Fredmarantz' "skæve" Marantz 500-demo

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Fredmarantz' "skæve" Marantz 500-demo

Indlægaf Fredmarantz » søn 26. maj 2024 23:30

Hej alle - og nok primært til de, som var med til det nyligt afviklede Vintagehifi.dk - træf i Søndersted forsamlingshus på Vestsjælland.

Som de tilstedeværende til min store ærgrelse oplevede, spillede det Marantz for-og sluttrin, som jeg møjsommeligt havde medbragt (Marantz 3300 forforstærker samt Marantz model 500 sluttrin) voldsomt skævt og jeg havde gigantiske problemer med at få det til at spille "lige" - lige for øjnene og ørerne af den gruppe mennesker, som jeg allerhelst gerne ville imponere.
Jeg rykkede rundt i stik og forbindelserr- switches - og potentiometre i håbet om i ekspresfart at kunne lokalisere synderen - dette lykkes i nogle få sekunder og ellers spillede sættet bare skævt - øv- øv øv...

Nå, men hvad gør man så? - jeg hjembragte sættet forstås - og har nu stillet det op i en prøveopstilling i håbet om, at jeg i ro og mag kan finde synderen ( og forhåbentlig konstatere, at det ikke er en alvorlig fejl i primært slutforstærkeren, hvilket hurtigt kan blive en bekostelig affære. :QQS: )

Jeg har fedtet lidt rundt på bagsiden af forforstærkeren og har fundet fejlen. Når vi beskæftiger os med vintagegrej, kan vi åbenbart (jo- jo, gammel viden :Gammel: ) ikke stole meget på omskiftere og deslige.

Fejlen er fundet....på bagsiden af den fine Marantz 3300 forforstærker sidder en skyde-omskifter "high - low gain" - det var DEN, som var synderen. Blot ved at skubbe forsigtigt til den - kom lyden tilbage i den dæmpede kanal - og det spiller helt lige igen. :OLO: (Liden tue.....)

Nedenfor har jeg sat billeder ind af forstærkersættet, som det står herhjemme hos mig nu og et billede af den forbistrede hvide skydeomskifter på bagsiden af 3300. Den skal nu serviceres.

enjoy!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' "skæve" Marantz 500-demo

Indlægaf Louis » man 27. maj 2024 06:34

Godt Freddy! Jeg havde ondt af dig - men det er jo også en klassiker når man fedter rundt med vintage grej. Hvis ikke det er det her, så må det være det her... Eller det her...
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2764
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Fredmarantz' "skæve" Marantz 500-demo

Indlægaf cvj » man 27. maj 2024 18:54

Tak for at bringe facit for afhjælpning af forstyrrelsen (og godt det trods alt var nådigt sluppet).

For mit eget vedkommende gav skævheden ingenlunde anledning til skår i glæden ved præsentationen (jeg sad i siden af salen, og kunne ikke bedømme stereoperspektivet) - men jeg kan selvfølgelig sagtens identificere mig med; at bedst som noget er timet og tilrettelagt, skal det drille helt ekstraordinært :roll:

Mit facit: Skævhed eller ej, så var det fedt både at se og høre sættet :Thumpsup:

Mvh Chris
Brugeravatar
cvj
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27 dec 2022
Lokalitet: Ørbæk

Re: Fredmarantz' "skæve" Marantz 500-demo

Indlægaf Rumpenissen » tirs 28. maj 2024 14:03

Åh hvor er jeg glad for at høre det, Freddy.
Dejligt at se og høre dette gamle monster. Og tak for din fine beskrivelse af udstyret.
Så ved du hvad der skal til, hvis problemet opstår igen på et seere tidspunkt :-)
Mange hilsner
Thomas (Rumpenissen)
QUAD ESL-63, STAX SR-44, QUAD 33, FM3, 303, 34, FM4, 306, 405-2. Hafler DH-200. Sentec 8 serie, ACM-1.
Linn Basik m. Akito arm, Ortofon MC200, M20 FL Super, Sumiko Blue Point Special EVO III.
Brugeravatar
Rumpenissen
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: 24 aug 2015
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Allerød

Re: Fredmarantz' "skæve" Marantz 500-demo

Indlægaf Fredmarantz » tirs 28. maj 2024 18:21

I skal have tak for jeres støtte :thumbsup: - det var svært lige i situationen, men med lidt tolerence og forståelse fra jeres side gik det jo. Om ikke andet, så fik vi da set lidt til udstyret. Det var jo ikke meget lettere for Peter med sin M6000, som stod af aftenen før. Men det var stadig godt, at han havde den med, så vi kunne se denne monstrøse konstruktion :shock:

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster