Forbedret emission?

Rør i alle afskygninger

Forbedret emission?

Indlægaf AnalogBo » lør 13. jun 2015 21:46

Det er lige lykkedes mig at forbedre emissionen i et gammelt vacuum fluorescent display (VFD) ved at give katodetråden (glødetråden) overspænding i fire minutter. Jeg brugte 7 volt veksel på et display der var beregnet til 4 volt.
Er der nogen som ved hvad der sker og om samme trick kan bruges på gamle rør?
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 114
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup

Re: Forbedret emission?

Indlægaf MaxJ » lør 13. jun 2015 21:49

Hvad er det for et tragisk øje ( magisk øje ) du taler om og ja det kan man godt men det er lidt ligesom at pisse i bukserne men det virker.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Forbedret emission?

Indlægaf mcs_5 » lør 13. jun 2015 22:11

Det er et VFD - ikke et tragisk øje.

Du kan nogle gange genoplive rør, med overspænding på glødetråden. Du brænder noget skidt væk fra glødetråden eller katoden. Nogle NOS-rør skal også have kuren, før de kommer igang.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Forbedret emission?

Indlægaf MaxJ » lør 13. jun 2015 22:18

Er det så ikke muligt at du MÅSKE vil afsløre hvad vi har med at gøre. Det vi jo nok hjælpe dig en hel del.

Hvad er et VDF.?????????
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Forbedret emission?

Indlægaf mcs_5 » lør 13. jun 2015 22:27

VFD = vacuum fluorescent display, som Bo skriver.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vacuum_fl ... nt_display

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Forbedret emission?

Indlægaf jan_stevns » lør 13. jun 2015 22:28

Et vfd (vaccum flourecent display ) også kaldet et magisk øje er en gammeldags indicator - hvis "display'et" enten er i toppen af røret, eller på siden

magic_eye.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns
 

Re: Forbedret emission?

Indlægaf MaxJ » lør 13. jun 2015 22:39

Nå ja men så taler vi jo om den samme ting. Den type du viser er enten ME85 eller EM83, det kan også være et EM81 men der findes så mange af den type så det er ikke umagen værd. Hvis du mangler en af oven nævnte så sig til.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Forbedret emission?

Indlægaf mcs_5 » lør 13. jun 2015 23:33

MaxJ skrev:Nå ja men så taler vi jo om den samme ting.

Ja, måske - Bo har ikke svaret endnu ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Forbedret emission?

Indlægaf AnalogBo » lør 13. jun 2015 23:38

Jeg mente sådan et med en masse anoder. Hver anode kan være et segment eller et helt ord. Vi har faktisk to af slagsen i vores bil fra 2002. Men det centrale er jo katoden. Tak for kommentarerne.

Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 114
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup

Re: Forbedret emission?

Indlægaf acj1980 » søn 14. jun 2015 14:15

Jeg tænker lidt at man kan brænde nogle af de små skaller af som ligger på glødetråden, lidt ligesom det der sker i et godt gammeldags billed rør, man giver det lidt overspænding på glødetråden, og så spiller det fint i en periode igen, mht de tragiske øjne så er jeg rimelig sikker på at der med de gamle runde øjne opstår samme problem efter nogen tid som skete med de første billede rør inden man lavede et knæk på elektron kanonen, de her rør havde en ren fosforbelægning, foruden elektroner bliver der også afsendt ioner, ionerne destruere fosforet eller brænder det sådan set af, derfor lavede man knækket på kanonen og afbøjede elektronerne med en svag magnet mens ionerne forsvandt lige op i ingenting, de afbøjes ikke magnetisk.

Essensen i min forklaring er: at fosforet bliver brændt af dvs illumiteten bliver svagere efter en rum tid, men som Bo skriver kan det sagtens opfriskes, dog skal man doble anodespændingen på de magiske øjne i stedetfor på glødetråden.
acj1980
 

Re: Forbedret emission?

Indlægaf AnalogBo » søn 14. jun 2015 14:35

TAK acj1980 for den gode forklaring. Jeg kendte ikke den med forhøjet anodespænding på det magiske øje.
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 114
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup

Re: Forbedret emission?

Indlægaf acj1980 » tirs 5. jan 2016 19:42

Det virker og kan køre i en pæn lang periode, på de gamle magiske øjne med indikator i toppen laver man blot en spændingsdobler, og så spiller det igen
acj1980
 

Re: Forbedret emission?

Indlægaf møffe » ons 13. jan 2016 23:19

Ti-hi.. jeg har pyntet på mange PHILIPS k-9 og K-11 TV ved at lægge en ekstra vikling på linie-trafoen til billedrørets glødespænding.... GNÆK- GNÆK.

m.h.t VFD er det som regel i glødekredsen at fejl indtræder, som oftest er det bare at efterlode alle forbindelser på display, og komponenter i serie med glødespænding. det "plejer" at få liv i display igen. Ellers er der som regel en spole eller lille formodstand der kan "by-passes"

Åh jow, kommer nu i tanker om hvad man gjorde med hvisse Panasonic - Sony TV og -igen, Philips D-16 og G2 TV-chassis, hvis billedrøret var lidt uldent..
(bare rolig, det er snart tyve år siden at jeg reparerede TV på samlebånd, på centralværksted)

møffe
møffe
 

Re: Forbedret emission?

Indlægaf acj1980 » ons 13. jan 2016 23:24

De kunne også "skydes" hvis TVét kun skulle holde en rum tid mere.. ellers bare lidt mere power på glødespændingen til billedrøret :-P
acj1980
 

Re: Forbedret emission?

Indlægaf kj2005 » man 18. jan 2016 21:45

AnalogBo skrev:Det er lige lykkedes mig at forbedre emissionen i et gammelt vacuum fluorescent display (VFD) ved at give katodetråden (glødetråden) overspænding i fire minutter. Jeg brugte 7 volt veksel på et display der var beregnet til 4 volt.
Er der nogen som ved hvad der sker og om samme trick kan bruges på gamle rør?
Mvh Bo


Hej Bo,
Det er et stykke tid siden du spurgte, om emissionen kunne forbedres på gamle rør? Efter jeg overtog en gammel rørtester, har der været eksperimenteret en del med mange af de gamle radiorør, som jeg har samlet gennem årene.
Jeg kunne ikke rigtigt forstå, hvorfor der opstod forskelle i målingerne på nogle af de testede små signalrør som ECC81/82 og 83..ikke på dem alle men forskelle som gjorde de gamle rør brugbare igen?

Efter lidt læsning har jeg oversat det her:

"Det typiske overfang getter anvendes i små vakuumrør som 12AX7 , og består af en ring formet struktur fremstillet af en lang strimmel af nikkel, som bøjes op til et trug, og derefter foldet ind i en ringform med trugets åbning opad . Truget fyldes op med en blanding af barium azid og glaspulver.

Under aktivering af barium mens glasrøret stadig sidder på vakuumpumpen, er en RF induktion varmespiral forbundet til en kraftig RF oscillator (som opererer i 27 MHz eller 40.68Mhz båndet) placeret omkring glaskroppen i samme plan som ringen. Spolen fungerer som den primære del af en transformer og ringen som en enkelt kortsluttet vikling. Store RF strømme flyder i ringen som opvarmer ringen. Spolen bevæges langs aksen af glasrøret således at ringen ikke overophedes og smelter. Når ringen er opvarmet tilstrækkeligt nedbrydes bariumazid til barium damp og nitrogen. Nitrogenen pumpes ud og barium kondenserer på indersiden af glasrøret oven over planet af ringen og danner en spejllignende bundfald med et stort overfladeareal. Det pulveriserede glas i ringen smelter og indeslutter eventuelle partikler, som ellers kunne undslippe løs inde i røret og senere forårsager problemer. Barium går i forbindelse med enhver fri gas, når den aktiveres og fortsætter med at fungere efter røret er frigjort fra pumpen. Under brug, bliver de interne elektroder og andre dele af røret varme. Dette medfører at absorberede gasser bliver frigjort fra metalliske dele, såsom anoder , gitre og ikke metalliske-men porøse-dele, såsom keramiske dele. Gassen bliver fanget på det store område af reaktivt barium på røret inderside og fjernes dermed fra røret."

Det har vist sig, at det reaktive barium åbenbart skal have tid til at reagere for nogle af de 30-40-50 år gamle rør, og at man nok skal måle gamle rør mere end én gang, før man skal afskrive dem som ikke brugbare.

En del gamle Mullard ECC83 og ECC81 har vist forbedrede data efter at have været målt et par gange, hvor andre fabrikater som Telefunken og Siemens åbenbart har været kørt hårdt eller at getteret ikke længere kan absorbere gas?

Selve rørets udseende mht. mere eller mindre røgfarvet glas siger intet om rørets evne til at lede elektroner, og at den reaktive barium kan se ud som et blankt aluminiums-spejl eller som sort spraylak på indersiden af røret...flere Miniwatt og Philips ECC83/82 og 81 har ofte sort getter.

Til sidst lidt om at forøge glødespændingen fra de 6,3 volt til kortvarigt 16,3V ,ca. 3. sek.. For enkelte af de småsignalrør der blev testet , virkede den kortvarige overspænding som boost af både Ia og S = GM stejlheden....forbedringen af måledata for de enkelte rør hvor den højere glødespænding blev tilført, er ikke aftaget. Helt præcist hvorfor der opstår en forbedring af måledata ved en højere glødespænding ved jeg ikke?

Jeg er endnu ikke færdig med udmåling af EL34,84 og KT77,88, 6550, men der var flere Telefunken EL34 som målte over de angivne 70mA ved 250Vdc , Vg1 - 14,5V, S= 11mA/V...rør som er tilbage fra et sted i tresserne? ...kun ét ud seks såkaldete "NOS" Telefunken EL84 målte over specs.

Efter at have målt på de mange rør, er der opstået flere spørgsmål end spørgsmål besvaret!

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster