Unica Zephyr Radio

Rør i alle afskygninger

Unica Zephyr Radio

Indlægaf CLIX » tors 19. nov 2015 08:57

Jeg er lige blevet ejer af denne Unica Zephyr Radio. Desværre var der ingen manual med, så jeg ved ikke så meget om den. Jeg kan umiddelbart heller ikke finde det helt stor om den på nettet, så er der en eller anden der evt. har en bruger/servicemanual de vil af med (en kopi ville også være fint) så vil jeg gerne købe den.

Desuden vil jeg høre, om der er nogle af de kloge hoveder her inde, der kan fortælle lidt om den. Alt har interesse.

Den trænger til en kærlig hånd, men da den kostede gratis, skulle den med hjem.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Kunstig intelligens kan intet stille op mod naturlig dumhed.
Brugeravatar
CLIX
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18 nov 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Randers

Re: Unica Zephyr Radio

Indlægaf PerHej » tors 19. nov 2015 09:51

Hejsa

Du kan starte her....
http://www.radiohistoriskforeningvest.d ... msiden.php

Hilsen Per H
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Unica Zephyr Radio

Indlægaf Andreas » tors 19. nov 2015 11:42

Så vidt jeg kan se på det diagram der er hos radiohistorisk forening vest er den med U rør og uden net trafo. Det betyder at hele metal chassiset inden i trækassen potentielt kan være "live" med 230V - den er med andre ord livsfarlig at rode med og du bør som minimum have en skilletrafo hvis du vil gå videre med projektet! Men ellers en fin gammel sag...

Mvh,

Andreas
Andreas
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 02 jun 2011
Lokalitet: København

Re: Unica Zephyr Radio

Indlægaf acj1980 » tors 19. nov 2015 12:59

Andreas skrev:Så vidt jeg kan se på det diagram der er hos radiohistorisk forening vest er den med U rør og uden net trafo. Det betyder at hele metal chassiset inden i trækassen potentielt kan være "live" med 230V - den er med andre ord livsfarlig at rode med og du bør som minimum have en skilletrafo hvis du vil gå videre med projektet! Men ellers en fin gammel sag...

Mvh,

Andreas


Det var de allerfleste radioer bygget i dén periode, det var først da man reviderede stærkstrøms reglementet at fabrikkerne blev tvunget til at bygge en trafo ind i radioerne, i øvrigt en dyr komponent, og for mange en gene da der jo stadigvæk var steder i Danmark hvor der kun var jævnspænding!, dette var kun gældende for radioerne, fjernsyn fortsatte som bekendt uden skille transformatorer
acj1980
 

Re: Unica Zephyr Radio

Indlægaf CLIX » fre 20. nov 2015 11:02

PerHej skrev:Hejsa

Du kan starte her....
http://www.radiohistoriskforeningvest.d ... msiden.php

Hilsen Per H


Hej Per

Tak for svaret og linket, der er meget guld på den hjemmeside.
Kunstig intelligens kan intet stille op mod naturlig dumhed.
Brugeravatar
CLIX
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18 nov 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Randers

Re: Unica Zephyr Radio

Indlægaf CLIX » fre 20. nov 2015 11:04

Andreas skrev:Så vidt jeg kan se på det diagram der er hos radiohistorisk forening vest er den med U rør og uden net trafo. Det betyder at hele metal chassiset inden i trækassen potentielt kan være "live" med 230V - den er med andre ord livsfarlig at rode med og du bør som minimum have en skilletrafo hvis du vil gå videre med projektet! Men ellers en fin gammel sag...

Mvh,

Andreas


Hej Andreas

Tak for advarslen.
Kunstig intelligens kan intet stille op mod naturlig dumhed.
Brugeravatar
CLIX
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18 nov 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Randers

Re: Unica Zephyr Radio

Indlægaf acj1980 » fre 20. nov 2015 21:24

CLIX skrev:
Andreas skrev:Så vidt jeg kan se på det diagram der er hos radiohistorisk forening vest er den med U rør og uden net trafo. Det betyder at hele metal chassiset inden i trækassen potentielt kan være "live" med 230V - den er med andre ord livsfarlig at rode med og du bør som minimum have en skilletrafo hvis du vil gå videre med projektet! Men ellers en fin gammel sag...

Mvh,

Andreas


Hej Andreas

Tak for advarslen.


Du kan mindske livsfaren ved at du ikke prøver at servicere den f.eks i bryggers hvor gulvet kan være fliser, eller cement, det kildre langt mindre i fingrene hvis man har træguld under fødderne (y)
acj1980
 

Re: Unica Zephyr Radio

Indlægaf møffe » fre 20. nov 2015 23:50

Og pas på som bare..#¤&"`§§..! hvis du begynder at pudse skalaglasset. Lidt AHHHHH (dårlige ånde) til et lille område dugger, tørres forsigtigt med vat. Det dur, men tager tid. Selv teksten på ELTRA og L&L skalaglas forsvinder ikke når denne metode anvendes.
Tjek med polsøger på chassis når du roder i den, at der ikke er fase på metaldelene. Skilletrafo tilrådes som omtalt, men det andet er en mulighed hvis du har lidt tjek på tingene.
God fornøjelse.

møffe
møffe
 

Re: Unica Zephyr Radio

Indlægaf acj1980 » man 23. nov 2015 02:57

møffe skrev:Og pas på som bare..#¤&"`§§..! hvis du begynder at pudse skalaglasset. Lidt AHHHHH (dårlige ånde) til et lille område dugger, tørres forsigtigt med vat. Det dur, men tager tid. Selv teksten på ELTRA og L&L skalaglas forsvinder ikke når denne metode anvendes.
Tjek med polsøger på chassis når du roder i den, at der ikke er fase på metaldelene. Skilletrafo tilrådes som omtalt, men det andet er en mulighed hvis du har lidt tjek på tingene.
God fornøjelse.

møffe



Enig Møffe... btw.. hvad er det for Tv du har som profilbillede?? det ligner noget godt Dansk ;-) :OLO:
acj1980
 

Re: Unica Zephyr Radio

Indlægaf møffe » man 23. nov 2015 11:04

( acj1980: Profilbillede er et ELTRA TV-R/G med fjernbetjening. (den med kabelrullen). Type 973 og apparatet der kan anes i baggrunden er et TO-R M40 som står på et ELTRA TV type 972,)
møffe
 

Re: Unica Zephyr Radio

Indlægaf acj1980 » man 23. nov 2015 20:24

arhh dem kender jeg godt, det er fra år? slut 50erne? M40 er fra 57/58, jeg har selv bordmodellen, men jeg har en del andre TV stående også, da jeg er mest til TV
acj1980
 

Re: Unica Zephyr Radio

Indlægaf møffe » tirs 24. nov 2015 11:53

acj1980 skrev:arhh dem kender jeg godt, det er fra år? slut 50erne? M40 er fra 57/58, jeg har selv bordmodellen, men jeg har en del andre TV stående også, da jeg er mest til TV


Jeg tror at vi lige skal tage tilløb til en tråd der kunne gå under overskriften FLIMMER MED FLASKER. Naturligvis hentydende til TV med rør. :Thumpsup:

Jeg har også altid været :Skor: med de aller første TV. Det er lidt af en sport at få liv i et fjernsyn, der har henstået i årevis i et hønsehus, og er 60 år gammelt...

Til bage til ZEPHYR-projektet.

møffe
møffe
 


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster