Marantz 2385

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Marantz 2385

Indlægaf Fredmarantz » lør 17. nov 2012 02:09

Den ekstra 2385'er ser bedre ud.

Det meste ER sagt - et kæmpearbejde - og skal nok igennem et par kyndige teknikere undervejs -

Aktionærer i firmaet, der fremstiller "Det blå" kan såmænd godt gnide sig lidt i hænderne.

Adskilllelse - total rengøring (et kæmpearbejde - men det lønner sig) - visuel inspektion af print - komponenter - forbindelser- nye lamper (8V 200mA) + det løse i lamper - funktioner mv. checke for deformerede lampehuse - checke og ompakke transistorer - checke lodninger - liste over, hvad der mangler af hardware (knapper - fødder osv) - samling - elektrisk gennemgang /Vario - tuning af bias - DC-balance - testdrive - og voila, så er den der- men ... i Guder et arbejde. ( en original volumeknap KAN være særdeles svær at finde, men dog muligt, for den tålmodige grib)

Jeg lavede dette nummer med en decideret hærget men "redde-mulig" Marantz 2270 - og den kører nu fint...det tog en halv vinter som aften-sysler i lampens skær - ganske hyggeligt.

Det kunne altså være fedt at få et kig under hjelmen (et detaljeret foto) på dem begge.

Var det mine, ville jeg nok prøve at redde dem begge - alt afhængigt af, hvor galt det hele står til. Jeg vil overveje at opgive én, hvis en trafo + udgangene + lytterne var færdige - helt færdige - men alle tre ting skulle være opfyldt- ellers ville jeg redde. .

Vær opmærksom på, at denne receiver er udstyret med "dobbelte" lytter - som nærmest er helt umulige at opdrive.

Der kan gøres to ting, hvis disse trænger til udskiftning:

1: Køb fire nye elektrolytkondensatorer, og lad en god tekniker montere dem i stedet for de to, som sidder der nu (dette har Tube Mania ganske elegant gjort med sin Model 2500.)

2: tag de gamle lytter ud - åbn dem med fx en rørskærer og træk den gamle indmad ud - placér 4 nye lytter (som er mnidre i dag end dengang) - 2 i hver - forbind dette rigtigt og luk elektrolytbægeret igen - og sæt dem i apparatet, så der det helt rigtigt ud - og er stadig elektrisk, som det skal være. (det job er for viderekomne og for folk, som har øvet sig først).

Men de ser nu rå ud, som de står på billedet - dirty boyz....

Mit bedste overordnede råd er: koldt blod - tålmodighed - selvtillid - og en særlig fokus på systematisk gennemgang af opgaven - + råd og vejledning - hjælp fra vidende og kyndige.

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 2385

Indlægaf kbekke » lør 17. nov 2012 02:37

@Freddy o.a.

Tak for jeres indspark og entusiasme. Jeg er stadig lidt i chok over hvad det er, jeg er ved at rode mig ud i. Jeg skal nok få skudt en serie detaljerede billeder, når tiden tillader det - hvis der er noget specielt, der har interesse, så skriv i tråden her.

mvh
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Marantz 2385

Indlægaf Fredmarantz » lør 17. nov 2012 03:28

will do :cool1:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 2385

Indlægaf kbekke » ons 28. nov 2012 20:48

Nu håber jeg ikke, at der er nogle, der bliver alt for skuffede. Men det er jo sådan, at en gammel hippie som mig har mere glæde af at samle på god karma end på penge og andre materielle goder.

Så for at gøre en lang historie kort, er der simpelthen sket det, at jeg har ladet de to Marantz'er gå videre til en af de yngre ildsjæle iblandt os. En af dem, som vi skylder meget. Jeg siger ikke hvem, men forventer selvfølgelig, at han selv kommer ud af busken på et tidspunkt.

Det var nemlig dealen: At han ikke bare overtager apparaterne, men også tråden her, så vi andre kan følge med i projektet. Men det må selvfølgelig tage den tid, det nu engang skal tage.

Så held og lykke med dem og lad os SÅ snart få en opdatering :ide:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Marantz 2385

Indlægaf Fredmarantz » tirs 21. mar 2023 03:27

Ældre tråd genoplivet :p

Hvad blev der egentlig af de 2 Marantz'er - kom der liv i dem hos den "yngre ildsjæl" eller hvad mon der er sket....?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster