nævner at der findes en del info på nettet omkring forstærkeren. Jeg har dog svært ved at finde noget omkring tips og tricks generelt og det undrer mig at flere brugere tilkendegiver at have renoveret disse forstærkere uden at komme med andre råd end at skifte elektrolytkondensatorer og diverse andre komponenter.
Heller ikke de diagrammer, der findes på nettet angiver hvad trimmerne på printet skal bruges til – mystisk.
For øvrigt er alle gamle komponenter gemt så det er forholdsvis nemt senere at få forstærkeren til at ligne noget der er originalt. Devisen herhjemme har først og fremmest været at få dem til at spille/rense og ordne dem og jeg er egentligt overrasket over den fine lyd og støjsvage konstruktion, men det skyldes sikkert nye lytter.
Venlig hilsen
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf D.Duck » fre 28. sep 2012 14:26

Hej

De to trimmere bruges til at udbalancere brum fra glødetråden. Der er en trimmer for hver kanal og de stilles til minimum brum i stilling grammofon og med tilsluttet grammofon. Justeringen er nem og helt ufarlig

Per H
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Gottschalck » man 31. dec 2012 13:04

Hej Per.

Ser først dit svar nu sorry, men fedt. Så er den begravet.

Det blev jo som sagt til 2 forstærkere samt en tuner og der mangler stadig lidt reservedele indvendigt såvel som udvendigt. Den i den blå avis forleden sprang jeg fra. 1400 er - synes jeg, for meget af give for et par knapper og et logo. Og så manglede nettrafoen samtidigt - Giftig sag. Hold jer fra den.

Den ene forstærker herhjemme mangler jo, som det kan ses lidt knapper og et glas med logo - den anden er komplet, men begge mangler lige et par kondsatorer fra min faste leverandør. Opdagede også at Ortofon ikke har fuldt DIN-normen med hensyn til ben i Din-soklen bag på forstærkeren.


Billede

Billede

Venligst
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Gottschalck » tirs 5. mar 2013 22:33

Lige en update på forstærkerne, som jeg har kæmpet en del med her på det sidste. Den nyeste (1964) og mindst pæne kører rigtig godt nu, men mangler lidt kosmetisk, da frontpladerne desværre ikke lader sig bytte om. Så den ridsede kører som den skal - typisk.

Den gamle pæne 1961 model driller stadig en del og ud over irrede sikringsholdere, dårlige forbindelser og komponenter der berørte, hvor de ikke skulle berøre er der liv i den nu. Desværre spiller den højere i den ene kanal og når der skrues godt op lyder det som om at indgangssignalet overstyrer. Der er skiftet til nye rør på hele linien, men det har ikke hjulpet. Jeg mistænker at volumenkontrollen er synderen og denne er også renset med WD40 uden held. Når der skrues op følges kanalerne ganske simpelt ikke i samme styrke. Jeg aner virkelig ikke mine levende råd. Kan volunenkontrollen bypasses for at se om det er den der er synderen?

Jeg har for øvrigt heller ikke målt på alle de gamle gule voks kondensatorer, men behøver jeg det?


Venligst
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Fredmarantz » tirs 5. mar 2013 22:40

Den model er kendt for at have problemer i balancekontrollen. Den bypasses ofte (af typer som os ;) - men på en reversibel måde). Samme balancepotentiometer kan, så vidt jeg har ladet mig fortælle, også bidrage med forvrængningsprodukter. De gamle gule vokskondensatorer, som jeg går ud fra mere ligner sennepsfarvede kondensatorer holder aldrig deres værdier, er livsfarlige og bør sendes til mig omgående (det ved du jo godt - ikke? :cool1: )

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf mcs_5 » tirs 5. mar 2013 22:59

Hvis kondensatorerne er de sennepsfarvede, fejler de normalt ikke noget. Men de er ikke særligt gode til andet end guitarforstærkere, så send dem bare til Freddy!

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Gottschalck » tirs 5. mar 2013 23:39

Jeps det er de sennepsfarvede typer der, ikke er målt på!! Hvis jeg skal sende dem videre skal der loddes som en i helv... og det orker jeg sgu ikke. Nej ved godt hvor de skal hen, når de er døden nær.

Ballancekontrollen er for øvrigt bypasset på begge forstærkere, men det har ikke hjulpet.

Her kunne Ortofon folkene godt have lært af Dynaco drengene. Drop print og masser af komponenter og keep it simple.
Så havde man måske en chance for at fejlfinde på skidtet

Venligst
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf mcs_5 » tirs 5. mar 2013 23:41

Hvis nogen har et skop og en signalgenerator med (eller hvis jeg har plads), kan vi måle efter hvor problemet opstår.

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Fredmarantz » tirs 5. mar 2013 23:45

Gottschalck skrev:Jeps det er de sennepsfarvede typer der, ikke er målt på!! Hvis jeg skal sende dem videre skal der loddes som en i helv... og det orker jeg sgu ikke. Nej ved godt hvor de skal hen, når de er døden nær.


I henhold til mine ideer om, hvordan jeg selv ville/vil omgås vintage grej, så ville jeg heller aldrig fjerne noget fra en ting, som ikke er defekt eller voldsomt ude af specs og hvor der er en overhængende fare for apparatets sundhed. Så - hånden på hjertet og spøg til side, så ville jeg da lade de fine sennepsfarvede kondensatorer sidde i den. Det er jo en KS-601.

De problemer, du beskriver i den kan jeg ikke greje - her må de tungeste drenge vel på banen.... :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Gottschalck » tirs 5. mar 2013 23:49

Det ville være dejligt. Jeg har kun hjerne til en nyindkøbt B&O vario samt et Fluke 179 som kan klare det meste - bare ikke den tossede forvrængning. Der sidder jo et kabel fra volumen og længere op til printet med 2 varme ledninger og en skærm. Når jeg ohmer på enden af kablet fra volumen kontrollen kan jeg måle mellem 1 ohm til 150kohm men det er ikke ens for begge kanaler, når volumenkontrollen indstilles et bestemt sted. Kan det være udtryk for et slidt potmeter - hvis ellers man forstår hvad jeg mener?

Venligst
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf mcs_5 » ons 6. mar 2013 01:14

De to kanaler på potmetret behøver ikke at have den samme modstand - der er store tolerancer på sådan nogen. Så længe forløbet (på kulbanerne) er jævnt i begge kanaler, skulle spændingerne der kommer ud også ca. følges af. Men der skal der målinger til...

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf jcr1972 » ons 6. mar 2013 09:14

Tjek udgangstrafoerne! Jeg havde engang sådan en forstærker, hvor den ene sektion i primæren afbrød i den ene kanal. Det gav netop det ovennævnte fænomen. Mht. balancekontrollen som der er skrevet om længere oppe, så mener jeg at huske den indgår i modkoblingen, hvorfor man ikke umiddelbart bare kan lodde potentiometret fra.
Udgangsrørene er amerikanske typer og var meget almindelige dengang. De blev anvendt i stor stil i bl.a. jukebox'e. Man kan med sikkerhed finde dem på den amerikanske ebay, hvis det skulle være nødvendigt, og hvis man ønsker NOS rør.
Iøvrigt var jeg ikke selv særlig imponeret over disse Ortofon forstærkere. Har haft et par stykker, men skilte mig af med dem fordi de ikke lød særlig overbevisende og så hører jeg til den gruppe der synes de er hæslige at se på :lol:

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Gottschalck » ons 6. mar 2013 23:15

Tak for info. Jeg medbringer den syge patient til træffet, så for vi se om der er tid - instrumenter og lejlighed til sygebesøg.

Og bortset fra det, spiller den anden altså dejligt afslappet, selv om det mest af alt ligner en gammel stråleovn.

venligst
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf CathodeFollower » søn 10. mar 2013 13:25

Vi snakkede på træffet om 4-pols DIN-stik til Ortofon KS-601. Jeg nævnte at dem havde vi købt hos RS.
Det er ikke helt rigtigt. Det var hos Conrad i Tyskland.
http://www.conrad.de/ce/de/product/7375 ... nhalt-1-St
Fotoet viser et 5-polet hunstik stik (modelfoto) som ikke er helt samlet og en måltegning for det fire-polede stik. Det var dette varenummer vi købte til brug for Ortofon. Inden du samler det skal du skære det yderste af kappen af - så passer stikket perfekt.
Mvh
Kirsten
CathodeFollower
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 04 maj 2012
Lokalitet: Glostrup

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Gottschalck » søn 10. mar 2013 19:12

Det lyder rigtig fint. Jeg bestiller da lige et par stykker.

Mange tak for info

Venligst
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 151 gæster