Radford STA-12

Rør i alle afskygninger

Radford STA-12

Indlægaf Analog » fre 27. feb 2015 12:47

$_57 top.JPG
Det lader desværre til, at mit indlæg fra i går aftes blev helt udraderet af virusangrebet - det står i listen, men kan ikke åbnes. Og der er tilsyneladende tre svar, jeg ikke kan læse... Så jeg prøver igen - og håber de flinke folk vil skrive endnu en gang.

Jeg har været så heldig at få fat i en Radford STA-12 for tre uger siden, og den står og spiller lystigt i mit set-up. Og jeg er overrasket, hvor god den er. Jeg havde regnet med, at den ville være god, men alligevel... :Thumpsup:

Jeg har googlet lidt, fundet en lille smule, lidt diagram, er opmærksom på, at faseplitteren er med dobbelttriode, hvilket blev ændret til triode/pentode i STA-15 efterfølgende osv. Jeg har også testen i marts 1961 i Hifi News (ja, jeg har bladet ;) ). Men jeg kunne alligevel godt tænke mig noget mere info, hvis nogen kan komme med nogle gode links eller noget i det hele taget....

Et konkret problem er, at jeg mangler bundpladen. Den er væk. Skulle tilfældet ske, at der dukker en op på ebay f.eks., vil jeg selvfølgelig prøve at få fat i den, men i mellemtiden må jeg nok lave en anden. Evt. bestille en fra http://www.schaeffer-ag.de/en/ Men så har jeg brug for mål (ok, jeg har resten af forstærkeren, den skal passe på :thumbsup:) - men hvad havde Arthur Radford f.eks. designet af ventilation i den? Jeg har læst, at der skulle være et diagram på den. Så kunne det også været sjovt at have lige præcis det diagram på den.

Men al god information i det hele taget, vil være velkommen... :-)

*HELP*
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Analog
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12 jun 2010
Lokalitet: Sorø

Re: Radford STA-12 - igen

Indlægaf his067 » fre 27. feb 2015 14:51

Hej,

Kommer du til træf? Hvis du gør har jeg en STA15 med som du kan tage mål af. RadfordRevival.co.uk er også et godt sted. Men det bedste sted at finde ud af det der med radford er Yahoo gruppen
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Radford STA-12 - igen

Indlægaf Helikon » fre 27. feb 2015 17:54

Tillykke med STA 12'eren, dem er der ikke mange af i omløb. I de efterhånden mange år jeg har tjekket ebay for Radford har jeg vist kun set en eller to STA 12'ere og ingen reservedele..
Det er nu heller ikke den store udfordring at lave en bundplade, det er bare en flad jernplade med huller i til ventilation.
Som his067 vil jeg stærkt anbefale Radford Yahoo gruppen, det er the-go-to-place-for-Radford-info-on-the-internet, der er bl.a et antal ex. Radford ansatte, tidligere forhandlere og fyrene fra RadfordRevival.co.uk med og hjælpsomheden er lige så stor som her på sitet.

mvh Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Radford STA-12 - igen

Indlægaf his067 » fre 27. feb 2015 18:19

Helikon skrev:Tillykke med STA 12'eren, dem er der ikke mange af i omløb. I de efterhånden mange år jeg har tjekket ebay for Radford har jeg vist kun set en eller to STA 12'ere og ingen reservedele..
Det er nu heller ikke den store udfordring at lave en bundplade, det er bare en flad jernplade med huller i til ventilation.
Som his067 vil jeg stærkt anbefale Radford Yahoo gruppen, det er the-go-to-place-for-Radford-info-on-the-internet, der er bl.a et antal ex. Radford ansatte, tidligere forhandlere og fyrene fra RadfordRevival.co.uk med og hjælpsomheden er lige så stor som her på sitet.

mvh Niels


Måske skulle vi også lige nævne at Tim de Paravicini og Arnold Weisenfield (som designede en del gode Radford ting i 1990erne) også er med i gruppen, foruden (selvfølgelig) Helikon og mig selv.

Radford gruppen= https://groups.yahoo.com/neo/groups/radford/info
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Radford STA-12 - igen

Indlægaf Analog » fre 27. feb 2015 20:11

Tak for tip'sene. Jeg har nu sendt anmodning til yahoo gruppen.

Det lader til at være en sjælden forstærker. En dag kunne jeg godt tænke mig at sammenligne den med STA-15. De forskellige fasesplittere osv...

Købte den på e-bay for fem uger siden. (Det er nok tre uger siden, den kom. Og tiden går hurtigt...)

Jeg kan se, at Radford Revival har bundplader. Skal dog lige tjekke, om det er samme mål som min STA-12 - deres er STA-15 og -25. Jeg ville tro, at de er nogenlunde ens.
Brugeravatar
Analog
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12 jun 2010
Lokalitet: Sorø

Re: Radford STA-12 - igen

Indlægaf Ehapa » fre 27. feb 2015 20:56

Tillykke den ser flot ud, har du ikke en Maskinhal/smed der hvor du bor ...få dem til at klippe et stykke i rustfri, og lav godt med huller evt. 8mm, Radforden, ihverfald sta-15 bliver meget varm. Hvad er egentligt forskellen på Sta-12, og Sta -15 udover de 2x3watt?.
Jeg har en Sta-15 som jeg er meget glad for.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Radford STA-12

