B&O hi-fi stereo forstærker 608

Rør i alle afskygninger

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 608

Indlægaf dfms » tirs 8. jan 2013 21:04

Gottschalck skrev:Billeder kommer senere.


Det glæder vi os til, det er en dejlig forstærker den 608 :p
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 608

Indlægaf Gottschalck » tirs 8. jan 2013 22:28

Som lovet lidt billeder.

Her et billede af før/efter montage af nye lytter

Billede


Billeder af fronten mens den endnu er adskilt. Der er for øvrigt brugt masser af blå ruderens.

Billede


Billede efter at der er kommet bål i rørene.

Billede

Indikator glimlampen fungerer stadig.

Billede

Billeder af dyret med tøj på. Der mangler en smule finerarbejde, men det et småting.

Billede

Billede


Lige nu trækker den et par små JBL nonvintage højtalere.

Venligst
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 608

Indlægaf Fredmarantz » tirs 8. jan 2013 22:40

Dejligt og flot arbejde :thumbsup: - Jeg er spændt på, hvordan du kommer omkring træarbejdet. Fin er den helt sikkert! Er det ikke den model, som er udstyret med det, som salig "Bjørn" kaldte en "psykopatisk volumekontrol".

Er det bevidst, at du har valgt radiale lytter i stedet for axiale i forbindelse med udskiftningen af de mindre typer?

Tillykke Gottschalck, med det fine resultat :thumbsup:

Tilføjelse:

Det med 230V i stedet for 220V giver jo en lille overspænding, som kan betyde noget for lampeliv og spændinger til rørene, som øges en smule. Der KAN være visse fordele ved at sænke spændingen, hvis disse spændinger i forvejen ligger højt på især udgangsrørene (EL84? eller?) - Det har så også indflydelse i nedadgående retning for glødespændingen, som jo så helelr ikke skal blive for lav. Jeg tænker, at 6,0V umiddelbart vil være min nedre grænse for denne spænding. (ja- jeg ser så efterfølgende, at det er ECL85, som er udgangsrør)

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz tirs 8. jan 2013 23:13, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 608

Indlægaf Tube mania » tirs 8. jan 2013 23:11

Jeg siger osse tillykke :thumbsup: ...jeg er jo glad for min og kan tilføje...nej...den har ikke fysiologisk volumenkontrol (heldigvis). Den kan sagtens klare de 230V...jeg har målt efter.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 608

Indlægaf Max » tirs 8. jan 2013 23:35

Da de blev konstrueret hed den netspænding de blev konstrueret til vel også 220 VAC +/- 10% og idag hedder det vel 230 VAC +6%/-10%, så man holder sig vel stadigvæk lige omkring designniveauerne.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 608

Indlægaf Tonni » tirs 8. jan 2013 23:52

Hej Max. Efter januar 91 kom det til at hedde 230 V +5 -10%. Eller207 V - 241,5 V - Ved dog ikke om det er ændret efter 2000 hvor jeg slap branchen?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 608

Indlægaf Tonni » tirs 8. jan 2013 23:56

Auvs venner! Lader til vi snart skal til at passe på vores grej!

SE HER!!!

Hvis vi har muligheden, skal vi nok have stillet op på 240 V!
[Edit]- Hvis altså de nye standarder bliver implementeret... Må lige høre rundt![/Edit]
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 608

Indlægaf Max » ons 9. jan 2013 00:10

Kan se at forsyningsselskaber idag arbejder med +7%/-10%.

Ellers er en god stor autotrafo en god løsning, jeg bruge bl.a. sådan en til en universalmodtager for at undgå varme fra store trådviklede modstande.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 608

Indlægaf Max » ons 9. jan 2013 00:12

Er der forøvrigt visuel indikation af frekvensgangen ved brug af tonekontrollerne på den forplade ?
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 608

Indlægaf Gottschalck » ons 9. jan 2013 00:33

Hej Freddy og co. Tak

Det med finering - har jeg et par udslidte Beovox 1000 ligeledes i teak, hvor jeg planker lidt finer til kanterne. Det er ikke de store skader kabinettet har har så jeg regner med - forsigtigt at skære og lime et par stumper finer til. Den må i øvrigt godt være lidt slidt at se på - altså 608'eren - den er trods alt over 50 år gammel.
Kondensatorerne har Mikkel skaffet og mere visuelt rigtige typer må komme senere. Jeg er bare glad for hjælp til at skaffe stumper indtil videre og få den op og spille og lytte om den har været værd at gemme og ind til videre overgår den alt forventning - havde faktisk ikke forventet noget.

Den er monteret med et Telefunken ecc83 samt 4 stk. Philips miniwatt ecl 85 i en UL kobling. vi fandt i øvrigt ud af sammenhæng mellem spænding på varioen og bias. Biasen er trimmet til 230 volt. Ved 220 volt falder spændingen gennem 1 ohms modstanden, som er monteret i serie med røret, så mon ikke det går?

Det har samtidigt været noget nær umuligt at rense den helt indvendigt. Der er ligesom en mørk belægning på metallet, som ikke er til at fjerne. Jeg lader det sidde og lytter i stedet.

Og ja der er visuel kontakt mellem bruger og apparat ved brug af tonekontrollerne. Når der drejes på bas og diskant drejer en tråd op og ned inden bag glasset via skalatråd som i en anden gammel radio.

Venligst

Fredmarantz skrev:Dejligt og flot arbejde :thumbsup: - Jeg er spændt på, hvordan du kommer omkring træarbejdet. Fin er den helt sikkert! Er det ikke den model, som er udstyret med det, som salig "Bjørn" kaldte en "psykopatisk volumekontrol".

Er det bevidst, at du har valgt radiale lytter i stedet for axiale i forbindelse med udskiftningen af de mindre typer?

Tillykke Gottschalck, med det fine resultat :thumbsup:

Tilføjelse:

Det med 230V i stedet for 220V giver jo en lille overspænding, som kan betyde noget for lampeliv og spændinger til rørene, som øges en smule. Der KAN være visse fordele ved at sænke spændingen, hvis disse spændinger i forvejen ligger højt på især udgangsrørene (EL84? eller?) - Det har så også indflydelse i nedadgående retning for glødespændingen, som jo så helelr ikke skal blive for lav. Jeg tænker, at 6,0V umiddelbart vil være min nedre grænse for denne spænding. (ja- jeg ser så efterfølgende, at det er ECL85, som er udgangsrør)

Vh
Freddy
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 608

Indlægaf mcs_5 » tirs 15. jan 2013 21:47

Fredmarantz skrev:Er det bevidst, at du har valgt radiale lytter i stedet for axiale i forbindelse med udskiftningen af de mindre typer?

Jeg valgte det der var tættest på de oprindelige 80µF 16V. Jeg kunne godt nok få 82µF i aksiale typer, men det var i en kedelig kvalitet, og de kostede en formue. De radiale Panasonic FC var både bedre og billigere. Resten på 10µ og 100µ var jo nemme at få som aksiale i god kvalitet.

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 608

Indlægaf acj1980 » lør 30. nov 2013 18:49

Jeg så lige at der var en tråd med denne lidt specielle forstærker, egentlig lidt spøjst at man har brugt ecl85 rør i stedetfor ecl86, det er sku en flot model du har fået Gottschalck, den er meget pæn og overskuelig, dog ville jeg nu nok ha nøjes med at skifte de lytter der var gledet mest fremfor at skifte dem ud til de noget kedelige nye typer, hovedlytterne er jeg heller ikke tilhænger af da det nærmest hvæser af en når man kigger på det, evt kunne man fjerne det plastik der sidder omkring dem og så notere spænding og værdi i bunden.

Jeg holder selv mest på at tingene skal fremstå så originalt som muligt, har jeg noget elektronik der skal skrottes med bla de gule philips kondensatorer bliver de loddet af og gemt, det ser nu pænere ud når man lukker apparatet op og ser den slags ;-).

Jeg kunne nu egentlig godt tænke mig sådan et dyr, meen efter hvad de vidst sælges for er det vidst noget min pengepung må se laaangt efter.. så må nøjes med min TO-R s15 ;-)

Mvh

Alex
acj1980
 

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 608

Indlægaf Tube mania » lør 30. nov 2013 19:29

Det er et godt stykke arbejde der er lavet og du har ret...det er en fed forstærker. I min 'rørteknik' tråd testes min et sted...jeg har et komplet sæt med forstærker og tuner.

BTW. Der er mere 'go' i et ECL85 end et ECL86...så valget er fornuftigt. Det præsterer større effekt ved lavere spænding...lige noget for mig.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 608

Indlægaf bjerager » lør 30. nov 2013 19:35

Og så lyder den også ret godt - var imponeret på sidste træf.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1882
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 608

Indlægaf Gottschalck » lør 30. nov 2013 23:14

Jeg spiller ikke så ofte på den, men er ret glad for lyden, behagelig og klasser over en TOR S 15 rent ydelsesmæssigt. Jeg foretrækker nye og driftsikre kondensatorer fremfor ditto originale 50 år gamle typer. Ærgerligt at ødelægge trafoer eller andet bare fordi det skal se originalt ud. Når man ikke kigger ind i kassen betyder det ikke så meget, synes jeg. Der er jo ikke lavet om på konstruktionen eller pillet ved kredsløb eller koblet tonekontroller ud. Alt er i original stand bortset fra lidt nye kondensatorer.
Mht. Ecl 85 så virker det som om de er kraftigere end ditto 86 rørene og der er vist også en ultralinær kobling, der gør noget godt, rent lydmæssigt. Bassen er lidt boostet, men det klæder meget musikken godt. Mellemtonen er absolut forstærkerens stærke side.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 122 gæster