Tandberg TA-300M

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Tandberg TA-300M

Indlægaf JanB » tirs 30. aug 2011 08:19

Et tips til dere som eier en Tandberg TA-300M med mic. forsterker. Skyvepotmeteret for PROGRAM - MIC er en kilde til frustrasjon. Det spraker og smeller når man beveger på det. Det hjelper noe at man renser pot'en, men det varer skjelden lenge før cirkuset er i gang igjen. Man kan koble bort dette skyvepotmeteret ved å nappe ut alle kabler fra det og lage seg kabler mellom forforsterker og effektforsterker. Jeg gjorde dette i går kveld på min, og det ble meget bra. Ingen sus og støy, og faktisk ble lydnivået noe høyere. Legger ved et bilde som nok ikke viser alt, men jeg håper det kan være til hjelp.
Billede
Brugeravatar
JanB
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 17 aug 2011
Lokalitet: Sør-Trøndelag, Norge

Re: Tandberg TA-300M

Indlægaf Tube mania » ons 31. aug 2011 16:53

Fint indlæg...jeg har haft sådan en forstærker og var meget glad for den, men den gik i en bytte handel som så meget andet. Finder jeg en igen kan jeg jo se her hvordan man slipper for problemet med potmeteret.,
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Tandberg TA-300M

Indlægaf X-ray » fre 2. sep 2011 08:38

Er selv den lykkelige ejer af TA300M. Brugte den iøvrigt i "Jazz-loungen" sidste år til Vintage-træffet - foran et sæt HS-15 :cool1: . Vellyd - for en Tandberg-freak 8)
Jeg var så heldig, at købe et helt nyt originalt potmeter hos Tandberg-Shop, inden han lukkede... så ingen knas her hos mig :thumbsup: Mon ikke han snart åbner igen - det var et rigtig godt sted at handle. Er vidst kun lukket pga. af noget "hacker/hjemmeside" fis - ØV :evil:

Go' weekend - Klaus.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Tandberg TA-300M

Indlægaf JanB » fre 2. sep 2011 13:21

Jeg kjøpte også et nytt potmeter hos Tandberg-Shop, som virket fint en stund. Men etterhvert begynte dette også å støye. En annen ting er at signalet alltid må gå igjennom potmeteret. De burde montert en av/på knapp for mic-forsterkeren. Jeg opplevde altså at foruten null støy så ble lydnivået litt høyere, dvs at volumkontrollen ikke trenger å stå så høyt som før. Nå kan det jo hende at det er mere som er feil med denne TA-300M som jeg har, for den er i litt ubalanse. Dvs at den har sterkere lyd i høyre kanal enn i venstre når balanse-kontrollen står i midtstilling. Så jeg må forske litt mer på den...:)
Brugeravatar
JanB
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 17 aug 2011
Lokalitet: Sør-Trøndelag, Norge


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 39 gæster