Min “nye” Luxman L-430: hjælp til små-ting

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Min “nye” Luxman L-430: hjælp til små-ting

Indlægaf momato » man 19. aug 2024 11:41

Jeg var heldig (synes jeg selv) og fik fat i en nærmest NOS L-430 i går.
Spiller som forventet :-)
Et par spørgsmål lige til en start:

1: en pære “tone direct” samt over volumen pot er gået ud. Kan disse skaffes i DK?
Alternativt er enten at bestille hjem udefra eller omstille til LED.
Hvad siger panelet?

2: der er en sticker på en komponent (relæ?) som siger “remove after cleaning”. Skal det af? :-) Og hvorfor?

Mvh Morten

IMG_4723.jpeg

IMG_4721.jpeg

IMG_4720.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
momato

Lokalitet: København

Re: Min “nye” Luxman L-430: hjælp til små-ting

Indlægaf KenRas » man 19. aug 2024 21:39

De defekte pærer er iflg service manualen på 24V / 40mA.
Du bliver nødt til pille dem ud for at se hvordan de ser ud, altså hvilken type de er.

På elextra.dk er der et udvalg af forskellige typer, se https://www.elextra.dk/search?q=24V%2040mA

Jeg har ikke nogen god forklaring på den label på relæet :(

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf ralphandersen » man 19. aug 2024 21:50

Jeg har to ubrugte liggende fra min L230. Dem må du gerne få mod forsendelse.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen

Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Indlægaf momato » man 19. aug 2024 22:00

KenRas skrev:De defekte pærer er iflg service manualen på 24V / 40mA.
Du bliver nødt til pille dem ud for at se hvordan de ser ud, altså hvilken type de er.

På elextra.dk er der et udvalg af forskellige typer, se https://www.elextra.dk/search?q=24V%2040mA

Mvh Kenneth

Tak - ja, fandt godt disse tidligere. Må lige pille dem ud og måle størrelsen :-)
https://www.elextra.dk/p/t1-1-2-tr%C3%A ... 0mm/H25218
momato

Indlægaf momato » man 19. aug 2024 22:01

ralphandersen skrev:Jeg har to ubrugte liggende fra min L230. Dem må du gerne få mod forsendelse.

Mange tak - kan godt blive aktuelt, hvis den lokale elektronik-biks ikke har noget der passer. Så slipper vi for GLS :-)
momato

Indlægaf Tophøj » tirs 20. aug 2024 05:52

Pærene er 5 mm.

Mvh Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem

Lokalitet: 3230

Indlægaf momato » tirs 20. aug 2024 06:05

Tophøj skrev:Pærene er 5 mm.

Mvh Per

Hej Per

Tak for det - Så der det ud til at dem jeg fandt hos Elextra er et perfekt fit mht spec. Så er det jo ligetil :-)

Per: ved du osse hvad det lille klistermærke (første indlæg) betyder?

Tak til alle for hjælp - så kan denne lille fine forstærker komme helt i mål.

Heldigt der står så meget ubrugt (og brugt) vintage derude :-)
momato

Indlægaf cdp » tirs 20. aug 2024 07:23

At tappen fjernes efter rens, kan blot være en indikation på service - eller måske et par små huller under tapen til rense spray og efterfølgende tørring. ( hvis nogen gør det på den måde )
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf momato » ons 21. aug 2024 12:49

cdp skrev:At tappen fjernes efter rens, kan blot være en indikation på service - eller måske et par små huller under tapen til rense spray og efterfølgende tørring. ( hvis nogen gør det på den måde )

Yes - jeg må lige kigge nærmere i service manualen for at finde ud af hvad det er for en komponent. Ligner umiddelbart et relæ....

Jeg vil blot være sikker på at det ikke betyder noget at ladde tapen sidde ;-)
momato

Indlægaf momato » fre 23. aug 2024 16:38

Update:
24 V, 40 mA pærer fra Elextra er et perfekt fit. Man skal bare lige lodde ledningerne på benene :-)
momato

Indlægaf cdp » lør 24. aug 2024 09:24

momato skrev:Update:
24 V, 40 mA pærer fra Elextra er et perfekt fit. Man skal bare lige lodde ledningerne på benene :-)

Det kan være oplagt at bruge Led til indikatorer, hvis de alle skiftes samlet. Dog kan den højere farvetemp. ved Led, give et noget anderledes " udtryk ".
Som jeg husker L 430, kan den godt blive smålun efter længere tid - det er nok en god ide lige at checke hvilestrøm også - der sidder et par ( mener ) røde dioder på printet, som sikkert indikerer normal drift uden tekniske fejl. Det ved Kenneth herinde meget mere om... ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf momato » man 26. aug 2024 19:57

cdp skrev:
momato skrev:Update:

Det kan være oplagt at bruge Led til indikatorer, hvis de alle skiftes samlet. Dog kan den højere farvetemp. ved Led, give et noget anderledes " udtryk ".
Som jeg husker L 430, kan den godt blive smålun efter længere tid - det er nok en god ide lige at checke hvilestrøm også - der sidder et par ( mener ) røde dioder på printet, som sikkert indikerer normal drift uden tekniske fejl. Det ved Kenneth herinde meget mere om... ;)

Så længe pærerne kører orker jeg ikke at skifte til LED. Svært at konkurrere med glødepærers farvetemperatur og farvegengivelse :-)
Der er justeret BIAS. Den krævede dog ikke meget. Og den er total cool. På ingen måde som en klasse A model ;-)
momato

Tilbage til Vintage transistor-udstyr