Hvilken type kondensatorer er dette?

Rør i alle afskygninger

Re: Hvilken type kondensatorer er dette?

Indlægaf X-ray » tors 13. dec 2012 12:24

Nu skal jeg jo ikke svare for Freddy, men....!
Mon ikke den skal holdes så original som mulig.... og derfor er en anden "netbøsning" udelukket ;) . Jeg mener - der er jo sikkert en fast ledning på app. nu!

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Hvilken type kondensatorer er dette?

Indlægaf his067 » tors 13. dec 2012 12:25

Hvis kondensatoren sidder imellem lysnet-faserne er den også underspecificeret: DEMKO krævede at den slags kondensatorer skulle være specificerede til 4 kV så at de ikke kortsluttede nettet. Dynacord blev aldrig DEMKO godkendt fordi de solgte professionelt udstyr, så derfor ser du den 400 V kondensator der hvor den er.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvilken type kondensatorer er dette?

Indlægaf Fredmarantz » tors 13. dec 2012 15:14

X-ray skrev:Nu skal jeg jo ikke svare for Freddy, men....!
Mon ikke den skal holdes så original som mulig.... og derfor er en anden "netbøsning" udelukket ;) . Jeg mener - der er jo sikkert en fast ledning på app. nu!

Hilsen X-ray.


JA Claus - du kender mig jo :D

Jeg vil nemlig gerne have, at apparatet er tættest muligt på det originale, men med skyldig hensyntagen til funktion og sikkerhed. Den originale teknik med netkablet er, at chassisbøsningen/netbrønden er med 2 ben - og aftageligt - altså en 2 faset sag - passende til den gamle tyske "Schweine-nase" :cool1: . Dette skulle gerne bibeholdes.
Den med kondensatoren er noget med, at hvis denne kondensator går hen og får fuld gennemgang, så bliver stel (og guitarens strenge) livsfarligt at røre ved- og dét vil jeg alligevel ikke risikere :QQS:

Derfor læser jeg ofte, at man simpelthen skal skodde den kondensator - men da jeg er usikker hvorvidt den afbildede kondensator ER en såkaldt "Death cap" - spørger jeg forummet. Ligeledes er jeg i tvivl om, hvad jeg så gør ved forkablingen, hvis denne kondensator er fjernet. (her tænker jeg på den grønne ledning). Jeg tror godt, at jeg kan trylle et diagram frem på tråden, men jeg skal så lige hjem til min egen computer først.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilken type kondensatorer er dette?

Indlægaf Tube mania » tors 13. dec 2012 17:51

Derfor læser jeg ofte, at man simpelthen skal skodde den kondensator - men da jeg er usikker hvorvidt den afbildede kondensator ER en såkaldt "Death cap" - spørger jeg forummet

Det er det...den sidder direkte fra net til forstærker-stel...så afhængig hvor heldig du er med at sætte stikket i har du i bedste fald 0 på stel og i væste fald 230V...hvis den lækker.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Hvilken type kondensatorer er dette?

Indlægaf Fredmarantz » tors 13. dec 2012 19:25

Ja- det er jo det.....ud ryger den kondensator -

Her er diagrammet. Jeg har af uransagelige grunde ikke kunnet uploade diagrammet til forummet, måske fordi det er PDF? , så det bliver et link i stedet. :D

http://www.peel.dk/Dynacord/Dynacord_Em ... 1962-2.pdf

Venligst Freddy - og tak for hjælpen :thumbsup:
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilken type kondensatorer er dette?

Indlægaf Tube mania » tors 13. dec 2012 19:53

Sjovt nok er den ikke på diagrammet...det må være et levn fra fortiden...væk med den.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Hvilken type kondensatorer er dette?

Indlægaf Max » tors 13. dec 2012 20:27

Den er vel anbragt der for at dæmpe støjen fra netkontakten.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Hvilken type kondensatorer er dette?

Indlægaf Fredmarantz » fre 14. dec 2012 00:50

Ja- det må det være.

Jeg fandt en større artikel på nettet om dette "safety" capacitor emne -

http://www.justradios.com/safetytips.html

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilken type kondensatorer er dette?

Indlægaf mcs_5 » lør 15. dec 2012 18:09

Hvis du vil erstatte kondensatoren, kan du montere en klasse Y kondensator. De er beregnet til "farlige" forbindelser mellem fase og stel. Men kondensatoren er egentlig overflødig. Der var bare et krav om at de skulle være der - engang for længe siden...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Hvilken type kondensatorer er dette?

Indlægaf Fredmarantz » søn 6. jan 2013 02:42

Ja- så er den kondensator fjernet og det hele fungerer tilfredsstillende. Så tilfredsstillende, at jeg d.d har haft den med til studieoptagelse hele dagen af El-gtr og den virkede helt perfekt - med feeeed lyd (2 x EL34 + 5 x ECC83 + ! x GZ34 samt et EM84).

Dog nager det mig, at biaspots skulle drejes helt om til yderstilling for at opnå -40V på biasgitteret. Det huer mig ikke helt.
Hvad kan dette måske skyldes?

Desuden sidder der en diode (germanium) - type OA161 ( http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_oa161.html). Jeg har hørt "bag Føtex", at disse skal skiftes for større stabilitet og for at undgå biasnedbrud og redplating - kan det være rigtigt - og hvilke diodetyper kan i forhold til troskab mod konstruktionene være en fordel at sætte i ??

Det skal siges, at jeg med denne forstærker ikke er helt så originalitetskrakilsk, som jeg ofterst er med mnie Vintagehifi-ting. Jeg har jo allerede skiftet ALLE kondensatorer til nye -

Jeg har forsøgt at uploade en PDF-fil (diagrammet), men dette har ikke kunnet lade sig gøre- måske gør jeg noget forketrt (photobucket), så jeg linker lige til diagram her.

http://www.peel.dk/Dynacord/pdf/Eminent%20(225-102)%20(Rev.%204)%20(1965).pdf


Edit: Man bliver åbenbart kun ledt hen på hovedsiden - men man kan klikke på "dynacord" og finde model Eminent (1962) - versionen hedder MV46 - ved ikke, om det lader sig gøre.

Og edit edit: Ved at sidde og kigge lidt på diagrammet ser det altså ud til, at OA161'eren sidder associeret til EM84'eren, så jeg kan vel ikke risikere nedsmeltning af EL34'erne på nogen måde?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilken type kondensatorer er dette?

Indlægaf rørglad » søn 6. jan 2013 09:15

Foreslår at du skifter "bias"dioden (f.eks. 1N4007). Hvis det ikke ændrer nok, prøv med ladelytten umiddelbart efter.
mvh Nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 143 gæster