Indlægaf MDA » fre 27. feb 2015 21:15

Er du så ikke også være venlig, nemlig at opdater din profil :)
viewtopic.php?f=433&t=2947&p=25705#p25705
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Radford STA-12

Indlægaf Tonni » fre 27. feb 2015 23:24

Undskyld OT men din avatar... Er det en D-36? Havde sådan een og den spillede fremragende!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Radford STA-12

Indlægaf his067 » lør 28. feb 2015 00:16

Kom med på træf, så får du chancen for at sammenligne.....!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Radford STA-12

Indlægaf Analog » lør 28. feb 2015 12:50

OT; avatar'en er en B36 - så vidt jeg ved, det er ikke et billede jeg selv har taget. Men jeg er sikker på, at den er fremragende. :-) Jeg har en G36, og den synes jeg faktisk er bedre end min PR99 mkIII.
Brugeravatar
Analog
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12 jun 2010
Lokalitet: Sorø

Re: Radford STA-12

Indlægaf Analog » lør 28. feb 2015 13:04

Tilbage til tråden; Her http://www.audiomisc.co.uk/HFN/Radford/ ... cuits.html har jeg læst mig til, at min STA-12 har fasesplitter med to trioder, mens forskellen til STA-15 bl.a. skulle være, at fasesplitteren er lavet med en pentode/triode (det skrev jeg vist også i indledningen), hvilket skulle have forbedret designet med lavere forvrængning - og der skulle være vredet en anelse mere effekt ud af den. Jeg har ikke haft tid til at studere det. Intuitivt, ville jeg mene, at de to trioder er simple og symmetriske, mens pentode/triode ikke er lige så simple og vel heller ikke symmetrisk? Men præcis hvordan, det har betydning for den målte forvrængning osv., har jeg ikke nået at sætte mig ind i. Men jeg kunne da ikke mindst godt tænkt at mig at høre, hvordan der evt. er forskel i lyden på STA-12 og STA-15.

En visuel forskel er, at coveret over trafoerne er med louvre's på STA-12, mens STA-15 og -25 blot har firkantede små huller som et gitter. Jeg synes klart, den gamle har mest stil... :-) Og under alle omstændigheder; jeg er ikke utilfreds med lyden - jeg er faktisk lidt paf...
Brugeravatar
Analog
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12 jun 2010
Lokalitet: Sorø

Re: Radford STA-12

Indlægaf his067 » lør 28. feb 2015 20:39

Fase splitteren er forklaret her:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Radford STA-12

Indlægaf his067 » lør 28. feb 2015 21:19

Du kan finde mere om STA serien her hvor Arthur Radford publicerede forstærkeren som selvbyg.
https://groups.yahoo.com/neo/groups/radford/files/Radford%20DIY%20MA15%20Mk2/
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Radford STA-12

Indlægaf Analog » søn 1. mar 2015 12:01

Tak for artiklen fra Wireless World. Det er spændende læsning. Det er interessant, at udgangstrafoen ikke ses som en begrænsning, den har man simpelthen fået tilstrækkeligt god... - mener man. - 3dB ved 150 kHz må vel også være OK... Til gengæld er hele fokus på fasesplitteren, fordi den sætter begrænsning for, hvor meget negativt feedback man kan tilføre, pga. af fasedrej ved høje frekvenser og manglende båndbredde. Det er jo ellers ikke fordi open loop båndbredden er særlig dårlig. Og senere har man jo så også sat spørgsmålstegn ved, om det nu også er så smart bare at modkoble alt, hvad man kan... Og så blev jeg også det klogere, at STA-12 og -15 fasesplitterne er næsten ens - de er begge long tail, blot med den forskel at den ene så er med en pentode.

Det korte af det lange er, at det er nogle meget fine forstærkere....

Jeg har ikke studeret artiklerne i HiFi News fra Yahoo gruppen endnu, Men der har jeg til gengæld bladene stående fysisk i reolen, så dem må jeg lige have trukket frem og genstuderet! Og jeg er blevet medlem af Yahoo gruppen, så den skal jeg også have skimmet igennem senere...

Sjovt at Arthur Radford publicerede tegninger af chassis og det hele. Nu skal jeg bare have fundet den af min manglende bundplade.... :-)
Brugeravatar
Analog
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12 jun 2010
Lokalitet: Sorø

Re: Radford STA-12

Indlægaf Helikon » søn 1. mar 2015 17:45

Hej
STA 12 er fra den serie der kaldes "mkll" og de er før "series 3" (dem med små frikantede huller i skjoldet) som er de mest almindelige. En anden forskel er at mkll typerne er opbygget på det der kaldes turret boards, det er små drejede rør der er presset i en fiberplade hvor på komponenterne er hardwired. Turret boards er meget robuste og blev anvendt til militær- og fly elektronik, selvsagt en kostbar løsning der blev erstattet af print i series 3 typerne, det er billigere at fremstille og hurtigere (og dermed billigere) at montere med komponenter på og kan maskinloddes.

Til orientering eksisterer der også en STA 7, den er mere sjælden end STA12.

Tilføjelse: Farven på mkII er cremehvid, på series 3 er den blevet lys grå og nogle i en to-tone hvor rammen er lidt mørkere. Der findes nogle enkelte eksemplarer i en grønlig rynkelak, jeg har en radio FMT2 der havde den finish, en tidligere ejer havde spraymalet den lysegrå men det var ikke lykkedes ret godt, til gengæld var det ikke til at få fjernet fra rynkerne så den blev slebet glat og er nu malet grå.

mvh Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster