NIKKO ALPHA III

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

NIKKO ALPHA III

Indlægaf csso » tirs 23. aug 2011 21:42

Hej.

Jeg har vist fået en sådan forstærker inkl en Beta 20 i samlingen - dvs den er ikke kommet endnu, men er på vej.

Jeg har svært ved at finde noget om den - særligt om den kan brokobles.

Har vi her på forum nogle kyndige udi Nikko?
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: NIKKO ALPHA III

Indlægaf kbekke » tirs 23. aug 2011 22:03

csso skrev:Hej.

Jeg har vist fået en sådan forstærker inkl en Beta 20 i samlingen - dvs den er ikke kommet endnu, men er på vej.

Jeg har svært ved at finde noget om den - særligt om den kan brokobles.

Har vi her på forum nogle kyndige udi Nikko?


Der er vist lidt tek-spæk her:

http://www.hifiengine.com/manuals/nikko/beta-20.shtml

http://www.hifiengine.com/manuals/nikko/alpha-iii.shtml

mvh
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: NIKKO ALPHA III

Indlægaf csso » tirs 23. aug 2011 22:08


Tak for det!

Det fandt jeg også - men desværre er jeg ikke i stand til at udkode en servicemanual :(
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: NIKKO ALPHA III

Indlægaf kbekke » tirs 23. aug 2011 22:34

csso skrev:

Tak for det!

Det fandt jeg også - men desværre er jeg ikke i stand til at udkode en servicemanual :(


...så er jeg sgu' bange for at du får svært ved at brokoble den, for der er vist ikke ligefrem en knap til formålet :-)

Men et fedt sæt ellers.

Sammen med en SL-1200 og et par af dem her http://www.radiomuseum.org/r/jamo_power_p555.html var det sådan cirka noget af det vildeste en ung knægt kunne drømme om dengang i '84.

Rigtigt god fornøjelse med det.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: NIKKO ALPHA III

Indlægaf Fredmarantz » ons 24. aug 2011 02:37

Den er med dobbelt strømforsyning og mos-fet - transistorer. Lyder efter min mening bedst af alle Nikko'er.

Men hvorfor brokoble??

Jeg synes, at det vil være lidt - so - so? Begrænset, hvad man får ud af det - nogle få - meget få dB - og en større negativ følsomhed overfor lave ohmske belastninger. Det er i hvert fald, hvad jeg umiddelbvart ved om brokobling.

Jeg synes, at den er rigtig fed, som den er, sådan én.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: NIKKO ALPHA III

Indlægaf Tube mania » ons 24. aug 2011 10:22

csso skrev:Hej.

Jeg har vist fået en sådan forstærker inkl en Beta 20 i samlingen - dvs den er ikke kommet endnu, men er på vej.

Jeg har svært ved at finde noget om den - særligt om den kan brokobles.

Har vi her på forum nogle kyndige udi Nikko?


Jamen alle forstærkere kan brokobles med lidt snilde, men hvorfor dog gøre det...det er temmelig hårdt ved forstærkeren og gevinsten lille...hvis der er nogen.

Brokobling er ellers simpelt...man sender et 'normalt signal' til den ene kanal og et fasevendt til den anden kanal...tilslutter sin højtaler på +udgangen fra hver kanal...altså over de 2 røde tilslutninger. Det eneste man skal bruge er altså en fasevender uden forstærkning (gør det selv arbejde)...så er man kørende...har man har en ægte balanceret forforstærker findes begge signaler i XLR stikket.

mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: NIKKO ALPHA III

Indlægaf csso » ons 24. aug 2011 16:07

Jeg meldte pas på sættet - det var i for dårlig stand - rust og ridser efter et længere ophold i et kælderrum.

Tak for hjælpen - havde nok valgt ikke at lede efter endnu en Alpha III på baggrund af jeres input.

Jeg tror jeg forventede at 2 effekttrin ville spille med mere overskud og luft end et...
Senest rettet af csso ons 24. aug 2011 19:34, rettet i alt 1 gang.
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: NIKKO ALPHA III

Indlægaf sisimiut » ons 24. aug 2011 18:14

Hej Jo de kan brokobles Jeg har 2 som jeg købte fra nye i Audioscan for ca 30 år siden De var ombygget på deres serivce værksted så de kan brokobles med stik på indgangs bøsninger De spiller fantatisk godt uden problemer med masser af effekt! Mvh Jesper
sisimiut
 

Re: NIKKO ALPHA III

Indlægaf Renny » man 31. okt 2011 00:11

Tube mania skrev:
csso skrev:Hej.

Jamen alle forstærkere kan brokobles med lidt snilde, men hvorfor dog gøre det...det er temmelig hårdt ved forstærkeren og gevinsten lille...hvis der er nogen.

Brokobling er ellers simpelt...man sender et 'normalt signal' til den ene kanal og et fasevendt til den anden kanal...tilslutter sin højtaler på +udgangen fra hver kanal...altså over de 2 røde tilslutninger. Det eneste man skal bruge er altså en fasevender uden forstærkning (gør det selv arbejde)...så er man kørende...har man har en ægte balanceret forforstærker findes begge signaler i XLR stikket.

mvh


Ikke helt enig.. Jo i at princippet er simpelt nok. :)
Brokobling kan absolut være en fordel. Det er ikke "Hårdere" ved forstærkeren end tilsvarende 2-kanals drift. Man skal bare huske at matche impedansen rigtigt. Én 8ohms belastning brokoblet, modsvarer 4ohms belastning på hver kanal. F.eks 2x100W/4ohm, bliver så til 1x200W/8ohm. (yder "teoretisk" 2x50W/8ohm) SÅ med to brokoblet amps er der altså 4 gange så meget effekt teoretisk set. 6dB ekstra headroom (luft, overskud). Men husk at dæmpningsfaktoren også halveres sammen med impedansen. Så tykke korte kabler som muligt er mere vigtigt her.

Grunden til fasevending er, at strømudnyttelsen fra en lineær strømforsyning bliver bedre, eftersom negativ og positiv signal strømforsynes omvendt i stedet for samtidig. Det giver "normalt" ca. 10% ekstra effektivitet fra strømforsyningen.

BTW. Jeg kender ikke til Alpha III, men jeg har haft den gamle Alpha II. Skønt effekttrin! :Thumpsup:
Vintage Pioneer The Best..!
Pioneer SX-1250, Luxman PD-441.
Renny
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29 sep 2011

Re: NIKKO ALPHA III

Indlægaf Allan. A » man 31. okt 2011 00:31

kbekke skrev:
csso skrev:

Tak for det!

Det fandt jeg også - men desværre er jeg ikke i stand til at udkode en servicemanual :(


...så er jeg sgu' bange for at du får svært ved at brokoble den, for der er vist ikke ligefrem en knap til formålet :-)

Men et fedt sæt ellers.

Sammen med en SL-1200 og et par af dem her http://www.radiomuseum.org/r/jamo_power_p555.html var det sådan cirka noget af det vildeste en ung knægt kunne drømme om dengang i '84.

Rigtigt god fornøjelse med det.


Uhh Jamo´s legendariske Power serie med CBR ophængte basenheder. DE lød faktisk ret godt af en power højttaler/disko type at være. Dog lød CBR1704 som er Hifi udgaven en del bedre, det er stadig en klasse højttaler i mine øjne.
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster