EF86-E80F

Rør i alle afskygninger

EF86-E80F

Indlægaf Ehapa » søn 25. jan 2015 17:21

HILFE!,

Jeg har en Radford Sta-15, og spørgsmålet er om jeg kan bruge E80F rør istedet for EF86, ifølge noget info på nettet
kan jeg, men vil lige være sikker, nogen der kender svaret??.

mange tak
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: EF86-E80F

Indlægaf Fredmarantz » søn 25. jan 2015 18:12

Ikke, at jeg her i skyndingen kan hjælpe stort, men ved et hurtigt kig på

http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php

ser de altså ikke ud til at være "close or identical"

Hvordan kan det være, at du vil bruge E80F? (ja - du har selvfølgelig inspiration fra nettet, men er EF86 ikke ok)
lidt ekstra kiggeri i datasheets vil nok være på sin plads her....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: EF86-E80F

Indlægaf rørglad » søn 25. jan 2015 18:54

Ud fra nomenklaturen burde en en E80F være en særlig kvalitetsudgave af EF80 (ligesom der er med f.eks. E82CC). Men det er som oplyst et rør, der har stort set samme karakteristik som EF86!
Jeg har set E80F SQ i flere instrumenter. og det er nok til det formål, de er produceret. Et Special Quality (SQ) rør er kendetegnet ved stor præcision og muligvis længst mulig holdbarhed.
Jeg ville ikke ha betænkelighed med at prøve det i s.f. et EF86
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: EF86-E80F

Indlægaf Tonni » søn 25. jan 2015 19:34

Det er afprøvet i praksis i et sæt Leak TL12+ hos en af mine venner. Det virkede ganske udmærket, men med en lyd til følge, som ikke lige var ham. Hans Siemens (mener jeg det var) kom i igen...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: EF86-E80F

Indlægaf Ehapa » søn 25. jan 2015 21:20

Jeg har nogen Telefunken ef86, de er jo gode men jeg vil godt have nogen der er mere varme i lyden, så vil lige se
hvad der er muligt at bruge, de gamle SQ-phillips med guld-pins er gode, men ved ikke om det er godt lige i denne sammenhæng, der er også Tesla ef806s der er til at betale.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: EF86-E80F

Indlægaf vfr750 » man 26. jan 2015 17:30

Hej Ephapa.

E80f, er en upgradet version af EF86. Så det bare plug and play!. Har selv anvendt dem i et par Quad II monoblokke.

Lyd mæssigt er de mere detaljeret, end de bedste EF86 ( Telefunken silver plate). De har ydermere end anden fordel:
det er et longlife rør ( +10.000 timer), og er væsentligt billigere end EF86.

Jeg har begge dele: udmålt som matched par, eller som kvartet.

hilsen

VFR
vfr750
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19 mar 2013
Lokalitet: Hammel

Re: EF86-E80F

Indlægaf Ehapa » man 26. jan 2015 19:03

vfr750 skrev:Hej Ephapa.

E80f, er en upgradet version af EF86. Så det bare plug and play!. Har selv anvendt dem i et par Quad II monoblokke.

Lyd mæssigt er de mere detaljeret, end de bedste EF86 ( Telefunken silver plate). De har ydermere end anden fordel:
det er et longlife rør ( +10.000 timer), og er væsentligt billigere end EF86.

Jeg har begge dele: udmålt som matched par, eller som kvartet.

hilsen

VFR


Fedt, du hører lige fra mig, jeg prøver et sæt imorgen, og hvis det virker ville det være godt med noget matched.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: EF86-E80F

Indlægaf vfr750 » man 26. jan 2015 19:14

Hej Ehapa.

Det er ok. Jeg giver, som ingen andre gør, 3 måneders fuld garanti på mine rør.

hilsen

VFR
vfr750
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19 mar 2013
Lokalitet: Hammel

Re: EF86-E80F

Indlægaf Fredmarantz » man 26. jan 2015 20:43

Jeg giver 3½ måned på mine - hvis de ikke har været tændte. :lol:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: EF86-E80F

Indlægaf Gottschalck » man 26. jan 2015 23:05

Og du kan låne EF-86 af mig hvis det skulle være? Jeg har en del forskellige som ikke er TF. Ellers er der også Ef806S som er superudgaven af EF-86
De sidder i mine Leak 12+ og er de bedste typer jeg har prøvet.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: EF86-E80F

Indlægaf vfr750 » tirs 27. jan 2015 01:19

Hej Freddy!

Det er rart, at vide, kvaliteten af dine rør, så længe de ikke har været tændt!!


vh

VFR
vfr750
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19 mar 2013
Lokalitet: Hammel

Re: EF86-E80F

Indlægaf Fredmarantz » tirs 27. jan 2015 01:54

ja- ikke ;)

Det dér med at sælge rør med garanti er sådan lidt errr - garanti mod hvad?

-Kortslutning/overslag?
-Mikrofoni?
-utætheder?
-At det i en forstærker, du ikke som rørsælger, kender, redplater? (ja, det er nok og sandsynligvis en biasfejl i forstærkeren, men hvordan vil du checke det? (røret kan herefter være blevet defekt)

-At det lyder dårligt (i købers ører), men fungerer fint elektrisk, som det var ment - hvad så??

