Ortofon KS-601

Rør i alle afskygninger

Ortofon KS-601

Indlægaf Gottschalck » man 14. maj 2012 19:05

Så blev det endelig min tur til at eje sådan en. Mange tak Sommer!

Billede

Billede

Lidt af indmaden, trafoerne samt rørene.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Jeg regner med at alle lytterne skal skiftes. Her et billede af en syg Jensen Lyt, der er lækket

Billede

Alle råd - ris og ros samt anbefalinger til tweaks, kondesatortyper, nyt netkabel (det har jeg desværre ikke) modtages med kyshånd. Denne her sag skal op og køre - og det kan ikke gå for langsomt.

God aften

Jesper

Edit ved PQR: billederne er (midlertidigt) lavet om til links da deres størrelse (4.000 pxl i bredden - max 1.200 plejer at kunne gøre det) trak hele internettet - og min gamle ubuntu computer - helt i knæ her i Udkantsdanmark; det dur jo ikke, for så kan vi ikke læse din interessante tråd.

22.26: alle billeder er atter indlejrede, så alle kan se om 9 x 1,5 mb nemt læses ind.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf mcs_5 » man 14. maj 2012 19:40

Jeg ville gerne hjælpe, men kan desværre ikke se dine billeder. Det ville være skønt hvis du skrumpede dem til 25% af størrelsen, eller bare linkede til dem :)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Nullergøj » man 14. maj 2012 20:10

Jeg har diagram og netkabel til sådan en fætter.
Nullergøj
 

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Gottschalck » man 14. maj 2012 21:02

Er det noget du vil af med?

Venligst Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Nullergøj » man 14. maj 2012 21:05

Ja da, diagrammet kan jeg emaile til dig. Kablet må vi jo nok mødes for.
Nullergøj
 

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Gottschalck » man 14. maj 2012 21:47

Ok, men jeg tjekker lige gemmerne først for det kabel. Måske der ligger et på lageret.

Diagrammet har jeg også fundet i mellemtiden, men ellers tak.


Så er der de underlige højtalerstik der ligner mikrofonstik med 4 ben. Hvad er det lige for noget?


Er der forøvrigt andre der heller ikke kan se billederne?

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Tonni » man 14. maj 2012 22:09

Et stort tillykke med erhvervelsen!

Som du selv er inde på, vil det være en god ide, ikke bare at skifte lytterne, men alle olieblokkene også!
Tror den har stået stille i mange år. Og det er ikke godt nyt for de gamle OA'ere!!!
Desuden, vil det nok også blive et projekt at finde nye udgangsrør til den dejlige sag. - Men den kan komme til at give varmen, på mere end, en dejlig behagelig måde!

Mvh. Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Fredmarantz » man 14. maj 2012 22:36

Tillykke Gottschalk!!

Det er en dejlig forstærker, men dén der skal bruge al din opmærksomhed - ser lidt træt ud - og som Tonni er inde på, så er der nok både det ene og det andet inden den kan køre sikkert og sundt.

Jeg var heldig at finde én for år tilbage og havde tålmodigheden - kredsede om den - skrev komponentlister - krøllede dem sammen - skrev dem igen osv.......

Nu har jeg fået den renoveret på absolut smukkeste vis af en meget kyndig- til fuld driftsikker stand og den spiller bare dejligt på et par rimeligt effektive højttalere. En KS-601 må være oplagt til horn med høj følsomhed.

Da jeg lige havde rengjort forstærkeren havde jeg den til check hos en bekendt - han tog nogle gode billeder af den og lagde dem på sin egen hjemmeside. I mellemtiden er der måske andre, der har set disse billeder og ...haps - nu er disse bilelder - af MIN KS-601 havnet som repræsenterende bilelder på Hifiengine - det er den ,som står på det røde fløjlsklæde. Man kan selv Google og se under "billeder" og vupti - der har vi den så.. :OLO: Hvis man kigger godt efter, kan man se, at jeg har smidt en hvid klistermærkat på komponenter, som ikke så rigtige ud - de er også med på billederne - og det tror jeg ikke, at der en nogen, der lige har lagt mærke til :lol:

Biledernerne her er fra før restaureringen

http://www.hifiengine.com/gallery/image ... 01.shtml-1
http://www.hifiengine.com/gallery/image ... 01.shtml-2
http://www.hifiengine.com/gallery/image ... -601.shtml

En anden - meget fin historie er, at jeg oprindeligt søgte viden om denne forstærker - også på historie-niveau - og inden længe fik jeg en fin mail fra Axel Kjær's broder Niels Kjær(Axel Kjær var ingeniøren bag denne forstærker) - og han fortalte lidt af hvert omkring det - rigtig interessant. Der findes også interessant lekture omkring den på nettet. :thumbsup:

Det har for mig altid været lidt interessant at vide, hvor mange, der egentlig blev lavet og hvilke ændringer der foregik fra version 1 til version vistnok 4. Hvormange af hver version og hvor det skiller (rent serienummermæssigt). Min er #823

Rørene (6973) er til at finde, men er nok lettest på US Ebay. De er ikke helt billige, hvis man skal have nogle nogenlunde friske, men de har siddet i mange ældre Würlitzer Jukebokse USA (60'erne). Det var RCA, som fremstillede dem.

Imponerende design - R-L-B nævnte engang får flere år siden, at den egentlig lige så godt kunne have siddet som bilradio i en Buick fra de tidlige tressere. :lol:

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz man 14. maj 2012 22:59, rettet i alt 5 gange.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf mcs_5 » man 14. maj 2012 22:40

Edit ved PQR: billederne er (midlertidigt) lavet om til links da deres størrelse (4.000 pxl i bredden - max 1.200 plejer at kunne gøre det) trak hele internettet - og min gamle ubuntu computer - helt i knæ her i Udkantsdanmark; det dur jo ikke, for så kan vi ikke læse din interessante tråd.

22.26: alle billeder er atter indlejrede, så alle kan se om 9 x 1,5 mb nemt læses ind.

Da de var links virkede de fint. Nu kan jeg se de første 2-3 stykker...

Og til Jesper: Problemet er at 9 billeder på 4000*3000 pixels tvinger browseren til at skaffe 306MB RAM til at vise billederne. Det går ikke på min. På andre computere kan det få swapfilen til at vokse til kæmpestørrelse, og få det hele til at gå langsomt. Så please - max. 1024*768 eller deromkring. Det har intet med filstørrelsen at gøre.

Men med hensyn til lytter. De stående på printet er måske lidt bøvlede at finde i samme størrelse/design. Resten er ikke noget problem. Og som Tonni skriver, skal du også checke Jensen papir/olie kondensatorerne.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Gottschalck » man 14. maj 2012 23:15

Tak for interesse og info. De klistermærker havde jeg heller ikke opdaget før du sagde det Freddy. :cool1:

Den er ellers flot den du har fået renoveret. Har du selv ordnet det?

Jeg synes faktisk ikke der er så meget info om den på nettet. Der må trods alt være fremstillet en snes stykker herhjemme. Og hvorfor de underlige udgangsrør? :?

Nå, men nu er forstærkeren nærmest splittet ad og følgende kondensatorer bør i min optik først og fremmest skiftes. Har koncentreret mig om de gule Jensen i plastic og de små blå ditto samt alle de store der ligger og står. (det rimer næsten) alle plastic.

1 stk. 10 uf 400vdc. stor gul på midten af printet. Den ligger ned
1 stk. 10 uf 500 volt. gul står op ved afskæmning 20mm i diameter
2 stk. 64 uf 450 volt. blanke (står op i hver sin ende) (25mm diameter)
5 stk. 3,9uf 50volt gule
1 stk. 50uf 40 volt
5 stk. 2uf 350 volt gule som sidder ved siden af hinanden
1 stk. Stor gul i strømforsyningen 200 uf 450 volt. måler 35mm 7,5 cm høj
1 stk. Dobb kondensator 16 og 48 uf 350/400volt blank midt af print (25mmdiameter)
5 stk. 25uf 10 volt blå
2 stk. 500pf 500 volt. blå.
1 stk 0,68uf 500 volt. blå sidder under den ene trafo

Hvordan med de andre kondensatorer, altså dem der er belagt med noget der ligner voks. Er det samme tur til dem?

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf mcs_5 » tirs 15. maj 2012 00:07

Gottschalck skrev:Og hvorfor de underlige udgangsrør? :?

De var jo ikke svære at skaffe dengang...

Hvordan med de andre kondensatorer, altså dem der er belagt med noget der ligner voks. Er det samme tur til dem?

Hvilke? Jeg kan se beigefarvede Philips polyester og blå keramiske rørkondensatorer. Begge typer er sandsynligvis OK.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Tube mania » tirs 15. maj 2012 00:28

E-H har rør ifald behovet skulle opstå... http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=072-847

mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Fredmarantz » tirs 15. maj 2012 00:31

Og hvis du ikke kan lide de kedelige beigefarvede, så sender du dem bare til mig :D

Jeg checkede lige op på, hvor meget, der er skiftet i min egen KS-601, for at den kunne køre fint - og der drejer sig om ca. 20 kondensatorer (alle elektrolyt) - + ensretteren (en særlig type) + et rør. Desuden var der i min placeret et par faste modstande, hvor der skulle sidder VDR-modstande, hvilket var noget shit. Der er sat VDR-modstande i nu. Det ser ud til, at dine VDR-modstande er de rigtige - lad dem sidde, hvis de er ok. Desuden skal den selvfølgelig måles ordentligt igennem og driftcheckes -

Jeg vil anbefale dig, at du lader den komme til en absoult rørkyndig person - en, som ved, hvad han har med at gøre. (ikke at forklejne dine evner Gottschalk, men det er altså ikke lige til at gå til.) Desuden er det ikke helt nemt at lodde rundt på det lidt skøre printplademateriale, som sidder i en KS-601. Min ensretter virkede, men ikke godtnok - den gav forkert spænding fra sig - og den blev erstattet af en tilsvarende Siemens af en særlig type, som var i orden..

Det er selvfølgelig ganske umuligt at sige, hvor meget din fejler, men det er efter udseendet at dømme nok en del...men den er besværet værd!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf Gottschalck » tirs 15. maj 2012 11:53

Hej igen.

Der må da godt forklejnes her Freddy - jeg har tjek på loddekolben og de sarte print. Har en fin termostatstyret weller loddestation af nyere dato, skal bare vide hvor høj temperatur der max bør bruges. Forøvrigt ser komponenterne pænere ud end billederne antyder. Der sidder 3 modsande i udgangstrafo hjørnet, der har fået varme og dem skifter jeg. Resten ser fine ud, men jeg måler dem da allesammen. Det ser forøvrigt kun ud til at der er lavet en enkelt rep før (en modstand har fået et stykke ledning på da printet er væk).

VDR modstandene må være de der store slikkepindetyper eller hur??? og hvad er de to trimmere på printet til??

Endelig har Jeg da også talt med en elektronikkyndig med nåleudstyr/vario 'und so wieder' så mon ikke det går?

Det største problem må da være at skaffe knapper og det der frontlogo - som sikkert er uopdriveligt.

Hvordan med højtalerbøsningerne. Dem har jeg ikke set før.

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Ortofon KS-601

Indlægaf vanja » fre 6. jul 2012 17:01

Jeg havde sådan én til for ca. et halvt år siden, da den forsvandt, det var jo synd. Min havde de originale knapper og ikke disse B&O knapper. Det kan vi så græde over, desværre.
Vanja.
Thorens TD 150/Ortofon sl 15e - Philips N 1702 -SVHS - HI8 - DV - HD - DAT - spillemusik grej m. m.
Brugeravatar
vanja
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21 jun 2012
Geografisk sted: Byen med Danmarks bedste indkøbscenter
Lokalitet: Rødovre

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 83 gæster