Kenwood M2 vs M2A - begge dual mono-konstruktioner?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Kenwood M2 vs M2A - begge dual mono-konstruktioner?

Indlægaf kasperbergholt » man 26. jul 2021 16:37

Hej,

Jeg søger lidt viden om forskellen på Kenwoods M2- og M2A-forstærker. Jeg kan se på en række billeder, at M2A er en dual mono-konstruktion med en trafo per kanal.

På nettet står der lidt forskelligt, og jeg vil gerne være sikker, inden jeg køber.

Eneste anden forskel skulle være, så vidt jeg kan se, at M2A er uden Kenwoods sensorflow-teknologi.

Jeg har pt. en Kenwood M1, som jeg er superglad for. Jeg fik den på eBay for 89 euro, et totalt scoop.


På forhånd tak for hjælpen!
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: 29 maj 2017
Geografisk sted: København
Lokalitet: København V

Re: Kenwood M2 vs M2A - begge dual mono-konstruktioner?

Indlægaf KenRas » tirs 27. jul 2021 07:42

Hej Kasper,

Jeg har kigget på diagrammerne for dem begge og kan konstatere at det IKKE er dual mono konstruktioner.

De har godt nok to trafoer, men den ene bruges til at lave +/-91 Volt og den anden til at lave +/-55 Volt, som tilføres begge kanaler.

I hver kanal sidder der 4 par udgangstransistorer (NPN og PNP), hvor 2 af parrene er drevet af de +/-55 Volt og de 2 andre par er drevet af de +/-91 Volt. På diagrammet er de markeret med LO PWR og HI PWR, så den bruger nok de 2 første par ved lav effekt og tilføjer de 2 andre par ved høj effekt.

Jeg har ikke set sådan en konstruktion før og har ikke studeret diagrammet i detaljer, men dual mono er det ikke.
Men den ser dog ganske fornuftig ud ;)

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Kenwood M2 vs M2A - begge dual mono-konstruktioner?

Indlægaf kasperbergholt » tirs 27. jul 2021 11:45

Hej KenRas!


Tusind tak for hjælpen - du er på et helt andet niveau end mig teknisk! Fedt, du gad bruge tid på at analysere lidt på den :)

Jeg læste op på M1'eren, før jeg købte den, og husker (og jeg er ikke sikker på, jeg forstod det rigtigt), at den har to sæt ladelytter med forskellig kapacitet, der dækker forskkelige, hvad skal man sige, belastningsgrader.

Et sted står (om M1'eren):

"The original capacitors were 6800µF/42V in the low voltage supply and 7500µF/71V in the high voltage supply"

(https://audiokarma.org/forums/index.php ... de.608332/).

Kan det monstro forklare den lidt 'aparte' konstruktion med de to trafoer?

Og gad vide, hvad idéen bag er - altså hvorfor forskellige størrelser skulle performe bedst til forskellig load.

Men M1'eren spiller overraskende godt. Jeg havde bestilt den, da jeg skulle have min Vincent SP-331 til service, og der var noget forsinkelse på at få nye rør hjem fra Tyskland til den.


Bedste hilsener,

Kasper
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: 29 maj 2017
Geografisk sted: København
Lokalitet: København V

Re: Kenwood M2 vs M2A - begge dual mono-konstruktioner?

Indlægaf cdp » ons 28. jul 2021 23:11

Og gad vide, hvad idéen bag er - altså hvorfor forskellige størrelser skulle performe bedst til forskellig load.

M2 betragtes som en klasse g forstærker - " Varianter af klasse B, hvor effekttabet søges reduceret for at mindske kølepladens størrelse for forstærkere med høj udgangseffekt. Ved klasse G har forstærkeren flere forsyningsspændinger og der omskiftes mellem dem når signalet passerer tærskelværdierne ". Jeg mener proton D 1200 og Nad 2200 benytter noget lignende.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Kenwood M2 vs M2A - begge dual mono-konstruktioner?

Indlægaf Mik112 » tors 29. jul 2021 14:11

Princippet benyttes også i Thule IA250B/IA350B og PA250B/PA350B. Godt nok ikke Vintage endnu da første udgaver er fra 1999,
men holdes de i live, varer det ikke længe ;-)
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster