Sus på FM

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Sus på FM

Indlægaf id19 » fre 28. okt 2011 23:07

Hej

Jeg har problemer med sus når jeg hører FM, er der nogen der har en god ide til hvordan jeg kan lave en antenne der duer, lige nu har jeg en ca. 10 m langt koaxialt kabel, som jeg har trukket op på loftet og her har jeg ca. 4 m kabel fra skærm og indercore ud til hver sin side, men det er åbenbart ikke godt nok. Jeg har ikke adgang til fællesantenne eller det der er bedre. Tuneren er en Pioneer F-656 mark 2.

vh Klaus
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: Sus på FM

Indlægaf mcs_5 » fre 28. okt 2011 23:37

Gå ned på biblioteket og lån Karl Rothammel's eller Eberhard Spindler's Antennenbuch, og når du så har læst en af dem, ved du ca. alt om (tyske) antenner ;)

Jeg kan også scanne et par tegninger imorgen eller søndag...

Hvis du har/kan skaffe noget 8-12mm metalrør og et stykke træ kan du let lave en antenne. Alurør er mest praktisk, men messing, kobber eller stål kan også bruges. Gamle gardinstænger er også en mulighed.

Hvor meget plads har du på dit loft? En FM-antenne er 1,5m bred og mindst 1m lang - gerne længere.

Og til sidst, hvis din tid er mere kostbar end penge, koster en god FM-antenne kun et par hundrede kroner.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Sus på FM

Indlægaf Tube mania » lør 29. okt 2011 00:36

Og med 10 meter antenne-kabel vil en forstærker anbragt ved antennen gøre underværker...
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Sus på FM

Indlægaf mcs_5 » lør 29. okt 2011 02:17

Tube mania skrev:Og med 10 meter antenne-kabel vil en forstærker anbragt ved antennen gøre underværker...

Der er jeg så ikke ubetinget enig. Som Hr. Rothammel engang skrev: "Eine gute Antenne ist der beste Hochfrequenzverstärker" En forstærker forstærker ikke kun signalet - den tilføjer også lidt støj. 10m godt 7mm kabel giver kun ca. en dæmpning på 0,6dB ved 100MHz, så det er ikke meget kabeltab der skal kompenseres for :)

Men hvis der skal en forstærker til (hvis signalet er meget svagt f.eks.), skal der bruges en god støjsvag forstærker. Lunex lavede engang en god "ren" FM-forstærker. En kinesisk linieforstærker fra Harald Nyborg er ikke velegnet til formålet... Antenneforstærkere kan også bygges selv, men her skal der lidt erfaring, og gerne måleudstyr, til.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Sus på FM

Indlægaf Tube mania » lør 29. okt 2011 08:53

Jo..men det var netop at jeg regnede med signalet nok ikke var så stærkt derude på landet og kunne behøve et lille 'boost' og det foregår jo altid bedst så tæt på antenne som muligt... :!:

Og selvfølgelig skal man selv lave forstærkeren...gerne med et ECC85 :ide: (mindre kan da ikke gøre det)...jeg kan godt finde/opfinde en opskrift og den bliver let at lave (måske enda kanal-afstemt) :Thumpsup:

BTW...fælles antenne giver ikke god kvalitet pga frekvens konvertering...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Sus på FM

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 29. okt 2011 11:53

En antenne fungerer fordi den er i resonans med den frekvens vi benytter. Den mindste antenne der kan bringes i resonans er på ½ bølgelængde. Dette regnes ud i forhold til den elektromagnetiske udbredelse og frekvensen. Korrigeret for forskellen i udbredelse mellem luft og metal:

143/fMhz

Altså er en halvande meters penge ikke helt ved siden af. Længden i hver ende af båndet er hhv. ca. 1,3 og 1,6 m. Angrebspunktet er i midten. Jeg klipper ofte et par stykker 220v montage kobbertråd på 73-75 cm og forbinder leder og skærm med en muffe til hver enden på hver sin stump evt. på en liste til at styre det hele lidt. Den passer til den standardiserede 75 Ohms indgang og kabel.

Den skal vende bredsiden mod senderen.

De ekstra rivetænder på en prof antenne gør den retningsbestemt, den bliver ekstra følsom i modtageretningen og signalet undertrykkes resten af kompasset rundt.

En opskrift på en simpel 3-element yagi-antenne der teoretisk giver 5-7% gain. (fra Vejen til sendetilladelsen):

Man skal bruge en foldet dipol. Når der kommer flere elementer falder impedansen og den foldede dipol er i fri luft 300 Ohm, den færdige antenne er ca. 50-75 Ohm, perfekt. her tager man ca. en fuld bølgelængde metaltråd, altså ca. 3m og bukker den sammen ca. en fjeredel inde fra hver ende. Endernes afstand skal være max det samme som diameter i bukket, der i dette tilfælde kunne være over et rør på ca. 7cm tykkelse. ideelt skal den færdige dipol måle en halv bølgelængde når den er færdig. Monter kablet på enderne, skærm til den ene og leder til den anden. Ca. en 1/4 bølgelængde bag dipolen placeres en reflektor, 5% længere end dipolen, lidt under en 1/4 bølgelængde foran dipolen placeres en direktor, 3% kortere end dipolen. De har ikke elektrisk kontakt til dipolen.

Altid sjovt at lave tingene selv :cool1:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Sus på FM

Indlægaf mcs_5 » lør 29. okt 2011 14:31

Tube mania skrev:Jo..men det var netop at jeg regnede med signalet nok ikke var så stærkt derude på landet og kunne behøve et lille 'boost' og det foregår jo altid bedst så tæt på antenne som muligt... :!:

Helt enig. Hvis en forstærker skal gøre gavn, skal den sidde ved antennen.

Og selvfølgelig skal man selv lave forstærkeren...gerne med et ECC85 :ide: (mindre kan da ikke gøre det)...jeg kan godt finde/opfinde en opskrift og den bliver let at lave (måske enda kanal-afstemt) :Thumpsup:

Nej, hellere noget kompakt med nuvistorer der kan indbygges i dipolboksen :Skor:

Jeg har en Siemens antenneforstærker liggende med E88CC'er i VHF delen (er det noget du vil have til samlingen?), men jeg synes egentlig transistorer er ganske praktiske til antenneforstærkere... Jeg har en konstruktion liggende med en BF981 (dem der kan erstattes af meget andet, bl.a. undertøj) og kapacitetsdiodeafstemning. Og en simpel og støjsvag bredbåndsforstærker kan laves med en BFR90 og et par modstande.

BTW...fælles antenne giver ikke god kvalitet pga frekvens konvertering...

Giver en ren frekvenskonvertering (LO + blander) kvalitetsproblemer? Men måske bruger man snarere tvivlsom modtager + tvivlsom modulator til at "konvertere" stationerne?

Boptilyoudrop skrev:Altså er en halvande meters penge ikke helt ved siden af.

Jeg mente egentlig hele antennen, og ikke kun dipolen. Men efter lidt bogopslag kan jeg se, at det faktisk kan være op til 1,8m.

Jeg klipper ofte et par stykker 220v montage kobbertråd på 73-75 cm og forbinder leder og skærm med en muffe til hver enden på hver sin stump evt. på en liste til at styre det hele lidt. Den passer til den standardiserede 75 Ohms indgang og kabel.

Ja, den rigtige længde gør en stor forskel - men måske ikke nok, hvis signalerne er svage.

En opskrift på en simpel 3-element yagi-antenne der teoretisk giver 5-7% gain. (fra Vejen til sendetilladelsen):

Og her er antennebøgerne ikke enige mere :)

Den opskrift jeg har på en 3-element antenne er kun 1/4 bølgelængde lang totalt - lidt nemmere at placere. Den giver en forstærkning på 5dB. Bogen har iøvrigt FM-antenner på op til 10 elementer - den er lidt over 10m lang. En ældre udgave af bogen havde også en 14-element FM antenne med :shock:

Altid sjovt at lave tingene selv :cool1:

Ja! Jeg har tidligere lavet antenner af:

1) kosteskaft og elektrikerledning
2) krydsfinér og teltpløkker

Begge modeller fungerede fint.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Sus på FM

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 29. okt 2011 18:08

Ja det er ikke let...

Den opskrift jeg fandt er nok mest et oplæg til at eksperimentere, men stadigvæk tror jeg at den virker. Og igen så er det ikke så kritisk når man kun skal modtage. Den fabriks producerede FM antenne Mikkel har udstyret mig med, er også betydeligt kortere. Direktoren er meget tætter på dipolen og kortere end den i opskriften.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Sus på FM

Indlægaf mcs_5 » søn 30. okt 2011 01:43

Jeg fandt lige en endnu simplere løsning - cubical quad!

Billede

To elementer er nok - en "dipol" og en reflektor. Det kan monteres på et stykke træplade som "afstandsstykke". Jeg fandt opskriften i bogen "Praxis der Fernsehantennen" (Rothammel igen). Som navnet antyder, er der ingen mål til FM-udgaven, men formlerne er med.

Både dipolen og reflektoren skal have denne facon:

/\
\/

4 gange 90° selvfølgelig. Længden pr. side skal være 76,5cm (dipol) og 83,8cm (reflektor). Afstanden mellem de to elementer skal være 30,6cm. Materialerne er elektrikerledning (1x1,5mm²) og en stump 30,6cm bredt træ til montage. Ledningen tilsluttet i bunden af dipolen. Skærmen til den ene ledning og inderlederen til den anden.

Forstærkning ca. 6dB og impedans ca. 75 ohm.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Sus på FM

Indlægaf id19 » tirs 1. nov 2011 09:27

Tak for mange spændende svar

Jeg har nu samlet en del trælister, 2 mm kobbertråd plus lidt andet tingeltangel og vil i aften prøve at lave en antenne. Jeg har tænkt mig at sætte kobbertråden fast på listerne med strips, dipolen bukker jeg i en alu. liste jeg har fundet på genbrugen.
Jeg har masser af plads på loftet og regner med at lave en antenne på ca. 3 m i længden.

vh klaus
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: Sus på FM

Indlægaf Tube mania » tirs 1. nov 2011 15:17

Det bliver sgu noget af et tørrestativ...fedt nok :cool1:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Sus på FM

Indlægaf rørglad » tirs 1. nov 2011 22:37

Du skriver at antennen er på loftet. Den kan med fordel monteres uden for loftet, hvis taget er af tegl eller andet materiale som dæmper radiobølgerne!
Hvis det er vejen frem, skal det vel være en "rigtig" antenne af metal.
Og så må du vælge i mellen en "omni directional" antenne med lille forstærkning eller er retningsbestemt ditto pegende imod din favorit-station. Den har en stor forstærkning i retningen den peger, og meget lille vinkelret derpå.
mvh nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 36 gæster