Cinemeccanica EL34 mono trin

Rør i alle afskygninger

Cinemeccanica EL34 mono trin

Indlægaf rørglad » ons 5. sep 2012 19:29

De fik nogen opmærksomhed under "set til salg", og jeg lovede at vende tilbage, når der var set nærmere på sagerne.
Først monterede jeg en skinne med ud-og indgangsbøsninger samt en volumenkontrol (se billeder). Ledninger er derefter flyttet fra multi-stikket til venstre.
Så tegnede jeg et diagram.
Derefter blev ladelytterne varsomt "genopfrisket" (langsomt stigende spænding under iagttagelse at strømforbrug)
Så kontrol af spændinger, hvor det kunne konstateres at bias spændingen på det ene modul ikke var høj nok. Dette er udbedret med en ensretter-bro og større ladelyt.
Men så kommer det egentlige problem, som at årsag til at jeg ikke længere er så glad (for de to):
Forstærkerne kan indstilles til flere forsyningsspændinger (bl.a. 110, 125 220, 285V), hvilket er fint nok. Men ved stilling 220, er der mere end 7 V glødespænding med en normal netspænding (230V), og det går jo ikke. I 285V stillingen er gløden for lav. Men når du vælger stilling 125V og forsyner med 110V - så sidder den lige i øjet (glød = 6,3V)! Der er anode-spændingen samtidigt ca. 350V, og det er OK.
Jeg kan ikke forstå hvorfra dette misforhold stammer. Er det fordi der ikke er den lovede spænding på el-nettet i Italien? Eller har man bevidst boostet forstærkerne, for at levere de lovede 60W?
Så derfor, gentlemen, er der en af jer, som synes det er til at leve med, er der et projekt til videreførelse (re-capping og lignende).
Der kan bydes!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Cinemeccanica EL34 mono trin

Indlægaf Tube mania » ons 5. sep 2012 19:53

Hvis nettransformatoren ellers ikke bliver for varm ved 220V indstillingen...så kunne du jo bare fjerne ca 1V fra glødespændingen med en lille modstand. Jeg tror alle rør er i parallel...så det er jo let at udregne.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Cinemeccanica EL34 mono trin

Indlægaf dfms » ons 5. sep 2012 21:59

Jeg har en 50W modstand i serie på den ene ledning fra 230V lysnettet, så havner jeg på de 220V som mine forstærker er født til, modstanden er på 30ohm men det er ikke sikkert det passer til dine forstærker, og prøver du så søg for at modstanden er isoleret godt fra stel.

Billede

rørglad skrev:Så tegnede jeg et diagram.


Må vi se :p .
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Cinemeccanica EL34 mono trin

Indlægaf rørglad » tors 6. sep 2012 08:48

Tak for input. Men de ændrer ikke min holdning m.h.t. at fortsætte med en renovering. Det skulle i givet fald være nye net-trafoer.
Jeg vedhæfter et diagram (uden garanti for rigtighed).
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Cinemeccanica EL34 mono trin

Indlægaf rørglad » tors 6. sep 2012 08:54

img035.jpg
Og her er diagrammet. Kunne ikke vedhæfte det til min kommentar.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Cinemeccanica EL34 mono trin

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 6. sep 2012 11:39

Interessant projekt! Hvor kunne det være sjovt at have et sæt monoblokke i rør, men den går bare ikke med flere projekter jeg aldrig får lavet færdig :( . Jeg håber der er nogen der kan se mulighederne i dem. Men-øhh, hvad kommer de egenetlig de til at koste?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Cinemeccanica EL34 mono trin

Indlægaf jcr1972 » tors 6. sep 2012 12:28

dfms skrev:Jeg har en 50W modstand i serie på den ene ledning fra 230V lysnettet, så havner jeg på de 220V som mine forstærker er født til, modstanden er på 30ohm men det er ikke sikkert det passer til dine forstærker, og prøver du så søg for at modstanden er isoleret godt fra stel.

Billede



Kan man ikke kun gøre den slags hvis forstærkeren kører i klasse A og derfor har et konstant strømforbrug uanset belastning/udstyring...?

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: Cinemeccanica EL34 mono trin

Indlægaf mcs_5 » tors 6. sep 2012 13:25

jcr1972 skrev:Kan man ikke kun gøre den slags hvis forstærkeren kører i klasse A og derfor har et konstant strømforbrug uanset belastning/udstyring...?

Det kan også gå i en klasse A/B-forstærker. Men strømforsyningen bliver mindre "stiv", så jeg ville kun sænke glødespændingen.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Cinemeccanica EL34 mono trin

Indlægaf rørglad » lør 8. sep 2012 10:29

DSC00367.jpg
Boptilyoudrop skrev:Interessant projekt! Hvor kunne det være sjovt at have et sæt monoblokke i rør, men den går bare ikke med flere projekter jeg aldrig får lavet færdig :( . Jeg håber der er nogen der kan se mulighederne i dem. Men-øhh, hvad kommer de egenetlig de til at koste?


De skal vel koste 1000 kr som de står uden rør.
Men hvis de skal fungere på den "rigtige" måde med nye net-trafoer er der håb forude. I gemmerne fandt jeg to stk. fine trafoer, som kan gi' de ønskede spændinger. Så vidt jeg kan måle, passer de også i hullet på chassiset.
Da er prisen 1500 uden rør.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Cinemeccanica EL34 mono trin

Indlægaf Tonni » lør 8. sep 2012 10:46

Undskyld jeg spørger. Hvad er det for et Tek du har slagtet?
- Og har du mange trafoer?

Mangler et par glødetrafoer der kan give 2,5 - 4 - 5 - 6,3V evt med midtpunkt.

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Cinemeccanica EL34 mono trin

Indlægaf rørglad » lør 8. sep 2012 13:13

Tonni skrev:Undskyld jeg spørger. Hvad er det for et Tek du har slagtet?
- Og har du mange trafoer?

Mangler et par glødetrafoer der kan give 2,5 - 4 - 5 - 6,3V evt med midtpunkt.

Med venlig hilsen
Tonni


Jeg har nogle stykker, men hvor mange er mange i denne forbindelse?
Den du efterspørger, har jeg ikke.
mvh Nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Cinemeccanica EL34 mono trin

Indlægaf Tonni » lør 8. sep 2012 22:27

Hej Nils!

Mange tak for dit svar, og beklager at have afsporet din tråd!
Men har selv et par Tek 547 stående, det ene til reservedele.
Og er i den sammenhæng blevet meget imponeret at den kvalitet de instrumenter var bygget i!
Det er i den sammenhæng mit spørgsmål omkring den slagtede Tek skal tolkes... :-)

Men endnu en gang beklager jeg, jeg afsporede tråden...

mvh. Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Cinemeccanica EL34 mono trin

Indlægaf hificlassic » fre 18. okt 2013 22:44

Hej Nils
Fik du fikset glødespændingen? Billede kan se på billedet fra DBA at du har sat en modstand ind som DFMS foreslog.
mvh Verner
Senest rettet af hificlassic fre 18. okt 2013 23:55, rettet i alt 1 gang.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Cinemeccanica EL34 mono trin

Indlægaf PerHej » fre 18. okt 2013 23:17

Hej

Kan man sætte dem i serie så de får 115V og hvilken glødesænding giver det ved stilling 125V

Mvh Per
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Cinemeccanica EL34 mono trin

Indlægaf rørglad » lør 19. okt 2013 18:25

ref. HIFI Classic: "Hej Nils, fik du fikset glødespændingen?

Og svaret er JA.
Den store gyldne modstand nederst tager toppen af netspændingen, og de to grønne øverst "fintuner" glødespændingen til 6,3V.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster