Philips 22AH306

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Philips 22AH306

Indlægaf Allan. A » lør 9. sep 2023 14:21

Hejsa.

Jeg overvejer at gå vintage vejen og jeg har altid haft en svaghed for Philips start 80’er grej og synes den forstærker har et flot og stilrent design og de 2x60 watt burde være nok til det meste. Er der mon nogen herinde der ejer/har ejet den og kan fortælle lidt om den og hvordan den lyder?

Den skal spille på et sæt Dantax SX-200 fra samme årgang som er ret lette at drive og pt en JVC QL-F4 pladespiller (der overvejer jeg dog en matchende Philips 22AF829 til forstærkeren hvis det bliver aktuelt)

Jeg har set en AH306 på eBay til knap 1200 plus fragt og en hos MFBFreaks i Holland til omkring 2500 totalt istandsat plus fragt hvilket nok var den jeg ville gå med hvis det blev aktuelt.

Jeg har prøvet at oprette et lign indlæg i diverse vintage-grupper på FB, men der får jeg det svar at det kun er japansk grej der duer, så tænkte jeg ville prøve herinde hvor der måske er lidt mere åbenhed
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Philips 22AH306

Indlægaf Fejensen » lør 9. sep 2023 17:12

Hej Allan .

Den er svær den der . Der er næppe nogen hobby/interesse som er så fuld af vrøvl og snobberi som HiFi og hvad det egentlig er . Det har den alle dage været og det ændres næppe på noget tidspunkt.

I min tid som Radiomekaniker lærling var holdningen i Butikken at HiFi helst skulle opleves i eget hjem så det var kutyme at man kiggede på anlæg i butikken og talte med HiFi eksperten her og så fik man lov til at låne tingene med hjem på prøve og utallige er de anlæg jeg har været uda at levere . Det var service dengang og findes næppe i dag.

Efter min mening er der alt for meget Hype omkring Vintage og der er gået lige lovlig meget inflation i argumenter som ''BLØD OG VARM VINTAGE LYD ''. Det er jo så sjovt når man er teknisk kyndig som jeg er at det man gjorde dengang er man i dag ret enige om IKKE ALTID er vejen til HiGH END LYD . Men vores hørelse ændres radikalt med alderen og det spiller en stor rolle .

Alene alders relateret høretab er betragteligt og er man +50 som jeg er kan det være endog temmelig meget. Og det påvirker ens opfattelse af hvad blød og varm lyd er .

Mit råd ville være at lytte til dit hjerte og vælge derefter. Hvis ikke du kan li designet vil du ofte fortryde købet uanset hvad andre måtte mene om lyden. Omvendt er der kun EEN der kan vurdere lyden OG DET ER DIG SELV ! Det er dine øre der skal synes om det du hører og ikke alle mulige andre ! Der er kun en ekspert og det er dig selv.

Det er som med så meget andet at man har en reference man sammenligner med. Så hører man noget som er bedre end det man har eller i hvert fald synes man bedre om det og så udskifter man det måske .

Jeg er selv i færd med at lede efter den gyldne FIRST WATT som Nelson PASS udtrykker det. Hvis ikke den første WATT er noget nær sublim er resten ligegyldig. Mit lytte niveau i stuen er netop her ca. 1/2 til 1 WATT max og det er den FIRST WATT der skal være BLØD og MAGISK , er den ikke det lytter jeg ikke til det og det er vel og mærke kun min egen oplevelse jeg lytter til.

Jeg kan ganske enkelt ikke bruge andres lydopfattelse til noget som helst måske fordi jeg både har Tinnitus , alders relateret høretab og såmænd også støjskade så jeg hører ikke ret meget i det kritiske område mellem 2-3Khz for det er her man får støjskader da hørelsen er mest føldom her. Det har også betydet at det meste musik er blevet til støj og meget af det jeg kunne li som ung er nu umuligt for mig at lytte til . Jo flere instrumenter og mere kompleks lyd jo værre og Trompeter og elsktriske guitarer er no go .

Jeg tænker mange vil opleve noget lignende med alderen men nok ikke i så udpræget grad som jeg oplever det og måske derfor opleves vintage lyd som BLØD og BEHAGELIG fordi de gamle designs har en tendens til at maskere tingene og det er måske meget godt hvis man har hidsige diskanter eller en hørelse som min ?

Måske kan du slet ikke bruge det input her til noget men nu fik du det .
Vh. Frank
Fejensen
 

Re: Philips 22AH306

Indlægaf Allan. A » lør 9. sep 2023 17:19

Fejensen skrev:Hej Allan .

Den er svær den der . Der er næppe nogen hobby/interesse som er så fuld af vrøvl og snobberi som HiFi og hvad det egentlig er . Det har den alle dage været og det ændres næppe på noget tidspunkt.

I min tid som Radiomekaniker lærling var holdningen i Butikken at HiFi helst skulle opleves i eget hjem så det var kutyme at man kiggede på anlæg i butikken og talte med HiFi eksperten her og så fik man lov til at låne tingene med hjem på prøve og utallige er de anlæg jeg har været uda at levere . Det var service dengang og findes næppe i dag.

Efter min mening er der alt for meget Hype omkring Vintage og der er gået lige lovlig meget inflation i argumenter som ''BLØD OG VARM VINTAGE LYD ''. Det er jo så sjovt når man er teknisk kyndig som jeg er at det man gjorde dengang er man i dag ret enige om IKKE ALTID er vejen til HiGH END LYD . Men vores hørelse ændres radikalt med alderen og det spiller en stor rolle .

Alene alders relateret høretab er betragteligt og er man +50 som jeg er kan det være endog temmelig meget. Og det påvirker ens opfattelse af hvad blød og varm lyd er .

Mit råd ville være at lytte til dit hjerte og vælge derefter. Hvis ikke du kan li designet vil du ofte fortryde købet uanset hvad andre måtte mene om lyden. Omvendt er der kun EEN der kan vurdere lyden OG DET ER DIG SELV ! Det er dine øre der skal synes om det du hører og ikke alle mulige andre ! Der er kun en ekspert og det er dig selv.

Det er som med så meget andet at man har en reference man sammenligner med. Så hører man noget som er bedre end det man har eller i hvert fald synes man bedre om det og så udskifter man det måske .

Jeg er selv i færd med at lede efter den gyldne FIRST WATT som Nelson PASS udtrykker det. Hvis ikke den første WATT er noget nær sublim er resten ligegyldig. Mit lytte niveau i stuen er netop her ca. 1/2 til 1 WATT max og det er den FIRST WATT der skal være BLØD og MAGISK , er den ikke det lytter jeg ikke til det og det er vel og mærke kun min egen oplevelse jeg lytter til.

Jeg kan ganske enkelt ikke bruge andres lydopfattelse til noget som helst måske fordi jeg både har Tinnitus , alders relateret høretab og såmænd også støjskade så jeg hører ikke ret meget i det kritiske område mellem 2-3Khz for det er her man får støjskader da hørelsen er mest føldom her. Det har også betydet at det meste musik er blevet til støj og meget af det jeg kunne li som ung er nu umuligt for mig at lytte til . Jo flere instrumenter og mere kompleks lyd jo værre og Trompeter og elsktriske guitarer er no go .

Jeg tænker mange vil opleve noget lignende med alderen men nok ikke i så udpræget grad som jeg oplever det og måske derfor opleves vintage lyd som BLØD og BEHAGELIG fordi de gamle designs har en tendens til at maskere tingene og det er måske meget godt hvis man har hidsige diskanter eller en hørelse som min ?

Måske kan du slet ikke bruge det input her til noget men nu fik du det .
Vh. Frank


Jeg kan sagtens bruge det til noget, for det med at tage ud og lytte eller låne det med hjem er også klart det jeg foretrækker. Desværre er der bare ikke nogen af omtalte modeller til salg herhjemme. Også derfor jeg godt kunne tænke mig lidt input om hvordan den spiller sammenlignet med en japansk konkurrent. Jeg finder designet på Philips’en utrolig tidløs og uden alt for meget dit og dat. Jeg kan dog se at den fik god karakter i Klangbild nr. 2 1980 men de magasiner har jeg ikke adgang til
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Philips 22AH306

Indlægaf Fejensen » lør 9. sep 2023 18:52

Det kan jo være du er heldig at der er en her på forummet der har en du må låne for et lyt . Jeg har desværre ikke en i min lille samling som jeg er ved at opbygge . Det er ikke lige Phlips jeg ser efter bortset fra CD afspillerne .

Men jeg køber også helst defekte som jeg så selv sætter i stand og så bliver de testet både med specifikationer og lytning.

Det er mest de ''små'' receivere og forstærkere jeg har interesse i bl.a. fordi de er forholdsvis fornuftige i pris men også nemmere at servicere og jeg kan jo selv det er en fordel.

Og så er det primært 70'erne for jeg synes ''håndværket'' forsvinder i 80'erne .

Så jeg køber efter hjertet men kigger også i diagrammet på især udgangstrinnet for der er konstruktioner jeg allerede nu kan se ikke har den magiske FIRST WATT som jeg leder efter . Jeg kan finde på at ændre på nogle ting for at se om det har en virkning men det er ligeså meget fordi den tekniske løsning er ligeså interessant som den lyttemæssige for mig i hvert fald og så er det sjovt at se hvad der kunne have blevet såfremt producenterne ikke var så fokuserede på PROFIT og sparer alt væk.
For mig er det meget tydeligt at det er PROFIT på bekostning af LYD .

Men ellers må du jo bare springe ud i det og købe en og så se om den lever op til dine forventninger det er det jeg gør.

Good Hunting , Frank
Fejensen
 

Re: Philips 22AH306

Indlægaf Allan. A » lør 9. sep 2023 19:00

Fejensen skrev:Det kan jo være du er heldig at der er en her på forummet der har en du må låne for et lyt . Jeg har desværre ikke en i min lille samling som jeg er ved at opbygge . Det er ikke lige Phlips jeg ser efter bortset fra CD afspillerne .

Men jeg køber også helst defekte som jeg så selv sætter i stand og så bliver de testet både med specifikationer og lytning.

Det er mest de ''små'' receivere og forstærkere jeg har interesse i bl.a. fordi de er forholdsvis fornuftige i pris men også nemmere at servicere og jeg kan jo selv det er en fordel.

Og så er det primært 70'erne for jeg synes ''håndværket'' forsvinder i 80'erne .

Så jeg køber efter hjertet men kigger også i diagrammet på især udgangstrinnet for der er konstruktioner jeg allerede nu kan se ikke har den magiske FIRST WATT som jeg leder efter . Jeg kan finde på at ændre på nogle ting for at se om det har en virkning men det er ligeså meget fordi den tekniske løsning er ligeså interessant som den lyttemæssige for mig i hvert fald og så er det sjovt at se hvad der kunne have blevet såfremt producenterne ikke var så fokuserede på PROFIT og sparer alt væk.
For mig er det meget tydeligt at det er PROFIT på bekostning af LYD .

Men ellers må du jo bare springe ud i det og købe en og så se om den lever op til dine forventninger det er det jeg gør.

Good Hunting , Frank


Jeg tror også jeg giver den et skud. Den er jo heller ikke så vanvittig dyr
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Philips 22AH306

Indlægaf kbekke » lør 9. sep 2023 22:24

Jeg synes faktisk ikke at Philips’ designsprog er helt uden charme. Tiden taget i betragtning og sammenlignet med, hvad f.eks. japanerne præsterede af tilsvarende apparater.

Det giver jo ingen mening at sammenligne med f.eks. massive Luxman- eller Sansui-forstærkere fra halvfjerdserne. En 22AH306 er et helt andet produkt og kan selvfølgelig sagtens lyde ganske udmærket på egne præmisser. De få Philips-produkter, jeg har været i nærheden af, har i hvert fald ikke givet anledning til flere problemer end alt muligt andet, der måske rangerer højere i “hierarkiet”.

Jeg hæfter mig dels ved, at forstærkeren tilsyneladende er forberedt til også at kunne fungere sammen med Philips MFB-højtalere, som jeg jo synes er et spændende koncept. Men også at Philips i hvert fald aldrig har manglet ingeniørmæssig kunnen. Ikke bare til at designe kredsløb, der fungerer. Men også til at gøre det, så tingene fungerer i forhold til prisen på produktet.

Det er ingen sag at lave høj kvalitet, hvis prisen kan sættes tilsvarende højt. Det er langt sværere at gøre det der, hvor alle kan være med.

Jeg håber du vil rapportere om dine egne oplevelser, hvis du ender med en 22AH306.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Philips 22AH306

Indlægaf Fejensen » søn 10. sep 2023 12:55

Hej Allan , jeg kom forbi denne annonce på DBA for nylig og på et af billederne er der en receiver der ligner receiver udgaven af den amp du efterspørger her. Sikkert billig og måske værd at forhøre sig omkring og vist heller ikke langt fra dig ?

https://www.dba.dk/stereoanlaeg-andet-m ... 080747531/

Vh. Frank
Fejensen
 

Re: Philips 22AH306

Indlægaf Fejensen » søn 10. sep 2023 21:19

Forståeligt Allan , bemærkede du mit link lidt længere oppe til en DBA annonce med en PHILIPS RECEIVER på et af billederne ?
VH. Frank
Fejensen
 

Re: Philips 22AH306

Indlægaf Allan. A » søn 10. sep 2023 21:21

Fejensen skrev:Forståeligt Allan , bemærkede du mit link lidt længere oppe til en DBA annonce med en PHILIPS RECEIVER på et af billederne ?
VH. Frank


Ja jeg har godt set annoncen før, har også snakket med ham
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Philips 22AH306

Indlægaf Fejensen » man 11. sep 2023 10:13

Du har muligvis også set den her , et helt sæt på Facebook Marketplace forstærkeren er dog kun 302 på 45W .

https://www.facebook.com/marketplace/it ... 9bece1ff0d

vh. Frank
Fejensen
 

Re: Philips 22AH306

Indlægaf Allan. A » man 11. sep 2023 11:49

Fejensen skrev:Du har muligvis også set den her , et helt sæt på Facebook Marketplace forstærkeren er dog kun 302 på 45W .

https://www.facebook.com/marketplace/it ... 9bece1ff0d

vh. Frank


Ja den er lige i underkanten hehe
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Philips 22AH306

Indlægaf Allan. A » søn 17. mar 2024 23:23

Jeg har nu prøvet den Philips 22AH306 og for pokker den lød godt! Også bedre end den 25 nyere Denon jeg havde! Den Philips har i min optik kun 1 problem! Jeg som har pladespiller som hoved lydkilde, finder dens low/subsonic-filter ALT for aggressivt! Det fjerner totalt tyngden i lyden. I neutral tilstand uden filter aktiveret og med bas & diskant i defaet tilstand var lyden intet mindre end dejlig, dynamisk og med flot og luftig diskant, men Dantax SX-200 har ret levende membraner når man høre plader så et godt low filter er nødvendigt her, så derfor måtte den Philips videre igen. Ellers var den blevet, for den var samtidig flot at se på.. Nu har jeg solgt den videre til en som skulle bruge den på et sæt Beovox S75 og har fået tilbagemeldinger fra ham som er MEGET positive
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 147 gæster