-Bærer du også garantien, hvis røret mod forventning afstedkommer en ødelagt forstærker og et nedbrændt hus (worst case og voldsomt overdrevet, men muligt)?

-Du tester sandsynligvis med en AVO - som vi sikkert begge kan blive enige om er en rigtig fed tester, men det er ikke det samme som at teste røret i den forstærker, som røret skal sidde i.

-Hvordan ved du, at du er den eneste, der lige giver 3 mdr's garanti? (du er nok den eneste, der overhovedet udsteder en garanti, (som må betegnes som en juridisk term)

Hvis du er rørpusher eller vil til at være det - ville jeg nok også ændre min titel til "fritidsbranchemedlem" eller sådan noget i den dur.

Og vil du kun sælge og ikke deltage i debatterne, så vil det måske være mere passende at oprette disse skjulte "sælges-annoncer" i købe-sælge-bytte-forummet, hvor du også skal skrive priser på.

Ja- jeg sælger også et rør eller to i ny og næ (under 10 om året) - og jeg udsteder ikke lige en garanti (det gør man normalt som selvstændigt erhvervsdrivende, hvilket jeg ikke er) - men fortæller til køber, at han selvfølgelig kan aflevere det/dem igen, hvis det/de ikke falder i hans smag og så udligner vi nok enten med et andet rør eller pengene retur - Det er nok sådan en almindelig uskrevet vedtægt vi har her i forummet.


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: EF86-E80F

Indlægaf vfr750 » tirs 27. jan 2015 03:02

Hej Freddy.

1) Min garanti på rør er: De overholder de specifikke data, for det pågældende rør. Alle rør, har en tendens til mikrofoni, nogle
NOS-rør, udvikler det gradvist med tiden, hvilket man ikke kan tage højde for, ved test af rør. Her giver jeg køber muligheden for at aflevere det, eller få pengene retur.

2) Med hensyn til, at du vil titulere mig som "rørpusher", har jeg følgende kommentar: Jeg er konkret, i mit svar på vedkommende, der har brug for hjælp til valg af rør. "close or identical", hvad kan man bruge det til??

vh

VFR
vfr750
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19 mar 2013
Lokalitet: Hammel

Re: EF86-E80F

Indlægaf Fredmarantz » tirs 27. jan 2015 21:57

Jeg synes nok, at vi nu, ved hjælp af mig, er kommet udenfor Ehapa's emne og dette er hermed mit sidste korte indlæg vedr. dine rør - VFR750:

I mine øjne markedsfører du dine rør udelukkende med salg for øje - hvilket jeg tænker skal i "køb - slag-bytte - vurderes afd." med prisangivelse - dine indlæg virker i mine øjne som skjulte salgsannoncer. Du markedsfører med "garanti", hvilket jeg ikke synes er heldigt - jeg har argumenteret ovenfor. Du får det faktisk til at fremstå som en art forretning med salg af rør - klædt ud som et menigt forummedlem. Dine tekniske forklaringer virker som noget, du har læst og holder ikke vand - men lyder som tech-babble i salgsøjemed. "Eks: "Alle rør har en tendens til mikrofoni, nogle NOS-rør, udvikler det gradvist med tiden"" ??? - hvor kom den lige fra?

Med hensyn til din kommentar til mig vedr, det at være konkret i mit svar til Ehapa, hvor jeg nævner, at man i Duncan's Tube datalocator ikke synes at finde E80F som et "close eller identical" - rør - og at jeg derfor opfordrer til at man læste sig ned i databladene, synes jeg er helt ok at skrive - fordi:

Dette forum er ikke en brevkasse med spørgsmål og svar fra såkaldte eksperter, men derimod et debat/diskussionforum mellem personer, som interesserer sig for Vintagehifi - hvorfor man må forvente, at der kommer andet end svar. Det er grundlæggende for et forum - også dette.

-Så "orakelsvar" hører hjemme i ugebladenes brevkasser
-Salgsfremstød af rør i større målestok hører hjemme i salg - køb- bytte - vurderes afd. med nævnt pris.
-Personer med noget der ligner udelukkende interesse for salg af egne varer, bør tituleres "branchemedlem - eller i det mindste "fritidsbranchemedlem" - så man kan forholde sig til de bagvedliggende interesser for aktiviteten.

Sorry Ehapa for OT - jeg holder inde her.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: EF86-E80F

Indlægaf Ehapa » ons 28. jan 2015 13:56

Hej Freddy, og Vfr750

Helt fint med lidt delte meninger!...i brænder jo for det kan jeg næsten mærke helt herovre i KBH ;)

Jeg har netop lånt et par sæt E80F(valvo/SQ) af rørglad, de er rigtig gode ,og økonomisk en billigere løsning end EF86, så ideen med E80F er god, jeg fandt ud af at mine er Telefunken EF86-silver plate, så af EF86 typen
bliver det nok ikke bedre, jeg synes de har lidt bedre "flow" i lyden end E80F. så EF86 bliver siddende i Radford.

Så tak for hjælpen herfra..
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 137 gæster